Tja als je helemaal zekerheid wil had je een wat oudere paard moeten kopen. Dat je gelijk ziet of ie niet te klein is voor je.
Maar ik denk dat het wel goed zit bij deze paardje, die moet gewoon nog groeien en uitzwaren. Maar de kans zit er wel in dat het ietsje groter wordt als de moeder en dus niet heel groot wordt maar het kan ook net zo groot worden als de vader. Het is altijd afwachten wat de stokmaat uiteindelijk wordt.
Ik vind het niet ielig, maar gewoon goed voor deze leeftijd, het moet niet moddervet zijn. Dat zijn de mensen helaas tegenwoordig gewen, paarden zijn tegenwoordig steeds vaker te vet en te dik.
Nouvel
Geplaatst: 04-04-13 07:16
De moeder is vrij klein, ik denk niet dat je moet verwachten dat ze heel erg veel groter zal worden, al zaql er best nog een paar cm bij komen hoor!
Als zowel vader als moeder behoorlijk fors waren kun je wel verwachten dat ze straks als ze uitgegroeid is gaat werken een stuk breder gaat worden, maar dat heeft gewoon even tijd nodig.
Gaat ook niet om de grootte hoor, als ik een paard had willen hebben hd ik wel een groot veulen gekocht met 2 paarden ouders. Ik vind de E maat prima ben zelf ook niet zo groot. Ze is gewoon zo iel, maar ben weer gerustgesteld dat ze nog gaat uitzwaren hoor. Ik voer haar nu wel iets bij ze is weer aan het groeien en wordt daardoor graatmager. normaal gesproken staat er nu al volop voedselrijk gras in de wei. maar aangezien de lente op zich laat wachten.. Ze krijgt nu hooi met een musli zonder suikers. wanneer straks de wei weer okee is kan ze het daar al weer prima op redden. Ben zeker geen fan van vet voeren. Als ze maar voldoende binnen krijgt
Nouvel
Geplaatst: 05-04-13 07:17
Ik zou inderdaad ruim goed ruwvoer bijgeven, evt iets van lucerne en een olie supplement. Voor paarden in de groei die wat schraal zijn is goed ruwvoer wel noodzakelijk, zeker als je wilt dat ze nog wat forser gaan worden.
ik zou haar idd wel wat hoger in het ruwvoer zetten. Ze is bij de flanken wat ingevallen en als ze wat schraal zijn in gewoon gewicht , zullen ze ook minder gaan uitzwaren. Maar maak je niet teveel zorgen, ze beginnen pas na hun 4e met echt uitzwaren, dus er komt nog ruimschoots bij.
Bij mijn Lusitano was dat ook het geval. Mijn Lusitano leek op z'n derde een beetje op een tweejarige. Echt nog een puppy . Maar met vier werd het al een hele vent. Nu word hij in juni 5 en hij is nu echt een gespierde bundel aan het worden. Nog even geduld, hèt groeien komt vanzelf.
lauraaaa
Geplaatst: 17-04-13 16:32
Mijn halve lusitano is nu 6 en heb nu pas het idee dat hij paard is. Ik zat laatst nog fotos terug te kijken van hem als driejarige en daar was het echt een super - smal - babypaard, kwa bouw echt een (kinder) pony. Hij meet nu 1.61 en oogt veel meer paard. Het komt wel, zijn gewoon laatbloeiers.
Oo en die van jou heeft grotere ouders. Die van mij komt uit een lusitano moedertje van 1.58 en een NRPS e-pony hengst.
geduld is een schone zaak nombrado was hier 4 1/2 jaar...net beleerd en nog steeds een ieletje. (khad echt het gevoel op een veulen te rijden zo smal) Met 5 1/2 begon hij pas uit te zwaren de breedte in. nu is hij 13 , en volwassen
SteffiiY
Geplaatst: 27-04-13 14:17
Ja hier ook in een fase, dat ze erg aan het veranderen is.
