'Je hebt geen geschikt paard'

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: 'Je hebt geen geschikt paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:36

Ieder paard heeft z'n talenten, en ieder paard heeft z'n beperkingen. Dat zal altijd zo blijven. Zolang je daarmee rekening houdt, niet verder gaat als de lichamelijke en geestelijke beperkingen van je paard zou ik vooral lekker genieten, en zo veelzijdig bezig zijn als je wilt.

Zilverroosje
Berichten: 516
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:36

Gefeliciteerd, jij hebt een superleuk paard! Ik zou zeggen: Lekker houden en genieten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 01:51

Alice13 schreef:
Is het zo erg als je paard niet overal in uitblinkt?!
Ik vind het heel erg jammer dat ik met mijn huidige paard niet op Buitenrit kan. Ik rij dus altijd in de bak! Dat vind ik heel jammer maar dressuurmatig kunnen we super fijn aan het werk en daar ben ik erg blij mee.

Wat je je zelf moet afvragen. Is dit paard geschikt voor jou? Kan je er mee wat je het meest belangrijk is?
Ik zie vaak mensen hun paard verkopen omdat hij iets niet kan. Ze kopen een ander paard maar die kan dan ook wel weer iets niet. Of de ruiter wil wel heel graag springen of dressuurmatig aan het werk maar blijkt met een goed paard zelf er helemaal niet zo goed in te zijn!


Ik denk dat je het verkeert begrijpt.
Ik zal mijn paard niet verkopen omdat ze iets niet zou kunnen, je kunt er immers voor trainen en oefenen. Maar zelfs dan krijg je nog reacties dat het een fries is en je helemaal niet moet springen. Dat het niet goed is voor de benen, dat de rug slijt, dat ze niet kunnen inschatten. Noem maar op.
Laatst nog had ik er met iemand over dat endurence mij ook wel leuk leek. Het eerste wat diegene zei "Maar je hebt er geen geschikt paard voor." -O-
Gelukkig weet ik dat er wel meer koudbloeden aan endurence doen en dat het wel degelijk mogelijk is.

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Re: 'Je hebt geen geschikt paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 02:03

16 jaar geleden reed ik op Friezen. Hiervan werd toen gezegd dat ze niet geschikt zijn voor de dressuur.. De eigenaresse reed toen ZZ2 met haar fries, wat toen als een uitzondering werd gezien. en moet je de friezen nu zien, je ziet ze maar al te vaak in de dressuur. Is het natuurlijk wel zo dat tegenwoordig meer er op gefokt zijn, ik zie niet meer zoveel van die echte barokke friezen.
Dus waarom zou een sprongetje dan niet kunnen??

Tegenwoordig rij ik op trekpaarden, die worden ook gezien als lompe sloffers, maar er zijn er toch die er een leuk dressuurproefje mee kunnen rijden. Kwam er pas 1 tegen die in de Z uitkomt, uitzondering natuurlijk, maar ik hoop dat je mijn punt begrijpt.

Lol met je knol staat voorop, zolang je het maar per paard bekijkt en niet te hoge verwachtingen stelt. Plus bijvoorbeeld springen met een trekpaard is bijvoorbeeld erg slecht voor hun gewrichten, dus ik persoonlijk zal me daar dan niet op richten.. maar de friezen van tegenwoordig zijn vaak veel lichter gebouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 02:09

Dit is ons eerste eigen paard. In principe wou ik hier mee gewoon dressuurwedstrijden rijden.
Maar ik kwam van een manege en paard (12) had alleen voor de kar gelopen en buitenritjes gemaakt.
We moesten dus allebei alles nog leren.
Daarbij hebben paard en ik allebei niet echt de skills om op hoog niveau in de dressuur te komen. Ik vindt een buitenrit (lekker crossen door de plassen, boomstammetje springen, heuvel op en af galopperen) eigenlijk veel leuker dan een wedstrijd. (uit eigen ervaring.) Haha een aantal maanden geleden zei ik nog dat ik geen voldoening uit een buitenrit haalde en echt wedstrijd wou rijden. Nu kan ik niet wachten om morgen en overmorgen weer de bossen in te gaan. Daarom heb ik mijn doel aangepast met haar, ik wil voornamelijk heel veel ervaring op doen. (Lange ritten maken, dressuurwedstrijd op een andere locatie, springles, een keer een crosstraining, kennis maken met de endurence, strandritten, mennen, crossen door het bos ect.) En over een jaar of 5 als ik denk dat ik me wil richten op een bepaalde tak van sport, zal ik de keuze moeten maken. Maar dat duurt nog zooooo lang!

