Verzorging manen/staart/sokken Fries

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 08:29

De baard gaat bij mij een tondeuse overheen, evenals de lange haren op haar billen (ja echt :') )
Oren knip ik de wortels bij, sokken knip ik van onder iets bij zodat ze niet de hele dag in de modder hangen.
Verder alleen af en toe bijpunten van de manen en de staart op lengte houden, wat antiklit er in en uitborstelen.

Matsje

Re: Verzorging manen/staart/sokken Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:47

ja die lange haren bij de bibs scheer ik ook af, net als zijn 'okselhaar'.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:46

Haha ja bil en okselhaar _O- , haalde ik ook altijd weg, maar dan met een aansteker of gasbrander.
Ik heb een keer een lesje 'fries branden' gehad en dat ziet er veeeel mooier uit dan knippen.
Wel heb je dan een bomproof Fries nodig die netjes blijft staan en natuurlijk ervaring met branden.
Sokken had mijn Fries niet zo veel dus daar hoefde ik niks aan te knippen.
Die lange haren vanaf de oksel tot halverwege het onderbeen haalde ik inderdaad ook altijd weg.
Dan lijkt het been langer.
Nu heb ik een halve Fries (die met de witte benen uit mijn profiel) die heeft ook bijna geen sokken en baardhaar.
Wel hele dikke manen en staart inmiddels.

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 11:52

friesiszwart schreef:
indien je mijn verzorger zou zijn dat mocht je absoluut niets knippen aan het paard, indien er geen medische reden zou zijn.

Zelf doe ik alleen de oren en kaaklijn en indien het paard hele dikke sokken heeft dan knip ik de kootholtes uit. Dus aan de buitenkant zeg maar zie je niets maar voorkomt toch problemen zoals mok.

Deze fries heeft ook mok dus die kootholtes lijken me hoe dan ook wel verstandig bij te knippen.

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 11:58

Lange haren op de bibs en okselhaar is me bij deze Fries nog niet opgevallen maar ik zal eens goed kijken hoe het daar mee staat :=
Dat branden vind ik maar een eng idee! Zelfs al zou het paard het durven, dan zou ik persoonlijk bang zijn dat ze gewoon echt vlam zou vatten ofzo, heb het nooit eerder gedaan! Wel leuk trouwens BarockPinto, dat halve Friesje! :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:01

Ja daarom zeg ik ook dat je er wel ervaring mee moet hebben. :D
Maar als je het eenmaal door hebt, dan is het heel makkelijk en veel mooier.
Je kan er de hele fries mee doen.
Er zijn mensen die friezen scheren in de winter, ik vind dat vreselijk lelijk want dan worden ze grijs.
Met een brander heb je hetzelfde effect, alleen blijven ze mooi zwart. :j

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 12:03

Ik denk dat het trouwens handig is voor de goede orde, even te vermelden dat ik niet benieuwd ben naar wat jullie verzorger wel en niet mag en wat ik wel of niet moet doen. Maar wat jullie zelf doen wat betreft de haarverzorging of wat bij Friezen hoort in het algemeen. De mensen die me ontopic en vriendelijk hebben geinformeerd en hun mening hebben gedeeld: Heel erg bedankt! :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:12

Achja, ik kan me er niet zo druk om maken hoor.
Als ik een verzorgsters zou hebben die iets aan mijn peerd deed wat ik niet leuk vind, dan zou ik er wat van zeggen , maar komop het groeit wel weer aan hoor.
Ik heb ook wel eens jaren geleden de maantop van van verzorgpony recht afgeknipt, zag er niet uit :=

Als haar staart trouwens erg in de knoop zit kan je die wel wassen nu hoor.
Gewoon een emmer met shampoo, staart erin hangen en ff laten weken, daarna nieuwe emmer met water om de staart uit te spoelen.
Heb je ook geen tuinslang nodig.
Dan antiklit erin en heel voorzichtig doorborstelen met een mensen borstel.
Tenzij ze in een modderige wei staat, dan heeft het niet zo heel veel nut :)

