Azteca

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:54

Laat maar....... smaken verschillen inderdaad! Succes met de fokkerij van mooi veulen.
Verder on topic........
Laatst bijgewerkt door ElCid op 04-01-13 11:08, in het totaal 3 keer bewerkt

swartbeessie

Re: Azteca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:00

Ik kan ook geen negativiteit in die zin ontdekken.
Jammer dat je je beledigd voelt, was imho niet nodig geweest.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:16

hoi,

Je kan met een lusitano merrie wel een Azteca A fokken dan moet je hengst een azteca C zijn (azteca D X quarter)

daar zijn er nog niet veel van..zeker niet in europa

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:30

ElCid schreef:
Laat maar....... smaken verschillen inderdaad! Succes met de fokkerij van mooi veulen.
Verder on topic........

Niet alleen smaken verschillen, de hengst moet ook gewoon bij de merrie passen en andersom.
Ik wil bijvoorbeeld alleen maar in dezelfde bloedlijnen fokken. (Veiga/Andrade)

Maar goed, dat is een ander verhaal en geheel off topic. Ik zou me alleen niet beledigd voelen wanneer iemand je paard afwijst voor het fokken van een veulen. ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:04

Jessix schreef:
ElCid schreef:
Verder on topic........

Niet alleen smaken verschillen, de hengst moet ook gewoon bij de merrie passen en andersom.
Ik wil bijvoorbeeld alleen maar in dezelfde bloedlijnen fokken. (Veiga/Andrade)

Maar goed, dat is een ander verhaal en geheel off topic. Ik zou me alleen niet beledigd voelen wanneer iemand je paard afwijst voor het fokken van een veulen. ;)

prcies.als ik een volbloed lusitano ga fokken.dan ga ik eerst eens overleggen met romina,zij weet heel veel van bloedlijnen af.ook kent zij de lijnen die achter ons veulen zitten.dan kan ik kijken welke hengsten sluiten aan.en daar kan ik dan een hengst uit kiezen die mij ook kwa uiterlijk en karakter/kleur aanspreekt.het is meer dan van zet een hengst op een merrie als je een goed paard wilt fokken.jij raad jou hengst aan,je weet niet eens wat achter mijn merrie zit.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:41

Nee, dat klopt.
Maar het noemen van Ultramar mag best..........er staat nergens dat je hem moet gebruiken, toch?

Overigens was Romina toch wel erg te spreken over Ultramar toen hij in 2008 met 71 punten werd goedgekeurd, kampioen der kampioen werd en een 2e zilveren medaille mee naar huis nam *\o/* *\o/* 8-)

Dus nu weer on topic over de Azteca en niet zo zeuren ;) ;)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:35

Nou sorry nu is er wel weer genoeg reclame gemaakt...
Leuk paard, daar niet van maar nu wordt het irritant.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:42

Ja, vond ik ook al! Vandaar dat ik in 1e instantie al zei om weer "on topic" te blijven, als dat niet kan doe ik er zonder enig probleem nog een schepje bovenop }> <<) _O-

"That's me" of zoals Garth Brooks zingt " Some folks call me the maverick, I ain't too diplomatic" ;)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:45

ElCid schreef:
jus schreef:
In Spanje of Portugal worden ze vaak gekruist voor het stierenvechten met Lusitanos die hebben meer kracht en uithoudingsvermogen.

Klopt! ! van de mooiste Azteca's is Merlin ( Orfeo). Als je op Youtube zoekt vind je wel filmpjes van hem tijdens het stierenvechten, prachtig paard in een minder mooie discipline.

Merlin , heeft helaas niet een makkelijk karakter , heel afwisselig , mijn buurman heeft verschillende broertjes van hem op stal gehad en ook niet makkelijk.
Mijn Azteca(zonder stamboek papieren) is dus ook een kruizing quarter + lusitano en superbraaf maar wel een karakterje vooral toen hij jong was.
In Spanje , Portugal , Zuid Amerika hebben deze dieren een doel vraag me af wat ze in NL doen met dit ras ?

Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:56

Dat heb ik wel eens gehoord dat het geen makkelijk paard is, maar neemt niet weg dat het een plaatje is om te zien en hij super kan bewegen! Echte goede paarden zijn meestal niet de makkelijkste dus Merlin bevestigd dat dan weer. Om zo te bewegen als hij doet tegenover een boze stier, dan heb je ook wel heel wat karakter nodig. Het karakter zal ook deels afhangen van de ouders, als er gebruik wordt gemaakt van bijv. Quarters met cowsense dan zal dat samengaan met een pittig en zelf werkzaam karakter. Cutters en Ropers worden toch gefokt op een stukje "zelf (mee) denken" en zelf beslissingen kunnen nemen, dus die zijn het niet altijd met de ruiter eens }:0
De Azteca's in Nederland worden o.a. gebruikt voor shows en voor Working Equitation, al staat dat laatste nog in de kinderschoenen. Ik denk dat deze paarden toch wel bij een klein groepje liefhebbers terechtkomen, het zijn over het algemeen geen goedkope paarden.