Ik zal mijn paard nooit wegdoen voor een echte springer. Ik vindt het altijd zo kortzichtig dat mensen gelijk zeggen dat jou paard ergens niet geschikt voor is. Ja als ik zeg dat ik op Z wedstrijdniveau wil springen snap ik zulke reacties. Maar als ik gewoon eens per week een paar hindernissen van +- 80 cm wil springen, snap ik niet dat mensen gelijk je paard afkeuren. Of je gewoon de les lezen. Ik vindt dat het juist goed is voor mijn paard om lekker veelzijdig bezig te zijn. Je moet er alleen wel iets meer voor doen als je wilt springen met een fries, mijn fries vergeet soms met springen van lage hindernissen dat ze 4 benen heeft, dus we gaan gewoon oefenen met cavaletties en balkjes, en ik moet gewoon veel geduld hebben. Zelfde met de dressuur, je moet er gewoon net wat meer voor doen.

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 03:00

Juist, zolang je maar plezier hebt.. en je paard ook. Maar dat zit wel goed geloof ik.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 06:22

Op bokt zit iemand die cross doet met dr Fries, was laatst eentonig over :) weet niet wie

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Re: 'Je hebt geen geschikt paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 06:27

En voor de fun kan elk paard alles behalve als ze het echt niet leuk vinden of door een blessure natuurlijk, zolang jij niet op het hoogste niveau wilt springen Is een Fries prima. En buiten? Elk paard kan een topconditie hebben voor lange Buitenritten :) of je wint van de toppers in de endurance is wederom wat anders maar leuk hebben samen met een wedstrijd of gewoon zo kan zeer zeker in elke tak. Heb een Fries ook al over een picknicktafel zien springen bij een show :)

Celine_Famke

Berichten: 6742
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: 'Je hebt geen geschikt paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:36

Ik weet hoe je je voelt. Als ik foto's heb gemaakt van het springen op mijn Fries (en ze heeft gewoon een goede techniek), krijg ik vaak daarna reacties van mensen dat je beter niet kan springen met een fries omdat ze er niet voor gebouwd zijn. Terwijl ik ohz niet hoger dan 1 meter spring haha. En die van mij is nog vrij slank gebouwd ook.

Achja, dat is iets dat bij Friezen hoort denk ik. Mensen zien het nog steeds een beetje als 'boeren knollen' maar op een gegeven moment gaan ze wel inzien dat de fries ook steeds hoger komt in de sport!

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:43

AmoorM schreef:
Alice13 schreef:
Is het zo erg als je paard niet overal in uitblinkt?!
Ik vind het heel erg jammer dat ik met mijn huidige paard niet op Buitenrit kan. Ik rij dus altijd in de bak! Dat vind ik heel jammer maar dressuurmatig kunnen we super fijn aan het werk en daar ben ik erg blij mee.

Wat je je zelf moet afvragen. Is dit paard geschikt voor jou? Kan je er mee wat je het meest belangrijk is?
Ik zie vaak mensen hun paard verkopen omdat hij iets niet kan. Ze kopen een ander paard maar die kan dan ook wel weer iets niet. Of de ruiter wil wel heel graag springen of dressuurmatig aan het werk maar blijkt met een goed paard zelf er helemaal niet zo goed in te zijn!


Ik denk dat je het verkeert begrijpt.
Ik zal mijn paard niet verkopen omdat ze iets niet zou kunnen, je kunt er immers voor trainen en oefenen. Maar zelfs dan krijg je nog reacties dat het een fries is en je helemaal niet moet springen. Dat het niet goed is voor de benen, dat de rug slijt, dat ze niet kunnen inschatten. Noem maar op.
Laatst nog had ik er met iemand over dat endurence mij ook wel leuk leek. Het eerste wat diegene zei "Maar je hebt er geen geschikt paard voor." -O-
Gelukkig weet ik dat er wel meer koudbloeden aan endurence doen en dat het wel degelijk mogelijk is.


Nee jullie begrijpen mij verkeerd. Ik probeerde juist te zeggen dat ookal mensen zeggen dat je paard ergens niet geschikt voor is. Je soms moet roeien met de riemen die je hebt. En zeker in de lagere klassen is iets wel trainbaar al zal je misschien genoegen moeten nemen dat je niet gauw eerste wordt op een wedstrijd of harder moeten trainen dan een ander.
Heel goed dat je ondanks commentaar achter jezelf en je paard blijft staan en dat je hem om zo'n reden dus niet weg doet!

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:01

Celine_Famke schreef:
Ik weet hoe je je voelt. Als ik foto's heb gemaakt van het springen op mijn Fries (en ze heeft gewoon een goede techniek)


Nou bedoel ik dit niet verkeerd, maar heb foto's van jou fries bekeken, en die heeft geen goede techniek hoor.....

