Vragen voor de pre kenners.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 07:46

Ik krijg het gevoel dat je rijkunstig gewoon niet ervaren genoeg bent voor dit paard.

Verder zou ik je willen adviseren om het paard aan de longeerlijn te zetten voordat je erop stapt en wat eigenlijk nog veel belangrijker is,Meteen het paard aan het werk zetten wanneer je opstapt.
Paard probeert je uit en dat zul je dus moeten doorbreken door het paard te laten werken en hem zijn aandacht bij jou te laten zijn,
Succes.

12345stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 07:59

Maar dat is ook precies wat ik doe meteen gaan rijden. En na een uitbarsting direct weer door. Ik negeer alle bombarie onder mij reageer niet en rij door. Kijk goed waar ik heen ga en concentreer me op de oefening zodat ik minder afgeleid raak door zijn acties. Ik heb hem lange tijd eerst gelongeerd maakt absoluut geen verschil als ik erop stap is zijn reactie exact dezelfde. Dit is mijn eerste pre dus inderdaad is dit een ontdekkingsreis. Maar ik ben niet bang en heb een goede instructeur. Het paard verkopen omdat ik geen ervaring heb met dit ras en nu in de problemen zit is voor mij geen optie. Ik zoek net zo lang naar oplossingen tot dat ik het voor elkaar heb.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 08:07

Verkopen is ook niet aan de orde lijkt mij... de ontdekkingsreis loopt niet meteen volgens het boekje, maar achteraf is de voldoening wel zo groot als alle stukjes in elkaar gaan passen ! :j
Een ongebroken trens kan idd ook werken, of zo'n spaanse trens ( of noemen ze dat stang ? )...vaak worden ze daarop ook ingereden in Spanje en is dat dus bekend voor hem.
Het zou natuurlijk wel fijn zijn om te kunnen achterhalen of er ergens wat misgelopen is met het zadelmak maken ginder in het warme zuiden, zodat je daar beter kan op inspelen, maar dat zal haast onmogelijk zijn vrees ik ....

bruja

Re: Vragen voor de pre kenners.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:49

Wel knap om vanuithier te constateren dat het om rijtechnische tekortkomingen gaat.. Mijn ervaring met pre's en lusitano's is dat ze soms toch best wat trauma's op hebben gelopen in hun geboorteland. Als ze dan hier komen en er wordt op een andere manier met ze omgegaan, dan ervaren ze ineens de ruimte om hun eigen stem te laten horen. Helemaal niet iets wat je de kop in zou moeten drukken mijns inziens, maar iets wat je kan begeleiden naar een evenwichtige samenwerking.
Deze paarden hebben een bijzonder karakter. Waarschijnlijk is dat ook hetgeen ze zo aantrekkelijk maakt:) dat wil je toch juist respecteren? Volgens mij, 12345stal, is dat precieswat je nu aan het doen bent. Misschien is deweg lang en sta je net aan het begin, maar je bent goed bezig! Nogmaals, een cranio sacraaltherapeut heeft voor mij meerdere malen het hele proces versnelt en me op dingen gewezen die heel belangrijk waren voor de ontwikkeling van het paard en onze samenwerking.
Succes!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:02

Hier geen pre kenner, maar eigenaar van hittepetit volbloed.

Ik zou gewoon doorgaan met de magnesium. Dat doe ik ook. Een onderhouds hoeveelheid en dat neemt een stuk spanning weg. Bovendien kan het geen kwaad. Waarom ben je ermee gestopt eigenlijk?

Verder zou een Myler level 1 volgens mij geen 'kwaad' kunnen. Is een heel fijn bitje. Werd mij ook aangeraden door m'n tandarts voor m'n jonge paard. M'n oude loopt heel fijn op level 2.

Als je alleen mineralenbrok wil voeren dan is Metazoa ook een goed alternatief. Dat voer ik aan mijn Gelderse tankje. Krijgt ze alles binnen, zonder dik te worden.

