marstall condicion.speciaal paarden voer iberische paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 15:16

jus schreef:
Equilibre , Sommige PREs worden iid dik van lucht , is het een ruin ?

onze lusitano merrie 1,5jr staat op onbeperkt droge paarden voordroog en 1 schep grow mix van aveve en wat force van marstall.in de zomer word het ruwvoer vervangen door onbeperkt gras.nou valt me op dat ze in de winter toch wat afvalt in iedergeval zo ziet het er voor het oog uit.ik wilde pulp en zemelen ook nog bij gaan voeren.hoe zou jij dit aanpakken

SteffiiY

Re: marstall condicion.speciaal paarden voer iberische paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:17

Toevallig voer ik dit voer sinds 2 maanden gok ik aan mijn Lusitano merrie :j
Ze loopt er goed op, en vind het lekker om te eten :j
Daarvoor gaf ik Havens muesli en biks, ik merk wel dat ze sinds de Condicion beter in haar vacht zit..

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:18

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:24

jus schreef:

Nee het is een hengst. Vroeger was het juist andersom, maar nu hij wat ouder en wijzer ;-) is geworden en daarnaast al een tijdje op een kleine rustige stal met een vaste kudde, is het langzaam anders geworden.

Zolang ie maar voldoende beweegt, is het redelijk onder controle te houden, maar als dat wegvalt of gewoon niet genoeg (zoals in de winter, wij hebben geen binnenbak), gaat het fout. Hij krijgt dan ook last van oedeem onder zn buik en een dikke koker. Hij staat nu bv. stil vanwege een peesblessure (ietsje te wild gedaan in de wei) en dan is het mis.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:27

keona schreef:
jus schreef:

onze lusitano merrie 1,5jr staat op onbeperkt droge paarden voordroog en 1 schep grow mix van aveve en wat force van marstall.in de zomer word het ruwvoer vervangen door onbeperkt gras.nou valt me op dat ze in de winter toch wat afvalt in iedergeval zo ziet het er voor het oog uit.ik wilde pulp en zemelen ook nog bij gaan voeren.hoe zou jij dit aanpakken

Toen mijn hengst nog jong was en juist snel te dun werd, heb ik hem idd o.a op bietenpulp gehad op aanraden van degene waar ik hem had gekocht. Die raadde in ieder geval mais/maismeel af, daar zouden ze niet goed tegen kunnen.

Overigens kan die van mij helemaal niet tegen voordroog, zit binnen de kortste keren helemaal onder de mok, tot onder z'n oksels. Meerdere keren uitgeprobeerd op verschillende stallen, ook met heel heel droog voordroog, maakt niets uit, gebeurt iedere keer weer.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:28

keona schreef:
jus schreef:

Ze is een jonge merrie dus vol in de groei gaat waarschijnlijk de lucht in en dan vallen ze wat in vooral als het winterhaar doorkomt ,als zeergoed uitziet zou ik niets veranderen , overgewicht voor een paard in de groei is ook niet goed.
Ik heb nu een 2 jarige PRE merrie die zwaar ondervoed was , sochtends en savonds een goede schep mix biks /energycontrol en lucerne tussen de middag en savonds plak , plus vitaminen , heeft ook altijd stro (staat los maar bij ons helaas geen gras) Ze is nu anderhalve maand bij me en is al zeker 75% opgeknapt ben dus heel blij :D

Equilibre , raar voor een hengst maar zie het hier ook wel , staat hij op stro ?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 15:31

hier kan iedereen tegen de voordroog en heeft niemand problemen er mee ook de lusitano niet,toen ik hooi voerden ware er een paar graat mager nu niet meer.ik ga dan denk ik de pulp inderdaad ook 1x per dag geven aan haar,verder rest ziet ze prima uit

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:34

Ja hij staat op stro idd. Hij krijgt zijn hooi op rantsoen. De laatste dagen was hier nogal koud, dus dan gaat het rantsoen omhoog, maar draai ik onmiddellijk bij zodra het weer ook maar ietsje beter wordt (zoals nu). Hij staat nl. zonder deken, hij moet zichzelf dus warm houden (wil ie niet meer op; heb een Rambo XL en die past hem eigenlijk ook niet goed. Het snijdt bij hem altijd in z'n nek). Voer het hooi grotendeels uit hooinetten, zodat ie er maar zolang mogelijk mee doet. Dat scheelt ook erg in het stro eten. Kan wel minder hooi geven, maar dan eet ie weer meer stro. Zit nog te denken om graszaadhooi te gaan geven als deel van z'n hooirantsoen. Schijnt ook te helpen, maar heb dat nog niet geprobeerd.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:36

keona schreef:
hier kan iedereen tegen de voordroog en heeft niemand problemen er mee ook de lusitano niet,toen ik hooi voerden ware er een paar graat mager nu niet meer.ik ga dan denk ik de pulp inderdaad ook 1x per dag geven aan haar,verder rest ziet ze prima uit