Bedoel, ze komen die lage sprongetjes heus wel over; en ik denk dat dat prima kan met een fries, voor de afwisseling, als je het maar niet te technisch of te hoog maakt komen ze dat heus wel door zonder kleerscheuren.

Op recreatief nivo kan een normaal gebouwd gezond paard 'alles'. Dus ook friezen. En dus ook endurance, dit is gewoon een lange buitenrit op laag nivo.


Moet eerlijk bekennen dat ik springen op een trekpaard oid wel redelijk not-done vind, omdat ik oprecht denk dat al het gewicht bij landing echt een grote belasting is op de voorbenen.

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:12

Gewoon alles proberen, en doen wat jullie leuk vinden.
Zat friezen in de crossen te zien hoor.
En de uitdaging ligt daar, waar andere mensen zeggen dat het niet kan. Het toch te doen.

Ik weet nog dat ik mijn tinker kocht, en net daarvoor zei nog iemand tegen mij : die moet je niet kopen. Die kan nooit meekomen.

Intussen is mijn doel dressuur geworden ipv alleen maar boscrossen. En ben ik toch al l1 plus 4. Iets wat nooit kon. Want hij heeft zn bouw niet mee. Hij zou nooit kunnen springen.. maar 140 met gemak!

Dus. Laat je nooit tegenhouden door iets wat een ander zegt. Kijk gewoon hoever je zelf kunt komen.
Plezier samen staat voorop!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:20

TurboTinker schreef:
Gewoon alles proberen, en doen wat jullie leuk vinden.
Zat friezen in de crossen te zien hoor.
En de uitdaging ligt daar, waar andere mensen zeggen dat het niet kan. Het toch te doen.

Ik weet nog dat ik mijn tinker kocht, en net daarvoor zei nog iemand tegen mij : die moet je niet kopen. Die kan nooit meekomen.

Intussen is mijn doel dressuur geworden ipv alleen maar boscrossen. En ben ik toch al l1 plus 4. Iets wat nooit kon. Want hij heeft zn bouw niet mee. Hij zou nooit kunnen springen.. maar 140 met gemak!

Dus. Laat je nooit tegenhouden door iets wat een ander zegt. Kijk gewoon hoever je zelf kunt komen.
Plezier samen staat voorop!


Dit verhaal is ook mijn ondervinding....gewoon beginnen en doen *\o/* , het is zo mooi om achteraf te horen dat had ik nooit verwacht dat jullie dat konden!.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:36

Okee ik heb geen fries, maar een tinker (met kwart shire, dus lekker aan de maat)

Inmiddels rij ik sinds september 2014 western.
Je wil niet weten hoeveel ik wel niet gehoord heb, daar is hij niet geschikt voor.
Die hoort voor de kar, en af en toe een buitenritje, voor de rest lekker het land op.

Ken jezelf en ken je paard. Als jullie er beiden plezier in hebben, dan moet je er gewoon voor gaan. Wat anderen ook zeggen tegen je.

Ik deed voorheen heel basis dressuur (licht mij totaal niet) als ik eens niet op buitenrit kon. Verschrikkelijk was dat 20 minuutjes en we waren wel weer klaar ermee. Ik had geen idee wat ik nog kon doen, en mijn paard was niet vooruit te branden.
Heel af en toe een sprongetje of vrij springen, ja leuk, maar om dat nou dagelijks te doen. Hadden we beide ook niet ons plezier in.

Met western hebben we beide veel lol. Hij denkt goed mee (soms iets te goed, zijn wel leuke kado'tjes die ik dan krijg :) )

Doe gewoon waar je beide plezier in hebt, of het nou springen, dressuur, mennen, western of wat dan ook is. Maakt niet uit, zolang je beide maar plezier hebben. Dan kan je ver komen, ook als je geen "echt" dressuur paard hebt, of zoals ik geen "echt" westernpaard.

mairead

Berichten: 3217
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:48

Ik rijd een Fjord.
Nu zijn dat best veelzijdige paardjes en je ziet ze tegenwoordig eigenlijk in elke discipline. Maar toen ik haar nog niet zo lang had - en we moesten nog aan elkaar wennen met rijden, waardoor het niet altijd even lekker ging- heb ik ook wel eens gehoord 'daar hoor je ook eigenlijk niet op te rijden, die pony hoort voor de kar'. Ondertussen kan ik lezen en schrijven met mijn Fjord.
Wedstrijdambities heb ik niet, dus dat is makkelijk. Misschien ooit voor de lol eens.

Momenteel rijd ik met dressuurzadel, maar stiekum heb ik wel de wens om ooit met haar over te stappen op Western. En tja; daar ik ze dus eigenlijk officieel ook niet geschikt voor. Maar ik heb ook in de Western geen wedstrijdambities, dus ik ga me daar lekekr niks van aantrekken! :)
Mijn Fjord heeft ontzettend veel plezier in (Western) Trail (met allerlei obstakels); daar wordt ze echt enthousiast van, terwijl ze verder haast nergens voor te motiveren is!