@ steffiiY die van jou lijkt best wel qua bouw op die van mij dus er is zeker nog hoop haha. gisteren heeft er voor het eerst iemand opgezeten ( een speelgoedaap) haha was beetje aan het ouwehoeren omdat ze vrij snel zenuwachtig is als er iets valt enzo doe ik heel veel gekke dingen hihi
@Mandy: ja ik dacht het al te zien, dat ze beide wel veel van elkaar weg hebben Jouwe lijkt veel op de mijnes!
Ja er is echt nog wel hoop, mijne is in ene jaar tijd al zoveel mooier en breder geworden! Dat snelle zenuwachtige ken ik, mijn cruzado heeft ook snel last van zenuwen(vooral met nieuwe dingen) kwestie van oefenen en zulk soort dingen juist opzoeken. Hoe meer enge dingen je nu doet, hoe minder bang hij zal worden.
ja inderdaad zo is ze geen fan van mannen laat bijna alle smeden en dierenartsen hier in de buurt mannelijk zijn. en stef noem eens dingen die ik nog kan gaan opzoeken
qua dingen waar ik haar aan kan laten wennen! Ze moet naar de hoefsmid van de week wordt ook weer dansen springen en stuiteren
Nouvel
Geplaatst: 01-05-13 12:38
Ik ben met mijn 3 jarige gewoon met allerlei dingetjes bezig om overal aan te wennen, schrikparcoursje in de bak met pilonnen, hindernisbalken, een zeil... Verder elke dag even vast staan, poetsen, voetjes optillen, af en toe voetjes afspuiten met de slang, etc...
Met de hoefsmid gewoon zorgen dat je veel oefent met de voetjes optillen en dat je er zelf bij bent als hij komt. Als hij dan rustig alles doet en je bent er zelf bij gaat het elke keer beter!
voetjes optillen is bij mij geen enkel probleem dat is nou juist het irritante.
Nouvel
Geplaatst: 01-05-13 13:06
misschien dan vaker door anderen laten doen?
Joscaa
Geplaatst: 01-05-13 13:10
Hé, wat leuk dat Suena van jou is! Denk dat je er wel op gaat passen hoor, laat haar nog even lekker een jaartje uitzwaren en ga daarna lekker beginnen met werken. De moeder is inderdaad niet groot, maar wel lekker stevig.
Ik til de voetjes van mijn cruzado elke dag op, ik krab ze ook elke avond uit zodat ze hier aan wend. Inderdaad als het warm is voetjes afspuiten met water oefenen, misschien is een rondje in de rijbak wandelen en dan dat ze jou moet ''volgen''. Dus jij stilstaan is zij stilstaan, jij weglopen zij volgt. Dit kun je bijvoorbeeld ook doen terwijl je door 2 balkjes heen loopt..
Met balkjes oefenen is idd nog een idee. voetjes optillen is voor niemand een probleem behalve als het echt moet d.w.z. als de smid komt. @ Josca ze is al wel n stuk groter dan mams
Angela
Geplaatst: 02-05-13 09:52
Bij de smid moeten de voeten natuurlijk ook wel langer vastgehouden worden dan alleen voor het uitkrabben. Vaak helpt een berg hooi voor de neus (in een kruiwagen doen maakt dat ze niet zo ver met de hals naar beneden moeten) wel om ze wat rustiger te houden.
In vergelijking mijn PRE met 4 jaar:
En met 5,5 jaar:
En nog steeds zie ik hem uitzwaren dmv meer hals, meer kont.
Wat een knapperd pakt bakje om de kwijl op te vangen haha
liesd
Geplaatst: 02-05-13 11:24
Niet zo representatief, omdat Figo erg mager was toen ik hem kocht, maar hij is al wat verbreed Niet de mooiste foto's, maar ik wilde er twee waarop hij in vooraanzicht staat.