12345stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 10:26

Nee ik wilde daar mee aangeven dat ik echt niet opgeef dat zou ik alleen doen als blijkt dat ik werkelijk niet in staat ben om hem te geven wat hij nodig heeft dan gaat zijn belang voor de mijne. Ik heb een leverancier in de buurt gevonden die de metazoa producten levert en ben vanmorgen al begonnen met afbouwen van de brokken. Ik ga zo meteen op zoek naar een ander bit. Ik zie het als een prachtig geschenk dit paard en leer veel nieuwe dingen en vind dat hij werkelijk anders is als alle andere paarden die ik ooit heb mogen rijden of mee heb mogen werken. Of dit werkelijk zo is laat ik in het midden het is wat ik ervaar. Dat ik nu tegen problemen aan loop waar ik zo geen antwoord heb ja dat is echt tekort schieten tegen over mijn paard en dat vind ik voor hem niet prettig vandaar dat ik hier met de billen bloot ga omdat ik hem wil kunnen geven wat hij nodig heeft. Ik zal me ook eens verdiepen in een sacraaltherapeut. Mijn instructeur zei ook dit paard kun je geen boekje naast leggen dit moet je stap voor stap uitvogelen. Wat werkt en wat werkt niet. Ook overweeg ik om er een instructeur bij te halen die ruime ervaring heeft met pre paarden. En dan ook mijn huidige instructeur erbij zodat we dan sneller beter verder kunnen.

12345stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 10:29

Ik zou het graag zonder middelen doen maar mischien is het voor hem beter om het wel weer te gaan geven hij had echt veel minder last van spanning. Ik zag hem vanmorgen voor het eerst hetzelfde in de wei doen als onder het zadel. Staan eten zoeken rondkijken ontploffen eten en weer zoeken ontploffen. Het kan ook door het weer komen er staat nu een flinke wind maar daar reageerde hij eerder niet op.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:32

Ik snap dat je het het liefst zonder middelen doet. Maar als je paard het er zo fijn op doet, dan zie ik het probleem niet. Vaak hebben ze een magnesiumtekort. De mijne zat precies binnen de waardes, ondergrens, ondanks dat ik dus extra magnesium voer. Ze is een stuk minder ril en meer ontspannen in haar lijf.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:36

12345stal schreef:
Ik zou het graag zonder middelen doen maar mischien is het voor hem beter om het wel weer te gaan geven hij had echt veel minder last van spanning. Ik zag hem vanmorgen voor het eerst hetzelfde in de wei doen als onder het zadel. Staan eten zoeken rondkijken ontploffen eten en weer zoeken ontploffen. Het kan ook door het weer komen er staat nu een flinke wind maar daar reageerde hij eerder niet op.

Wel een beetje grappig dit, want toen ik hier de bende vanmorgen buiten zette, deed mijn pre net hetzelfde :D Heb toen nog aan je topic gedacht ! Maar goed, hier ook wind en wat regen en dan doet ie altijd zo'n malle dingen...al zo lang ik hem ken...net of elk blaadje aan een boom een spook is :oo :+

Magnesium is ook terug te overwegen natuurlijk, alle kleine beetjes maken vaak het geheel wat gemakkelijker.

12345stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 10:41

Ja ik denk dat jullie gelijk hebben ik ga weer op de nerv control en ondertussen ga ik verder met uitproberen met alle tips tot nu toe. super bedankt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:32

Ik vind het zeker een goed idee om een instructeur te zoeken die ervaring heeft met PRE's. Welke regio zit je? Misschien dat we je daarvoor nog een goeie tip kunnen geven.

Kwa bitten ben ik absoluut voor een ongebroken bit. Een klein hefboomtje is misschien ook wel lekker. In spanje worden ze daar vaak ook mee gereden. Maakt het wat meer zwart wit voor ze. Probeer anders eens een kimblewick met sleuven.

12345stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 11:37

In regio gelderland.

12345stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 11:46

Ik heb naar de kimblewick met sleuven gekeken. Is dit niet te heftig voor een jong paard? En welke adviseren jullie mij dan want er zijn verschillende varianten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:00

Ik denk niet dat je de oplossing moet gaan zoeken in een ander bit.
Het beste ben je met een goede instructeur.
Natuurlijk wel eerst uitsluiten dat het paard niet zo reageert omdat hij een lichamelijk ongemak heeft.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:07

Lees ik het nu goed ts hij is geruind in spanje?

