Fries ontsokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:46

ik denk dat dit erg ligt aan de uitstraling en het behang van dit paard.
soms zou ik het wel doen en soms niet maar dat zou ik met foto moeten beoordelen.
dus kan er nu zo weinig over zeggen zo.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:29

Iris82 schreef:
WilmaBoy schreef:
enkel voor medische redenen zou ik eraan denken de sokken van mijn fries te halen..
meningen verschillen natuurlijk maar als je enkel een zwart paard wilt kan je altijd naar een ander ras kijken ook...

Ik neem aan dat je niet enkel een Fries hebt om zn uiterlijk?

Inderdaad, ik vond dat ook al een kromme redenering. Alsof je een fries alleen kiest omdat hij sokken heeft?
Karakter, gangen, manen en staart en dressuuraanleg zijn dingen die ik veeel belangrijker vindt en waarin een fries verschilt van een gewone zwarte KWPN'er.

Vorige wedstrijd had ik trouwens een 9 voor de verzorging (afgeschoren sokken) en verder eigenlijk altijd een 8. Jury's kunnen het ook wel waarderen dus.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:33

Kinke

Re: Fries ontsokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:37

Ik vind het echt verschrikkelijk, een Fries zonder sokken (uiteraard vind ik het wel normaal dat je zoiets doet ivm medische redenen). Dit gecombineerd met de 'moderne' Fries is het wat mij betreft gewoon een zwart paard. Jammer voor de kenmerken die bij het Friese paard horen.
Nou vind ik de huidige 'mode' bij paarden zoals uitgeschoren oren, geen tastharen, geen wintervacht ook verschrikkelijk.
....kruipt weer onder steen....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:37

Vind het wel frisser staan.

Maar aan de andere kant.............. het hoort bij het ras.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:38

Verschrikkelijk zeg die sokloze Friezen, eeuwig zonde -O- Een Fries hoort met sokken, wil je geen sokken? Dan moet je geen Fries nemen vind ik. Tenzij je paard dusdanig last heeft van mijt dat je de sokken er noodgedwongen af moet halen.

Je gaat toch ook geen IJslander toiletteren en netjes de staart scheren aan de bovenkant en stukje bij het hoofdstel? Die horen ook stoer te zijn.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:42

Coconut schreef:
Verschrikkelijk zeg die sokloze Friezen, eeuwig zonde -O- Een Fries hoort met sokken, wil je geen sokken? Dan moet je geen Fries nemen vind ik. Tenzij je paard dusdanig last heeft van mijt dat je de sokken er noodgedwongen af moet halen.

Je gaat toch ook geen IJslander toiletteren en netjes de staart scheren aan de bovenkant en stukje bij het hoofdstel? Die horen ook stoer te zijn.

Dat vind ik echt als een tang op een varken slaan. Die sokken lijken wel heilig, wat maakt het in godsnaam uit als je die eraf haalt? Ik doe het dan om een medische reden, maar het is ook gewoon een stuk praktischer, veel minder snel mok als ze in de weide staan. En de benen lijken er een stuk langer en chiquer door.

Ik snap best dat sommige mensen vinden dat het een raskenmerk is dat je niet weg moet halen, maar dat je maar geen fries moet nemen als je de sokken er af haalt vind ik een opmerking die nergens op slaat. :+

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:49

ik ben het met aranel eens...

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:53

Ik ook!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:08

ik niet :n

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:16

Er afhalen zou mooier zijn :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:28

Ik snap niet waarom sommigen zo gebeten reageren. Sokken zijn toch gewoon een raskenmerk voor een Fries? Net als lange manen en een lange dikke staart.

