Wat voer jij je PRE?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 10:47

Mijn 4 jarige PRe merrie staat in de zomer ongeveer 10 uur op een niet te vette wei
en krijgt om 23:00 nog wat hooi en ½ schep Marstall Naturel + 1 schep zemelen

In de winter krijgt ze 4 keer daags goed hooi met een lage voedings waarde (van voordroog wordt ze veel te dik)
En per dag maximaal 1 schep Naturel + 1 schep zemelen en force voor extra vitamine + tarwekiemolie
en wat Wiesencobs erdoor

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:45

Ik heb vandaag mijn 2 jarige hengst opgehaald van de opfok, advies vanuit daar was veel goed hooi of voordroog en weinig krachtvoer, dus dat doen we dan ook maar, want hij ziet er super uit!

shoes

Re: Wat voer jij je PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 21:15

Mijn PRE's voerde ik totaal verschillend.
De ene kreeg 2x daags 2 kilo Havens kruidenmuesli, 0,5 kilo zemelen en na het trainen 1 kilo haver. Dus totaal 6 kilo! krachtvoer per dag. Tevens 3x daags hooi. Stond overdag buiten op een schrale wei. 6x per week in training.

De ander kreeg 3x daags 1/4 kilo Pavo sportbrok, na het trainen 0,5 kilo Havens kruidenmuesli met haver. Tevens 4x daags hooi. Stond ook overdag buiten op een schrale wei. 4x per week in training.

Bij beide paarden bepaalde training en mijn ogen of er meer of minder gevoerd moest worden.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:26

Nouvel schreef:
Ik heb vandaag mijn 2 jarige hengst opgehaald van de opfok, advies vanuit daar was veel goed hooi of voordroog en weinig krachtvoer, dus dat doen we dan ook maar, want hij ziet er super uit!
offtopic maar ben zo benieuwd hoe hij er nu uitziet :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 06:43

maar dit is een goede en bekende uit spraak waar ik het zeker mee eens ben.goed ruwvoer is het aller belangrijkste voor een paard,de rest is bij zaak en vaak niet eens nodig
Nouvel schreef:

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 07:17

keona schreef:
maar dit is een goede en bekende uit spraak waar ik het zeker mee eens ben.goed ruwvoer is het aller belangrijkste voor een paard,de rest is bij zaak en vaak niet eens nodig
Nouvel schreef:

ja precies, ik ben zelf ook een voorstander van veel ruwvoer en weinig krachtvoer! :j

jus schreef:
offtopic maar ben zo benieuwd hoe hij er nu uitziet :D

op dit moment iets wat gebutsts... :+
toen we thuis kwamen lag hij voorin de trailer... -O-

edit: hij krijgt nu trouwens 4x per dag een flinke krat voordroog/kuil en 's morgens en 's avonds 1/4 schep basisbrok en 2 scheppen ruwvoermix erbij, en een emmertje wortels...
maar even kijken hoe hij het hier op doet, als de wei wat opgedroogd is gaan ze lekker de wei in, dus dan kan hij grasjes eten!

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 02:54

3x goede droge kuil 2x halve emmer peen en 2x 1kilo bix/musli/luserne/lijnzaad olie

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:20

Mijn 15-jarige PRE-hengst (die ik 4 à 5 keer per week train op ZZ-niveau) krijgt 1 kilo per dag Dodson & Horrell StayPower Cubes (trage vrijgave van vetten, voor duurinspanningen).
Mijn twee 3-jarige kleuters die nog niets doen krijgen 1 kilo per dag Dodson & Horell High Fibre Nuts (onderhoudsvoer).
Ze krijgen onbeperkt voordrooghooi, staan overdag op paddocks, binnenkort overdag op de weide en in de zomer gaan ze dag en nacht naar buiten.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:08

Biola is 5 en doet niet echt veel. Ze krijgt 3/4 kg Havens onderhoud (blauwe zak) en veel gewoon hooi per dag. Ze staan nu van 11 uur tot een uur of 5 in het land. Als ze de hele dag op het land staat, dan zeker een handje biks en hooi.
Famosa krijgt 1 pavo Summer fit per dag en gewoon hooi. Ze is hoog drachtig. Ze heeft een allergie van biks en met dit rantsoen doet ze het super goed. Ze staat op een kaal weidje met wat hooi. Ze is snel dik en vervet snel.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 08:48

