5jarige Friese hengst, kopen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:24

Ik had het niet zozeer over het houden van een hengst in de omgang.

Wel over het houden van een hengst in een bepaalde omgeving. Er zijn nou eenmaal weinig stallen waar hengsten én welkom zijn én op de wei mogen én ook nog met anderen op de wei mogen.

Terwijl ik al die dingen voor elk paard basisvoorwaarden vind om ze te houden.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:25

dus je denkt dat ik een kind ben van 12-13 ??!! :? :?

ik vind het sneu voor de hengst als je hem hengst laat en hij niet eens mag dekken! je hoor mij verder niet zeggen dat je het MOET doen.. ja ik heb zelf vaker (friese) hengsten gereden, en ja,.. hengsten zijn nou eenmaal mooier qua nek enzo.. maar dat is toch geen reden om hem hengst te laten ????
als je hem nu gaat ruinen, dan houd hij die nek ook wel hoor!

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 15:26

Hij komt bij een hengstenstal te staan, en mijn paarden hebben nog nooit van hun leven 24/7 in een stal gestaan.
Sowieso 10u per dag vrije beweging.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:27

Omdat je aangeeft al langer ervaring te hebben met hengsten, en hem ook een paardwaardig bestaan kan bieden als hengst, is het zeker het proberen waard om hem hengst te houden. De prijs is wel laag, zeker omdat hij niet echt mini is met 1,64 m. Ik zat meer aan 1,55 te denken bij "te klein" :+ Wellicht is een beperkte rontgenologische keuring dan geen slecht idee. Dan ben je voor een paar honderd euro klaar, maar heb je net wat meer zekerheid.

Over hengsten die niet mogen dekken: dat mogen de meeste ruinen ook niet... als je niet iedere dag hengstige merries voor de neus zet, is daar imo niets mis mee.

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:27

als hij je bevalt zou ik het doen. ik zou hem alleen niet door de mri halen. voor die prijs is het al heel wat dat hij rontgonologisch en klinisch is goed gekeurd. je kunt er niet echt een bult aan vallen zeg maar.
neem hem een maand op proef en kijk of hij bevalt. ik vind de reden wel geloofwaardig, en daarbij de prijs dan ook. particulier zouden bij mij alarmbellen gaan rinkelen, maar omdat het een fokker betreft die ermee naar de keuring wil vertrouw ik het al een stuk meer. en ja hengst laten... dat is je eigen keuze. ik heb ook liever hengsten, ookal dek ik er niet mee. het past me gewoon meer. laten ruinen kan altijd nog.
ik heb de mijne altijd hengst gelaten, maar wilde nu toch wat meer vrijheid en meer mogelijkheden tot buitenzetten. heb hem eergisteraten ruinen op 6 jarige leeftijd.

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 15:27

rOcky_lofz schreef:
dus je denkt dat ik een kind ben van 12-13 ??!! :? :?

ik vind het sneu voor de hengst als je hem hengst laat en hij niet eens mag dekken! je hoor mij verder niet zeggen dat je het MOET doen.. ja ik heb zelf vaker (friese) hengsten gereden, en ja,.. hengsten zijn nou eenmaal mooier qua nek enzo.. maar dat is toch geen reden om hem hengst te laten ????
als je hem nu gaat ruinen, dan houd hij die nek ook wel hoor!

Het uiterlijk interreseerd me niet ;)

Het karakter spreekt me aan.
En nee, ik denk niet dat je 12-13 bent, maar in ieder geval nog niet zo ervaren dat je verstand hebt van hengsten.

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 15:30

Angela schreef:
Omdat je aangeeft al langer ervaring te hebben met hengsten, en hem ook een paardwaardig bestaan kan bieden als hengst, is het zeker het proberen waard om hem hengst te houden. De prijs is wel laag, zeker omdat hij niet echt mini is met 1,64 m. Ik zat meer aan 1,55 te denken bij "te klein" :+ Wellicht is een beperkte rontgenologische keuring dan geen slecht idee. Dan ben je voor een paar honderd euro klaar, maar heb je net wat meer zekerheid.