Dat is alleen maar heel fijn, want is ook gemakkelijker en goedkoper dan baaltjes hooi. Die moet ik nu extra inslaan, want de staleigenaar heeft ook (goed) voordroog.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 15:40

Equi_libre schreef:
Ja hij staat op stro idd. Hij krijgt zijn hooi op rantsoen. De laatste dagen was hier nogal koud, dus dan gaat het rantsoen omhoog, maar draai ik onmiddellijk bij zodra het weer ook maar ietsje beter wordt (zoals nu). Hij staat nl. zonder deken, hij moet zichzelf dus warm houden (wil ie niet meer op; heb een Rambo XL en die past hem eigenlijk ook niet goed. Het snijdt bij hem altijd in z'n nek). Voer het hooi grotendeels uit hooinetten, zodat ie er maar zolang mogelijk mee doet. Dat scheelt ook erg in het stro eten. Kan wel minder hooi geven, maar dan eet ie weer meer stro. Zit nog te denken om graszaadhooi te gaan geven als deel van z'n hooirantsoen. Schijnt ook te helpen, maar heb dat nog niet geprobeerd.

maar waarom graszaad hooi kopen als hij ook stro eet.je kunt de helft van je hooi toch vervangen door stro als hij te dik is

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:43

Paard van een klant (PRE met blessure op rust) heeft hetzelfde probleem eet al het stro op en zo vet als bagger , kwa hardvoer/hooi krijgt hij weinig , we hebben hem ook een tijdje vastgezet maar helpt ook niet vreet dan het stro 2x zo snel eenmaal los (kan het beest nodig 24 uur vastbinden op stal) Willen hem op houtkrullen gaan zetten maar de eigenaresse is als de dood dat hij dit ook op gaat eten.
Rare is dat op andere stallen paard zo mager was als een graat :(

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 15:47

jus schreef:
Paard van een klant (PRE met blessure op rust) heeft hetzelfde probleem eet al het stro op en zo vet als bagger , kwa hardvoer/hooi krijgt hij weinig , we hebben hem ook een tijdje vastgezet maar helpt ook niet vreet dan het stro 2x zo snel eenmaal los (kan het beest nodig 24 uur vastbinden op stal) Willen hem op houtkrullen gaan zetten maar de eigenaresse is als de dood dat hij dit ook op gaat eten.

is misschien nu relax en ontspannen,en op vorige stal gestresst.normaal zit in stro toch niet zoveel.misschien kun je hem op rubberenmatten zetten(houtkrullen zou ik ook niet duven als hij dat gaat eten ben je verder van huis) en dan beperkt hooi/stro voeren in slowfeeders

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:55

Keona: dat zou ook nog kunnen, maar ik begrijp dat er in graszaadhooi weinig tot geen voedingswaarde zit, vandaar dat ik daar aan zit te denken. Eerlijk gezegd weet ik niet of het erg verschilt van stro...

Jus: misschien een idee dan om het in hooizakken/kussens te doen? Werkt voor die van mij in ieder geval wel. Ze doen er een stukje langer mee en het is ook bezigheidstherapie. Het zijn nou eenmaal grazers, dus ze zijn toch met hun mond bezig op zoek naar voedsel. Die van mij heeft ook nog 'ns echt lol met z'n hooikussens. Vliegen regelmatig door de lucht ;-). Je moet alleen een beetje uitkijken als je zijn stal binnen komt; voor je het weet slaat ie je knock-out met zo'n zak hahaha. Hij krijgt z'n hooi dus in een aantal keren per dag in zo'n zak. En omdat ie er wat langer mee doet, heeft ie minder tijd om stro te eten. Hij moest er wel een beetje aan wennen, dus in het begin heb ik hem een beetje geholpen door het hooi door de mazen te trekken, maar dat hoeft niet meer. Hij weet prima hoe het werkt.

