Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ElCid schreef:Laat maar....... smaken verschillen inderdaad! Succes met de fokkerij van mooi veulen.
Verder on topic........
Jessix schreef:ElCid schreef:Laat maar....... smaken verschillen inderdaad! Succes met de fokkerij van mooi veulen.
Verder on topic........
Niet alleen smaken verschillen, de hengst moet ook gewoon bij de merrie passen en andersom.
Ik wil bijvoorbeeld alleen maar in dezelfde bloedlijnen fokken. (Veiga/Andrade)
Maar goed, dat is een ander verhaal en geheel off topic. Ik zou me alleen niet beledigd voelen wanneer iemand je paard afwijst voor het fokken van een veulen.
ElCid schreef:jus schreef:In Spanje of Portugal worden ze vaak gekruist voor het stierenvechten met Lusitanos die hebben meer kracht en uithoudingsvermogen.
Klopt! ! van de mooiste Azteca's is Merlin ( Orfeo). Als je op Youtube zoekt vind je wel filmpjes van hem tijdens het stierenvechten, prachtig paard in een minder mooie discipline.
.maar ik denk dat ze daarom ook zo goed zijn.
de beste in het stieren vechten was marachi (azteca B) een valk hengst helaas vorig jaar overleden ..hij is uitgeroepen tot het beste stierenvechters paard van de wereld...maar ook deze was erg agressief.
Met PRE heb ik nog geen kruizing gezien (hier in de buurt iig) Als ik ga denken en vaak zie je wat overgebouwde PREs met een niet te sterke rug en achterhand gekruisd met een overbouwde quarter lijkt mij dit nou ook niet een supercombi , zou dus iig wel goed naar de hengstkeuze kijken , een apto PRE wil niks zeggen die keuring stelt niks voor.
ElCid schreef:Nee, dat klopt.
Maar het noemen van Ultramar mag best..........er staat nergens dat je hem moet gebruiken, toch?
Overigens was Romina toch wel erg te spreken over Ultramar toen hij in 2008 met 71 punten werd goedgekeurd, kampioen der kampioen werd en een 2e zilveren medaille mee naar huis nam![]()
![]()
![]()
Dus nu weer on topic over de Azteca en niet zo zeuren![]()
jus schreef:Pablo heeft ook verschillende kruizingen lusitano / sportpaard en sommige met superresultaat is ook gokken natuurlijk.
Merlin was gefokt door Peralta , voor stierenvechten ok maar als je dus gewoon een dressuurproef zou willen rijden zou ik niet aan dit bloed willen denken , daarom was mijn vraag meer met wat voor doel de azteca gebruikt gaat worden in NL , stierenvechten is totaal iets anders als vee bij elkaar drijvenMet PRE heb ik nog geen kruizing gezien (hier in de buurt iig) Als ik ga denken en vaak zie je wat overgebouwde PREs met een niet te sterke rug en achterhand gekruisd met een overbouwde quarter lijkt mij dit nou ook niet een supercombi , zou dus iig wel goed naar de hengstkeuze kijken , een apto PRE wil niks zeggen die keuring stelt niks voor.
Vind wel leuk dat er iig een topic openstaat over deze kruizing
Pablo heeft trouwens Merlin ook weggedaan om dit " speciale " karakter.
Hier een broertje van aantal jaren terug
[ Afbeelding ]