Merens geschikt voor kinderen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mamajolijn

Re: Merens geschikt voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 09:08

Dank je! Die heb ik net gezien en wat een heerlijke foto's!! Aan de hand daarvan heb ik net de nieuwe eigenaresse een mail gestuurd met alles wat ik weet en heb meegemaakt. Wie weet is het ooit nog handig om te weten.

pien_2010, je hebt gelijk :) . Mooi omschreven. Ik ben nu 35 en binnen 5 jaar komt er vast een mooie Merens voor mij langs. Maar ik meen het ook dat ik eerst voor een verzorg/leasepony ga. Ik wil niet een pony kopen en er binnen een jaar achterkomen dat ik er toch te weinig tijd voor heb en hij/zij weer weg moet. Dat vind ik niet eerlijk voor de pony.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 09:12

Zie trouwens dat mijn bovenstaande post lekker leesbaar is door de t9 van mobiel-lief...

Zelf heb ik ook een merens gehad. Ik heb haar over gekocht van een kennis, ze kwam op haar 5e uit de pyreneeën vandaan en had enkel wat bosuitjes gemaakt in Frankrijk. Daarna naar Nederland gekomen en op haar 10e heb ik haar over gekocht.
Lief dier maar wel erg introvert en wat verlegen. Ze was wat ranger gebouwd en dressuurmatig had ze toch nog best wat aanleg. Zijgangen gingen altijd met 2 vingers in haar neus, strekken daarintegen vond ze erg moeilijk.
Omdat het rijden lekker ging op Den duur begonnen er toch wedstrijdambities te prikkelen. Hetgeen ik niet helemaal zag zitten met haar. Ze vond buiten rijden vele malen leuker dan in de bak aan het werk.
Ik heb besloten haar toen te verkopen en ik kon haar geen beter huis wensen. Ze is kinderpony geworden en die mensen doen echt alles met haar. Buiten rijden, dressuur, springen, spelletjes, echt alles. Meisje was denk ik een jaar of 11 dat ze Jouv kreeg en is helemaal gek met haar.
Kinderpony kan dus wel, maar vind de tips niet slecht van de anderen, om je niet blind te staren op alleen een merens. Gewoon een wat ervaren pony, dan moet het goedkomen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 09:26

Ik heb 3 merens paarden ontmoet waarvan er 2 echt geen kinder paarden zijn . Het zijn werkpaarden echt werkpaarden en die houdt je niet content met een ritje rond de kerk

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:42

Ik heb een tijd een Merens bijgereden. Eigenaar was een echt paardenman, paardjelief ging er met dochter (18 jaar) van de eigenaar vandoor en die is op asfalt flink gevallen. Toen zat de schrik er toch behoorlijk in. Bij mij nam ze, op asfalt ook even het bit tussen de kiezen en nam de benen. Dat is uiteindelijk goed afgelopen.

Na de val van de dochter van de eigenaar, is de Merens ter correctie bij iemand geweest die hoog in de mensport reed. Ook daar de nodige aanvaringen gehad. Paardje werd ingespannen en ging erbij liggen. Eerste reactie was in paniek alles lossnijden. Tweede keer hebben ze haar gewoon laten liggen. Na een uur ging ze weer staan en was de lol er vanaf.

Ze hadden ook een stapmolen. Ook in de stapmolen ging ze erbij liggen, wat niet grappig is als er meerdere paarden in de stapmolen lopen.

Hoe het verder afgelopen is weet ik niet, uiteindelijk ben ik haar uit het oog verloren. Was een bloedmooi paard, meerdere kampioenschappen gewonnen. Maar geschikt voor kinderen? Pertinent niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:40

