Prijs jonge friese hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ababe

Re: Prijs jonge friese hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:42

En inderdaad mager behang!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:51

Ik kan mij totaal niet vinden ik het bedrag < 3500,00 euro voor een beleerde fries.

Reken even mee:

1500 / 1700 euro voor dekking en dracht (moet er ook nog een gezond veulen komen)
kosten voor het stamboek
130,00 euro per maand vanaf een maand of 6
300,00 euro hoefsmid (om de 6 weken)
45,00 euro Jaarlijkse enting
125,00 euro jaarlijkse tandarts
1000 / 1500 euro beleren en doorrijden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:52

300 euro hoefsmid? heb die gouden ijzers die die eronder zet?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:01

friesiszwart schreef:
Ik kan mij totaal niet vinden ik het bedrag < 3500,00 euro voor een beleerde fries.

Reken even mee:

1500 / 1700 euro voor dekking en dracht (moet er ook nog een gezond veulen komen)
kosten voor het stamboek

Wat een paard tot dan toe heeft gekost heeft imo niets te maken met wat hij waard is. Dan zou een 10 jarige die zijn leven lang op ijzers heeft gestaan veeeel duurder moeten zijn dan eentje die altijd op blote voeten liep. De kosten van verzorging/stalling/smid/dierenarts/beleren staan er echt los van vind ik.. Wel jammer want dan zou ik mijn jaarling nu voor heel veel geld kunnen verkopen :=

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:02

Zo werkt de paardenhandel helaas niet (meer). Alle onkosten terug krijgen bij de verkoop is erg onrealistisch. Daarnaast begrijp ik dat ts zelf bezig is om dit paard in te rijden, dus maakt de verkoper daar al 'winst' op.

Ik heb goede friese hengsten te koop zien staan voor deze prijs. Hengsten met flinke maat, goede afstamming, premies, goede vooropleiding en dressuurmatig correct gebouwd gaan voor de prijs van 3500 weg.
Deze hengst is volgens mij vrij klein, vrij barok als ik het profiel van ts bekijk, weinig behang. Ongetwijfeld een leuk dier, maar geen 3500 waard op de huidige markt. Ookal kost het fokken en het onderhoud van een paard tot z'n derde ongetwijfeld zoveel. Maar paarden houden is geld bijleggen, ook voor veel fokkers.

Huberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:04

Is dit wel een hengst? Komt zo niet over. Vindt hem veel te mager, te rustig en er zit niet zo veel pit in. Ook niet zo groot zo te zien. Hij komt wel heel lief over. En je hebt meer aan een lief en eerlijk paard dan een wilde doerak. Maar met wat pit erin bereik je meer in de wedstrijden. € 2000,00 komt meer in de buurt.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:42

Ik heb de filmpjes nog even bekeken, maar het kan toch niet dat dit paard 4 jaar is? Ik vind 'm erg schraal en ook weinig pit hebben. Maakt geen goede indruk, sorry.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 15:47

Ik ben het helemaal met jullie eens, hij is vrij schaal. Maar hij is net 3, niet 4!
Ook heeft hij het de eerste jaren van zijn leven veel pech gehad, ik was er toen nog niet, maar toen ik daar kwam zag ik een paard waar al een hele tijd niet naar omgekeken was en dat er niet uitzag. En ik moet toe geven, tot 3-4 weken gelenden vroeg ik me zelfs persoonlijk af of het ooit nog wat zou worden. Hij zag er werkelijk waar echt niet uit :') Wat je nu wel heel duidleijk ziet, is dat hij nu hij weer 24 uur per dag op de wei staat hij zo extreem opkanpt. Hij begint breder te worden hij glanst weer enz.

En op de filmpje heeft hij inderdaad niet heel veel pit, was aan het einde van het longeren. Het eerste stuk heb ik hem zelf gedaan, hij was best druk door de merries en heeft dus een hele tijd van alles gedaan behalve opletten. Dus hij was wat moe.

En het is wel echt een hengst, de ballen hangen er aan :D

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 20:36

Mag ik wel vragen waarom een net 3 jarige friese (henst?) zo jong al dan van alles geleerd word? waarom niet eerst nog wat uit laten dikken en groeien en stoeien?

Ik vind zeker kwa prijs en leeftijd en kunnen en looks en etc 2500 eigenlijk nog een hoop geld...

