Niet PRE dekken met PRE

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:27

Ik zeg ook niet dat alle PRE's ruime gangen hebben. Er zijn er ook zat die het niet hebben. Maar je hebt gewoon de keus, dat wil ik zeggen. Vaak wordt er een vooroordeel gegeven omdat mensen een aantal PRE's hebben gezien die het niet hebben. Veel mensen met PRE's hier in Nederland zijn recreatieruiters en hoeven geen paarden met ruime gangen, dus die gaan daar dan ook niet voor betalen.

En ik denk dat een goede PRE veel voordeel kan brengen Kwa balans, achterbeen, gewelfd front etc.
Dat vosje van dat filmpje zou ik dus nooit kopen voor de gewone dressuur, heel foute halsaanzet en slap achterbeen. Het lijkt heel wat maar maar het is allemaal voor. het begin rees je door tussen de witte hekjes, zie er lekker spectaculair uit.. maar dan komt het verzamelde werk..

In Spanje zelf lopen er legio PRE's in de officiele Grand Prix, intermediair, PSG etc. En dan heb ik het over de gewone FEI wedstrijden. Je hebt ze daar veel dus, ziet ze ook veel op alle nieveau's net zo als hier de KWPNérs .Die enkele die men hier kent zijn echt niet de enige die zo hoog lopen.

De PRE;s worden ook niet omgebouwd hoor. Het stamboek is gesloten, kan geen vreemd bloed in, dus je doet het met de genen die je hebt en het stamboek is treng op raseigenschappen. Maar alle varianten zijn er altijd al geweest, van de paarden met ruime (maar wel ook verheven) gangen, tot degene die echt heel erge knieactie hebben die weer voor andere dingen gebruikt worden. Het is een beetje modeafhankelijk welke je het meeste ziet, maar alles bestond altijd al. En juist die hele zware ronde paarden zijn helemaal niet zoals ze van origine waren.

Ik hou zelf van paarden met wel knieactie naast ruimte, ook bij de KWPNérs dat is een persoonlijke voorkeur dat klopt, maar daarnaast ook een voordeel met verzamelen. Daarom is voor mij, onze jonge hengst juist een dressuurpaard. Maar dat moet verder iedereen zelf weten wat ze zoeken in hun (dressuur)paard, maakt mij verder niet uit.

betadine

Re: Niet PRE dekken met PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:47

Ik bedoel met dressuurpaard dus echt de moderne dressuur, want PRE-ers zijn dressuurpaarden bij uitstek. Anders hadden ze die ook niet gekozen voor al die academies en shows en dergelijke, maar in de huidige dressuur worden ze toch wel vaak afgestraft door hun gangen. Zelf PRE-ers die internationaal en lichte tour lopen komen vaak onderaan in het rijtje te staan terwijl ze toch wel de meeste oefeningen beter uitvoerden.
Ik doelde dus enkel op de beginpost van TS waar ze het woordje dressuurpaard en betere gangen gebruikte en dan denk ik niet meteen aan een PRE ondanks dat het geweldige paarden zijn. Voor mij blijven het eerder recreatie paarden.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:00

Zat PREs die ruim lopen en kom op hoe loopt tot nu toe het meest populaire dressuurpaard ? :D

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:11

Ik ken zat PRE paarden die in de wat hogere dressuur vaak op hetzelfde puntenaantal komen als de KWPN'ers... Waar bijv een KWPN'er hoger scoort voor het verruimen, kan de PRE hoger scoren op het verzamelen wat dus tot conclusie heeft dat ze allebei alsnog op hetzelfde puntenaantal komen...
Als ik kijk naar mijn eigen PRE hengst.... Mijn hoog in het bloed staande, goed gefokte KWPN merrie mocht willen dat ze zo kon verruimen ;)

En dan PRE 'bestempelen' als circuspaard... Nee kijken dan vooral even naar hoe Totilas loopt... _/-\o_

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:53

Wel vreemd dan dat de meeste dressuur-ruiters liever een KWPN kopen. Ik heb nooit gezegt dat een PRE het niet kan. Enkel dat ze minder geliefd zijn op wedstrijden en dat is gewoon zo. Niet ver van bij mij is er een bekende PRE stal. Die vrouw die kan een stukje rijden hoor. Ze neemt ook vaak haar PRE-ers mee op CSI, maar de 1ste plaatsen die ontvangt ze enkel in de voor PRE bestemde wedstrijden terwijl ze toch al lang meedraait en de proeven wel beheerst.
Het doel van de huidige dressuurpaarden is om spectaculaire gangen te hebben, vroegrijp zodat ze aan de jonge paarden competities kunnen meedoen en de PRE is nu net een laatbloeier.
Ik breek nergens de PRE af, maar voor de enkele PRE-ers die iets bereikten op hoog niveau kunnen we toch meer spreken van uitzondering dan regel.

