Hoefsmid gezocht voor PRE

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Re: Hoefsmid gezocht voor PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:30

ja, dat duurt lang, voordat die versenen er weer aanzitten.
ik heb door een struikelpartij bijna mijn nek gebroken (viel er daardoor af met mijn kop tegen een paal, hersenschudding)
Gemelo struikelt NOOIT, maar nu struikelde hij over zijn lange tenen

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:41

herkenbaar -O-
hoewel Sam wel een beetje een kluns is van nature...

Dus Vera....let op dat er niet te veel van de versenen afgehaald wordt! Wat jij op hakken vindt is wellicht voor Galan gewoon de beste beenstand!
Een hele abrubte wijziging kan je een hoop last bezorgen, dat begint met struikelen maar loopt tot ontstoken gewrichten aan toe!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:55

Lusitano schreef:
herkenbaar -O-
hoewel Sam wel een beetje een kluns is van nature...

Dus Vera....let op dat er niet te veel van de versenen afgehaald wordt! Wat jij op hakken vindt is wellicht voor Galan gewoon de beste beenstand!
Een hele abrubte wijziging kan je een hoop last bezorgen, dat begint met struikelen maar loopt tot ontstoken gewrichten aan toe!

haha, kluns? nou als je mij op donald duck voeten laat lopen ga ik ook geheid op me snufferd hoor.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:44

tristan krijgt als zijn hoeven te lang worden ook een wat lange toon. die heeft niet van die wat stijlere hoeven. achter overigens wel. dit komt niet door de NL manier van bekappen want zo kwam hij uit spanje. als zijn hoeven dus te lang worden gaat hij ook struikelen, maar dat is ook niet zo raar dus. wij hebben hem nu voor in een ijzer met opzet en sindsdien loopt hij een stuk makkelijker. een goede smid met inzicht in het paard is echt goud waard! en een goede smid kan elk ras en elk soort paard bekappen in mijn ogen.

Madieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:53

Ik zit hier mee te lezen, maar ben wel geschrokken van die foto's zeg!! Jeetje...?! :roll:
Wij hebben sinds november een PRE, onze smid die voor de andere paarden komt bekapt hem nu ook. Ik ga toch in de gaten houden dat hij er geen KWPN-voetjes van gaat maken. Tot nu toe ziet er netjes uit, al ga ik zo wel gelijk nog eens heel goed naar zijn voetjes kijken als ik hem uit het land haal. ;)
Vind dit soort dingen wel altijd heel lastig de een kan hele goede ervaringen met een bepaalde smid (of DA, Fysio of wat dan ook) hebben waar de ander juist helemaal geen goede ervaring mee heeft...?!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 20:27

Voetje voor:
Afbeelding

Voetje achter (rechtsachter wordt niet belast, hij stond te grazen en wilde net wegstappen:
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:05

Vera schreef:
Voetje voor:
[ Afbeelding ]

Voetje achter (rechtsachter wordt niet belast, hij stond te grazen en wilde net wegstappen:
[ Afbeelding ]

Ik vind hem wel wat overvulde achterpeesjes hebben, dat zou kunnen komen door de stand.
Volgens mij is jou paard hier in nederland ook natural balance bekapt (waar je hem vandaan hebt)

vergelijk die stand van jou paard nu eens met de hoeken van deze pre in spanje?
Afbeelding

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 09:10

Ik heb geen idee hoe hij bekapt is de afgelopen tijd.
Maar wat is nou wijsheid? Dat is de grote hamvraag...

Dan zou je zeggen dat je terug moet naar de oervoetjes, hoe staan de paarden in het wild op hun pootjes?
Hier staat een interessant stukje over hoge hielen;

http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/index.htm

Met name als je kijkt naar de tekening waarop de onderkant van de hoef zichtbaar is. Galan heeft echt zo'n samengeknepen hoefje. Zal wel even een foto maken.
Wat ik mij dan echt afvraag is waarom mijn paard op hoge hielen moet staan als hij niet zo geboren is en zo gemodelleerd wordt.
Wat is de functie daarvan? Of is het omdat het mooi staat?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:25

Wat wijsheid is, is te vragen of de smid echt wil corrigeren naar steilere stand. dat wil zeggen alleen stukje teen eraf en nauwelijks iets van de hiel. Wel moet je echt in de gaten houden of hij geen ondergeschoven versenen gaat krijgen door deze verkeerde stand.
hoge hielen hoort bij de stand van hun voet, ze hebben smallere nauwere voeten (kleine voetjes) vergeleken met onze klei paarden ;-)
ik kijk absoluut niet naar de dingen van hoefnatuurlijk. Het gaat om de stand, het hele paard en de voetas/hoeken van het been.
ik moet ergens nog een foto hebben van mijn fokker met jonge paarden in de campo, die nooit een hoefsmid gezien hebben. Natuurlijke slijtage door rotsen en zand waar ze op lopen.
als je jou en mijn voet vergelijkt, zullen er ook heel wat verschillen te zien zijn hihi...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:22

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 11:45

Ja dat is een stuk stijler van nature.... Echt nog nooit een HS gezien?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:16

