Hoe zien of een fries paard een goede galop heeft?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leentje_P
Berichten: 130
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Daar waar Leentje is, zit ik prima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 19:27

Bedankt voor alle antwoorden. Heb hier veel uitgeleerd.

nog een vraagje: Hoe zie je of een fries stuwend of dragend gebouwd is? Of hoe zie je dat een paard überhaupt een bouw heeft waar makkelijk mee te rijden valt. Waar letten jullie op?

amen

Berichten: 5042
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Hoe zien of een fries paard een goede galop heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:36

Persoonlijk zie ik veel friezen die een bouwe hebben, die niet heel veel aanleg hebben voor t op nivo rijden of het op klassieke manier van africhten.

De meeste friezen zijn niet voorwaarts en hebben moeite met lopen door hun bouw...vol gas lopen kunnen we allemaal, maar evenwichtig lopen in gewone stap draf galop...zijn voor alle paarden nog niet zo gemakkelijk...

Een fries die in 3 gelijke delen is, voorhand midden en achterhand, dezelfde lengte met een achterhand die niet zo hellend is, maar bij voorkeur rechter, en t meeste gewicht in het midden van het lijf heeft, ipv op de voorhand. Zal als rijpaard meer plezier brengen bij een ruiter dan een anders gebouwd fries paard.

Maar daar moet je dan wel de ruiter voor zijn....

Ik heb zelf nog maar op 1 fijne fries gereden, die was ook niet gemakkelijk.....die liep zo paar uur voor de wagen, was loperig, en onder zadel super fijn, die hoefde je niet te drijven, hoe stiller je zat en hoe minder je deed hoe meer zij deed... Dat zijn mijn inziens de fijnste paarden....

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:38

Mijn Fries heeft ook een erg goede galop. Dit is met trainen zo gekomen. Ze kan haast op de plaats galopperen maar net zo makkelijk heel hard draven. Op een recht stuk linkse of rechts aanspringen of contra, geen probleem. Ze is niet modern gebouwd, net ertussenin.Vroeger ging ze als de brandweer door de bak haha

hannelover

Berichten: 1137
Geregistreerd: 14-03-15
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 08:48

mijn friesje kan nog niet zo goed galopperen, maar wel een beetje en aan de logeerlijn heeft ze ook al een wisseltje gemaakt in galop, die was goed getimed want ze ging van de verkeerde galop naar de goede galop.