Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Lara schreef:Je zou ook Frederiksborger kunnen overwegen. Bijvoorbeeld Moravita's Valentin springt hoog, loopt goed in de dressuur. Het ras is een barok ras net als PRE, maar net even wat meer gemaakt voor sport
Jolet schreef:Ook ik kan me vinden in dat laatste Betadine.... Maar als ik dan bijvoorbeeld naar de Pavo-cup kijk dan vind ik dat die KWPN'ers extreem veel moeten kunnen en presteren voor hun nog o zo jonge leeftijd...
betadine schreef:Ik wens het natuurlijk wel dat er later meer PRE-ers op dressuurwedstrijden verschijnen, maar ik zie ze nu al de PRE qua uiterlijk veranderen. Groter, slanker, ruimer bewegen. Ik vind dat zonde, want ik hou van de PRE met zijn barokke eigenschappen.
Ik vind het spijtig dat de huidige dressuur een deel van zijn oorspronkelijk doel kwijt is, maar bij elke compitie-sport wijken ze wat af om meer plaats te maken voor bussiness en dan kun je of in dezelfde richting gaan en je er bij neerleggen of een andere richting kiezen. Ik zou met een PRE eerder dat laatste kiezen. TS veel suc6 met je keuze.
barrye schreef:In Spanje zijn vanaf dit jaar de eisen voor APTO / APTA ( fokkerij) een stuk strenger geworden.
Paarden mogen nu ook niet boven een maximum maat uitkomen ( 172 voor hengsten).
Moeten heel duidelijk voldoen aan een aantal maten wbt. minimale en maximale lenhgte/ omvang etc. van benederen, lichaam etc. Teveel afwijking is afkeuren. De normen hier voor zijn nu veel strenger dan vorig jaar.
Men gaat strenger kijken naar typische PRE's en geen omgebouwde warmbloed.
Daarnaast moeten de paarden weer in drie gangen correct getoond worden aan de lijn. Per paard rekent men nu ca. 45 minuten voor de keuring. In het verleden was je met 5 minuten klaar .
al met al een goede zaak.
barrye schreef:Ach, ik vind die APTO keuring vaak overbodig.. En gruwelijk duur!!
Wie gaat er nu zijn hengst echt serieus ter dekking stellen:
Wie is er op ingesteld regelmatig merries te krijgen aan huis.??
Vam 1 x per jaar dekken wordt je hengst meestal niet makker. Je verdient een paar honderd euro en je hebt een hok vol ellende thuis.
Ik heb een APTO PRE hengst, valk , DANA getest op keur.
Maar denk er voorlopig helemaal nog niet aan om hem ter dekking te stellen. Hij is super braaf tussen de paarden, 5 jaar.
Ik ga lekker eerst een poos rijden. Zie ik in de toekomst nog wel of ik wil gaan dekken. en of er genoeg belangstelling is.
van de drie veulens die ze gehad heeft waren er 2 schimmel en 1 zwart.
Ik hoop aan het einde van 2013 toch in het ZZlicht te zijn met mijn huidige paard en zoals het er nu uit ziet moet dat gaan lukken, en de ambitie stopt daar niet.