Is dat jouw paard op de foto? Leuk dier!

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:01

wauw mooi...paard zeg <3

ja alle paarden van Paplo Hermoso zijn erg agressief. :D .maar ik denk dat ze daarom ook zo goed zijn. :j de beste in het stieren vechten was marachi (azteca B) een valk hengst helaas vorig jaar overleden ..hij is uitgeroepen tot het beste stierenvechters paard van de wereld...maar ook deze was erg agressief.
In Nederland worden de azteca,s gefokt met het doel alle disciplines van het western rijden en voor de WE
en natuurlijk (klasieke) dressuur , springen eventing en show enz...kort om voor alles..en dat kan gelukkig ook met een Azteca

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:11

[quote="ElCid"]Dat heb ik wel eens gehoord dat het geen makkelijk paard is, maar neemt niet weg dat het een plaatje is om te zien en hij super kan bewegen! Echte goede paarden zijn meestal niet de makkelijkste dus Merlin bevestigd dat dan weer. Om zo te bewegen als hij doet tegenover een boze stier, dan heb je ook wel heel wat karakter nodig. Het karakter zal ook deels afhangen van de ouders, als er gebruik wordt gemaakt van bijv. Quarters met cowsense dan zal dat samengaan met een pittig en zelf werkzaam karakter. Cutters en Ropers worden toch gefokt op een stukje "zelf (mee) denken" en zelf beslissingen kunnen nemen, dus die zijn het niet altijd met de ruiter eens }:0

hier heeft ElCid zeker gelijk..een azteca is heeft een zeer zelf redzaam karakter dit omdat ze erg slim zijn en over erg veel eigenwaarde beschikken..

mijn paard (hengst van 6) is dan ook echt voor niks bang (dit is niet altijd handig in de opvoeding...zachtjes uitgedrukt) aan de andere hand als ze inzien dat dit echt het beste is, zit het er in en is het meteen bevestigd..Ze zijn ook wat eenkennig en stellen zich gelijkwaardig aan de mens..wat direct terug te zien is in, dat ze liever bij mensen zijn dan bij andere paarden..

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:23

Pablo heeft ook verschillende kruizingen lusitano / sportpaard en sommige met superresultaat is ook gokken natuurlijk.
Merlin was gefokt door Peralta , voor stierenvechten ok maar als je dus gewoon een dressuurproef zou willen rijden zou ik niet aan dit bloed willen denken , daarom was mijn vraag meer met wat voor doel de azteca gebruikt gaat worden in NL , stierenvechten is totaal iets anders als vee bij elkaar drijven :) Met PRE heb ik nog geen kruizing gezien (hier in de buurt iig) Als ik ga denken en vaak zie je wat overgebouwde PREs met een niet te sterke rug en achterhand gekruisd met een overbouwde quarter lijkt mij dit nou ook niet een supercombi , zou dus iig wel goed naar de hengstkeuze kijken , een apto PRE wil niks zeggen die keuring stelt niks voor.
Vind wel leuk dat er iig een topic openstaat over deze kruizing :D

Pablo heeft trouwens Merlin ook weggedaan om dit " speciale " karakter.
Hier een broertje van aantal jaren terug

Afbeelding

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:29

Afbeelding

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:42

mmm. Dat vind ik eerlijk gezegd wel n domper, dat 'sterke' karakter.
Hier geen stieren gevechten, een paard moet voor mij toch gewoon ook qua karakter geschikt zijn...
Sommige stamboeken selecteren ook op karakter en niet alleen op uiterlijk, dat zouden ze bij veel rijpaarden ook wel mogen doen naar mijn mening...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:43

ElCid schreef:
Nee, dat klopt.
Maar het noemen van Ultramar mag best..........er staat nergens dat je hem moet gebruiken, toch?

