wat is dat met die pre's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:24

Grappig :D !
Toen ik voor de 1e x bij fokker Gui kwam kijken, werd er gezegd: " waarom in een ..auto? Als je ook een ferrari kan rijden?" En: eens een ferrari gereden, wil je nooit meer anders :j

Nou had ik op dat moment een Jazz waar ik mee lezen en kon schrijven dus heb lange tijd nog zoiets gehad ( toen mijne nog nie zadelmak was) van: jaja, het zal wel :roll:

Nu 7 jr later ben ik toch ook echt om ( en dan heb ik nog maar een halve :o )!!
Heb inmiddels meerdere pre's gereden en tja... :+:

calippe

Re: wat is dat met die pre's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 22:39

Ja, ik had ook al veel kwpners en zo gereden en in gereden. Was er heel tevreden mee. Maar mijn pre heeft mij ook overtuigd, en ze overtuigt iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:41

Ik heb nog nooit op een PRE gezeten (maar dat wil ik wel graag!) en dit topic maakt me wel erg nieuwsgierig. Kan me er niet echt iets bij voorstellen namelijk!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:42

Bhriseis schreef:
Ja, het is echt zoooo'n schitterend paardje!
Geen wonder dat het zo'n beauty is, met zo'n knappe hengst als vader. Echt een prachtpaard, Taco-taco II!

Leyenda is soms wel slimmer dan mij, lijkt het :')
Ze weet dondersgoed de dingen die ze wel mag, zo te verdraaien op een manier dat ik haar eigenlijk niet kan berispen terwijl ze iets ondeugends doet, want kijk eens hoe ze alles uitvoert wat ik vraag O:) En ze heeft echt een immens geheugen! We zien ook hoe ze de alfamerrie probeert in te palmen, en daar altijd mee wegkomt. Nee, Leyenda houdt niet van te strikte regels hoor!
En arrogant dat ze is, zowel naar andere paarden toe, als naar zaken waar ze bang van is (tijdens bijvoorbeeld schriktraining). Ze brengt altijd leven in de kudde.

Het is zo'n ontzettend lief en sensibel paardje <3 Ze is ook heel erg speels, en beweegt heel mooi! We zijn er gewoon verliefd op, en dromen nu al van ooit een veulentje van haar. Een voor mij 'beter' paard kan ik me echt niet inbeelden.

(Een beetje offtopic: In de zomer heeft ze last van zomereczeem en dan voelt ze zich niet in haar nopjes :(:) Had Taco-taco II dit ook?)

Haha, ja Taco was ook ontzettend slim en temperamentvol!! Heerlijk paard, mijn eerste PRE.

Nee, hij heeft nooit last van wat voor jeuk dan ook gehad, ik heb nog 2 PRE zonen en die hebben ook nooit jeuk terwijl ik tegen de weerribben (groot moeras) aan woon.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 22:43

Die van mij heeft ook zomereczeem. Nu moet ik haar een burka om doen. Daar baal ik wel van.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:48

hebben jullie al ander voer geprobeerd zonder melasse en veel zetmeel etc?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:50

Oh dan hoop ik en duim ik heel hard dat het gewoon aan haar voeding van vorig jaar lag; nu staat ze qua voeding nog natuurlijker (enkel een beetje Care4Life met anti-jeuk-kruiden voor het afweersysteem en onbeperkt hooi; vorig jaar kreeg ze nog Pavo Podo Grow). In de moederlijke lijn was namelijk ook geen eczeem.

Mijn vriend heeft nog heel hard getwijfeld om Leyenda's broertje Classico bij jou te kopen, maar vier paarden is voor nu wel genoeg :P Het was de bedoeling dat Leyenda gewoon rustig aan groot kon worden, maar ze staat er zelf op dat we élke keer dat we met een ander paard aan de slag zijn, dat er met haar ook gespeeld wordt :o

Vervelend he Calippe, voor die stakkers! Gelukkig is zo'n lichtkleurig deken nog 'frisser' dan Leyenda's donkere schimmel-vacht. Maar Spaanse paardjes zijn vaker net iets soberder toch? Althans dat las ik een keer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:52

Ik ben ook mede verliefd geworden op de PRE door die karakter eigenschappen in combinatie met hun uiterlijk..geweldige paarden! Helaas geen een zelf..komt er ooit nog wel. Wel de eer gehad om met verschillende PRE's te mogen werken.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:55

Wat leuk om te horen! Clasico is een knappe knul, als alles goed gaat, gaat hij dit jaar mee naar de Campeonato.

