Wit plukje haar in manen fries, help?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 15:02

_Silke schreef:
Hmmm... Ik heb juist de man gebeld die haar na de handelaar had gekocht, ik vroeg hem of het wel waar is dat ze in het stamboek is opgenomen en nu heeft hij direct afgelegd...

Daar zou ik mij meer zorgen om maken dan die paar witte haartjes. := Je hebt neem ik aan de papieren toch wel meegekregen? Dan kun je snel genoeg zien of er stamboekpapieren bij zitten lijkt mij. Ik hoop voor je dat je geen kat in de zak hebt gekocht. Een paard kan nog zo raszuiver zijn, maar als er geen papieren bij zitten had je net zo goed (en voor minder geld waarschijnlijk) een kruising kunnen kopen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 15:06

Dees schreef:
Er zijn wel meer zuivere Friezen met witte haren.
Lang geleden waren Friezen soms ook platenbont of voskleurig.
Dat zwarte is een schoonheidsideaal van de laatste decennia, maar daarvoor had een Fries ook echt andere kleuren.

Ze zullen de andere kleuren nooit helemaal uit de genen kunnen fokken, vandaar dat je regelmatig nog een Fries veulentje ziet met een kolletje of witte voetjes. Het gebeurt. Al willen ze daar in Drachten liever niets meer van weten :D

Klein wit kolletje is toegestaan, Een wit voetje inderdaad niet.

Zou me meer zorgen maken over het feit dat hij direct de hoorn er op legde.

Barte

Re: Wit plukje haar in manen fries, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 15:18

schoensmeer ,mascara zwarte stift doen allemaal hun werk voor de keuring .Maar ik vraag me af waarom je in hemels naam nu al wilt gaan .Het zou voor je paardje beter zijn om volgend jaar te gaan dan kun je een faire kans maken, als ze goed bespiert geraakt is door training en wat ronder door goede voeding .Nu geef je haar in mijn ogen geen eerlijke kans hoor .Ik zou mijn eigen paard zo optimaal als ik zou kunnen pas voor willen stellen .Je gaat tenslotte voor een doel naar een keuring ....Voor opname in het stamboek ,voor een premie voor het sterpredikaat ...bv.

Maar nogmaals geef haar even wat tijd om wat te herstellen en ga dan trainen voor de keuring volgend jaar .Vraag anders eens aan wat oudere liefhebbers tips om goed te trainen.
Ik breng mijn Kwpners altijd weg voor de Keuring omdat ik wil dat ze optimaal voorgesteld worden en super getraind worden .Maar dat is persoonlijk .

Ik heb liever dat ze een expert aan het werk zien dan een klein smurfke dat met een paard rondrent hihi ..Maar eerlijk is eerlijk daar hangt ook een prijskaartje aan .Ga eerst eens na of ze überhaupt in het stamboek is opgenomen of dat dat nog moet gebeuren .Kijk eens goed naar het papier en dan kun je verder gaan kijken

In elk geval heeel heeeeeel veel suc6 alvast hoor ...Het zal vast wel goed gaan komen .

_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 15:26

Ik heb ook besloten om toch nog te wachten tot ze helemaal gesetteld is, op haar gemak is, spieren bijkrijgt en klar voor de keuring.
Nu heb ik ook mijn twijfels bij de papieren want we hebben ze gewoon in onze handen geduwd gekregen en niet de kans gehad om ze deftig te bekijken.
Wel is ze door de dierenarts helemaal gechekt en heeft ze geen gebreken.
Ik zak de tips zeker gebruiken en ik ga zeker nog eens bellen naar de ndelaar voor meer informatie en waarom hij zomaar aflegd heeft...
Ik hoop dat ik geen kat in een zak heb gekocht, mar als het zo is dan heb ik zeker geen spijt. Het is zo een schatje!
Maar wat ik mij nu wel afvraag... Mag ze op 5 jarige leeftijd nog opgenomen worden in het stamboek?

Barte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 15:28

Ja hoor in elk stamboek mag je ongeacht welke leeftijd je paard voorbrengen om opgenomen te worden in het stamboek .Vriendin van me fokt Friezen en zij heeft vorig jaar een oudere merrie ingebracht voor stamboekopname ..

_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 15:34

Oke, bedankt! :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 15:49

Maar dan moeten de papieren wel kloppen, want anders kun je die keuring op je buik schrijven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 15:53

Als je zeker wilt weten of dit paard wel het paard op de papieren is, dan zul je een DNA test moeten doen.
Dat de handelaar je snel-snel die papieren in de handen heeft geduwd en daarna telefonisch liever geen contact heeft, vind ik ook wel wat verdacht....

Over de bruine gloed bij sommige Friezen: als je goed kijkt zie je dat ze op de benen gewoon zwart 'blijven' terwijl de rest van het paard valer bruin opkleurt. Sommigen hebben dan zelfs nog een zwarte aalstreep over de rug lopen. Mijn mening: zo'n Fries is gewoon erg donkerbruin of zwartbruin, dat is eigenlijk niet een échte zwarte.
Donker/zwartbruine paarden van andere rassen lijken in de winter ook vaak zwart en verkleuren net zo naar lichter bruin als Friezen dat kunnen doen. Waarom worden die paarden dan donkerbruin genoemd en een Fries zwart? Vast omdat het stamboek alleen maar 'zwart' wil zien.

_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 16:09

Als ik verder geen informatie krijg van de handelaar ga ik daar zeker eens over nadenken!

Barte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:17

_Silke schreef:
Ze heeft geen beroemde vader of moeder, ze waren gewoon van kennissen van ons waarbij de paardenin de koets werden gezet en dressuur gereden.

