Focussed schreef:Zie mijn bericht in het andere topic:
Claims nader bekeken:
"...terwijl het gereduceerde zetmeel gehalte vervetting tegengaat..."
Het zetmeel gehalte is 28% en dit is absoluut hoog te noemen voor een product wat claimt laag te zijn in zetmeel! Er wordt zelfs geschermd met het voorkomen van insulineresistentie. Dit is in mijn ogen absoluut een misleidende claim. Daarnaast wordt gesuggereerd dat een verlaagd zetmeel vervetting en insulineresistentie voorkomt terwijl suiker en de algemene calorische waarde van het voer (en ruwvoer niet te vergeten natuurlijk) nog vele malen belangrijker zijn. Helaas geeft Marstall de Ewpa en het percentage suiker niet vrij (waarom niet...). Op basis van het vergelijken van de Digestible Energy (12,00 MJ)kan ik niet concluderen dat de Condicíon een "light" voer is tegenover reguliere voeders is, terwijl men dit wel suggereert. (E.g. Havens Sportbrok heeft een DE van 11,00 MJ en een zetmeel gehalte van 25%).
".... en extra koper..."
De koper in Condicíon is 45 mg per 1000 gram en dit lijkt inderdaad meer te zijn dan in andere voeders. Mijn vraag rest: Waarom hebben PRE's meer koper nodig dan ieder ander ras?
"... en extra zink..."
Het zinkgehalte van Condicíon is 200 mg per 1000 gram. Als ik het vergelijk met andere voeders lijkt het inderdaad hoger te zijn dan het gemiddelde. Ook hier rest mij de vraag: Waarom hebben PRE's meer koper nodig dan ieder ander ras?
"...extra rijk aan ruwe celstof voor een beter kauwproces..."
Het gehalte ruwe celstof in Condicíon is 10,0%. Dit lijkt zelfs MINDER te zijn dan andere voeders, aangezien het gemiddelde zo'n beetje licht rond de 12 a 13%. Dit vind ik dus ook een misleidende claim.
Als ik zo de feiten bekijk kun je je PRE beter de Marstall Vito voeren. Een zetmeelgehalte van 6,8% (en suiker van slechts 3,9%), en een hoeveelheid ruwe celstof van 19%. Gezien het zink en kopergehalte in hooi zijn die waardes in de Condicíon dan ook te verwaarlozen, mits je genoeg ruwvoer verstrekt.
In mijn ogen is het niet meer bijzonder dan ieder ander voer m.u.v. het hogere koper en zink gehalte, waarvoor ik nog geen onderbouwing zie waarom juist Spaanse paarden dit extra nodig zouden moeten hebben.
ik ben erg nieuwschierig wat voor een antwoord je gaat krijgen als je gemaild hebt