Mijn 3 jarige PRE ruin krijgt onbeperkt natuurhooi en een paar keer per week (4 a 5 x p week) 1/4 kg spelt en 2 handjes Kentucky LiteE van havens met wat brandnetel en lijnzaadolie. Hij heeft op voordroog hooi gestaan, maar dit was te rijk voor hem en had hij constant een te vette nek.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 08:59

Wij voeren de barokkies onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer en verder aangepaste hoeveelheid vitaminekorrel van Vente. Ze staan tevens op de wei.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:54

hier vrijwel onbeperkt ruwvoer
2 x per dag hooi en de hele dag weidegang
soms een handje meuslie met een vit/min brok, doen ze het prima op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:21

ik sprak vandaag iemand die zei dat ik beter nog veulenbrok aan mijn 2 jarige kon voeren...
is dat echt zo?
dat is toch niet meer geschikt voor een 2 jarige?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:29

Kijk uit met eiwitten!!! Daar zijn de barokkies vaak heel gevoelig voor. Het is een sober ras. Onze gefokte Biola heeft nog nooit veulenbrok gehad. Ze kreeg gewoon net als de andere Havens sportbrok (blauwe zak, laagste eiwitten) en veel dood simpel gewoon hooi. Ze is een super mooie merrie geworden en.... zie onderschrijft :D Vergelijk een barok niet met een KWPNer!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:26

Nee precies, het leek mij ook veel te rijk.
Hij krijgt nu 2x een kwart schepje basisbrok, een klein beetje force voor de vitamientjes, ruwvoermix en voordroog + gras in de wei...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 08:20

Zou ik ook niet doen.
Ik heb het resultaat gezien bij een 4 jarige die het advies kreeg (van de DA notabene) om veulenbrok te voeren omdat hij niet echt de lucht in ging..... Beestje was moddervet :(:)
Kan me niet voorstellen dat dat in de toekomst geen problemen gaat geven.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:41

ik geef onze lusitano jaarling grow musli is voor 1jr tot 3jr is van de aveve.maar ga binnen kort over naar marstall voer,en als ze goed op gewicht is dan gaat iedereen op wat marstall force met ruwvoer.ik zou geen veulenbrok geven,net als ik geen puppy puppy brok zou geven zo wie zo de grote rassen niet,vaak is het gewoon stukje onwetendheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:09

Mijn jonkie was ook te rijk gevoerd in de opfok, ben er een jaar mee bezig geweest, heel veel te vet, flink schuren, ook nog eens veel problemen met zijn darmbacterien...met droog arm hooi en weinig brok is hij goed afgevallen en nu met vers gras, hooi en 1 kg brok krijgt hij al meer dan genoeg, hij wordt snel dik en de extra eiwitten van het verse gras, wat hij maar 3 uur per dg krijgt, drinkt hij al meer, plast dus meer en zijn urine ruikt dus nu ook sterk...zijn ze te dik in jonge jaren, kan je later weer meer problemen krijgen met vetzucht...nu hij weer ok is, merk ik pas dat hij zich weer gaat ontwikkelen, lichaam had toch energie verlies met het verwerken van alles wat het niet nodig had...hij komt helemaal bij, maar zo makkelijk met als mijn kwpner is hij helemaal niet, die heeft ook stukken meer nodig

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 10:19

Russel, let ook op insuline resistentie. Dat is een sluimerende aandoening die vaak over het hoofd wordt gezien bij problemen met overgewicht enzo.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:33

Adana heeft tot 1 jaar veulen brok gehad en erna onderhouds brok van Masters..
soms wat meuslie erbij.. maar op dit moment staan ze op een vette wei dus krijgen beide paarden geen brok meer. en dat bevalt prima zo ze doen het hier prima op

Adana is met 1 jaar en 4 maanden 154 hoog :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:18

jee adana is al groot dan zeg! :wow:

hier gelukkig geen voerproblemen bij de opfok, hij stond er super bij daar!
onbeperkt voordroog en de 2 jarigen kregen bijna geen brok van de winter, dit is naar niks gegaan voor ze de wei op gingen.
en hij zag er echt super uit toen we 'm op gingen halen, geen winterhaar meer en vollop glanzend!