Dergelijk gedrag is gevaarlijk voor de hengst zelf en ook voor de andere pensionklanten en paarden.
En dan zit je nu nog in de winter, moet je eens bedenken wat er gebeurd als straks de bloemetjes bloeien en de merrie's vrolijk worden
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
NienkeNiels schreef:Hmm fijne reacties! Het klopt dat hij inderdaad best wild kan worden van een merrie. Wel controleerbaar als ik hem aan de hand heb maar is hij los dan in hij druk bezig zich zelf te laten horen en zien. Tijdens training kunnen er gerust merries bij hem in de piste rijden en vlak langs hem lopen hij is dan erg gefocused op mij zaols ik al eerder melden. Ook komt hij gewoon dagelijks buiten met mijn andere paard.
anneliesdj schreef:nombrado; ts zegt zelf dat de hengst zo'n beetje over het hek klimt als er een merrie langs komt lopen. Lijkt me niet dat die dan doodbraaf blijft neuzen als die bij een merrie losloopt.
Dergelijk gedrag is gevaarlijk voor de hengst zelf en ook voor de andere pensionklanten en paarden.
En dan zit je nu nog in de winter, moet je eens bedenken wat er gebeurd als straks de bloemetjes bloeien en de merrie's vrolijk worden
nombrado schreef:Kheb een pre nog nooit over een hek zien klimmen
imponeren doen ze wel...en zich opblazen en druk maken ook
Helemaal in deze tijd...dagen worden langer, hormoontjes spelen weer op, moeten "kudde verzamelen" gedrag.
Maar wat ts zegt, het is controleerbaar.
Wel van belang , als ze zich te lang, te druk maken aan het hek, ze even lekker binnen te zetten om even af te koelen

NienkeNiels schreef:Klopt, maar castreren kan altijd nog. Opnieuw hengst maken niet hihi...
anneliesdj schreef:Achja, dat zal wel aan interpretatie liggen maar als zij zegt 'hij steigert en klimt bijna over het hek, ik ben bang dat hij er binnekort eens over springt' dan klinkt dat bij mij niet als controleerbaar.
En ik heb nog nooit...
Ooit moet de eerste keer zijn, ook een PRE kan heel erg hengst zijn, je kent haar paard niet dus ga er niet vanuit dat die net zo mak is als jouw hengst, dat zal eerder de uitzondering dan de regel zijn.
En even binnen zetten als hij zich te druk maakt is nogal lastig op een pensionstal, als je daar maar een uur per dag bent
.
Fransje_70 schreef:Een hengst heeft in NL bijna geen sociaal leven, en moet vaak/bijna altijd alleen staan. Das niet leuk voor de hengst, echt niet. De meesten raken er gefrustreerd van (behalve als je je eigen stalling aan huis hebt of die éne uitzonderlijke plek vindt waar je hengst met andere ruinen kan/mag staan). Maar zo te lezen ben je afhankelijk van pensionstalling. Dat anderen etc je hengst ' eng ' vinden zou mij niet uitmaken, wel dat hij gedoemd is tot een behoorlijk eenzaam bestaan.
nombrado schreef:Fransje_70 schreef:Een hengst heeft in NL bijna geen sociaal leven, en moet vaak/bijna altijd alleen staan. Das niet leuk voor de hengst, echt niet. De meesten raken er gefrustreerd van (behalve als je je eigen stalling aan huis hebt of die éne uitzonderlijke plek vindt waar je hengst met andere ruinen kan/mag staan). Maar zo te lezen ben je afhankelijk van pensionstalling. Dat anderen etc je hengst ' eng ' vinden zou mij niet uitmaken, wel dat hij gedoemd is tot een behoorlijk eenzaam bestaan.
ja, en dat is nu net de fout , die de stallen maken
afzonderen
lekker laten neuzen met buurman en contact laten houden met andere paarden (ook merries)
doen ze in spanje ook hoor!
Ragdollcat schreef:Ja, als er gedekt mag worden laten ze zelfs bij elkaar in een kudde ofzo. Hengsten hebben het daar beter als in de meeste gevallen in N
(stal) tamary schreef:Hormoonspiegel zal altijd hoger zijn met merries in de buurt, als hij dan ook nog eens niks mag is het de vraag hoe prettig dat voor hem en jouw is om hem hengst te laten, zeker als hij zich nu al zo gedraagd. Persoonlijk zou ik gezien de ataxie geschiedenis al castreren en als hij niet in een groep kan/mag wegens het hengst zijn helemaal.
nombrado schreef:tamary schreef:Hormoonspiegel zal altijd hoger zijn met merries in de buurt, als hij dan ook nog eens niks mag is het de vraag hoe prettig dat voor hem en jouw is om hem hengst te laten, zeker als hij zich nu al zo gedraagd. Persoonlijk zou ik gezien de ataxie geschiedenis al castreren en als hij niet in een groep kan/mag wegens het hengst zijn helemaal.
Volgens mij is ataxie niet erfelijk? of is dat bewezen?
dat ontstaat toch door een trauma (val)?
nombrado schreef:Ragdollcat schreef:Ja, als er gedekt mag worden laten ze zelfs bij elkaar in een kudde ofzo. Hengsten hebben het daar beter als in de meeste gevallen in N
nee hoor, ze kijken wel uit om hun waardevolle Semental in de kudde merries te laten
die gaan gewoon aan het handje en halstertje dekken.
en daarna weer braaf naar bed![]()
(stal)
Fransje_70 schreef:Een hengst heeft in NL bijna geen sociaal leven, en moet vaak/bijna altijd alleen staan. Das niet leuk voor de hengst, echt niet. De meesten raken er gefrustreerd van (behalve als je je eigen stalling aan huis hebt of die éne uitzonderlijke plek vindt waar je hengst met andere ruinen kan/mag staan). Maar zo te lezen ben je afhankelijk van pensionstalling. Dat anderen etc je hengst ' eng ' vinden zou mij niet uitmaken, wel dat hij gedoemd is tot een behoorlijk eenzaam bestaan.