PRE hengst laten castreren ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:14

Neen neen, ze zijn weg. :wave:
Bij Babieca moet er wel nog ergens een testikel in zijn hersenen zitten. :D

Via deze link heb je een beeld hoe het in zijn werk gaat.
Allebei mijn paarden heb ik daar laten doen. In Nederland heb je denk ik ook veel klinieken die het doen.
http://www.dapdetoren.be/nl/chirurgie-26
Deze manier is zeker een aanrader!

Babieca heeft op uiterlijk helemaal niet moeten inboeten.
Ferrari heb ik gekocht vrij dun en spierloos. Daar zitten ondertussen al meer spekjes op, nu nog de training.

NZ92

Re: PRE hengst laten castreren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 13:23

Oke thanks haha! En het karakter niet gemerkt dat ze minder moedig/bang werden?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:53

Overigens heeft onze PRE ook nog steeds zijn imposante nek. Qua bespiering is hij alleen maar meer geworden, want hij is na castratie pas echt aan het werk gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:20

RebeccaC schreef:
Neen neen, ze zijn weg. :wave:
Bij Babieca moet er wel nog ergens een testikel in zijn hersenen zitten. :D

Via deze link heb je een beeld hoe het in zijn werk gaat.
Allebei mijn paarden heb ik daar laten doen. In Nederland heb je denk ik ook veel klinieken die het doen.
http://www.dapdetoren.be/nl/chirurgie-26
Deze manier is zeker een aanrader!

Babieca heeft op uiterlijk helemaal niet moeten inboeten.
Ferrari heb ik gekocht vrij dun en spierloos. Daar zitten ondertussen al meer spekjes op, nu nog de training.

Heb jij Ferrari van Balingenhof?

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:15

Babieca zijn karakter is niet veranderd. Even dacht ik deze winter van wel. Was iets meer schrikachtig, maar dit is ondertussen voorbij. Denk dat het toen meer lag aan steeds binnen te rijden, niet meer op de weide kunnen enz. En ook gewoon uittesten. Doen ze ook nog als ruin hoor. :D

Ferrari kan ik nog niets over zeggen, dit is nog te recent.

Maar ook hier zijn beiden maar echt in het werk gezet na de castratie.

@Russel: neen zijn echte naam is eigenlijk Italico di Ferrari. Wij noemen hem Ferrari omdat ik Italico maar niets vond. Hoe hebben ze ooit in Spanje deze naam kunnen verzinnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:29

Ikzag het al in je profiel. Het is hem niet, maar jouw PRE is prachtig, zo mooi die schimmelkleurem... ;)

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:17

Mijn ervaring is net dat een PRE als hengst makkelijker verkoopt dan een ruin (of toch meer waarde heeft dan een ruin), mensen gaan al snel denken "wat is er mis mee als hij gecastreerd is", omdat iedereen er altijd maar van uitgaat dat àlle PRE's makkelijk zijn als hengst. Wat overigens niet zo is...

Mijn jonge PRE heb ik moeten castreren omdat die zichzelf zo stond op te jutten dat hij op enkele weken tijd wel 100 kg kwijt geraakt is. Daarbij gedroeg hij zich erg agressief naar mijn andere hengst (17 jaar) en had hij hierbij dan totaal geen respect meer naar mij toe als ik hem langs mijn oudere hengst moest leiden (steigeren en klauwen, niet fijn). Elke dag was een strijd. Nu is hij een lief en makkelijk paard. Ik heb ze ook niet om mee te dekken (zoals Cyrina bijvoorbeeld), maar voor de sport, dus alles is nu makkelijker eigenlijk.

Ik ben een jaar of 8 geleden ook voor een half jaar naar het buitenland geweest, maar hiervoor heb ik mijn paard niet verkocht hoor... Ik heb hem toen toevertrouwd aan mijn bijrijder voor 6 maanden. Ging prima.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:00

Dat soort gedrag is absoluut een goede reden om te castreren! Zelfs als je ze hebt om te dekken ;) , want je wilt toch ook nakomelingen met een fijn karakter.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:11

Ik zal hem laten castreren 75 Procent kan zeker geen hengsten kwijt en het is gewoon een stuk makkelijker.
en ook leuker voor je paard want je pakt zo wel.dingen van hem af wat hij heerlijk had gevonden zoals weidegang.
ik heb ook wel eens een hengst gehad maar heb sltijd geroepen nooit weer ik wil gewoon geen om kijken erna hebben en dus ook gewoon lekker in het weiland met de rest van de paarden want ik moest toen ook alleen in de paddock staan

en het belangrijkste is nog wel wat jij wilt.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:51

Cyrina schreef:
Dat soort gedrag is absoluut een goede reden om te castreren! Zelfs als je ze hebt om te dekken ;) , want je wilt toch ook nakomelingen met een fijn karakter.

Ja. Maar het vreemde is dus dat hij in Spanje zo mak was als een lammetje. Probleemloos te rijden tussen andere paarden, ook in de paddock en op stal heel rustig. De verhuis en Licor hebben iets getriggerd bij hem. Ik vind het soms toch nog wel wat spijtig.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:52

Libera schreef:
Castreren kan altijd nog, ongedaan maken niet... Misschien gewoon te koop zetten als hengst met optie tot castreren?

Zo denkt mijn stage ook.. En ergens vind ik het logisch. Sluit me hierbij aan.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 22:24

Dat is inderdaad apart Lobke! Nu kwam hij natuurlijk ook in de puberteit rond die tijd. Snap dat je het wel zonde vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:43

Soms hebben een plaats veel invloed op paarden, wij zien dat niet..ik heb mijn rustige ruin ergens gezet, 4maanden een gekke over de toeren volledig mager geworden dier, weggehaald naar andere stal, meteen weer zich zelf, weet niet wat er was....was ook een rustige plaats met overdag buiten, meteen de eerste dag gek geworden...

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:53

En TS ondertussen al een beslissing genomen?

Mag ik me even moeien? Ik zou ook gewoon een bijrijder zoeken voor die 6 maanden? Tenzij je natuurlijk altijd al het doel had hem te verkopen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 12:57

Nog niet beslist nee :) En ja wil wel een bijrijder zoeken maar het doel was altijd al een beetjeo m hem te verkopen... heb nog een ouder paard van 18 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:49

Ah, dan zou ik hem als hengst verkopen, voor een echte liefhebber heeft hij vast als hengst meer waarde en als stallen geen probleem is, dan is er ook geen probleem.. ;)

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 10:28

Ik heb mijn andalusier ook gekocht als hengst en hem vervolgens laten castreren. Hij was super lief Aalst hengst, maar kon hem anders nergens in de buurt stallen.

Dus te koop zetten als hengst met optie castreren.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 10:54

Met oog op verkoop zeg ik lekker hengst laten eerst en dan idd erbij zetten dat castratie mogelijk is. Maar als ik goed lees, twijfel je nog of je hem wel wil verkopen ?
NienkeNiels schreef:
Het doel was eigenlijk om hem te beleren en hem rond zijn 5/6e te verkopen, ...

Als je het paardje echt wil houden, en jij ziet dat hij echt ongelukkiger is als hengst dan dat hij als ruin zou zijn dan zou ik hem laten castreren.