Andalusier (cruzado) laten beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Andalusier (cruzado) laten beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:47

Ik vind 3 ook te jong..de mijne is 4 en ik zie dat hij nu pas volwassen begint te worden. Hij vind nieuwe dingen ook minder eng worden...en dat is toch rijpen van de geest.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 10:50

iedereen heeft zijn eigen idee met hoe jong/oud ze beleerd gaan worden. Punt is, ik weet dat het laatgroeiers zijn ik kijk gewoon naar het dier zelf ik ga zeker pas beginnen na het derde jaar en misschien pas eind 2013 ik kijk gewoon naar of ze er wel of niet aan toe is. ik ben nu alleen een beetje aan het rondkijken naar hoe en wat zodat ik straks niet tegen dit soort dingen ga oplopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:54

De ene is nerveuzer dan de andere...ik weet niet hoe jij dat ziet, maar mijn paard gaat snel knipperen met zijn ogen en raar lopen...maaien....dat wordt steeds minder, steeds meer rust in hem...vorig jaar was het een zenuwenbom...maar zo op het oog weer niet...maar met goed kijken zie je het. Hij is heel erg moedig, rent nergens voor weg, maar ondertussen.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 11:02

die van mij is meestal de rust zelve, toen ik er voor het eerst bij de kudde heb weggehaald was ze 5 minuten van slag en daarna is er niks meer aan de hand. natuurlijk pas ik er wel voor op dat ik haar niet teveel laat doen 1x per week even uit de kudde, dan even de manen fatsoeneren en dan weer terug, af en toe moeten we dan een paar meter lopen dit ligt eraan in welke weide de kudde loopt,

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:05

prima toch, zo leert ze geleidelijk aan dat de wereld niet griezelig is in je uppie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:08

Ja zo opbouwen. ik hou van evenwichtige paarden. Mijn andere paard heeft tot zijn 4e als hengst in een gemengde kudde gelopen, dus ook bij de veulens, is kwpner. Hij is gek op veulens heel erg beschermend en heel erg beleefd naar merries. Ik merk aan hem zo veel verschil met de kwpners die al snel weggehaald zijn, zadel er op en gaan met die banaan..die houden een soort spanning in zich...

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:17

het hangt van een paard zelf af, ene paard ziet er al eerder volwassen uit dan het andere paard. Zelf heb ik mijn paard op 3 jaar laten beleren ( en dan niet al gerekend dat ze 1 januari 3 jaar word maar echt op haar leeftijd). En heb ook laten doen door iemand die er verstand van heeft en is gewoon thuis gebeurd dus heb alles kunnen zien.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:20

Een andalusier bij je thuis laten beleren heeft natuurlijk grote voordelen, je hoeft het paard immers niet tijdelijk te verhuizen. Anda's hechten erg aan hun "baas", dus vaak is het wenselijk dat ze die ook regelmatig blijven zien. Al zou ik kundigheid van degene die gaat beleren wel ver boven het op de eigen plek houden plaatsen. Je kunt immers ook regelmatig naar de stal gaan waar je paard beleerd wordt, zodat het voor je paard iets minder vreemd is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:28

Nynkee94 schreef:
het hangt van een paard zelf af, ene paard ziet er al eerder volwassen uit dan het andere paard. Zelf heb ik mijn paard op 3 jaar laten beleren ( en dan niet al gerekend dat ze 1 januari 3 jaar word maar echt op haar leeftijd). En heb ook laten doen door iemand die er verstand van heeft en is gewoon thuis gebeurd dus heb alles kunnen zien.