Vera schreef:
Ja dat is een stuk stijler van nature.... Echt nog nooit een HS gezien?

noop ;)

maar kijk eens naar de beenstand hoek schouder en bekken? zo staat het paard namelijk precies in balans.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 08:08

Mijn PRE merrie heeft geen steile voeten maar ook geen platte
Ze zijn alleen wat kleiner van formaat maar verder normaal van stand
Ga er ook geen steile voeten van maken wan ze slijten vanzelf zo af
Ik hoef er nauwelijks iets aan te (laten) doen

Die jonge PRE uit de campo heeft ongelijke voeten dat kun je goed zien

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:39

Mijn Lusitano wordt ook door een hoefsmid gedaan die hoofdzakelijk gewone warmbloedpaarden doet, maar mijn merrie staat er altijd keurig op!
Helemaal niet zo 'weg gezakt' als ik op een aantal foto's hier zie...

kan binnenkort wel eens even foto's maken...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:11

Mijn hoefsmid doet alle soorten paarden en bij mij doet hij ze dus ook allemaal. Nou moet ik zeggen dat mijn Lusitano prachtige hoeven heeft. Het 'enige' wat mijn HS doet is de rand eraf halen als ze te lang worden. In Portugal heeft hij trouwens nog nooit een hoefsmid gezien.. :o

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:09

nombrado schreef:
Dani_ schreef:
Het is een fabel dat een PRE anders bekapt dient te worden dan andere rassen. :)

niet anders, wel de stand van het been en de hoek schouder heup
en dat is nu net wat de meeste hoefsmeden niet doen/kunnen of leren.

Dan hebben de meeste hoefsmeden een probleem. Het lijkt mij dat er bij elk paard gekeken moet worden naar het geheel en dus de stand van been en hoek schouder en heup.

Nouvel schreef:
Mijn Lusitano wordt ook door een hoefsmid gedaan die hoofdzakelijk gewone warmbloedpaarden doet, maar mijn merrie staat er altijd keurig op!
Helemaal niet zo 'weg gezakt' als ik op een aantal foto's hier zie...

kan binnenkort wel eens even foto's maken...

Verder vind ik voor mijn paard een rustige benadering belangrijk. Frío moet je niet even vlug onder handen willen nemen, dan sluit hij zich volledig voor je af. Gelukkig een smid die gek met en van hem is en rustig de tijd neemt. Liever een paard minder op een dag doet, dan afraffelen.
Frío krijgt tussendoor regelmatig een knuffel en staat los als hij bekapt wordt. Helemaal relaxt en hij werkt dus ook volledig mee met de smid.

Overigens trapt Frío de randen stuk als ze te lang worden. Niet bewust, niet omdat hij zijn voeten niet optilt. Maar als de randen te lang worden zie ik dat aan het feit dat de randjes worden stukgetrapt. Als dat begint is het tijd om hem te laten bekappen. Meestal is dat na een week of 8 a 10 na de vorige keer bekappen.

Heb trouwens het idee dat over elke smid goede en slechte verhalen te vinden zijn. Net zoals over elke zadelmaker, rijinstructeur, etc..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:39

Met dat laatste ben ik het zeker eens! Over elke vakman (*of vrouw) is wel wat negatiefs te vinden. En dan is het ook nog eens per paard en per persoon verschillend wat wel of niet bevalt. Mijn paarden zijn namelijk wel gebaat bij een hoefsmid die snel werkt. Als het te lang duurt gaan ze allerlei stoute plannetjes bedenken! }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:34

Voor diegenen die dan tevreden zijn over het smidwerk, staat jullie paard dan net zo stijl als de foto's die nombrwdo post?

Ben wel benieuwd, denk nl dat mijn pre ook niet helemaal goed staat ook te plat van achter.

Ben wel benieuwd naar jullie obervatie thuis, want zit ernstig te denke om vsn smid te veranderen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:19

Mijn paarden staan niet (te) stijl, zal binnenkort toch de beloofde foto's even maken...

Mijn 2 jarige had juist een te stijle voorvoet, dus ongelijk met de andere, en die wordt nu heel voorzichtig wat gecorrigeerd...

zomers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:24

Ik heb nu eindelijk een hoefsmid die mijn paard eerst wilde zien lopen voordat hij aan zijn hoeven begon. Ik hoefde ook niets te zeggen, hij zei gelijk al dat hij alleen maar hoefde bij te schaven aan de voorkant, de achterkant slijt hij vanzelf, maar zeker niet hoefde te knippen (loopt niet op ijzers dus). Deze hoefsmid mag blijven, eindelijk iemand die het snapt!

SitaBeucken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:19

Hallo,

Ik sta in Santpoort Noord, en heb Wouter de Reus, hij kan altijd een ritje combineren zo doet hij dat bij mij ook. En in tegenstelling tot sommigen hier ben ik uitermate tevreden over hem.een betere kun je niet treffen.

Jacqueline

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:50

Leuk, wouter komt ook bij mij. Hij heeft al zeker 10 jaar ervaring met de PRE voeten (van die van mij)
Hij heeft er zeker kijk op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:31

Heb jij pre voeten? Lijkt mij niet makkelijk lopen.....