Het zal nu net aan TS haar voorkeuren liggen. Je lacht o.a. met Totilas... Heb jij een PRE met evenveel medailles rond zijn nek gekend ? Je hebt een punt wat betreft zijn surrealistische gangen, maar die punten die hij kreeg dat is niet alleen voor zijn gangen hoor. Er zijn meer als alleen gangen nodig om een modern en goed dressuurpaard te krijgen.
Laatst bijgewerkt door betadine op 08-03-13 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:01

Met dat laatste kan ik het wel eens zijn Betadine, veel PRE's moeten groeien in het werk en zijn niet altijd geschikt om aan jonge paarden-competitities mee te doen omdat daar spectaculair gangwerk graag gezien wordt. Toch ken ik een PRE in België die bij de 4-jarigen in de top 5 meedeed, dus het kan wel hoor.

Er is ook zo veel meer als ruimte in beweging, er is het fantastische karakter (wel heet en sensibel in het werk, maar nooit stout en altijd superfijn in de omgang), de intelligentie, de werklust en het zijn ook mooie paarden om te zien. Dus als je dit kan combineren, is het helemaal mooi toch?

Wel zou ik op zoek gaan naar een hele goeie en bewezen PRE-dekhengst, met een sterke rug, sterke lendenen (want dat zijn zwakke punten) en een goede beweging waarbij je vooral naar de kwaliteit van de stap en de galop moet kijken. Stap is al eens een heikel punt bij "ons" ras ;)
Kijk dan vooral NIET naar de kleur, want als je schimmels laat links liggen ga je ook heel wat kwaliteit links laten liggen. :)

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:09

Ook ik kan me vinden in dat laatste Betadine.... Maar als ik dan bijvoorbeeld naar de Pavo-cup kijk dan vind ik dat die KWPN'ers extreem veel moeten kunnen en presteren voor hun nog o zo jonge leeftijd...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:18

Lara schreef:
Je zou ook Frederiksborger kunnen overwegen. Bijvoorbeeld Moravita's Valentin springt hoog, loopt goed in de dressuur. Het ras is een barok ras net als PRE, maar net even wat meer gemaakt voor sport :)

Ik begrijp je overweging niet helemaal, een PRE heeft een perfect lichaam voor de sport vandaag de dag. Daarnaast is een Frederiksborger een tuigpaard, prima te kruissen met kruissen met een NRPS-er. Maar kijkende naar het doel van TS is een PRE een veel betere optie.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:33

Jolet schreef:
Ook ik kan me vinden in dat laatste Betadine.... Maar als ik dan bijvoorbeeld naar de Pavo-cup kijk dan vind ik dat die KWPN'ers extreem veel moeten kunnen en presteren voor hun nog o zo jonge leeftijd...

Ik denk dat de PRE-kenner/liefhebber ook zijn PRE meer tijd geeft dan de KWPN-liefhebber, de KWPN-ers moeten al zo vroeg en zo jong laten zien wat ze in hun mars hebben..

Ik heb mijn cruzado op haar 3,5 zadelmak gemaakt, toen nog ruim een half jaar terug de opfok in, en daarna rustig opgebouwd, toen ze 5jr was gingen we pas echt aan het werk... en ook zij liep gewoon op 6 jarige leeftijd gewoon netjes M1.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:38