Wat een nonargument. Dus als een paard er met 2 of 2 1/2 al 'volwassen' uitziet dan kun je er op gaan rijden?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:02

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:56

Ik dacht dat paarden pas aan hun 6de een volgroeide rug hebben. Is het dan wel ok om aan vier jaar in te rijden? Ik vraag het me namelijk ook af voor m'n eigen paard. Ik heb deze maand twee keren op haar rug gezeten, heel erg kort, na heel wat grondwerk gedaan te hebben voordien, ze is braaf als ik op haar rug zit. Ik vraag me af of ik volgende maand (dan is ze vier jaar oud) haar 1 keer per week heel kort mag berijden, of wacht ik best tot ze 6 jaar is met op haar rug te kruipen?

dirkha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:10

Ik ga me hier inhouden, ik zit in Spanje woon er leef er en ben al sedert mijn 14e met paarden bezig, nu ondertussen 52 jaartjes en ik hou ernorm van rijden heb ook 6 jaar endurance gedaan met arabier hengst.
Ik bedoel gewoon dat ik hier nog geen enkel paard met rugproblemen door er te vroeg op te rijden tegengekomen ben, rugopbouw is heel belangrijk en ik blijf erbij vanaf 3 berijden. Bekijk maar in Amerika en...de paarden die echt gebruikt worden om vee te drijven daar op 4 jaar zijn ze perfect Argentina Brazil hetzelfde. Racepaarden die tot in de puntjes verzorgd worden ....

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:28

Wij beginnen met 30 maanden (2en half) aan de longeerlijn en bouwen het rustig op , we gaan er op zitten wanneer we het paard hier klaar voor vinden vanaf 3 jaar en rustig aan , op stal hebben we kwpners , lusitanos en PRE gewoon allemaal hetzelfde systeem vooral een goede voorbereiding is belangrijk.

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:50

Gelijk welk paard? Dan ben je rotslecht bezig, het ene paard is het andere niet. dat zie ik hier aan de levende lijve. Je moet in eerste instantie naar het paard zelf kijken en die geeft meestal zelf aan of hij er klaar voor is. Heel veel paarden en in feite bijna 99% zijn nog niet rijp op 3 jaar om al echt bereden te worden.
Ik heb een tamelijk tengere PRE en ze ziet er brozer uit dan de rest. Daarom durf ik haar nog niet te rijden aan vier jaar.
Zelfs in de fokkerijen zelf raadde men me aan om pas aan 5 jaar in te rijden, omdat ze op 4 jaar nog teveel groeien.
Een Iberisch paard kan heel oud worden, dus ik begrijp die haast helemaal niet. Waarom MOET een paard op 3 jaar bereden worden? Wie zegt dat en waarvoor is dat goed?
Wat begrijp jij onder rugopbouw en hoe doe je dat als ik vragen mag? Longeer je met bijzetteugels?

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:10

dirkha schreef:
Ik bedoel gewoon dat ik hier nog geen enkel paard met rugproblemen door er te vroeg op te rijden tegengekomen ben, rugopbouw is heel belangrijk en ik blijf erbij vanaf 3 berijden. verzorgd worden ....

Neen hahaha, die Spanjaarden zijn natuurlijk slimmer dan dat, al wat rugproblemen heeft voeren ze uit naar andere landen.... _O-. misschien een reden waarom jij er dan geen ziet :)* ?
in Spanje berijden ze ook geen merrie's veronderstel ik, wellicht zijn de hengsten iets steviger gebouwd dan de merrie's en kunnen meer tegen een stootje dan bvb een tenger gebouwde merrie van 3 jaar met een hele fijne rug.

dirkha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:28

Yes ik longeer met bijzetteugels en collecteren zoals de Spanjaarden doen en vooral veel stappen en lichte draf geeft een sterke rug. En een paard moet niet maar kan bereden worden vanaf 3jaar.
En je kan je de ellende die ik hier al gezien heb niet voorstellen, vooral ondervoeding nu het laatste jaar, mischien moeilijk te geloven maar het is hier echt crisis en veel paarden staan scheel van de honger en ook vele mensen hier in het zuiden.
En wat die uitvoer betreft..je hebt zeker nog niet gezien wat uit het Oostblok komt en de zieke paarden die in Nederland afgekeurd worden en naar het buitenland vertrekken. We wijken af, iedereen moet voor zichzelf uitmaken wanneer hij wil berijden er is berijden en overbelasten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:41

