Andalusier Dekhengst gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:42

_Dressage

Re: Andalusier Dekhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 13:47

@ jalet, heb jij ze daar gekocht of heb je zelf een merrie laten dekken door Ulises?

@ cissy, het is in ieder geval het bekijken waard, een mooi paard zeg!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:52

Ik denk dat je ook goed naar de merrie moet kijken, niet iedere goede hengst past bij iedere merrie. Nu ben ik daar niet heel erg in thuis, maar er zijn er hier vast die dat wel zijn en je een goed advies kunnen geven als je weet welke hengsten je aanspreken wat het beste bij je merrie past.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 13:55

Ja daar ben ik me ook zeker van bewust.
Mijn merrie is in principe erg goed gebouwd met een super karakter.
Zoals ik al zei is in ieder geval bij de hengst belangrijk dat hij een goede rug heeft.

Ik zal ook zeker advies vragen aan verschillende mensen!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:56

Wat wil je?
Maat?
Kleur?
Barok?
wat heb je voor een merrie? type?
allemaal handige dingetjes om te bedenken van wat je wilt van een nakomeling.
wat zijn de mindere punten van je merrie, zodat je dit kan uitsluiten met je zoektocht naar een passende hengst?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:03

Ultramar is homozygoot zwart en vererft dus ook alleen maar zwart, met heel weinig aftekeningen. Hij heeft in Belgie 2 zwarte , Lusitano, kinderen. Een merrie zonder en een hengst met alleen een kolletje en witte voetjes, verder exact het evenbeeld van zijn vader.
Ultramar heeft nu 11 kinderen, nr. 12 zal volgend jaar in Nrd. Duitsland geboren worden. Hij druk bij allemaal heel duidelijk zijn stempel qua type en karakter.
Ik zal je via PB nog wat extra info sturen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:04

Ultramar is toch Lusitano?
of is de merrie geen volle PRE?

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:04

_Dressage schreef:
@ jalet, heb jij ze daar gekocht of heb je zelf een merrie laten dekken door Ulises?

@ cissy, het is in ieder geval het bekijken waard, een mooi paard zeg!

Gekocht, merrie die gedekt werd door Ulises is van hun zelf...

Een aantal dekhengsten zijn ook op de keuring, daar kun je ze zien.. Misschien ook wel handig? :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:12

nombrado schreef:
Ultramar is toch Lusitano?
of is de merrie geen volle PRE?

Ja, Ultramar is Lusitano.
Volgens mij is het geen volle PRE, wat ik zo kan terugvinden is het een dochter van Don Ruto ( Oldenburger). Maar daar zal TS zelf het beste antwoord op kunnen geven.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 14:35

@ nombrado, die dingen gaan ook zeker in mijn hoofd rond wanneer ik een hengst zie, ik ben me bewust van het feit dat een mooie hengst niet alleen belangrijk is. Het moet bij mijn merrie passen.

@ jolet, ja ik ben zeker van plan om naar de keuring te gaan! Hopen dat il vrij kan vragen!

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 14:39

Oke,

ELCid, je heb gelijk,

Voor iedereen, mijn merrie is een NRPS'er, voor de geïnteresseerden kan ik foto's mailen.
Mijn merrie is een prachtig zwarte merrie van 1.61. Ze heeft geweldige gangen en een geweldig karakter, ik heb altijd een veulen van haar willen hebben maar door omstandigheden zou ik het volgend jaar willen.

De reden dat ik dit niet meteen heb verteld is omdat er nog steeds mensen zijn die het er niet mee eens zijn om een NRPS'er en een PRE te kruisen, wat il overigens ergens zeker begrijp! Echter kunnen ze elkaar verbeteren en denk ik dat een PRE het mooiste op mijn merrie past als ik kijk naar wat ik zoek in m'n veulen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:41

op de keuringen komen niet alle dekhengsten. Er staan er zat verspreid over het land, die de diensten al bewezen hebben.
maar zoek je een PRE of maakt het niet uit?