Ik hoop het ook voor je, want het is wel vervelend. Care4life is fijn voer, krijgen ze hier ook. Al kon Taco alles hebben, die kon je zelfs op sportbrok zetten, werd hij alleen wat druk :)
Waar men wel voor moet oppassen is dat men niet te weinig (aan vitamine en mineralen) gaat voeren, soms zijn mensen ook te bang om meer dan hooi te voeren, maar het zijn natuurlijk geen koudbloeden en ze kunnen dan ook juist te korten oplopen wat dan ook mis gaat.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:09

Clasico is echt een heel mooi paard ja :~ Ik mag gewoon echt niet op jouw site klikken, hihi.

Dat is wel goed om te weten; ze krijgt nu ietsje meer dan mijn Fjord. Echt aan de maat is ze nog niet, van zodra het deze zomer goed gaat zal ik zeker de Care4life proberen opvoeren. Dank je voor de tip, ik zal er zeker rekening mee houden! Momenteel glimt ze zelfs in de winter als een spiegel (hoewel dat natuurlijk ook niet alles zegt).

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:12

Een keer midden in de binnen stad op een andalusiche hengst van 4 gezeten, leg mn been aan en hij stond gelijk 180 procent omgedraait. vergeet het nooit meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:57

Mijn PRE kan ook niet tegen suikers en ik moet ook heel eeg opletten, wat ik wel heb uitgezocht door eindeloos proberen, alle hooi en voordroog al is het nog zo mooi van de 1e snee gaat niet.

Toen hij uit de opfok kwam had hij een dikke harde manenkam en schuurde vreselijk, zijn manen zijn kapot. In september weer even een maand en dan moet ik opletten..op stal borstels geplaatst zodat hij kan krabben...

Ik geef 2 e snee, alleen Metazoa en dan moet ik porties met suikers verdelen, dus een paar wortels, appel en metazoa in 1 gift met hooi gaat fout...dus zo. In mogelijk traktaat en dan als tussen gift.

Sinds ik erg goed elke dag blijf kijken hoe zijn darmen en metabolisme het aan kan, gaat her goed, schuurt niet meer....wel heb ik dan nog de darmproblemen in de vorm van natte winden, maar dan alleen als ik suikerrijk voer en dus ook suikerrijk hooi, wat 1 e snee vaak wel is omdat her dan meestal erg warm en zonnig is, als ze gaan maaien, 2 e snee is later op het jaar en vaker bewolkt of tussen de buien door...

Care4live gaat wel goed, maar dan alleen met het juiste hooi...vind het alleen zo duur, voer het wel een handje soms voor extra . De anderen krijgen nl veel smakelijker hooi en voordroog en dat ruikt hij, best wel sneu.

De 2e snee is vaak droger, die week ik een half uur in water, her hooi wordt dan wel sappiger en beter eetbaar.

Succes met je mooie PRE, heerlijke paarden en ontzettend lief. Ik heb een hengst, maar dat merk je niet, elke dag een paar dikke knuffels op zijn neus vind hij heerlijk en met rijden zo braaf en licht op de hulpen....heerlijk....

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:51

nombrado schreef:
klopt :)
als je ze rijd, zal je eerst alles wat je teveel doet moeten afleren ;)
dan op kleine signalen moeten leren rijden.
heerlijk....nooit meer moe van een paard af stappen *D
Ik rijd er thuis 4 per dag....nooit moe, altijd blij van de paarden af...mooi samenwerken op subtiele signalen. (zowel ernaast als erop)
de harley onder de paarden :+
wat ze je leren als ruiter? duidelijkheid, subtiele signalen, angst en onzekerheid. Het zijn eerste klas spiegels 8-)

Wow wat een goede verwoording :)
Ik rij sinds oktober '13 een pre merrie. Daarvoor altijd Haflingers gereden en die overstap was ook erg wennen. Heb veel af moeten leren en dat maakt je in het begin wel erg onzeker. Maar, ze heeft me echt leren voelen en geleerd hoe klein een hulp kan zijn. Sinds 2 maanden hebben we elkaar door en het gevoel dat ze geeft is voor mij uniek <3
Spiegels, absoluut. Confronterend maar leerzaam als je er voor open staat :)