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:39

dirkha schreef:
Yes ik longeer met bijzetteugels en collecteren zoals de Spanjaarden doen en vooral veel stappen en lichte draf geeft een sterke rug. En een paard moet niet maar kan bereden worden vanaf 3jaar.
En je kan je de ellende die ik hier al gezien heb niet voorstellen, vooral ondervoeding nu het laatste jaar, mischien moeilijk te geloven maar het is hier echt crisis en veel paarden staan scheel van de honger en ook vele mensen hier in het zuiden.
En wat die uitvoer betreft..je hebt zeker nog niet gezien wat uit het Oostblok komt en de zieke paarden die in Nederland afgekeurd worden en naar het buitenland vertrekken. We wijken af, iedereen moet voor zichzelf uitmaken wanneer hij wil berijden er is berijden en overbelasten.

Vreselijk, ik hoor het niet graag. Ik kreeg een mail van een vriend waarbij prachtige PRE paarden verkocht werden voor 500 euro, ik kon m'n ogen niet geloven. Ik kan me bijna niet voorstellen dat de paarden zo'n honger lijden in zo'n mooi land. Is er niets aan te doen? Is er een fonds waar je iets kan doneren?

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:47

Hier nog iemand met een hele goeie ervaring met Suelza (ze heet Elise in het echt...) Ze doet rustig aan, neemt tijd om echt naar je paard te kijken en ook om jou mee op te leiden. Echt een aanrader! (en voor vragen staat mijn mailbox open natuurlijk!) Bovendien reed zij ook altijd voor Balingehof jonge paarden in, veel ervaring met barokjes dus!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:53

ik lees dat veel mensen vinden dat een Anda heel anders reageert dan een KWPNer b.v. en dat je daarom iemand moet kiezen die ervaring heeft met dit ras.

Ik maak paarden zadelmak voor andere mensen, rijd ze in / door en heb al verschillende paarden onder mijn hoede gehad. Ik benader en behandel elk paard op dezelfde manier; namelijk op een natuurlijke manier, Natural Horsemanship, de paardentaal: dat begrijpt elk paard.
Per paard verschilt het hoe je je extra kunt benadrukken, of juist niét. Of je al snel een stapje verder kunt gaan, of juist nog niét. Ik heb al verschillende karakerters gezien, ook beschadigde helaas. En ook dat lijkt een vak apart. Maar toch houdt ik me aan mijn methode, en zo kom ik met elk paard op het juiste uit; vertrouwen en rust zodat je samen aan de slag kunt.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:09

Sommige mensen hebben dat in hun vingers, maar die zien een dier als een individue en kunnen op een subtiele manier kontakt maken..misschien ben jij zo iemand?

Maar veel te vaak zie ik mensen mechanisch bezig zijn.....alsof ze een draaiboek hebben en zo moet het...dan kan je de mist in gaan bij een Anda..maar natuurlijk ook bij meer paarden...wat ik dan weer heb gezien op handelsstallen, elk paard op dezelfde manier, zelfde ritueel, bij verzet allemaal stevig aanpakken, verder opknopen...overigens geloof ik niet in zadelmakmaken en inrijden met hulpteugels, maar dat is mijn visie....daarvan kan je als eigenaar natuurlijk al een heel voorproces in doen...dat dat niet nodig is.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:48

Citaat:
Ik ga me hier inhouden, ik zit in Spanje woon er leef er en ben al sedert mijn 14e met paarden bezig, nu ondertussen 52 jaartjes en ik hou ernorm van rijden heb ook 6 jaar endurance gedaan met arabier hengst.
Ik bedoel gewoon dat ik hier nog geen enkel paard met rugproblemen door er te vroeg op te rijden tegengekomen ben, rugopbouw is heel belangrijk en ik blijf erbij vanaf 3 berijden. Bekijk maar in Amerika en...de paarden die echt gebruikt worden om vee te drijven daar op 4 jaar zijn ze perfect Argentina Brazil hetzelfde. Racepaarden die tot in de puntjes verzorgd worden ....