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 14:52

In eerste instantie was ik op zoek naar een PRE, alleen ik kan best ook eens kijken naar lusitano's, om te kijken wat het beste bij mijn merrie past.

Ik zou alleen even moeten bekijken hoe ik daar achter ga komen

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:00

Machicco van N adia J oosen, is als 1 van de weinige PRE-hengsten in België en Nederland Calificado gekeurd, dus is ook op de foto goed bevonden (veel PRE's zijn nooit op RX gezet, ik vind dat toch belangrijk als je wil gaan fokken, je wil immers starten met een gezond paard): http://www.yeguadanj.be/pages/108257/Hengsten.html Machicco doet het ook goed in de sport!
En je kan KI dekken, scheelt toch weer wat gedoe.
Laatst bijgewerkt door Idra op 14-08-13 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:15

_Dressage schreef:
In eerste instantie was ik op zoek naar een PRE, alleen ik kan best ook eens kijken naar lusitano's, om te kijken wat het beste bij mijn merrie past.

Ik zou alleen even moeten bekijken hoe ik daar achter ga komen

Degene van den Rijthof zeiden trouwens ook dat als de merrie ervaren is de twee jonge hengsten ook een optie zijn.

Als de merrie niet ervaren is alleen Danzarin, om ongelukken te voorkomen.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:19

Hun jonge hengsten zijn toch nog geen apto?

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 15:25

Idra, ik vind het een erg mooi paard, krijg alleen geen wauw gevoel, maar dat kan ook komen door de dressuur foto's

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 15:37

Ik ben maar begonnen met op te schrijven welke ik heb gemaild en welke mijn aandacht blijven houden, hopen dat ik dan tot een lijstje kom en ze in het echt kan gaan bezichtigen.

Momenteel trekken deze mij erg

PRE
Danzarin
Ulises ( nog geen reactie van de eigenaar gehad )
Cafe Noir ( nog geen reactie van de eigenaar gehad )
Don Enamorado ( heeft dezelfde eigenaar als Cafe Noir )

Lusitano
Ultramar

Ik zou van deze hengsten graag alles willen weten, hoe ze zijn, wat hun sterke en zwakke punten zijn.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:44

Aline reageert altijd heel snel :) En uitgebreid haha.. Dat komt wel goed ;)
Ik kan je wel wat info via pb geven over de nakomelingen van Ulises die ik zelf heb... Of als je vragen hebt ook goed :)

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:45

De jonge hengsten van Rijthof zijn inderdaad niet APTO gekeurd momenteel, maar volgend jaar hopelijk wel.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:40

Ik zou direct denken aan Unico van Rafiki op bokt , mooie pure pallares hengst en heb mooie veulens van hem gezien in Spanje en is rontgologisch goedgekeurt ,en superkarakter , weet alleen niet of ze met hem wil dekken.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 17:47

@ jolet, misschien zijn ze wel op vakantie of iets! Il wacht gewoon even af! Ik heb nog tot 2014 dus :-p

Scarlatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:08

Als mijn Andalusiër merrie oud genoeg is zou ik het wel weten ! Unico van Rafiki had ik al gespot en wat een paard is dat.. ik zou jus haar tip even onderzoeken als ik jou was;)

Succes met het vinden van een geschikte hengst voor je merrie!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:15

Informeer ook meteen of de hengst ook niet PRE's dekt, niet iedere fokker wilt dit doen. Bedenk je ook dat PRE's natuurlijk dekken, en dat het dus anders gaat dan een bij een KWPN-er.

Zjurima05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:30

Ik weet dat don Enamorado ook niet pre's dekt, ik heb een nakomeling van hem. Cruzado merrie, kruising fries. De fokker wilde een zwart veulen is ze niet geworden, vandaar dat ik haar heb kunnen kopen. Don fokt zijn hoogte door. Ze is nu 3 geweest moet haar is laten opmeten, vorig jaar was ze al 1.61. Suc6 met je zoektocht, verdiep je verder in het ras. Ik kan je zeggen dat ik verkocht ben, en super blij ben met mijn cruzado. Jammer dat de keuringen alleen voor pre's zijn!