Mijn droompaard gekregen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 10:06

Chanelle007 schreef:
Heeft iemand leuke spelletjes voor met hem te spelen? En hoe leer je hem het best achteruit te gaan?

Ik denk dat het ook handig is om 1 keer in de week les te nemen voor dit soort dingen. Iemand die naast je staat kan ook beter de situatie beoordelen dan iemand van het internet. Dit heeft bij mij ook veel onzekerheid weggenomen met de omgang met mijn eerste eigen paard (is toch anders dan een verzorgpaard).
Verder is Google/bokt je beste vriend, staat vol met tips en ervaringen over jouw bovenstaande vragen. Je moet alleen even typen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:12

Volg "Amable Paard en inzicht" op YouTube

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:11

Chanelle007 schreef:
Heeft iemand leuke spelletjes voor met hem te spelen? En hoe leer je hem het best achteruit te gaan?

https://www.1001tips.be/vrije-tijd/paar ... t-paarden/

Deze website is heel leuk op het rode klik je en goed scrollen; want er staat ook uitgelegd wat je mischien moet doen ald het niet lukt.

Om jezelf eerst wat handiger erin te krijgen mbt het gebruik van je lichaamstaal en bijvoorbeeld het gebruik van een aanwijsstok zou je grondwerkles moeten nemen.

Het leuke hiervan is een betere band met je paard. En dat hij ook meteen wat kan gymen . Waardoor hij en jij leren hoe hij zijn lijf juist gebruikt . En dat is goed voor onder het zadel ook.

ins_vanbree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:53

leuk paard hoor!! veel plezier ermee :)

Anoniem

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:56

Ik las laatst over speuren met je paard, klonk ook erg leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:38

ZoeZav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 15:35

Wat een knapperd zeg! Ik kan als tip meegeven om lekker les te nemen in horse agility, grondwerk en lange lijnen. Zo ben je lekker actief vanaf de grond bezig en bezig met jullie band. Rijden inderdaad niet te vaak met een jonkie. Lekker rustig aan doen!

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 13:57

Hij is echt enorm koppig ://

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 14:04

Wat een leuk paard TS! Een droom die uitkomt! Veel plezier met hem. :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 14:04

Chanelle007 schreef:
Hij is echt enorm koppig ://

Dat past ook wel bij de leeftijd Vooral goed les nemen en consequent zijn

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 14:05

Oh waarin is hij zo koppig? Wat doet hij en hoe ervaar je dat en wat doe jij op zo’n moment?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 14:11

Gefeliciteerd met je knappe aanwinst, wat een mooi cadeau!

Ik zou gezien zijn leeftijd alles heel rustig opbouwen en veel grondwerk met hem doen, liefst onder begeleiding van een ervaren iemand.
Zo leren jullie elkaar beter kennen en leert hij jou te vertrouwen.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 14:56

Seni schreef:
Oh waarin is hij zo koppig? Wat doet hij en hoe ervaar je dat en wat doe jij op zo’n moment?

Awel, het opstappen ging perfect. De eerste ronde ging goed daarna verschoot meneer van een paraplu. Op een gegeven moment begint meneer de steenkop dom te doen en langs alle kanten te lopen. Ik ben afgestapt en hem gaan longeren. Ik heb hem in zijn stal gezet en gezegd tegen hem “je bent niet flink geweest we hadden al een compromis afgesproken dus je krijgt geen wortels” daarna heb ik hem genegeerd en dan is juist mama gaan kijken naar hem. Ik ben benieuwd hoe het vandaag gaat. Men mama gaat er 5 a 10 min op en dan ga ik er weer op.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 15:07

En dat noem jij koppig?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 15:07

Chanelle007 schreef:
Seni schreef:

Awel, het opstappen ging perfect. De eerste ronde ging goed daarna verschoot meneer van een paraplu. Op een gegeven moment begint meneer de steenkop dom te doen en langs alle kanten te lopen. Ik ben afgestapt en hem gaan longeren. Ik heb hem in zijn stal gezet en gezegd tegen hem “je bent niet flink geweest we hadden al een compromis afgesproken dus je krijgt geen wortels” daarna heb ik hem genegeerd en dan is juist mama gaan kijken naar hem. Ik ben benieuwd hoe het vandaag gaat. Men mama gaat er 5 a 10 min op en dan ga ik er weer op.

