Mag ik ook reageren? Ik heb een driejarige merrie, van een PRE hengst en een Rocky Mountain merrie.
Het paardje, gekocht als jaarling, zou het eerste paard van mijn vriend worden. Hij is dol op Spaanse paarden, maar koos bewust voor een kruising met de zo rustige Rocky Mountain paarden. Maar er zit dus echt niets van RM-karakter of exterieur in
Leyenda is een heel gevoelig paardje, en ontzettend intelligent. Toen ze pas bij ons was als kleine ukkie, keek ze het clickeren bijvoorbeeld af van de oude paarden. Mijn vriend grapt wel eens dat ze slimmer is dan ik
Ze is een echte drama queen met nieuwe of enge dingen. Dan kan ze al eens met de benen maaien met de neusgaten wijd open... en tien seconden later is het alweer over

Als je haar rustig de tijd geeft, is er eigenlijk geen uitdaging die ze niet durft aan gaan. Andere mensen schrikken hier wel eens van: die denken van o jee, dat is een 'wild stout paard', maar dat is helemaal niet het geval, het is gewoon haar manier van uiten en ze is nogal expressief

Ze wil voortdurend aan de slag en met mensen bezig zijn. Van kroelen tot clickeren tot Parelli tot wandelingen op straat, ze is echt overal voor in. Alle nieuwe dingen pakt ze graag op. Ze is momenteel drie maar groeit best traag en is nog smal van bouw, maar heeft al de gekste varianten van schriktraining gehad, een zadeltje op, lange lijnen... Ze is gewoon zo ontzettend graag bezig. Zelf moet ik er ook op letten dat ik niet te veel naar haar luister, en haar zin geef en te veel aan de slag ga. Ze kan mentaal heel moe zijn van een lange wandeling, en na een half uur alweer klaar staan als ze haar halster ziet. Dan krijgt ze een aai over haar bolletje, maar moet ze echt minstens een dagje rusten. Hier bij geldt ook wel: krijgt ze naar haar zin te weinig aandacht, omdat we met een ander paard bezig zijn, hangt ze de draak uit, want slechte aandacht is ook aandacht
In november konden we wegens een reis met de unief een week niet naar de paarden toe, en diende mijn moeder te gaan. Leyenda stond toen echt maar een beetje te treuren, heel erg beteuterd, volgens mijn mams. Toen we terug waren had ik een hartelijke welkom verwacht, en ze wilde niet eens naar ons toekomen, negeerde ons en ging bij mijn moeder staan

We hadden haar duidelijk geschoffeerd met onze afwezigheid!
Ze kan geen minuut stil staan (tenzij bij het kroelen), en moet gewoon bezig zijn. Haar beentjes moeten bewegen. Het is iets waar we aan werken, want als we tijdens het wandelen iemand tegenkomen om een praatje te slaan, probeert mevrouw al kattenkwaad uit te halen

Maar bij enge en nieuwe dingen kan ze alles beter ventileren als ze af en toe een beetje mag wandelen.
Ze hangt ook heel graag de clown uit, en maakt graag eens een grapje. Zoals water drinken en dan alles uit haar mond laten vallen in mijn nek, dat vindt ze hilarisch

Als je met zo'n zaken lacht, dan doet ze het ook steeds opnieuw, en trekt ze zo'n heerlijke kop van: 'nu ben ik grappig he baas?'
Leyenda is zo'n heerlijk, lief, en gek paard dat we nu al uitkijken naar de aanschaf van onze volgende (echte) PRE. Het zijn echt schatten van paarden, zo eerlijk, vriendelijk en mensgericht!
Heel veel plezier met jouw paard TS!