Campeonato 2015

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PhiaBink

Re: Campeonato 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:00

Merries zijn ook erg leuk!!

Kescali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:03

Ik heb net een 2,5 jarige merrie gekocht, dus met haar ga ik dit jaar nog niet. Maar kom zeker kijken. Ben heel benieuwd naar dit evenement. Hoop volgend jaar wel met haar te gaan en wellicht ooit een veulen te fokken met haar. Ben in ieder geval helemaal gevallen voor de Spanjaarden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:18

Boktmeeting? :Y)
Kom zelf kijken met grijze koningspoedel dus ik val wel op :j

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 12:33

Begint al dichtbi jte komen he :D . Ik heb op de valreep nog een 4e opgegeven. ook moet ik nog een 2 jarige hengst en een hengst in sectie 12 voorbrengen voor anderen.

Cyrina - Quechua X - 2 jarige merrie - sectie 3
Cyrina - Madrilena BIO - 3 jarige merrie - sectie 5
Cyrina - Jerez XXVII - 7 jarige hengst - sectie 12
Cyrina - Galina - 7 jarige merrie- sectie 11
Kelly_Taco - Galanto - 12 jarige ruin - sectie 15
marleenA- Lucera BIO- 4 jarige merrie- sectie 7
PhiaBink - Biola II- 8 jarige merrie - sectie 11
gregoriana - Gregoriana- 6 jarige merrie- sectie 9
gregoriana - Gananciosa - 6 jarige merrie - sectie 9

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:06

Ik ben best wel nieuwsgierig wat ze van mij PRE zouden vinden maar dat het zoveel geld moet kosten vind ik jammer. Moet je dan ook nog lid zijn van het stamboek? En moet het paard ook op ju naam staan? Dan word het wel een duur grapje voor mij. Ong 500,-..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:08

Alenthe05 schreef:
Ik ben best wel nieuwsgierig wat ze van mij PRE zouden vinden maar dat het zoveel geld moet kosten vind ik jammer. Moet je dan ook nog lid zijn van het stamboek? En moet het paard ook op ju naam staan? Dan word het wel een duur grapje voor mij. Ong 500,-..

Heb ik ook, maar nu ik 2 merries heb gaat het wel een keer gebeuren. Volgend jaar denk ik of het jaar erop. Kan Diva meteen voor de APTA. Wel echt enorm duur ja :o

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 17:24

Het stamboek heeft geen jaarlijks lidmaatschap geld. Maar het paard moet wel op je naam.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 07:03

Ik zou graag willen weten hoe de veterinaire keuring in zijn werk gaat. Sta je dan te wachten tot je aan de beurt bent en wat moet je dan doen als je aan de beurt bent. En wat keurt men, precies?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 11:13

Schoot me ineens te binnen, maar ik wil volgend jaar mijn merrie laten keuren denk ik en zou graag eens zien hoe het helemaal in zijn werk gaat. Is er iemand waar ik bij mee zou mogen kijken?

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:53

Azmay, je mag gerust meekijken, maar aan mij heb je niet veel: ik ga voor het eerst :o

Daarom was ik benieuwd wat ik me van de veterinaire keuring moet voorstellen. Moet ik dan ook speciale kleding aan? Wat wordt er gekeurd? Hoe weet je wanneer je aan de beurt bent? En dat soort dingen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:17

Ik kan er helaas niet bij zijn! Ik wil mijn merrie graag apta laten keuren in 2016 en ik zou graag ook eerst wat willen zien. Mocht iemand beeldmateriaal (foto's en filmpjes) hebben en deze willen delen in dit topic: heel welkom!

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 07:30

veterinaire keuring is meer van of die niet kreupel is en dat soort dingen, niet verkouden, geen wonden, niets wat heel uitgebreid is dus.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 10:02

Klopt. En je wacht op elkaar op binnekomst. Je moet je paspoort en verzekeringspapieren (worden ook gelijk gecontroleerd) bij de hand hebben op dat moment.
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 07-09-15 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 10:13

Dais_ schreef:
Ik kan er helaas niet bij zijn! Ik wil mijn merrie graag apta laten keuren in 2016 en ik zou graag ook eerst wat willen zien. Mocht iemand beeldmateriaal (foto's en filmpjes) hebben en deze willen delen in dit topic: heel welkom!

De APTA is wat anders, dat is een stamboekopname. Je paard wordt dan beken en gemeten op de juiste maten om te kijken of hij/ zijn in het stamboek opgenomen mag worden en zich dan mag vermenigvuldigen :9. Ook moeten ze dan even de gangen aan de longe laten zien.