12345stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 12:21

Ja hij is geruind in spanje waarom weet ik niet.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:33

Als ze al in Spanje geruind zijn, dan mag je ervan uitgaan dat het een extreem lastige hengst was, want ze worden daar maar zelden geruind.

Ik zou idd met Nerv control of iets van kruiden (Valeriaan, bachbloesems... ?) werken, zeker als die in de wei ook ontploft.

En cranio-sacraal is zeker een aanrader, kan een enorme ontlading geven, heb hier zelf ook ooit een heel bijzondere ervaring mee gehad.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:37

Bij de lusitano's waarschuwd het stamboek je om geen ruin uit portugal te kopen.meestal is er dan iets mee. Want in die landen ruinen ze normaal niks. Dus kun je je misschien meteen afvragen waarom hij zo doet en hij verkocht is

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:38

12345stal schreef:
Ik heb naar de kimblewick met sleuven gekeken. Is dit niet te heftig voor een jong paard? En welke adviseren jullie mij dan want er zijn verschillende varianten.

Het bit is zo heftig als je het gebruikt. Wel altijd de kinketting gebruiken.
Ik zou voor een ongebroken gaan.

12345stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 12:48

Tja sommigen zeggen ook dat er tegenwoordig wel meer geruind word vind het lastig om te bepalen. Wat ik met zekerheid kan zeggen is dat hij keihard is en ook op die manier leert wat ik persoonlijk heel lastig en jammer vind. Ik zat me te bedenken dat ik ook even op een halster heb gereden omdat zijn wolfskiezen eruit moesten. Daar hield ik een gebroken rib aan over. Ook toen heeft hij hetzelfde gereageerd op de rem dus niet. Heb toen ook een bitloze neusriem geprobeerd daar werd hij woest van. Hij word hoe dan ook boos van remmen. En dan maar niet remmen ook geprobeerd alleen maar rennen steeds harder. Ik denk dan ook dat het proberen van een ander bit wel de moeite waard is.

Arthis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:13

Ik heb zelf ook zo'n heet paard en zat in het begin met het zelfde probleem. Uiteindelijk heb ik dit vooral kunnen oplossen door hem op mijn zit en stem te rijden en zo veel mogelijk uit zijn mond te blijven. Wat in het begin best lastig was.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:21

In Spanje ruinen ze iid alleen als een paard superlastig is , heb wel paarden op stal die geruind zijn omdat dat makkelijker is voor de eigenaar zelf of als er geen ervaring is met hengsten raad ik het ook aan , maar een ruin bii handelaar zet ik vaak vraagtekens bij ook al kunnen er wel leuke dieren tussenzitten hoor , jouw paardje is nog heel jong dus zou gewoon terug naar basis gaan , lekker aan de longe werken , stemhulpen , vertrouwen opbouwen en daarna er pas op , ik ken jou en je paardje natuurlijk niet dus is altijd moeilijk om advies te geven op een fórum

12345stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 17:48

Aan jus: maar dat is het hij luistert prima aan de longe. Heb zelf ook trainings gerichte longeer lessen gevolgd en werk volgens een systeem en doe alles op stem zonder zweep en hij luistert echt super goed. Buiten het rijden om luistert hij erg goed en is er vertrouwen. Ik heb hem een jaar en ben echt op de bodem begonnen hij was bang voor alles en had nergens vertrouwen in.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:45

Zo te horen gaat dit echt wel wat verder als alleen een 'heet' paard. Ik zou eigenlijk Monya Spijkhoven willen aanraden, maar die zit volgens mij niet echt in de buurt.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:57

12345stal schreef:
Aan jus: maar dat is het hij luistert prima aan de longe. Heb zelf ook trainings gerichte longeer lessen gevolgd en werk volgens een systeem en doe alles op stem zonder zweep en hij luistert echt super goed. Buiten het rijden om luistert hij erg goed en is er vertrouwen. Ik heb hem een jaar en ben echt op de bodem begonnen hij was bang voor alles en had nergens vertrouwen in.

Is echt heel moeilijk om iemand te helpen zonder paard en ruiter live te kennen , misschien heb ik erover heen gelezen maar als jou instructeur hem rijdt vlucht die dan ook ?