Over hengsten die niet mogen dekken: dat mogen de meeste ruinen ook niet... als je niet iedere dag hengstige merries voor de neus zet, is daar imo niets mis mee.

Daar zou ik inderdaad eens voor kunnen kijken, of er net iets minder is dan de MRI.

Ja, toen ik het hoorde dacht ik ook aan 1.55 ipv 1.64.. Maar ach, meneer wilt graag grote hengsten hebben en deze is niet mega.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:31

ik geen verstand van hengsten, maar wel met ze gewerkt en gereden heb :? tuurlijk..
Hengst laten omdat je het karakter aanspreekt, maar er niet mee laten dekken, dat vind ik niet kunnen!

TS doe lekker wat je zelf wilt.. volg je hart, en doe wat voor JOU goed zal zijn.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:35

Persoonlijk heb ik ook graag met hengsten te doen! Het karakter van hengst is nou eenmaal anders dan van een ruin of merrie. Daar moet je wel mee kunnen omgaan en uiteraard het dier ergens kunnen stallen.
Zeker als de mogelijkheid er is als het dier misschien op latere leeftijd nog goedgekeurd zou kunnen worden.

Als ik het zo allemaal lees, zou ik ervoor gaan. Ze moeten ze kwijt! Als ik de ruimte ervoor zou hebben...oei!!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:37

Ik vind de prijs idd laag maar goed, hengstenhouder die hem niet wil laten goedkeuren ivm te klein, zou kunnen.

Als hij op de foto en op de klinische keuring goed is en je mag hem een maand op proef dan zou ik er voor gaan.

Mocht er in die maand toch vreemd gedrag naar boven komen waardoor de prijs zo laag is dan merk je dat wel. Anders heb je een prachtige aankoop en hopelijk een leuk potentiëel wedstrijdpaard.

geerke

Re: 5jarige Friese hengst, kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:39

ik zou het doen...hengsten zijn leuk.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:39

Is toch gewoon goed joh? Als hij zo nu en dan eens lekker hengst mag zijn als het nodig is en voor de rest zich keurig gedraagt en er geen last van heeft, dagelijks buiten kan, etc... Dan doe je het prima vind ik :j

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:40

geerke schreef:
ik zou het doen...hengsten zijn leuk.

Kort en krachtig :')

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:41

Ik zou de gok gewoon wagen.
hij is immers al gekeurd door een DA die je vertrouwd.
Hoeveel kan er mis gaanNet zoveel als bij 1 die je ergens anders op de kop tikt.
En de paardenhandel is moeilijk,misschien heeft deze man er geen zin in om er mee te leuren.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:41

Veel paarden worden goedkoper aangeboden, de tijd om paarden te verkopen is nu eenmaal niet meer ideaal.
Dus waarom zoveel zorgen om de prijs?

Koop je het paard via een handelaar ( tussen persoon ) word hij vanzelf duurder :+ ;)

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 15:43

ThreeFingers schreef:
Veel paarden worden goedkoper aangeboden, de tijd om paarden te verkopen is nu eenmaal niet meer ideaal.
Dus waarom zoveel zorgen om de prijs?

Koop je het paard via een handelaar ( tussen persoon ) word hij vanzelf duurder :+ ;)

Daar heb je zeker een punt inderdaad :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:43

rOcky_lofz schreef:
bijdehandje??!!! :?
Nee, ben zeker niet bij de hand! ik kijk eerder naar het paard als naar de ruiter..
en nee, maar ze kunnen iig wel hun sperma en gevoelens kwijt!

en dan geloof je me maar niet.. moet je lekker zelf weten.. ik weet iig dat het waar is ;)
en je hoort mij niet zeggen dat ik, nu, op dit moment,.. met hengsten werk!! maar ik heb zekers wel met hun gewerkt.. en hengsten die niet mogen dekken of later pas ergens mogen dekken, die zijn zekers niet blij! ze kunnen aardig lastig worden, omdat ze vol zitten met hun gevoelens!
je zou het ook eens om kunnen draaien, maar volgensmij doe jij dat niet!