Waarom zie je internationaal wat minder PRE's in de psort, volgens mij om aantal redenen. De Spaanse ruiter zelf rijdt vaak veel minder nauwkeurig zijn overgangen, minder op de letter enz, vaak veel slordiger. Net als hun paarden hebben ze een ander temperament. Waardoor als je menig Spanjaard in een PG proef rond ziet gaan, je afvraagt wat hij nu aan het doen is...... Heel simpel heel erg veel punten laten liggen in de overgangen en de afwerking van de figuren. geen fout van het paard dus, maar het ziet er in eens veel minder uit. Gelukkig wordt nu vanlieverlee het niveau wbt. afwerking e.d. in spanje iets beter.
Daarnast worden er wel heel veel zeer matig bewegende spanjaarden/andalusiers/PRE's naar Nederland geimporteerd. ( wij Hollanders zijn vaak zuinig he en willen niet te veel geld kwijt) Deze paarden worden ook nog vaak gekocht door ruiters die vast gelopen zijn met hun normale warmbloed, en die vaak zelf ook niet zulke " sterruiters" zijn. Deze 2 combinaties van mindere goden doen de PRE natuurlijk ook al geen goede naam bezorgen bij wat meer getalenteerde ruiters. Die zien een aantal zeer matig bewegende, vaak hittepetit paarden door de ring heen gaan.

Met als gevolg dat er nog minder mensen een PRE kopen voor de wat zwaardere sport.

Zonde, want er zijn genoeg PRE's te koop ( vaak is in Spanje de keuze veel en veel groter) die makkelijk een Z-dressuur proef en nog veel hoger kunnen lopen. Zeker wanneer we ze op een correct engels/klassieke wijze aanrijden, en ook rustig kunnen wachten totdat ze uitgegroeid zijn. En dus niet met een 3 jarige al zonodig B-dresuur moeten starten.

Ik heb zeker een 10 PRE's/ andalusiers/lusitano's de laaste jaren gestart in Z-dressuur. Netjes afgericht kun je je gewoon meten met een KWPN'er. Het is geen Jazz x Krack C ofzo, je krijgt niet alle punten voor je uitgesterkte gangen, maar er zijn meer onderdelen in je proef.
Natuurlijk komen de echte kwaliteiten voor het verzamelde werk pas goed uit de verf in de hogere klassen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:38

Ik wens het natuurlijk wel dat er later meer PRE-ers op dressuurwedstrijden verschijnen, maar ik zie ze nu al de PRE qua uiterlijk veranderen. Groter, slanker, ruimer bewegen. Ik vind dat zonde, want ik hou van de PRE met zijn barokke eigenschappen.
Ik vind het spijtig dat de huidige dressuur een deel van zijn oorspronkelijk doel kwijt is, maar bij elke compitie-sport wijken ze wat af om meer plaats te maken voor bussiness en dan kun je of in dezelfde richting gaan en je er bij neerleggen of een andere richting kiezen. Ik zou met een PRE eerder dat laatste kiezen. TS veel suc6 met je keuze.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:42

betadine schreef:
Ik wens het natuurlijk wel dat er later meer PRE-ers op dressuurwedstrijden verschijnen, maar ik zie ze nu al de PRE qua uiterlijk veranderen. Groter, slanker, ruimer bewegen. Ik vind dat zonde, want ik hou van de PRE met zijn barokke eigenschappen.
Ik vind het spijtig dat de huidige dressuur een deel van zijn oorspronkelijk doel kwijt is, maar bij elke compitie-sport wijken ze wat af om meer plaats te maken voor bussiness en dan kun je of in dezelfde richting gaan en je er bij neerleggen of een andere richting kiezen. Ik zou met een PRE eerder dat laatste kiezen. TS veel suc6 met je keuze.

Veel rassen veranderen, denk aan de Fries en Haflinger, die worden ook steeds ranker/moderner, omdat ze nu ook vaker in de sport gebruikt worden.

En volgens mij zei de TS dat ze Z1 rijdt, dat is nog geen Grand Prix, ik denk dat ze prima uit de voeten kan met een leuk gefokte cruzado.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:43

In Spanje zijn vanaf dit jaar de eisen voor APTO / APTA ( fokkerij) een stuk strenger geworden.
Paarden mogen nu ook niet boven een maximum maat uitkomen ( 172 voor hengsten).
Moeten heel duidelijk voldoen aan een aantal maten wbt. minimale en maximale lenhgte/ omvang etc. van benederen, lichaam etc. Teveel afwijking is afkeuren. De normen hier voor zijn nu veel strenger dan vorig jaar.
Men gaat strenger kijken naar typische PRE's en geen omgebouwde warmbloed.
Daarnaast moeten de paarden weer in drie gangen correct getoond worden aan de lijn. Per paard rekent men nu ca. 45 minuten voor de keuring. In het verleden was je met 5 minuten klaar .

al met al een goede zaak.

