Wel of geen Arabo Fries? En waar te koop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Re: Wel of geen Arabo Fries? En waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:10

Zijn ze duurder dan Friezen? Gewoon nieuwsgierigheid hoor :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:04

Dat hangt net als bij ieder paard geheel af van de opleidingsgraad, en "bewerkbaarheid"
Arabo-Friezen zijn eigenlijk niet bedoeld als recreatie paarden (hoewel dat er juist door hun geweldige karakter ook goed mee kan... ze zijn nou niet zo van hik en schrik), verder zijn de echte AraboFriezen (dat was het hele uitgangspunt van de AraboFriezen fokkerij) sportgefokt, dus je kunt je voorstellen dat daar een prijskaartje aan hangt. Zeker aan de inmiddels beleerde types, in feite zijn het Friezen ... met een tikje meer. En dat tikje meer merk je ook, als het goed is, dagelijks.
Het hele idee er achter was een soort sport Fries te fokken, dat is gelukt of nu aan het lukken (ikm werk dagelijks met ze). Het uithoudingsvermogen en bewegingspatroon is van nature merkbaar beter (en ik train ze).

Duurder dan "een gewone volbloed (echte) Fries" kun je wel op rekenen, dus. Dat komt ook dat men er van uit gaat dat je er "iets mee gaat doen" in de zin van mennen, dressuur, liefst op competitie/wedstrijd gebied. Het is maar NET ook, waar je zo'n paard dan juist voor wil aanschaffen.

Betaalbaar zijn ze nog heus wel als je ze als veulen aanschaft.
Dat geldt voor elk paard.

Maar voor een AraboFries, beleerd en wel, moet je toch even de knip trekken.
Een AraboFries veulen van een 6-10 maanden, met vol papier en volledig bekend (op keuringen geweest) en met "papier", dat kan voor 3000 euro nog wel.
Moet je naar de keuringen gaan, daar kun je ze nog jong voor niet te veel geld wegkapen.

De gemiddelde simpele AraboFriese merrie van 4 jaar (net onder het zadel geweest) gaat VANAF (ik zei:vanaf) 5000- 6000 euro. Daar heb je zelf dan dus nog veel werk aan. En wordt ook niet zo maar verkocht aan iemand die met geld staat te wapperen. Wordtr bij voorkeur overgedragen aan iemand die er DE SPORT mee in wil.
De doorbeleerden, vanaf 6 jaar, L niveau, M niveau en al eens mee geweest op een wedstrijd: vanaf het dubbele: of je moet de mensen (de fokkers) op zich goed kennen....

Op Marktplaats en Bokt worden ook "AraboFriezen"voor veel minder aangeboden... maar dat is natuurlijk niet voor de serieuze paarden SPORT beoefenaar bedoeld.

Wil men er mee de competitie/wedstrijd sport in, zoek je naar de juiste bloedlijnen (Eelke Hipke) die werkwilligheid en hardheid van been en bot hebben bewezen.

Voor alle duidelijkheid: ik heb zelf GEEN AraboFries, en dat wil ik ook niet, ik heb een TinkFries, voor mijn niveau is dat meer dan genoeg, hahaha.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:09

Hallo,

even een tip; neem een Arabofries met een bloedaandeel van rond de 10%. Daarboven zijn paarden die over het algemeen niet geschikt zijn voor mensen die geen ervaring met deze paarden hebben! is mij aangeraden door een hengstenhouder met meer dan 20 jaar ervaring in de internationale vierspansport met Arabofriezen!

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:25

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:38

ik heb een tijdje een 5 jarige arabofries gereden.
Was een leuk beestje, geloof bijna 1.60 hoog, vrij nuchter, in de omgang niet erg betrouwbaar/ onvriendelijk.
Hij leek veel potentie te hebben voor de dressuur, was alleen niet erg werkwillig.
Verder was hij qua bouw best mooi, type fries maar wel duidelijk met een scheut arabier erdoor.
Beestje in kwestie was wel overbouwd, had een matige rug en had vaak mankementen aan zijn benen en rug, maar dat kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben.
Dit zijn mijn ervaringen met een arabofries, maar nogmaals: de negatieve (karakter)trekjes die ik soms ervaarde zijn natuurlijk allemaal het resultaat van opvoeding, huisvesting, goed passend harnachement enz.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:28

Werkzaam op Arabo Friese stal: (maar had vroeger alleen "gewone" Friezen), ja, het zijn "Friezen",met wat meer bloed" dat merk je ook,ook in de omgang, alles moet in rust, en in hun eigen tempo/trainingswijze.
De Arabo's zijn gefokt en worden getrained, om in de basis en verder mee te kunnen als sportpaarden.
Niet echt bedoeld als recreatiepaarden.. maar als SPORT gerichte paarden.
Diegenen die er uit vallen, worden fokmerries, de hengsten, die het net nier redden op de keuringen, net als overal, worden gesneden.
En worden rijpaarden.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 07-02-13 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:37

ik weet niet van welke regio je komt want ken wel fokkers van arabo friezen maar die zitten in het uiterste zuiden van het land...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:48

Nee ook in het Noorden: VandenBos in Zuidlaarderveen.
Zorvuldig uitgezocht bloed, bel er eens heen!

Of ze duurder zijn dan "gewone" Friezen hangt natuurlijk totaal van het opleidingsniveau af. Een totaal beleerde AF, die onder een Z-ruiter is opgeleid is natuurlijk een hakje duurder dan een drievier jarige merrie, die daar nog in de belering/training zit. Maar het is er allemaal aanwezig, ook veulens. Voor de serieuze bezichtiger, niet voor alleen kijkers" het is een besloten stalhouderij. Men komt alleen op afspraak langs, en vervolgens is van alles mogelijk.

Ook wil men doorgaans met Arabo's wel dat je er iets mee gaat doen in een tak van sport. Is geen halszaak, maar zou leuk zijn, dat is ook het hele idee achter Arabo Friezen... dat ze beter in de SPORT mee kunnen komen dan een "gewone Fries".
De AraboFries is dan ook gefokt om de inteelt van de "gewone Fries" in te dammen, en daarbij door sportief bloed (heel simpel gezegd) er bij te halen, de bestaande Fries voor de sport te "veredelen".
Dat wil niet xeggen dat de huidige FRIES als Fries Paard, zo als het al zo lang bestaat, veronachtzaamd word of dat daar op wordt neer gekeken: integendeel: want ook de Arabo's komen voort uit een bewezen Friese merrie.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:20

@frisiangirl : dat vind ik zever hoor. Belangrijker is de kijken naar de friese bloedspreiding en op welke lijnen ze herhaaldelijk teruglopen. Ook binnen de arabische lijnen is verschil de Gharib lijn is stukken rustiger dan de Hamid lijn. Oorzaak zit hem in het soort arabische bloed. Gharib lijn is combinatie van Egyptisch en Crabbet via Oosterveld Marsaz terwijl Hamid enkel Egyptisch is. Vooral het Crabbet bloed is ook bij sportarabieren een gewenst type. Je kan het simpelweg niet in % uitdrukken wat goed of slecht is.