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:22

AmoorM schreef:
Alice13 schreef:
Is het zo erg als je paard niet overal in uitblinkt?!
Ik vind het heel erg jammer dat ik met mijn huidige paard niet op Buitenrit kan. Ik rij dus altijd in de bak! Dat vind ik heel jammer maar dressuurmatig kunnen we super fijn aan het werk en daar ben ik erg blij mee.

Wat je je zelf moet afvragen. Is dit paard geschikt voor jou? Kan je er mee wat je het meest belangrijk is?
Ik zie vaak mensen hun paard verkopen omdat hij iets niet kan. Ze kopen een ander paard maar die kan dan ook wel weer iets niet. Of de ruiter wil wel heel graag springen of dressuurmatig aan het werk maar blijkt met een goed paard zelf er helemaal niet zo goed in te zijn!


Ik denk dat je het verkeert begrijpt.
Ik zal mijn paard niet verkopen omdat ze iets niet zou kunnen, je kunt er immers voor trainen en oefenen. Maar zelfs dan krijg je nog reacties dat het een fries is en je helemaal niet moet springen. Dat het niet goed is voor de benen, dat de rug slijt, dat ze niet kunnen inschatten. Noem maar op.
Laatst nog had ik er met iemand over dat endurence mij ook wel leuk leek. Het eerste wat diegene zei "Maar je hebt er geen geschikt paard voor." -O-
Gelukkig weet ik dat er wel meer koudbloeden aan endurence doen en dat het wel degelijk mogelijk is.


Een Fries Is btw een warmbloed, geen koudbloed :)

Leprycorn

Berichten: 1763
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:29

Gewoon doen wat jullie beiden samen aankunnen. Gewoon springen en crossen proberen!
Ik heb jaren met onze Fries gesprongen en die redde het met gemak een BB parcours door. Ja niet zo behendig als de rest maar hij vond het ZOOO leuk! Hij vond het dressuren niets.
Dus gewoon op crosstraining gaan met hem en kijk wat hij aan kan.

Had wel goede beenbescherming rondom voor hem omdat hij nogal lomp kon zijn en hij niet echt onder de indruk was van hoe hard balken kunnen zijn :+ Was nogal een harde, ook voor zichzelf.
Als hij dan wat raakte, had ik ten minste goede bescherming en niet dat het direct op zn beentjes terecht kwam :j

Gewoon trainen! Maakt niet uit wat voor paard je hebt, als jullie beiden iets leuk vinden, moet je het gewoon proberen! En dat geldt ook voor endurence ;)

Edit: nog even als aanvulling: Ik heb wel toen best veel problemen gehad met sommige instructeurs omdat ze zeiden dat ik, inderdaad wat jij zegt: geen geschikt paard ervoor hebt!
Zoek een instructeur die bij je past en voorbij het ras kijkt van je paard en die kijkt naar wat hij/zij KAN! Zelf heb ik daar in het begin wel moeite mee gehad omdat ik mij aan ging passen aan de instructeurs die hem net zo behandelde als een springpony. (waardoor ik bijna wel eens samen met hem lag) Hij blijft natuurlijk wel anders te rijden dan zo'n springding.

tennan
Berichten: 3141
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:35


Celine_Famke

Berichten: 6742
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:30

Toydoll schreef:
Celine_Famke schreef:
Ik weet hoe je je voelt. Als ik foto's heb gemaakt van het springen op mijn Fries (en ze heeft gewoon een goede techniek)


Nou bedoel ik dit niet verkeerd, maar heb foto's van jou fries bekeken, en die heeft geen goede techniek hoor.....



Oh ik snap je reactie hoor! :j Ik bedoelde ook zeker niet dat het een top springpaard is o.i.d. Bedoelde meer te zeggen dat mijn paard (voor een Fries!) een vrij goede techniek heeft. Maar het is niet voor niets een aantal keer fout gegaan haha!

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Re: 'Je hebt geen geschikt paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:41

Ieder paard dat wil, kan springen.
Niet luisteren naar anderen, als jij en je paard het leuk vinden, gewoon doen.

Nee een fries is inderdaad niet geschikt voor springen, maar zo lang je hem niet over 1.5 meter wilt duwen moet het kunnen hoor. En mensen zullen altijd hun meningen hebben, vooral in paardenland. Heb daar zelf ook een hele periode flink moeite mee gehad, vooral het opdringerige, tips en adviezen krijgen terwijl je er niet om vraagt.
Niet naar luisteren, wordt je alleen maar onzeker van.

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:47