Wanneer je eens goed rond kijkt zijn er vast PRE's te vinden die een goede crusado kunnen geven met je merrie.

En voor mij is alleen een uitgestrekte gang niet zalig makend. Zolang je paard alleen maar lang wordt in een uitgestrekte gang, bijna op de voorhand diukt, heeft dat voor mij niet zo veel waarde. Ik kijk meer naar het vermogen tot schakelen en daarbij steeds van achteruit kunnen vertrekken en ook weer terug komen op het achterbeen. Ik zie graag een paard wat zich makkelijk wat laat sluiten, makkelijk gaat zitten. Voor mij belangrijker dan het laaste beetje kunnen strekken. Ik verdien daardoor meer/hogere punten in mijn proeven. Zeker omdat ik dsaardoor naukeurig de oefeningen kan rijden, netter op de letter. etc.

Door het correct aanleren van schouderbinnenwaarts, overgangen e.d. kan ik vanlieverlee de schoudervrijheid wel verbeteren. Ik kijk eerst naar achterbeen, draagkracht, ruggebruikt etc.
Laatst bijgewerkt door barrye op 08-03-13 16:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:45

barrye schreef:
In Spanje zijn vanaf dit jaar de eisen voor APTO / APTA ( fokkerij) een stuk strenger geworden.
Paarden mogen nu ook niet boven een maximum maat uitkomen ( 172 voor hengsten).
Moeten heel duidelijk voldoen aan een aantal maten wbt. minimale en maximale lenhgte/ omvang etc. van benederen, lichaam etc. Teveel afwijking is afkeuren. De normen hier voor zijn nu veel strenger dan vorig jaar.
Men gaat strenger kijken naar typische PRE's en geen omgebouwde warmbloed.
Daarnaast moeten de paarden weer in drie gangen correct getoond worden aan de lijn. Per paard rekent men nu ca. 45 minuten voor de keuring. In het verleden was je met 5 minuten klaar .

al met al een goede zaak.

Vind ik ook maar ik ben nu al zenuwachtig :P

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:50

In Spanje zelf worden zat PRE op hoog niveau gereden maar niet alle paarden komen in het team , dit jaar 2 PRE , op de wereldspelen had een PRE meeste succes , toch knap dat je een publiek uit de stoelen krijgt. Laatse olympsche spelen paard die het meeste succes had bij de mensen was een lusitano
Laatst bijgewerkt door jus op 08-03-13 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:53

Ach, ik vind die APTO keuring vaak overbodig.. En gruwelijk duur!!
Wie gaat er nu zijn hengst echt serieus ter dekking stellen:
Wie is er op ingesteld regelmatig merries te krijgen aan huis.??
Vam 1 x per jaar dekken wordt je hengst meestal niet makker. Je verdient een paar honderd euro en je hebt een hok vol ellende thuis.

Ik heb een APTO PRE hengst, valk , DANA getest op keur.
Maar denk er voorlopig helemaal nog niet aan om hem ter dekking te stellen. Hij is super braaf tussen de paarden, 5 jaar.
Ik ga lekker eerst een poos rijden. Zie ik in de toekomst nog wel of ik wil gaan dekken. en of er genoeg belangstelling is.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:54

Jus@ ik ben het met je eens dat een PRE makkelijk op het hoogste niveau mee kan doen.
Helaas krijgen ze hier in Holland vaak teveel anti reclame.

Ik wil eigenlijk niet anders dan een PRE, super fijne meewerkende paarden.

Ach en slechte paarden heb je bij ieder ras.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:57

barrye schreef:
Ach, ik vind die APTO keuring vaak overbodig.. En gruwelijk duur!!
Wie gaat er nu zijn hengst echt serieus ter dekking stellen:
Wie is er op ingesteld regelmatig merries te krijgen aan huis.??
Vam 1 x per jaar dekken wordt je hengst meestal niet makker. Je verdient een paar honderd euro en je hebt een hok vol ellende thuis.

Ik heb een APTO PRE hengst, valk , DANA getest op keur.
Maar denk er voorlopig helemaal nog niet aan om hem ter dekking te stellen. Hij is super braaf tussen de paarden, 5 jaar.
Ik ga lekker eerst een poos rijden. Zie ik in de toekomst nog wel of ik wil gaan dekken. en of er genoeg belangstelling is.

