Babootje schreef:StalNollie schreef:Ik zou niet naar een ras zoeken maar in het algemeen. Het bedrag moet je een heel eind komen hoor. Goed zoeken.
Ga enkele keren proefrijden zo ook buitenrijden neem iemand mee die veel kijk en ervaring met aankopen heeft. Qua keuren is ieder voor zich en welk risico je wilt nemen, wij doen het nooit
Heel onverstandig advies. Absoluut keuren en bij paarden vanaf 8 ook rontgenologisch ivm artrose risico.
Het bedrag dat je uit wilt geven is aan de lage kant en de kans dat je in deze prijsklasse een paard met een probleem koopt is dus groter.
Advies is wat ruimer budget en naar een (goede) handelaar te gaan ivm garantie. Neem iemand mee met verstand van aankoop van paarden.
StalNollie schreef:Vind je? Zit al jaren 'n de handel en goed zoeken en vind je wel wat wij besteden nog minder als ts en hebben toch altijd goede paarden niet ingereden maar dat doen we zelf en dan gaan ze voor de prijsklasse van ts weer weg.
Ik heb toch ook al jaren "de handel" van nabij meegemaakt. "In de handel" zitten is toch echt heel wat anders dan een paard voor jezelf kopen en daar jaren plezier van willen hebben.
Voor jou is het misschien wat minder belangrijk dat ze ook gezond blijven, als je ze maar niet kreupel verkoopt. Risico's van artrose komen vaak pas naar buiten vanaf een leeftijd van 8 jaar.
Daarmee heb je niet te maken als je een onbeleerd paard koopt, die inrijdt en dan weer verkoopt.
Daarom is het dus heel verstandig om een paard goed (dus inclusief een rontgen keuring) te kopen.
TS zoekt een paard met wat maat. Vanaf 1.60 stm en misschien (met opgroeiende jongens) zou nog wat groter verstandiger zijn. Dan val je toch wel in de maat van de "courante" paarden en die zijn gewoon wat prijziger. Dan zoekt ze natuurlijk ook nog een beleerd paard. Dan gaat de prijs nog wat omhoog.
Ze zoekt dan ook nog een gezond paard. Dat maakt een paard nog wat duurder. Een fijn karakter, hup nog wat meer omhoog met die prijs. En dan heb het nog niet over de super bewegers, maar gewoon een goed gebruikspaard, goed beleerd, bomproof, met een beetje maat, waar je een leuke dressuurproef mee kan rijden en misschien ook nog een leuk sprongetje kan maken.
Ik vind overigens gelders paard een goede suggestie. Het zijn stevige robuuste allrounders.
Het gronings paard is misschien ook nog een goede tip. Ik ken een aantal echt leuke paarden.
Sommige tuigers misstaan ook zeker niet in de dressuurring
Vaak kom ik toch veel teleurgestelde berichten tegen, die 9 van de 10 keer te wijden zijn aan een wat mindere kennis van de omgang met paarden. En dan bedoel ik niet hoe je een halster om moet doen, maar echt sociale kennis en paardengedrag.