Eeeeh, ik word niet echt blij van dit bericht.
Ik hoop dat je begeleiding, van een deskundige met jonge paarden, gaat zoeken. Zoals dit klinkt, wordt dit jonge dier niet begrepen door jou. En dat geeft niet, jij bent ook nog jong, maar ik denk echt dat het belangrijk is om begeleiding te zoeken. En dan niet iemand op een manege die zegt dat een jong dier van 3 dagelijks een uur moet lopen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 15:09

Wat een raar topic :') gezien je posts denk ik dat je überhaupt niet aan een 3 jarige hengst moet beginnen ts. Dit gaat natuurlijk fout zo.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 15:16

geen koppigheid maar gewoon wennen aan nieuwe dingen.
Ik zou je ook gaan verdiepen in de paarden. Desnoods ook begeleiding gaan zoeken van iemand die niet vind dat een 3 jarige elke dag moet werken

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 15:23

Wat een knap dier, daar moet je zeker zuinig op zijn.

Uit je laatste bericht lees ik veel onbegrip. Voornamelijk het paard wat lichtelijk in paniek is en niet weet wat te doen. En jij die hem verkeerd begrijpt. Longeren als straf is natuurlijk niet iets waar je naar toe wil. Longeren moet ontspanning zijn.

Pak terug naar de grond en naar de basis. Leer hem jou te vertrouwen en op zijn eigen benen te staan.
Dat is geen proces van een paar maanden. Maar daar kan zeker wel 1 tot 2 jaar over heen gaan.

Ik kocht die van mij op 4 jarige leeftijd als pas "ingereden". Uiteindelijk hebben we helemaal terug gepakt naar de grond. Een half jaar later ging ik er weer een 10 tot 15 minuutjes op zitten. Uiteindelijk op 5 jarige leeftijd zijn we rustig wat verder door gaan pakken naar 20 min tot een half uur en soms een buitenritje.

Hij is nu 7 en loopt nog steeds maar 3 tot max 4x in de week. Hij is nog steeds zo jong en de groei is nog steeds niet klaar.

Je krijgt er zoveel voor terug als je samenwerkt in plaats van iets af proberen te dwingen.

Ga eens kijken wat bij jullie past en ga vanuit daar verder werken. De les van de manege zou ik zelf per direct mee stoppen. Maar dat is jouw keuzen.

Celine heeft mij goed op weg geholpen, ik weet niet in welke regio zit. Maar vanuit de Gelukkige RuiterAcademie kunnen ze je vast ook verder helpen met het vinden van een paardvriendelijke instructeur.

https://www.celinevanderstroom.nl

Veel succes.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 15:27

Ik zou ook zeker starten met werken onder begeleiding met dit jonge paard.
Je wilt tenslotte een toekomst samen met hem opbouwen en die moet niet gebaseerd zijn op spanning, angst en onbegrip.

Zoek iemand die je vanaf de eerste stappen kan helpen, succes!

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 15:32

Hoi Chanelle, wat een prachtig paard... maar inderdaad, ik schrik ook van je bericht want ik denk niet dat je de goede begeleiding krijgt.

Een paard leeft in het nu: hij kan echt niet het verband leggen tussen wat er bij het rijden is gebeurd en dat hij dan na afloop geen wortels krijgt.

Dat hij verschiet van een paraplu is ook een volstrekt Normale reactie. En als hij dan langs de kanten gaat lopen, moet je het dan oplossen - niet later “straffen” in de stal.

De rug van een paard van drie is nog niet volgroeid- dus iedere dag een uur rijden is echt heel slecht dus als de manege-eigenaar dat aanraadt dan is hij absoluut niet deskundig. Ga alsjeblieft op zoek naar een goede instructeur die jou en je paardje kan begeleiden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 15:36

En bij dat deskundig hoort ook dat je nu niet met 2 personen gaat rijden en longeren veel te warm voor.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 15:40

_Penotti schreef:
En bij dat deskundig hoort ook dat je nu niet met 2 personen gaat rijden en longeren veel te warm voor.

Ik zou er niet eens aan moeten denken met deze hitte...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 15:43

Best raar dat de manege eigenaar je ook niet helpt/adviseert met deze dagelijkse dingen die heel belangrijk zijn...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 15:46

Nouvel schreef:
Best raar dat de manege eigenaar je ook niet helpt/adviseert met deze dagelijkse dingen die heel belangrijk zijn...

Die beste man raad aan een 3 jarige elke dag een uur te rijden. Dus daar moet je het ook niet van hebben van de kennis van die persoon.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 15:48

_Penotti schreef:
Nouvel schreef:

Die beste man raad aan een 3 jarige elke dag een uur te rijden. Dus daar moet je het ook niet van hebben van de kennis van die persoon.

-O- Nee daar word je inderdaad niet heel veel wijzer van...