Dat is toch ieder voor zich of niet? Als niemand dat deed dan zouden er ook geen veulens mee rondlopen...

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:05

Tuurlijk mag je van mij best je paard APTO laten keuren. Zeker als je serieus van plan bent je hengst ter dekking te stellen. En als je het leuk vind om je paard door de commissie te laten beoordelen, waarom niet. Weekendje stappen kost ook geld.

De ervaring leert wel dat er maar enkele hengsten zijn in Nederland die wat meer dekken. De rest komt meestal niet boven de drie dekkingen per jaar uit.

Aan jou als hengsteneigenaar de keuze wat je er mee wilt.

Mijn keuze is dus voorlopig, ondanks het feit dat er wel belangstelling voor mijn Cohiba JL als dekhengst is, om hem voorlopig niet ter dekking te stellen. Misschien wel nooit. geen idee nog.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:08

Ik ga Vivo de komende tijd ook niet ter dekking aanbieden, eerst maar eens onder het zadel uit proberen wat er in zit..

Ik wil ook alleen KI, niet natuurlijk..

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 19:30

Even reactie op wat dingen,
Kleur: de merrie is schimmel dus maakt mij niet uit welke kleur hengst op op gaat, veel kans op schimmel heb ik toch wel :P van de drie veulens die ze gehad heeft waren er 2 schimmel en 1 zwart.

Dressuur: op dit moment rijd ik in het Z1, maar mijn ambities stoppen hier niet. Tegen de tijd dat het veulen drie zou dus over 4 jaar hoop ik toch wel buiten de basis sport mee te draaien. En dan moet hij nog zadelmak en opgeleid worden dus over een jaar of 7 hoop ik dan te kunnen gaan starten ofzo :P Ik hoop aan het einde van 2013 toch in het ZZlicht te zijn met mijn huidige paard en zoals het er nu uit ziet moet dat gaan lukken, en de ambitie stopt daar niet.
Ik ben zelf niet van mening dat een PRE dat niet zou kunnen. Ik denk alleen wel nu na alle reacties hier gelezen te hebben dat ik gewoon erg zorgvuldig zal moeten kiezen als ik voor een PRE zou gaan.

RAS: Ik zelf ben absoluut geen KWPNer mens, ik rijd ze genoeg voor mijn werk, en heus er zitten top paarden tussen hoor begrijp me niet verkeerd. Maar in prive bezit heb ik 2x een KWPNer gehad en dit is niet bevallen. Rijd toevallig nu met een op wedstrijd wat wel goed klikt maar zou niet zo snel de keuze maken om prive nog eens een KWPNer te kopen. Ik kwam van de Arabische volbloeden en heb daarna mijn PRE gekocht en door hem helemaal verliefd geworden op het ras.
Ik ben zeg maar de ruiter die het een uitdaging vind om met een niet doorgaans type sportpaard in de ring te verschijnen. Er 3x zo hard voor te trainen. Zo reed ik met een robuste D pony tussen de paarden en won alles met vaak 10 punten verschil (ok wel basis sport maar toch een super leuke uitdaging)

Lippizaners: is er iemand die mij wat info zou kunnen geven over lippizaners en dekhengsten in NL of Belgie. Wat voor papieren krijg je bij een kruising Lippizaner?

Tips voor PRE hengsten zijn ook altijd nog welkom, belgie mag ook wij zitten op grens gebied.
Don Enamorado staat op de lijst!! Prachtig dier.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:49

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:36

Kady. Ik heb geen info over lippizaner fokkers. Ken er wel mensen in, maar die zie ik bijna nooit. Heb wel een tijdje voor een particulier een lippizaner gereden. Had van mij veel weg van de PRE, maar wel een minder simpel karakter. Mischien was dat gewoon aan hem eigen, maar ik geloof dat de PRE gemakkelijker karakter heeft, maar dit ben ik niet zeker.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:52

Als België ook een optie is moet je Machicco misschien proberen, die is calificado gekeurd (als een van de twee hengsten in België) http://www.yeguadanj.be of een paard van Yeguada Alegria (even googlen weet de URL niet)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 01:13

Ow, leuke hengst die Machicco! Lijkt mij inderdaad wel geschikt om een eventuele kruising mee te fokken.