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:39

zie hier, op de achterbenen een 'ontsokte' fries.
Moest wel lachen hoor toen ik de topic titel las, ontsokt :D
Douwe had verschrikkelijke mok.
Dit heb ik jaren goed kunnen houden maar op een gegeven moment had ik het gevoel dat ik meer stond te smeren en te wassen dan dat het ooit wegging dus... Ontsokt! :Y)
Alleen zijn achterbenen zijn toen volledig geschoren, oke ik vind het geen porum maar goed, ik houd van een fries met sokken ;)
Eerlijk is eerlijk, zijn mok werd per dag rustiger, daar heb ik het toen voor gedaan en vanaf die tijd ging Douwe achter sokloos door het leven.
Ach, het aanzicht begon ik toch ook vrij snel aan te wennen ;)
Ik denk dat het ook heel persoonlijk is.. zijn meerdere raspaarden met sokken waarvan ik weet dat de eigenaren het mooier vinden zonder.
Lijkt mij dat het nog altijd eigen keuze is.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mara1 op 18-07-12 18:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:42

Kinke schreef:
Ik snap niet waarom sommigen zo gebeten reageren. Sokken zijn toch gewoon een raskenmerk voor een Fries? Net als lange manen en een lange dikke staart.

Omdat smaken verschillen en niet iedereen het dus even belangrijk vindt. Het is echter geen blijvende verandering, dus is het is omkeerbaar in het geval van spijt - gelukkig.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:45

Afbeelding
Helaas wegens medische redenen. Het misstond hem niet ( paard is ingeslapen) maar met sokken vind ik persoonlijk wel mooier.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:46

Hilli schreef:
Kinke schreef:

Omdat smaken verschillen en niet iedereen het dus even belangrijk vindt. Het is echter geen blijvende verandering, dus is het is omkeerbaar in het geval van spijt - gelukkig.

kan je ook op een assertieve manier zeggen lijkt me dan... :)*

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:54

Heb een Arabofries op de foto gezet die ook geen sokken heeft.

Afbeelding

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:06

Ziet er goed uit!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:03

Mossel, ik vind dat paard ook niet echt als een Fries eruit zien, is een 'sportmodelletje' :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:19

Moet ieder natuurlijk voor zich weten. Maar persoonlijk vindt ik het wel een groot deel van de uitstraling van de fries weg nemen als je ze afscheert.
Qua sokken heb ik zoiets hoe meer hoe beter heerlijk die sokken.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 02:31

Als ik zo de verschillen zie, vind ik zonder sokken toch wel mooier.. met sokken vind ik een fries paard een beetje lomp staan (hangt er vanaf hoe die is gebouwd) maar tinkers bv, niet echt mijn smaak (:Maar dan vind ik ze meer andalusiër achtig en ik houu daar echt van! Iedereen z'n eigen smaak..

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 02:33

Ik heb ook model sportfries, en ik scheer alles (op 't lijf na) behalve de sokken. Ik hol tijdelijk wel uit met de tondeuse ivm mok, maar zodra we de zee weer in kunnen kan ik niet wachten tot ze zijn teruggegroeit. Ze heeft niet zoveel sok. :))
Het blijft toch een beetje fries-eigen, die sokken. :)

*Edit: foto

Hier zie je precies het plukje sok wat nog over is na het 'uithollen', door de springschoenen. :)
Ja, het is een benenzwaaier :)) en ik vind het geweldig
Afbeelding

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 02:42

vind het best wel grappig al die verschillende meningen, heb wel nog een opmerking voor sommige. een fjord met zijn boogje in de manen is ook raseigen maar toch zijn ze nog altijd fjord als ze lange manen. en de mensen met een fjord die lange mannen heeft moet maar een ander paard kopen want ze heeft een fjord maar niet op de traditionele wijze getoileteerd. ik vind het persoonlijk veel mooier staan zonder sok, ook wat makkelijk met ziektes. ach ts als je het wilt doen gewoon doen, als het echt niet past bij je paard koop je wat extensions, tot alles is bijgegroeid is :+

loveyou174

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 02:46

mijn paard heeft nog wel sokken maar ik vindt zonder sokken eigenlijk ook wel mooi.
gaat ook beter met bandages enzo en natuurlijk mijt
alleen mijn schoonmoeder vindt het echt heel erg als ik vicky haar sokken er af haal
dus dat gaat niet gebeuren :P

bubble_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 03:16

Ik ben ook meer van de sokken. Maarja ik ben dan ook weer geen fan van de arabo-fries. Vind ze wel mooi maar niet dat typische sprookjespaard...

Wel grappig om al die verschillende meningen te lezen