Overigens is ie nu niet modder-moddervet, maar ik moet daar dus wel heel erg op letten. Hij is echter wel te dik. Ik kan zijn ribben nog voelen onder zijn wintervacht, maar daar houdt ook mee op. Moddervet vind ik als je dat ook niet meer kan voelen; zo'n paard staat hier ook op stal.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:57

keona schreef:
jus schreef:

is misschien nu relax en ontspannen,en op vorige stal gestresst.normaal zit in stro toch niet zoveel.misschien kun je hem op rubberenmatten zetten(houtkrullen zou ik ook niet duven als hij dat gaat eten ben je verder van huis) en dan beperkt hooi/stro voeren in slowfeeders

Dat herken ik wel ja. Die van mij is op deze stal helemaal thuis en ok; geen spoortje van stress of 'verkeerde' opwinding. Staat hier zelfs naast een merrie op stal, gewoon met tralies er tussen, dus ze kunnen elkaar zien en met elkaar snuffen. Allemaal geen enkel probleem. Dat kon eerst echt niet.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:18

Misschien dan toch allemaal eens de Mastall Condicion gaan voeren en kijken wat het voor deze paarden betekend? Of ze beter op gewicht blijven en niet te dik of te dun worden? Of ze minder stressgevoelig zijn/ rustiger in hun koppie? O:)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:25

Mirim , het voer ziet er iid goed uit , helaas in Spanje niet verkrijgbaar

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:45

Zal ik het je brengen...lijkt me wel lekker om even in Spanje te zijn. Het is hier de hele dag al somber en nat, blehhhh.
Hoeveel zakken wil je hebben? _O- ik moet nog wel even nadenken over het ' kostenplaatje' :$
Nee, zonder gekheid het is jammer dat je het niet verkrijgen kunt in Spanje.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:52

Ok , klein vrachtwagentje is wel goed , doe dan ook een lading strokorrels erbij (ben even op je site geweest) is hier ook niet verkrijgbaar en lijkt me wel fijn |(

Spanje is zoooooooo groot en sommige dingen doen ze zo lang over voordat het er is , misschien niet in de hele grote steden zoals Barcelona of Madrid maar in onze omgeving kwa paardenproducten is niet echt veel.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:05

Weer terugkomen naar Nederland is geen optie? :D

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:45

mirim schreef:
Misschien dan toch allemaal eens de Mastall Condicion gaan voeren en kijken wat het voor deze paarden betekend? Of ze beter op gewicht blijven en niet te dik of te dun worden? Of ze minder stressgevoelig zijn/ rustiger in hun koppie? O:)

Aangezien het erop lijkt dat IR heeft, dan wel daar aanleg voor heeft, voer ik liever geen granen. Maar ik zal het in m'n achterhoofd houden ;-).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:52

Zie mijn bericht in het andere topic:

Claims nader bekeken:
"...terwijl het gereduceerde zetmeel gehalte vervetting tegengaat..."
Het zetmeel gehalte is 28% en dit is absoluut hoog te noemen voor een product wat claimt laag te zijn in zetmeel! Er wordt zelfs geschermd met het voorkomen van insulineresistentie. Dit is in mijn ogen absoluut een misleidende claim. Daarnaast wordt gesuggereerd dat een verlaagd zetmeel vervetting en insulineresistentie voorkomt terwijl suiker en de algemene calorische waarde van het voer (en ruwvoer niet te vergeten natuurlijk) nog vele malen belangrijker zijn. Helaas geeft Marstall de Ewpa en het percentage suiker niet vrij (waarom niet...). Op basis van het vergelijken van de Digestible Energy (12,00 MJ)kan ik niet concluderen dat de Condicíon een "light" voer is tegenover reguliere voeders is, terwijl men dit wel suggereert. (E.g. Havens Sportbrok heeft een DE van 11,00 MJ en een zetmeel gehalte van 25%).

".... en extra koper..."
De koper in Condicíon is 45 mg per 1000 gram en dit lijkt inderdaad meer te zijn dan in andere voeders. Mijn vraag rest: Waarom hebben PRE's meer koper nodig dan ieder ander ras?

"... en extra zink..."
Het zinkgehalte van Condicíon is 200 mg per 1000 gram. Als ik het vergelijk met andere voeders lijkt het inderdaad hoger te zijn dan het gemiddelde. Ook hier rest mij de vraag: Waarom hebben PRE's meer koper nodig dan ieder ander ras?

"...extra rijk aan ruwe celstof voor een beter kauwproces..."
Het gehalte ruwe celstof in Condicíon is 10,0%. Dit lijkt zelfs MINDER te zijn dan andere voeders, aangezien het gemiddelde zo'n beetje licht rond de 12 a 13%. Dit vind ik dus ook een misleidende claim.