Was toch niet merens Heleen?
Ooit wilde mijn vriendin een merens kopen. Dus wij op stap naar merens Heleen. Dochter van mij had paardje gereden en erna gepoetst en in de stal gezet. Zoals wij dat ook met onze HErcule deden. Paardje wachtte keurig, gedroeg zich keurig niets aan de hand <3 . Een mooi paardje leek het. MAAR eigenaar was zo verbaasd, voelde ik, dat ik het helemaal niet vertrouwde dus ik gaf mijn vriendin een negatief koop advies. Natuurlijk niet luisteren naar mij (mijn vriendin is echt niet eigenwijs, hahaha }> ).
DUs ik bedongen dat Heleen op proef zou komen en anders de koop niet door ging, vriendin luisterde hier wel naar. Gelukkig maar....
Dus Heleen kwam paar dagen later en stond bij een heuse menner die met haar aan de gang zou gaan. Binnen 24 uur had Heleen al een paar kippen kapot getrapt :(:) . Na 48 uur rende Heleen over de dijk, met menner achter haar aan (door alle draden heen gebroken) :+ . Kortom Heleen was een onopgevoede gestoorde merens waar niets mee te beginnen was en in ieder geval absoluut niet geschikt was voor mijn vriendin die een vrouw met een paardje zou worden, maar geen paarden vrouw is. Dus binnen 52 uur stond Heleen weer tot groot verdriet van de verkoper weer bij haar terug in de wei.
Dus Cassidy, je moet wel weten wat je koopt ben ik helemaal met je eens.
MAAR ook op Fantilhoe geweest in de Franse Pyreneeën en daar konden we elke keer paar merens huren. Dat was zadelen en opstappen en samen met beginner manlief reden we zo twee uur door het land en over de weg, naar mijn vriendin toe waar ze een week zouden staan en wij ermee konden rijden. Mijn man kon toen amper of niet rijden en ging perfect. Daar werden ook pony kampen voor kinderen gehouden op allemaal merens.
En onze Hercule die op een heuse dressuurstal heeft gestaan :o , mocht omdat hij zich wat verveelde regelmatig alle jonge paardjes mee begeleiden in de stapmolen, waardoor deze perfect gingen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:28

Nee deze merrie heette niet Heleen, en het corrigeren is uiteindelijk succesvol verlopen zodat ze weer terug naar baasje mocht. Of ze nog leeft weet ik niet.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 21:12

tja je hebt merens en merens....
Heb er nu zelf nog maar 3 waarvan ik er 2 absoluut niet geschikt vind voor kinderen en 1 zo als kinderpony durf te verkopen als ze te koop zou zijn..
Denk dat ik in de laatste 25 jaar een kleine 100 merens aan me voorbij heb zien komen, sommige superkinderpony, andere alleen geschikt voor een ervaren paardenpersoon.

Dus een merens is eigenlijk net als alle andere (koudbloedrassen) de een wel geschikt, de ander niet.

Maar vergeet niet dat de manier van omgaan ook heel veel verschil kan maken!!
Zo kreeg ik hier ooit een merens ter correctie die 'gek' zou zijn omdat hij de eigenaren liefst in het ziekenhuis had liggen zeg maar, dier heeft hier 1x een pas verkeerd gezet, is streng en duidelijk op de plek gezet en heeft daarna nooit meer iets uitgehaald,is zelfs vanaf hier als gezinspony (pa mennen, ma en dochter rijden)verkocht.

Zelfde oordeel heb ik over fjorden, haflingers en tinkers en kruisingen hiervan.

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 21:17

Ik heb hele goede ervaringen met Fell Pony's! Jaren lang op een fokkerij gewerkt en heb alleen maar fijne pony's opgeleerd. Veel daarvan zijn ook als gezinspony weg gegaan.

Natascha1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:44

Persoonlijk vind ik een Merens niet makkelijk. We hebben er hier 3 staan. Ze zijn lief, rustig en stabiel, maar makkelijk......nee. Ze hebben duidelijkheid, regelmaat en een zeer consequente ruiter nodig anders is er geen pindakaas van te maken. En een "sober" paard in Nederland sober houden is echt onwijs lastig als je het zelf niet in de hand hebt. Verder zijn er hierboven al zeer veel nuttige tips voorbij gekomen. Succes met je zoektocht.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:55

Ik zou niet zomaar een fjord, haflinger, tinker of merens gaan. Ze zijn super sterk en gebruiken dat ook tegen je. Mijn fjord was een manege pony en die hebben ze aan mij verkocht omdat het geen manege pony waardige fjord was. En ik begrijp nu ook waarom.. Ik heb er zeker 20 keer naast gelegen. Ik zou dus naar een leuke new forest gaan kijken of een fijne arabier. :)

luron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:00

in eerste instantie zeg ik ook niet doen omdat ze gewoon erg sterk kunnen zijn maar ja voor welk paard geldt dit niet? Bij ons luisteren ze op stem en gebruiken ze de kracht niet maar dat ligt geheel aan de opvoeding en consequent behandelen in het dagelijkse ritueel Op onze merrie kun je makkelijk een heel klein kind zetten dan is ze uiterst voorzichtig, de ruin is een volle broer daar zou ik het niet bij doen. Maar misschien is de optie die je zelf aandraagt wel heel verstandig eerst kijken of het wel bij jullie gezinsleven past en dan pas over een aanschaf na gaan denken.