...en hoe oud worden die paarden? Ook een gemiddelde leeftijd van een jaar of 8 als ze uiteindelijk bij de slacht staan, net zoals in nederland?
Ik ken trouwens ook geen enkele spanjaard die voorbij mijn navel komt qua grootte _O- Ik denk dat mannetjes die half zo groot zijn als de gemiddelde nederlandse vrouw ook iets minder gewicht op hun paarden zetten.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:53

ah zo bedoelen jullie het. Maar dat zijn geen paardenmensen denk ik dan. Er is niet 1 boek geschreven hoe je een paard moet beleren. elk paard is anders..bij de ene kun je het precies volgens de regels, bij de ander moet je het een beetje omzeilen..en bij weer een ander moet je het 2 x zo langzaam doen.. en zeker verzet kan niet bij elk paard hetzelfde aangepakt worden!!! dit heb ik ook al meegemaakt in de praktijk, onder het zadel maar ook aan de hand.
hulpteugels zijn voor mij uit den boze. Een paard vastzetten kan in mijn ogen nooit goed zijn, en als het in paniek raakt moet het ergens heen kunnen, en met vastgezette hulpstukken aan het werktuig kán dat niet en krijg je nare ongelukken (gezien op andere stallen bah).

Kijk ik heb wel 1 manier om ze te benaderen, en behandelen; maar ook daar in kan ik afwijken zoals ik al schreef omdat elk paard anders is. Maar de basis is Natural Horsemanship, en de basis wordt dan dus begrepen!! Vanuit daar kun je een 'goed gesprek' gaan volgen. Met mensen praat je ook niet altijd op dezelfde manier, bij de ene kun je dingen zo recht voor zn raap zeggen, bij de ander moet je alles een stuk voorzichtiger brengen. Maar de basis is mensentaal, en dan verschilt het per persoon hoe je je eigen mening kan overbrengen en diegene om krijgt om met je mee te gaan ofzo b.v. ;)

Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik zo iemand ben ja :) Met (bescheiden) trots wel, niet hoogmoedig!! Ik ben gewoon heel blij dat ik deze gave heb mogen ontvangen, en blij om dit andere mensen ook aan te kunnen leren tijdens de algehele omgang en/of het rijden, en hun trouwe viervoeters rustig te béleren.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:16

Hier ook een fan van Suelza! (Elise) Ze rijdt paarden met engelengeduld, er komt geen zweep of ander hulpmiddel aan te pas. Mocht ik ooit mijn paard weg moeten brengen naar iemand dan weet ik zeker dat hij naar haar toe gaat. :j
VWB de leeftijd. Een anda is net zo laat rijp als andere paarden. Actief aan het werk op 3 jaar is gewoon niet goed voor het lijf. Vooral omdat de laatste groeischijven pas sluiten op gemiddeld 7 jaar. Maar met 3 jaar kun je wel zadelmak maken en heeeeeeeel rustig aan beginnen.
Ik heb er zelf voor gekozen om dat met 4 jaar te doen. Gewoon omdat hij nog zo enorm jeugdig was als 3-jarige.

guessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:14

Ik heb op dit moment ook nog een (net)3 jarige en (net) 4 jarige staan, allebei zadelmak gemaakt in Spanje. Er is in Spanje zo'n 5 keer opgezeten, incl 1 keer door mij.
De 3 jarige laat ik voorlopig staan, hij is al heel "volwassen" voor zijn leeftijd om te zien,maar ik heb geen haast en het ziet er naar uit dat hij nog een heel stuk gaat groeien.
De 4 jarige is iets rijper en word vanaf deze week 1 keer per week "gereden", dwz 15 min beetje stappen en draven. Zodra hij er aan toe is zal hij meer gereden gaan worden, maar ik heb absoluut geen haast. Als ik dat wel zou hebben had ik wel een paard gekocht die een stuk ouder was.