Overigens was Romina toch wel erg te spreken over Ultramar toen hij in 2008 met 71 punten werd goedgekeurd, kampioen der kampioen werd en een 2e zilveren medaille mee naar huis nam *\o/* *\o/* 8-)

Dus nu weer on topic over de Azteca en niet zo zeuren ;) ;)

Dat heet beleefdheid! ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:46

jus schreef:
Pablo heeft ook verschillende kruizingen lusitano / sportpaard en sommige met superresultaat is ook gokken natuurlijk.
Merlin was gefokt door Peralta , voor stierenvechten ok maar als je dus gewoon een dressuurproef zou willen rijden zou ik niet aan dit bloed willen denken , daarom was mijn vraag meer met wat voor doel de azteca gebruikt gaat worden in NL , stierenvechten is totaal iets anders als vee bij elkaar drijven :) Met PRE heb ik nog geen kruizing gezien (hier in de buurt iig) Als ik ga denken en vaak zie je wat overgebouwde PREs met een niet te sterke rug en achterhand gekruisd met een overbouwde quarter lijkt mij dit nou ook niet een supercombi , zou dus iig wel goed naar de hengstkeuze kijken , een apto PRE wil niks zeggen die keuring stelt niks voor.
Vind wel leuk dat er iig een topic openstaat over deze kruizing :D

Pablo heeft trouwens Merlin ook weggedaan om dit " speciale " karakter.
Hier een broertje van aantal jaren terug

[ Afbeelding ]

Dit paard heb je al eens eerder geplaatst en is echt beeldschoon! :j

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:54

Dus is het oppassen wat je kruist; bijv. een Veiga Lusitano kruisen met een super cutting gefokte Quarter lijkt is dan dus een minder goed idee, want dan is de kans groot op een heel eigen willetje, al kan dat ook per paard verschillen. Dan zou je waarschijnlijk beter af zijn om een reining gefokte Quarter te gebruiken omdat die meer op werkwilligheid en "onderdanigheid" gefokt worden.
Ofwel het is dus inderdaad goed kijken welke Lusitano ( of goede PRE) je kruist met welke Quarter, maar dat is natuurlijk ook bij de rassen onderling altijd uitkijken. Je zal slechte karakter eigenschappen niet willen versterken.

Daar zouden ze bij sommige mensen ook eens op moeten gaan letten............

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:56

Ach, alsjeblieft. Nu is het toch wel klaar?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 18:03

Ik heb met mijn merrie wel het geluk dat haar karakter heel fijn is, vooral om mee te werken. :)

Wat een mooi paard jus! :j

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:23

JUS ik deel je mening over de PRE zeker hier in Nederland.(Er zijn zeker ook goeden) !!!
In Mexico word haast enkel met PRE gefokt met quarters (en in mexico staan naar mijn mening de mooiste en beste PRE,s)
en dat merlin een stouterd was wil niet zeggen dat alle azteca B stouterds zijn...En die paarden worden hier juist op gefokt voor het stierenvechten.en ze zijn ook nog hengst en pablo zelf wil dit juist hebben...Merlin is dan ook een azteca zonder papier..bij mijn weten is hij niet geregistreerd..pablo fokt/kiest voor zijn werk doel..

Azteca zijn paarden met karakter..dat gaf je zelf ook al aan met jou paard.

In ons doel met fokken word er zeer zeker gelet op karakter en mensgericht zijn en werkwilligheid.
zo ook de vraag en onderzoek..wat willen we liever de quarter als moeder of een spaanse moeder..ook hierin zal het veulen een andere opvoeding krijgen... er blijven dus zeker verschillen bestaan binnen de azteca ..wij gaan nu ook een sprma bank openen voor de AMCCRA in Europa..zodat al het sperma vanuit daar over de wereld kan.Zo komt er in het voorjaar al wat Sperma naar Nederland van een mEXICAANSE AZTECA B

deze is gefokt met pre dus 75% pre en 25% quarter.

In Spanje is er een grote fokker die enkel azteca D fokt..deze gaat ook dit jaar met zijn D fokken met PRE..ik weet even de naam niet van het paard maar hij is de enigste hengst in Spanje die elite is.

met als doel een sportpaard een dressuur paard te fokken voor olympisch niveau..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:23

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 20:15

Goed dat er aandacht is voor dit ras, vooral nu het in opkomst begint te komen :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:48

erg leuk dat ze veel karakter tonen.onze lusitano heeft ook al enorm veel karakter,en ik vind dit erg fijn.maar bij mensen die niet stevig in hun schoenen staan en niet duidelijk zijn,moeten nooit aan zo'n paarden beginnen want dan nemen hun wel de leiding.dus zo zal een azteca ook wel zijn

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 20:49

Dat zal denk ik ook nog wel kunnen liggen aan de hoeveelheid Quarter die erin zit :P