En hoe zit het met al die arme merries, die met hun gevoelens zitten, als ze niet gedekt worden?

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:47

Ja hoor, ik zou het ook doen :)
Helemaal als je een testmaand hebt....
Prima toch, volg je hart ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:49

ik zou hem lekker 1mnd op proef nemen klikt het goed tussen jullie dan zou ik hem kopen en als je hem lekker in de sport hebt lopen,op de keuring aanbieden.lijkt me een mooie kans voor een leuk paardje.

en ik zou hem ook hengst houden hebben net dat leuke karakter wat een ruin vaak niet heeft(als je er mee kan omgaan,zeker hengst laten).
jij kan hem ook een goed leven bieden waar hij lekker buiten komt dus waarom ruinen.dat hij niet mag dekken wat een flouwekul,er zijn ook genoeg merries die gedekt willen worden en ook nooit gedekt worden.is precies het zelfde.

ts ik zou er voor gaan

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 15:49

rOcky_lofz schreef:
ik 16 _O- hahaha grapje zeker ????

NOGMAALS,, ik heb vaker met hengsten gewerkt, en ik weet gewoon dat als ze niet/later mogen dekken dat sommige lastig kunnen worden..

waarom zouden merrie's zielig moeten zijn..

merk aan je, dat het alleen maar om jou draait, en niet om het paard.. anders had je de rollen wel omgedraaid met die hengst..

wat je doet, moet je lekker zelf weten maar vraag dan niet de mening van andere bokkers als je het zelf zo goed weet..

Nee, je denkt dat het voor een paard fijn is dat zijn ballen eraf gehakt worden ;)

Merrie's hebben ook gevoelens als ze hengstig zijn hoor :)

Ja, het draait zeker alleen maar om mij, ik moet namelijk dat dier kopen :))

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:51

Ja, het draait zeker alleen maar om mij, ik moet namelijk dat dier kopen

_/-\o_ precies

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 15:51

Ellie_F; Wil je heel het topic even doorlezen?

Dat meisje wilt mij de les gaan lezen over hengsten, en ik heb al 2x eerder aangegeven dat ik al mijn gehele leven met hengsten werk en zij blijft dat onzin vinden etc.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:53

blackbeatle schreef:
Ellie_F; Wil je heel het topic even doorlezen?

Dat meisje wilt mij de les gaan lezen over hengsten, en ik heb al 2x eerder aangegeven dat ik al mijn gehele leven met hengsten werk en zij blijft dat onzin vinden etc.

als jij het allemaal zo goed weet, waarom open je dan een topic ?? :?

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 15:53

Jullie hebben mij overtuigd denk ik!
Ik zal nog eens even internet afspeuren voor een andere keuringsmogelijkheid en anders een second opinion en als die ook goed is, dan neem ik hem een maandje op proef :)

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:56

Ellie_F schreef:
Ik heb het hele topic doorgelezen maar dat betekend niet dat jij de mensen die moeite doen om je te adviseren zo kan afblaffen. Misschien past het niet in je straatje, ben je het er niet mee eens etc... dat kan maar respecteer het dat iemand de moeite neemt je verhaal door te lezen en advies te geven.

Ken je de handelaar persoonlijk?

Sorry, maar de reacties van een ander persoon zijn zeker wel normaal?
Zie haar zeker wel normaal op advies gaan, maar van sommige reacties zou ik ook een keer genoeg hebben.
Alsof iemand hier op die F5 toets zit te rammen om de TS weer ten aanval te gaan.
Laatst bijgewerkt door _Kimmm op 13-07-12 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt