Familiepaard, waar op letten en wat is realistisch, fries?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:07

Babootje schreef:
StalNollie schreef:
Ik zou niet naar een ras zoeken maar in het algemeen. Het bedrag moet je een heel eind komen hoor. Goed zoeken.

Ga enkele keren proefrijden zo ook buitenrijden neem iemand mee die veel kijk en ervaring met aankopen heeft. Qua keuren is ieder voor zich en welk risico je wilt nemen, wij doen het nooit

Heel onverstandig advies. Absoluut keuren en bij paarden vanaf 8 ook rontgenologisch ivm artrose risico.
Het bedrag dat je uit wilt geven is aan de lage kant en de kans dat je in deze prijsklasse een paard met een probleem koopt is dus groter.
Advies is wat ruimer budget en naar een (goede) handelaar te gaan ivm garantie. Neem iemand mee met verstand van aankoop van paarden.

StalNollie schreef:
Vind je? Zit al jaren 'n de handel en goed zoeken en vind je wel wat wij besteden nog minder als ts en hebben toch altijd goede paarden niet ingereden maar dat doen we zelf en dan gaan ze voor de prijsklasse van ts weer weg.

Ik heb toch ook al jaren "de handel" van nabij meegemaakt. "In de handel" zitten is toch echt heel wat anders dan een paard voor jezelf kopen en daar jaren plezier van willen hebben.
Voor jou is het misschien wat minder belangrijk dat ze ook gezond blijven, als je ze maar niet kreupel verkoopt. Risico's van artrose komen vaak pas naar buiten vanaf een leeftijd van 8 jaar.
Daarmee heb je niet te maken als je een onbeleerd paard koopt, die inrijdt en dan weer verkoopt.
Daarom is het dus heel verstandig om een paard goed (dus inclusief een rontgen keuring) te kopen.

TS zoekt een paard met wat maat. Vanaf 1.60 stm en misschien (met opgroeiende jongens) zou nog wat groter verstandiger zijn. Dan val je toch wel in de maat van de "courante" paarden en die zijn gewoon wat prijziger. Dan zoekt ze natuurlijk ook nog een beleerd paard. Dan gaat de prijs nog wat omhoog.
Ze zoekt dan ook nog een gezond paard. Dat maakt een paard nog wat duurder. Een fijn karakter, hup nog wat meer omhoog met die prijs. En dan heb het nog niet over de super bewegers, maar gewoon een goed gebruikspaard, goed beleerd, bomproof, met een beetje maat, waar je een leuke dressuurproef mee kan rijden en misschien ook nog een leuk sprongetje kan maken.
Ik vind overigens gelders paard een goede suggestie. Het zijn stevige robuuste allrounders.
Het gronings paard is misschien ook nog een goede tip. Ik ken een aantal echt leuke paarden.
Sommige tuigers misstaan ook zeker niet in de dressuurring

Saartj3

Re: Familiepaard, waar op letten en wat is realistisch, fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 08:16

Heb even rondgekeken op internet en een Groninger spreekt me wel erg aan. Het lijken erg betrouwbare robuuste paarden. Alleen staan ze volgens mij erg weinig te koop.
Een Gelderse weet ik niet zo goed, ik rij er wel eens op en de gangen van dat paard spreken me niet zo aan, maar dat kan natuurlijk per paard erg verschillen dus misschien moet ik dat ook een kans geven.
Weten jullie misschien waar je zou kunnen kijken voor een Groninger?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:25

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:28

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:44

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:14

Hallo... Vergis je niet in de kwalitijten van een Tinker. misschien een leuk idee om eens bij de Tinkerdagen te kijken, zo krijg jee een goede indruk hoe veelijdig een Tinker kan zijn! www.tinkerdagenleusden.nl

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:17

Even afgezien van het ras is mijn tip om je gezin wat te gaan verdiepen in de omgang met een paard.

Een braaf paard kopen is 1, maar een paard braaf houden is 2 :) Vaak kom ik toch veel teleurgestelde berichten tegen, die 9 van de 10 keer te wijden zijn aan een wat mindere kennis van de omgang met paarden. En dan bedoel ik niet hoe je een halster om moet doen, maar echt sociale kennis en paardengedrag.

Mijn advies: neem samen met je gezin een aantal grondwerklessen, daar ga je op de korte en de lange termijn heel veel plezier van hebben! :)

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:30

Ik ga met Arjan mee, een tinker is zeer zeker veelzijdig, zeker voor wat jullie ermee willen doen. Onze tinkie springt, dressuurt, gaat mee naar het strand, het bos maar is zeer zeker geen sloom ding. Tinkers zijn zeer gevoelig van karakter en hoeven ook niet persé zwart/wit bont te zijn. Er zijn ook echt hele mooie zwarte, bruine, 3- kleur. Wij hebben wel een zwart/wit bonte, maar een "sport type" dus net iets minder zwaar gebouwd. (sorry, ben alleen heel erg fan van tinkies)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:33

Rumpleteaser schreef:
Een braaf paard kopen is 1, maar een paard braaf houden is 2

Idd in de praktijk een volkomen brave en betrouwbare pony zien veranderen in een draak door ondeskundige omgang. Toen de oude ruiter erbij kwam was ie weer gewoon braaf.

Hoe oud zijn de jongens nu? 7 en 9 of 14 en 16 maakt nogal verschil ;)

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:34

Rumpleteaser schreef:
Even afgezien van het ras is mijn tip om je gezin wat te gaan verdiepen in de omgang met een paard.

Een braaf paard kopen is 1, maar een paard braaf houden is 2 :) Vaak kom ik toch veel teleurgestelde berichten tegen, die 9 van de 10 keer te wijden zijn aan een wat mindere kennis van de omgang met paarden. En dan bedoel ik niet hoe je een halster om moet doen, maar echt sociale kennis en paardengedrag.

Mijn advies: neem samen met je gezin een aantal grondwerklessen, daar ga je op de korte en de lange termijn heel veel plezier van hebben! :)

Dit is ook een heel goed advies!

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:52

Zoeken, zoeken en nog eens zoeken en je ook niet altijd blindstaren op ras, uiterlijk ect.

Onze Lunabelle was super braaf in omgang maar een echte schrikschijtert, we zijn er als familie veel mee bezig geweest de laatste 4 maanden en nu rijdt dochter van 9 er ook mee rond, zoonlief van 11 begint vertrouwen te krijgen. Braaf houden zoals hierboven gezegd werd kan ook braaf maken betekenen en dit onderhouden. Lunabelle niet als ei behandelen maar al die schrik gewoon negeren (ze ging niet daadwerkelijk ervantussen maar zakte van schrik door haar benen of liep onder je uit) hielp perfect. Ze is een kruising welsh cob met nog iets en ook mijn man van 1.78 rijdt er wel eens mee, gaat prima. Ze is 1.48m

Bueno (is nu bij nieuwe eigenaar) was ook een rasloze pony maar de kids hebben veel plezier met hem gehad. Heel goed zoeken was hier de boodschap plus een proefperiode.

Onze Tine hebben we gevonden na een zoektocht van 4 maanden. Viel dus mee maar een geluk dat de eigenaresse volledig eerlijk was. We zochten een super lieve kinderpony (zoals Bueno) maar eentje die niet te snel was en die ook wat sportgericht gereden kon worden.
Veel pony's gezien, veel beloften gehad en veel afgewezen om verschillende redenen.
Moraal: Geloof niet alles in een advertentie, geloof niet alles wat de eigenaar zegt als je gaat kijken en ben ervan overtuigd dat je als gezin allemaal een klik voelt met het paard.

Staar je niet blind op een ras, rassen zeggen niet altijd iets maar zoek naar een paard waar je allemaal "verliefd" op wordt en waar jullie ook echt een band mee kunnen opbouwen.

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:09

Ben het helemaal eens met Buenootje.
Ik heb verschillende paarden gehad en kan haar verhaal onderschrijven.
Zoek een paard op karakter en niet op ras.
De ene fries is de andere niet. Ik rij nu een Andalusiër die heel erg braaf is ook op buitenritten maar heb er ook heel wat gezien en gereden, die op het eerste zicht super braaf waren maar in combinatie met mij of mijn dochter heel gevaarlijk!
Altijd een koopcontract opstellen met voorwaarden (en paspoortnummer) en laten keuren vóór aankoop is ook erg belangrijk (heb heel wat slechte ervaringen opgedaan).

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:19

Wat jullie eigenlijk zoeken is een luxe manege paard. En dat bedoel ik niet zo negatief als het misschien in eerste instantie klinkt. Hij moet allround, gezond in lijf en hoofd en het met iedereen goed kunnen vinden. Die zijn niet goedkoop en zeker niet als hij er ook nog eens goed uitziet. Maar ze zijn er wel!

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:33

Prijs heeft daar niet altijd mee te maken....ik heb er twee van die goedzakken voor die prijs ;) Zoeken dus! :D

Saartj3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 20:52

Ik heb inmiddels wel door dat mijn wensen best lastig kunnen zijn maar ik ga gewoon op mijn gemak zoeken. Heb geen haast. We hebben de laatste jaren intensief paarden verzorgd ben echt zo goed als dagelijks met de beestjes bezig dus weet waar ik aan begin, ook weet ik wat het is om voor een paard te zorgen dat geblesseerd is en wat ik moet doen.
Mijn Zoektocht zal zich niet meer gaan richten op een bepaald ras maar puur op karakter en ons gevoel met het dier. Keuren uiteraard en een koopovereenkomst ook.
Ben er vanavond wel weer achter gekomen dat ik echt een ruin wil, mij merrie was weer zo aan het draken en dan slaat mijn onzekerheid toe, ben overgestapt op de Gelderse van mijn vriendin en daar voelde ik me veel zekerder op.
Ik moet gewoon geduld hebben dan komt het goed met mijn zoektocht

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:43

Heel goed :) En vergeet vooral niet plezier te hebben met je zoektocht want elk paard wat je bezoekt is uniek en kan je uit leren. (te heet, te stijf, te groot, te klein ect ect.) en op een bepaald moment vind je die juiste.

succes

Saartj3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 10:07

Leuk hoor dat oriënterend rondkijken .... Kom toch wel erg vaak merries en tinkers tegen. En wil gewoon een ruin (op advies van mijn instructeur) en aangezien ik echt lekker dressuur wil rijden lijkt een tinker mij niet de beste keuze want ik heb het gevoel dat ik tinkers minder blij daar mee maak. Misschien is een ouder paard voor nog een paar jaar ook wel goed plan. Maar een fries van 18..... Lastig ....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:02

Aan de tinkers ligt het niet. Maar in de dressuurring begin je toch wel vaak al met een -/-. Net als je de dressuurring in komt met een fjord of een haflinger terwijl die het vaak ook heel best doen.
Verder zijn tinkers (net als Friezen) gevoelig voor mok en mijt.
Het ene jurylid is wel gecharmeerd van een Fries en de ander vindt dat ie vooral voor de kar tot zijn recht komt.
Wat ik een beetje tegen heb op Friezen is dat ze toch vaak gevoelig zijn op de luchtwegen. Friezen hebben een kleinere longinhoud waar je rekening mee moet houden met het werken. Ook hebben ze 9 van de 10 x mok/mijt en de verzorging van het "behang" is heel wat werk.
De meeste Friezen hebben een weke rug. En hoewel je er dus vaak wat zwaardere ruiters op ziet rijden, zijn het (juist door de rug) zeker geen gewichtsdragers. En de eerste Fries die een beetje behoorlijk kan springen moet ik nog tegenkomen. Daarom voor mij geen Fries. (Alhoewel ik ze altijd prachtig vind om te zien).

sterdewer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:06

Ik zou niet zozeer op rassen letten. een vuilnisbakkie is even leuk :)
je zou ook gewoon een kruising kunnen zoeken. bijv. een kwpn'er x een tinker of zoiets. dan heb je een lekker groot dier, sterk gebouwd en lekker koelbloedig.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 19:00

Tinkertje van mijn schoonzusje loopt m2 dus dat ze het niet kunnen ;) Ze heeft zelfs laatst een vriendschappelijke jumping meegereden 70 cm en was foutloos ;) Gewoon een lekker veelzijdig paardje dus. Het ligt er maar net aan waar jij de klik mee voelt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 19:11

Er zijn al veel tips gegeven, maar als ik jou was zou ik ook eens naar de Frederiksborgers kijken...meestal rustige en betrouwbare paarden en zeer veelzijdig !

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 19:57

Pandora2 schreef:
Er zijn al veel tips gegeven, maar als ik jou was zou ik ook eens naar de Frederiksborgers kijken...meestal rustige en betrouwbare paarden en zeer veelzijdig !

Leuke tip. Maar vooralsnog zijn er niet zoveel van, zodat ze dan weer prijzig zijn.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:43

Ik heb gewerkt met frederiksborgers, ik kan ze nou niet bepaald koelbloedig / rustig noemen. Ik zou ze eerder vergelijken met bijvoorbeeld een Andalusiër.

Ik heb zelf een Tinker, maar als ik dressuurambities zou hebben, zou ik ook niet meteen voor een Tinker gaan, dus snap de TS wel.