Maar als ze van kennissen van je geweest is als veulen zullen zij het papier toch moeten kennen ??
Dan kun je toch aan hen vragen of het klopt of ben ik nu heel erg gek hihi .Ik ken het papier van mijn eigen gefokte ruin uit mijn hoofd .Vriendin die friezen fokt kent ze ook allemaal ...

Dus ga daar eens te rade ..

_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 16:27

Het enige probleem daarbij is dat ze verhuisd zijn maar ik denk dt ik ergens wel hun telefoonnummer heb liggen...

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:42

Dees schreef:
Als je zeker wilt weten of dit paard wel het paard op de papieren is, dan zul je een DNA test moeten doen.
Dat de handelaar je snel-snel die papieren in de handen heeft geduwd en daarna telefonisch liever geen contact heeft, vind ik ook wel wat verdacht....

Over de bruine gloed bij sommige Friezen: als je goed kijkt zie je dat ze op de benen gewoon zwart 'blijven' terwijl de rest van het paard valer bruin opkleurt. Sommigen hebben dan zelfs nog een zwarte aalstreep over de rug lopen. Mijn mening: zo'n Fries is gewoon erg donkerbruin of zwartbruin, dat is eigenlijk niet een échte zwarte.
Donker/zwartbruine paarden van andere rassen lijken in de winter ook vaak zwart en verkleuren net zo naar lichter bruin als Friezen dat kunnen doen. Waarom worden die paarden dan donkerbruin genoemd en een Fries zwart? Vast omdat het stamboek alleen maar 'zwart' wil zien.

Friezen die valer wordne zijn zomerzwart. Zomerzwart is genetisch echt zwart alleen kan slecht tegen UV straling waardoor ze verkleuren. Je kun zonder DNA test goed zien wat een zomerzwarte is en wat een zwartbruine. De zomerzwarte houden namelijk altijd een zwarte neusspiegel, terwijl zwartbruine een bruine neusspiegel hebben. Grappige is dat een niet verkleurende zwartbruine zomers donkerder kan zijn dan een zomerzwarte :)

ennaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:45

Dat kan normaal gezien niet tenzei hij of zij een kruising is of oud wordt -O- /3 O:) -O- /3

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:05

Dees schreef:

Er bestaan bij de Friezen 2 kleuren zwart, vaalzwart en gewoon zwart. Deze laatste wordt in de regel ook niet bruin. En bruin worden bij een Fries in de zomer, komt meestal door het zweet wat achterblijft bij het afspoelen na het werk.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 19:13

De bruine kleur is geen probleem. Het liefste zie je een zwarte fries maar veel friese paarden worden in de zomerperiode bruin, dit heeft met aanleg te maken maar je kunt dit ook beperken door:

--> na het rijden af te spuiten
--> niet overdag naar buiten (zou niet mijn idee zijn)

Waar ik mij het meeste zorgen om zou maken is inderdaad het feit dat je wellicht te duur een paard gekocht heeft. Als de naam goed geschreven is heeft zij wellicht geen stamboekpapieren.

Discussie over raszuiverheid kan ontstaan indien haar ouders haar moeder wel opgenomen is maar haar vader geen goedgekeurde dekhengst is. Dan zou zij een bijboek kunnen staan, maar dan zou je haar wel moeten kunnen vinden. Wat nu niet het geval is.

Het belangrijkste is dat het paard gezond is en voldoet aan hetgeen je met het paard zou willen doen.

_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 19:26

Ze is zeker gezond en ze heeft geen gebreken en dat is hetgeen wat voor mij telt.
Wat ik wel erg vind is dat ik een paard van 4000 heb gekocht waarvan de papieren waarschijnlijk niet in orde van zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 19:30

Laat er even een chiplezer goed langs halen. En dan ook even de hele hals om zeker te zijn dat er maar 1 in zit. KOmt het chipnummer overeen met het papier?

_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 19:32

Zal ik morgen zeker doen!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 19:32

Die zomereczeem lijkt mij anders ook bepaald geen pluspunt. :o Wat zijn je plannen met haar? Hopelijk komt het alsnog goed met de papieren!

_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 21:49

Ik zou haar graag in de dressuur uitbrengen omdat ze echt mooie en soepele gangen heeft.
Ze draagt nu een eczeemdeken en haar manen worden ingewreven met een zalf tegen jeuk en ze schuurt al een stuk minder.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 22:09

Fijn dat ze al minder last van jeuk heeft. Heb je haar wel goed onder het zadel kunnen uitproberen?

_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 22:12

Ik heb haar in een rijbak getest en ze was erg braaf, mooie aanleunig en erg ontspannen.
Ze is enkel nog schrikachtig buiten maar ze is ook maar 5 jaar ;)
Dus geen gebreken en eczeem is al aardig aan het beteren!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 23:20

Oef nu maar hopen dat je het goeie paard bij je papier hebt gekregen.

LunaDeFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 01:11

Jeetje, ik hoop dat de papieren wel kloppen. Anders heb je en duur paard gekocht en natuurlijk is dat niet erg want het gaat je om haar en niet het papier maar het zou toch zonde zijn. Hoe ziet het papier eruit wat je gekregen hebt van de handelaar? Als je googled op stamboekpapier fries en dan afbeeldingen zie je hoe ze eruit zien (extra tip, ze zijn gelamineerd en in 3-en gevouwen). Wat is de reden dat je haar wil laten keuren als ze al is opgenomen in het stamboek? Wil je een hoger predikaat proberen te halen?

Ben heel benieuwd hoe het afloopt met het papier.

_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 01:22

Ik wil vooral weten hoe ver ze zou kunnen geraken op keuringen en ook om te kunnen vergelijken tegenover andere friese merries.