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 11:00

Ik had vroeger al op een hele hete merrie geleerd om met kleine hulpen te rijden en nu ik daar aan gewend ben wil ik niet anders meer. Ik voer mijn pre, maar ook mijn Welsh à, oude kwpn ruim en fokmerrie hippostar high fiber pelet, is zonder melasse en dat verschil merk je wel in de brokken. Maar als iemand nog iets beters weet.... Moet hier in de buurt natuurlijk wel verkrijgbaar zijn.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:05

Ik ben ook helemaal gek van PRE's, ga morgen op vakantie naar Andalusië! Echt mijn droom <3
Deze vakantie heb ik gekregen voor mijn verjaardag. :)

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:27

Het lijken mij ook geweldige paarden en ook nog eens ontzettend mooi zijn.
Alleen zal er waarschijnlijk voor mij nooit eentje komen.. :+ laat staan om op 1 te rijden :=

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 14:29

Estherr__1 schreef:
Het lijken mij ook geweldige paarden en ook nog eens ontzettend mooi zijn.
Alleen zal er waarschijnlijk voor mij nooit eentje komen.. :+ laat staan om op 1 te rijden :=

Waarom niet?

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:36

Geen geld voor een eigen paard (lease er nu 1) en mocht ik ooit geld hebben voor een eigen paard dan denk ik als nog niet voor een PRE, zijn best duur toch..?
En heb ook geen bekende die een PRE hebben dus ook geen mogelijkheid om er 1 te rijden

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 14:40

Estherr__1 schreef:
Geen geld voor een eigen paard (lease er nu 1) en mocht ik ooit geld hebben voor een eigen paard dan denk ik als nog niet voor een PRE, zijn best duur toch..?
En heb ook geen bekende die een PRE hebben dus ook geen mogelijkheid om er 1 te rijden

Geld voor een paard is niet het probleem, meer het maandelijkse onderhoud.
Maar als je écht wilt.....

Nu ben je misschien nog te jong. Maar als je ooit geld verdient en je stelt prioriteiten, je maakt keuzes, kan er misschien best een paard in jouw leven komen.
Momenteel zijn ook de pre's goedkoper dan anders. Vanwege de crisis.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:44

Dat bedoel ik inderdaad ook, het totaal plaatje
De aanschaf zou wel moeten kunnen lukken

En inderdaad nu nog te jong, net samen een huis gekocht en nog van alles willen verbouwen aan het huis, dusja daar gaat ons geld nu momenteel eerst naar uit dus wie weet over een paar jaar :)
Waar een wil is, is een weg! :+

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 14:46

Estherr__1 schreef:
Dat bedoel ik inderdaad ook, het totaal plaatje
De aanschaf zou wel moeten kunnen lukken

En inderdaad nu nog te jong, net samen een huis gekocht en nog van alles willen verbouwen aan het huis, dusja daar gaat ons geld nu momenteel eerst naar uit dus wie weet over een paar jaar :)
Waar een wil is, is een weg! :+

Keuze maken. Veel gaan stappen of vakanties zijn er niet bij.

Maar pas op: straks krijg je ene baby en dat gaat dan voor. En dan kom je nooit meer aan bod. Tenzij je de moed nog op kunt brengen op je 40e....

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:47

wauw... ik volg!!

Dit wist ik echt niet!!

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:03

calippe schreef:
Keuze maken. Veel gaan stappen of vakanties zijn er niet bij.

Maar pas op: straks krijg je ene baby en dat gaat dan voor. En dan kom je nooit meer aan bod. Tenzij je de moed nog op kunt brengen op je 40e....

Nee precies begrijp ik, maar aangezien we beide full time werken en beide dus net zoveel geld inbrengen moet hij het ook eens zijn met de keuze om een paard te kopen en te bekostigen, en dat ziet er nu (nog) niet naar uit.
Misschien over een paar jaar als een inkomen meer stabiel is en we wat verbouwingen achter de rug hebben.
Ben nu 23 en ook nog niet van plan om de komende 5 jaar aan kinderen te beginnen (tenminste gepland dan := )

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:37

Ik ben stiekem wel benieuwd of er dadelijk nog meer een hype gaat komen als E. scholtens met de hare gaat starten :j enne wat de prijzen dan gaan doen :D !

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:48

Ja precies, dan gaat iedereen ineens een PRE aanschaffen :D