Als ik zo de feiten bekijk kun je je PRE beter de Marstall Vito voeren. Een zetmeelgehalte van 6,8% (en suiker van slechts 3,9%), en een hoeveelheid ruwe celstof van 19%. Gezien het zink en kopergehalte in hooi zijn die waardes in de Condicíon dan ook te verwaarlozen, mits je genoeg ruwvoer verstrekt.

In mijn ogen is het niet meer bijzonder dan ieder ander voer m.u.v. het hogere koper en zink gehalte, waarvoor ik nog geen onderbouwing zie waarom juist Spaanse paarden dit extra nodig zouden moeten hebben.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:04

In het andere topic heb je al een reactie gehad van assiepassie....kon je daar wat mee? En heb je nu een antwoord gekregen van Marstall zelf of nog niet gebeld/gemaild?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 19:19

Focussed schreef:
Zie mijn bericht in het andere topic:

Claims nader bekeken:
"...terwijl het gereduceerde zetmeel gehalte vervetting tegengaat..."
Het zetmeel gehalte is 28% en dit is absoluut hoog te noemen voor een product wat claimt laag te zijn in zetmeel! Er wordt zelfs geschermd met het voorkomen van insulineresistentie. Dit is in mijn ogen absoluut een misleidende claim. Daarnaast wordt gesuggereerd dat een verlaagd zetmeel vervetting en insulineresistentie voorkomt terwijl suiker en de algemene calorische waarde van het voer (en ruwvoer niet te vergeten natuurlijk) nog vele malen belangrijker zijn. Helaas geeft Marstall de Ewpa en het percentage suiker niet vrij (waarom niet...). Op basis van het vergelijken van de Digestible Energy (12,00 MJ)kan ik niet concluderen dat de Condicíon een "light" voer is tegenover reguliere voeders is, terwijl men dit wel suggereert. (E.g. Havens Sportbrok heeft een DE van 11,00 MJ en een zetmeel gehalte van 25%).

".... en extra koper..."
De koper in Condicíon is 45 mg per 1000 gram en dit lijkt inderdaad meer te zijn dan in andere voeders. Mijn vraag rest: Waarom hebben PRE's meer koper nodig dan ieder ander ras?

"... en extra zink..."
Het zinkgehalte van Condicíon is 200 mg per 1000 gram. Als ik het vergelijk met andere voeders lijkt het inderdaad hoger te zijn dan het gemiddelde. Ook hier rest mij de vraag: Waarom hebben PRE's meer koper nodig dan ieder ander ras?

"...extra rijk aan ruwe celstof voor een beter kauwproces..."
Het gehalte ruwe celstof in Condicíon is 10,0%. Dit lijkt zelfs MINDER te zijn dan andere voeders, aangezien het gemiddelde zo'n beetje licht rond de 12 a 13%. Dit vind ik dus ook een misleidende claim.

Als ik zo de feiten bekijk kun je je PRE beter de Marstall Vito voeren. Een zetmeelgehalte van 6,8% (en suiker van slechts 3,9%), en een hoeveelheid ruwe celstof van 19%. Gezien het zink en kopergehalte in hooi zijn die waardes in de Condicíon dan ook te verwaarlozen, mits je genoeg ruwvoer verstrekt.

In mijn ogen is het niet meer bijzonder dan ieder ander voer m.u.v. het hogere koper en zink gehalte, waarvoor ik nog geen onderbouwing zie waarom juist Spaanse paarden dit extra nodig zouden moeten hebben.

ik ben erg nieuwschierig wat voor een antwoord je gaat krijgen als je gemaild hebt

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:20

mirim schreef:
In het andere topic heb je al een reactie gehad van assiepassie....kon je daar wat mee? En heb je nu een antwoord gekregen van Marstall zelf of nog niet gebeld/gemaild?

Mirim: heb gezocht naar de reactie van Assiepassie, maar kon die niet vinden. Op welke pagina staat die?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:22

Ik denk dat buiten dat een bepaald type paard misschien bepaalde behoeften heeft daarnaast niet onbelangrijk is wat voor werk een paard doet en wat voor eigen karakter het heeft, en dat hoeft echt niet specifiek rasgebonden te zijn...

Ik heb een Lusitano merrie die snel te gespannen en te mager is, en ik heb een jonge Lusitano ruin die een stuk eenvoudige van karakter is en ook veel sneller te dik...
2 totaal verschillende paarden van hetzelfde ras...

assiepassie geeft dank ik aan dat in bijna alle voersoorten te weinig koper en zink zitten en dat is dus positief is dat dat hier in hogere dosering in zit, maar volgens mij is ook die behoefte niet rasgebonden...