De premiekeuring is een wedstrijd ; wie heft de mooiste, wie heeft de beste beweger etc.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 10:20

Azmay schreef:
Schoot me ineens te binnen, maar ik wil volgend jaar mijn merrie laten keuren denk ik en zou graag eens zien hoe het helemaal in zijn werk gaat. Is er iemand waar ik bij mee zou mogen kijken?

Op de premiekeuring kom je met met alle paarden van 1 sectie tegelijke binnen en loopt een paar rondjes over de hoefslag achter elkaar zodat de jury alvast voor een eerste indruk kan kijken.

Vervolgens vraagt de ringmeester om op te stellen, dit doe je allemaal naast elkaar op de lange zijde op aanwijzing van de ringmeester.

Vervolgens worden de paarden om de beurt gekeurd.

Voor de jonkies (t/m 3 jaar) geldt het volgende:

- In stap over de middellijn
- aan het einde enkele voltes in draf longeren
- vervolgens de lange zijde uitgestrekte draf
- over de middellijn nogmaals uitgestrekte draf
- opstellen voor de keurmeester

Voor paarden van 4 jaar en ouder geld hetzelfde alleen worden de voltes in draf vervangen voor voltes in galop.

Het is NIET de bedoeling dat je na de voltes je lijn kort maakt en naast je paard gaat lopen zoals bij de KWPNer en de Fries, maar je paard blijft op afstand van de longeerlijn lopen. het geeft niet als je paard een keer aanspringt in galop op de lange zijde, het is toegestaan om dan even een volte te draaien om terug te nemen in draf.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 10:37

Ik heb hier even een video van dat ik aan het oefenen ben, dan kun je het een beetje zien.

https://youtu.be/jTecAaBvH3Y

Als je de video bekijkt dan zie je dat:
- mijn paard te aarzelend stapt, hij hangt juist wat tegen. Hij moet meer doorstappen en zijn hoofd laten zakken, ik heb dus een achteloper nodig bij dit paard (dat mag, je mag met 2 mensen voorbrengen).
- Hij in eerste instantie verkeerd aanspringt, dat is GEEN probleem, terug nemen en overnieuw, uiteraard moet je er weer geen 10 keer over doen, dan is de jury er klaar mee, maar een keertje is niet zo erg.
- Hij schiet een keer in galop in het begin. Geen stress ;) , terugnemen en opnieuw. Ook dit geeft niet, al is het in 1x de hele zijde pakken natuurlijk altijd mooier en geeft een goede indruk, maar beter een volte moeten maken en je beste draf dan in een keer naar de overkant in een sukkeldrafje.
- ik doe op de terugweg 1x uitgestrekte draf extra, het kan op de keuring, maar vergeet niet dat de jury dan al in het midden staat voor je, dus loop hem niet plat... is het prima gegaan of is je paard niet controleerbaar genoeg dan gelijk terugnemen na de eerste keer middenlijn.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:57

Je paard moet toch sowieso eerst apta/apto gekeurd zijn wil je hier aan meedoen? Of heb ik dat mis?

Dankjewel voor het delen van de informatie cyrina, duidelijk :j

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 15:22

pas als hij/ zij ouder is dan 4 jaar (dus vanaf 5).

Als je ook mee wilt doen aan de SICAB (kampioenskeuring in Spanje) bij ouder dan 3 jaar (dus vanaf 4).
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 07-09-15 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:23

Ja, eerst apto/apta laten keuren en dan kan je meedoen.
Volgend jaar gaat Burladora, Doortje, naar de apta en naar de keuring. Bio blijft een keertje thuis of miss beide.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:12

Bedankt Cyrina maar ik had vorig jaar ook al een beetje gekeken en wilde eens echt van begin tot einde meekijken( en foto's maken O:) )

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:14

Fijn Cyrina, zo'n duidelijke uitleg!

Ik hoorde net dat mijn man het weekend van de keuring weg moet met paarden naar België, jammer, hij zou mee de ring in voor als ze blijven staan (vooral de hengst).

Cyrina, wat voor voorbrenglijn is gebruikelijk? Ik breng ze voor met serreta.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 08:47

Gewoon een longeerlijn. Ik breng sommige voor met seretta en andere met voorbrenghalster.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:33

Is het zo dat iedereen om drie uur komt en je dan uren moet wachten met je paarden op de auto, of komt men verspreid over de tijd tussen 15 en 20 uur?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:05

Tussen 15 en 20 uur aanmelden!! Zie mail!! Als je er om 15.30 bent, je melden. Neem je paspoort mee. Dan je paard van de trailer halen. De rest volgt van zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:31

Ik ga proberen te komen dit jaar maar wel langs de kant. Succes iedereen die mee doet!