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 21:47

Waarom niet? Anders staat hij alleen in de wei. En hij word miss 2 keer per week gelongeerd en miss wat opgejaagd. Dus echt aan het werk...
Laatst bijgewerkt door Sanne_com op 17-05-13 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:49

Omdat ze (zeker als ze nog wat schraal zijn) de tijd moeten krijgen om lekker te groeien en puppy te zijn.. Zeker friezen want dat zijn laatbloeiers.. Ik begin pas met met paard nu ze 4 is. En dat is geen laatbloeier!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:51

Mee eens wat laura zegt, juist voor je ze aan t werk zet mag hij best groeien en even bijkomen, nu heeft hij vind ik schrale look en oogt bijna mager

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 21:57

Daar ben ik het mee eens, maar aan de andere kant. Hij gaat er wel beter uitzien nu hij aan het werk mag. En 2x per week zal hem geen kwaad doen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:59

Zou hem zeker wel eerst aan laten komen hoor... friesjes zijn laat bloeiers en voor een hengst lijkt t meer een merrie kwa bouw nu en zeker lijkt mij wat kg's te licht..en waarom niet even wachten en al haasten.... maar goed is aan je zelf en aan de eigenaar :)

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 22:02

Snap ik, we laten hem ook zeker wat aankomen + uit zwaren voor dat we gaan rijden of hem vaker gaan doen :D

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 18:33

friesiszwart schreef:

Reken even mee:

kosten voor het stamboek

als je zo als jou gaat rekenen heb je wel gelijk,maar zo wordt er niet gerekend,is het paard niet gekeurd en niet apart,jammer dan,dan krijg je er gewoon je uitgegeven geld niet voor terug,dat is in deze tijd zo.
triest,maar waar,het is resessie,crisis,hoe je het noemen wil

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:02

Er wordt altijd van alle kanten geroepen dat je niet bezig mag met een 3 jarige maar dat vind ik overdreven hoor. Veel echte Friezenkenners zetten ze ook met hun 3e wel wat aan het werk. Als je het maar met mate en verstand doet.. Ideaal zou misschienzijn met 4, maar dat zou het misschien met alle paarden wel zijn... Bovendien gaat het topic daar helemaal niet over..

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:21

Klopt wat je zegt alleen als hij nog zo schraal (zo ziet hij er namelijk wel uit op de foto) dan zou ik persoonlijk hem de kans geven om lekker te groeien en zeker niet al lichamelijk belasten.. En mijn puppy is 4 en daar wordt nu ook pas mee gewerkt, dus ik ben ook een voorstander van lekker laten groeien..

Edit; en dat is geen fries maar een kwpn

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:24

Ja je moet gewoon kijken naar wat een dier aan kan. De mijne is wel op haar 3e aan 't werk gegaan, maar ik snap 't heel goed als mensen wachten tot ze wat ouder zijn.
Anyway, Ts, heb je al nog een keer met de eigenaar overlegd o.i.d.?

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 22:57

Ik ben hier thuis nog aan het overleggen... (helaas ,iet het er niet heel goed uit, degene met wie we bet samen wouden doen heeft twijfels -> gaat studeer over 1 jaar)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 23:01

Ik wou dat ik kon zeggen, koop nooit een paard omdat je hem zo leuk vind en hem kent, maar helaas, ik heb ook mijn verzorgpaard gekocht en mijn verkooppaard gehouden...
Let wel op dat als je het paard samen met iemand gaat kopen je goede afspraken maakt. Zeker als diegene gaat studeren en jullie levens er dus in de komende jaren nog heel anders uit kan gaan zien dan nu. Wat als bijvoorbeeld één van jullie de stalling niet meer kan betalen? Of de tijd er niet meer voor heeft..

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 23:10

Daarom zijn we nog in overleg....

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 23:12

voor een friese hengst (welliswaar om te castreren) vind het het een goede prijs.
Met papier. friezen zijn redelijk prijzig. Ben onlangs intensief op zoek gegaan naar een friese hengst met volpapier. (en geslaagd) en goedkoop zijn de normale tot goede niet nee.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 23:19

Sanne_com schreef:
Ik ben hier thuis nog aan het overleggen... (helaas ,iet het er niet heel goed uit, degene met wie we bet samen wouden doen heeft twijfels -> gaat studeer over 1 jaar)

Wou je samen met iemand een paard kopen, niet doen, dat geeft zo'n ellende!
Als het niet nu is later wel.
Denk aan betalings problemen, of de een wil wel die dierenarts behandeling de ander niet, de een wil zus en zo
trainings methode de andere een andere, de een wil euthanasie, de ander wil hem niet missen en hem laten leven etc..

Gewoon doorsparen en langer wachten tot je het zelf allemaal kan betalen.
Het perfecte paard voor jou staat dan echt wel ergens.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 23:22

Sjolvir schreef:
Sanne_com schreef:

Wou je samen met iemand een paard kopen, niet doen, dat geeft zo'n ellende!
Als het niet nu is later wel.
Denk aan betalings problemen, of de een wil wel die dierenarts behandeling de ander niet, de een wil zus en zo
trainings methode de andere een andere, de een wil euthanasie, de ander wil hem niet missen en hem laten leven etc..

Gewoon doorsparen en langer wachten tot je het zelf allemaal kan betalen.
Het perfecte paard voor jou staat dan echt wel ergens.

helemaal mee eens! samen doen gaat zelden goed mits je zussen of vader-moeder-dochter bent. Ook dat geeft geen garantie.