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 12:23

BarockPinto schreef:
Achja, ik kan me er niet zo druk om maken hoor.
Als ik een verzorgsters zou hebben die iets aan mijn peerd deed wat ik niet leuk vind, dan zou ik er wat van zeggen , maar komop het groeit wel weer aan hoor.
Ik heb ook wel eens jaren geleden de maantop van van verzorgpony recht afgeknipt, zag er niet uit :=

Als haar staart trouwens erg in de knoop zit kan je die wel wassen nu hoor.
Gewoon een emmer met shampoo, staart erin hangen en ff laten weken, daarna nieuwe emmer met water om de staart uit te spoelen.
Heb je ook geen tuinslang nodig.
Dan antiklit erin en heel voorzichtig doorborstelen met een mensen borstel.
Tenzij ze in een modderige wei staat, dan heeft het niet zo heel veel nut :)

Ja, ik vind het wel netjes als verzorgers eerst overleggen natuurlijk, maar ik vind het een beetje overdreven hoe er door sommige bokkers hier gereageerd wordt. Ik start dit topic nota benen omdat ik de Fries zo goed mogelijk wil verzorgen en onderhouden, en toch moeten mensen me vertellen dat ze bang van me worden, en als ik hun verzorgster was dan blabla etc etc. Ik snap dit niet zo. Maar goed, gelukkig zijn er ook mensen die wel normaal, fijn en nuttig reageren!

Wel grappig dat je die maantop zo radicaal had bewerkt, ik kan me voorstellen dat het er maf uit moet hebben gezien! Wat vond de eigenaar hiervan? := Deze Fries staat inderdaad letterlijk in 30 cm modder, dus nu heeft het wassen inderdaad nog weinig zin. Ik ga eerst maar eens een fatsoenlijke harde borstel, manenkam, haarborstel en een fles anti-klit kopen ook, deze dingen heeft ze nog niet. Een goede vitamine korrel zou voor haar ook geen kwaad kunnen!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:32

Bij mijn bijrijd-Fries wordt de staart af en toe gewassen, dan ingesprayd met anti-klit en uitgeborsteld met een mensenborstel.
Verder hangt deze gewoon te hangen, strootjes haal ik er met de hand uitgehaald, zeker NIET met een harde borstel.
Dan haal je echt heel veel haren onnodig eruit, dit geldt ook voor de manen.

De manen (zo'n 70cm vermoed ik) zitten vaak in een hengstenvlecht, als deze uitzakt haal ik die eruit,
anti-klit in de manen, uitborstelen met een mensenborstel en dan weer in een hengstenvlecht.
Soms laten we ze even een dag of paar uur los, zodat ze even kunnen luchten.
Als je dat goed bij houdt, dan heb je echt maar 5 minuten nodig om dat uit te borstelen. :j

Sokken doe ik soms alleen bijborstelen, ook met de mensenborstel, maar verder ook niet.

Mijn vriendin scheert bij haar Friezen ook wel de baard eraf, die rijdt actief wedstrijden.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:33

En over het bang worden, ik kan dat wel begrijpen, je moet er toch niet aan denken dat je verzorgster 70cm lange manen 'even bijknipt'?
Staart en manen zijn bij een Fries vaak gewoon heilig, zeker als het een volle bos is, en anders ook, omdat je het beetje haar graag wilt behouden. :Y)

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:45

ik rij wedstrijden met een fries en toiletteer regelmatig friezen voor de keuring, dus ik ben, denk ik, iets radicaler in het haar weghalen als de meesten van jullie.

De baardharen en de uitstekende oorharen haal ik weg, voor de keuring worden de oren helemaal uitgeschoren, verder niet.
bij de sokken scheer ik van boven naar beneden tot ong. de kogel en scheer de pees eruit (dus in de randjes tussen de pees en het bot, zodat de pees goes zichtbaar is), dan doe ik een elastiekje om de sok en scheer de kootholte uit, zodat evt. mok kan lucht en goed behandeld kan worden.
Verder de lange haren op de borst, in de oksels en op de achterhand scheer ik er ook nog af.
De onderkant van de staart hou ik netjes recht en evt knip is de uitstekende bruine haren uit de manen en de manentop (dat laatste alleen voor de keuring)

De manen zijn bij ons altijd ingevlochten in losse vlechten of een doorvlecht en de voor antiklit gebruik ik meestal magic gel.

Vorr de glim op de keuring gebruik ik babyolie, ooggel, hoefverf en pepi spray. Ze glimmen je dan tegemoet :D

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:52

De manen en de staart van mijn friese dame doe ik bijna niks aan. Manen worden 1x per 2a3 weken in een hengstenvlecht gezet en als deze eruit gaat kam ik ze even uit. Geen verzorgingsproducten erin, dan word het te glad en is het bijna niet meer te vlechten. Wel was ik ze af en toe met babyshampoo.

Staart doe ik met Cowboy Magic en enkel doorkammen, knippen is tot nu toe niet nodig.

Sokken met een manentrekkammetje uitkammen is heel handig, kun je eventueel ook Cowboy Magic in doen. Ik punt ze heel af en toe bij, als ze echt op de grond gaan slepen.

Verder knip ik haar baard en wangen bij (niet de haren rond de neus en de ogen) en soms ook haar onderhals als ze daar erg veel haar heeft. Oortjes kan bij die van mij helaas niet, als het kon zou ik die iets uitknippen.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:56

Mijn fries zit momenteel heel erg lelijk in de vacht. Dit door verschillende oorzaken. Hij heeft kale plekken en ongelijke lengtes, en veel kleurverschil. Ik wilde hem daarom nog een keer scheren, maar bij nader inzien is het misschien beter de naderende verharing af te wachten.

Heeft iemand nog tips hoe ik de vacht zo mooi mogelijk kan krijgen nu?

Ocorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:05

Mijn friese paarden krijgen allemaal dezelfde behandeling :-)

Aangezien onze friezen in de sport lopen, probeer ik zoveel mogelijk elegantie uit te laten stralen zonder dat de raskenmerken hierdoor worden aangetast. Het baard en de oortjes scheer ik, overtollige haren op billen en benen ook. Ter voorkoming van mok, scheer ik ook de kootholtes kaal. Dit heeft niet bij iedereen de voorkeur, maar ik vind het naast handig ook best wel luxe staan ;-) 1 merrie van ons heeft manen tot over haar knieën, deze vlecht ik in en doe ze daarna in een hangende knot, dan hangen ze zo'n 20 cm onder de manenkam. Gewoon vlechten heeft bij haar geen zin, want dan gaat ze er bij het eten nog op staan. Zowel de manen als staart worden bij mijn paarden NIET behandeld met een borstel, tenzij geheel klitvrij, schoon en makkelijk doorkambaar (bijvoorbeeld op wedstrijdterrein). "Onderweg" kom ik regelmatig mensen tegen die dat wel doen, dit is vaak ook duidelijk te zien. De manen- en staartharen breken erg snel waardoor deze, vooral onderin, erg dun worden. Mijn behandeling voor de manen en staarten is als volgt :-) De manen komen vrijwel geen klitten in, omdat ze ingevlochten zijn, als er wel klitten in zitten verwijder ik deze door midden van mijn eigen handen ("uitpluizen"). De staarten van onze paarden worden alleen ontklit nadat ze eerst grondig zijn gewassen en behandeld met anti-klit spray, zodoende heb je zo weinig mogelijk haarverlies. Daarnaast knip ik de staarten regelmatig op lengte, dit is per paard verschillend. 1 merrie gaat iets "zitten" bij het achterwaarts, dus haar staart is iets korter.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, veel succes met je verzorgpaardje!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:25

Ik heb dan wel een neppe fries, maar hij heeft wel flink wat haar!
Manen kam ik eigenlijk elke dag even met zo'n osterborstel, hoe beter ik het bijhoud hoe makkelijker het door te kammen is en er komen dan bijna geen haren uit. Laat z'n manen ook gewoon lekker los hangen :)
Afbeelding
Z'n staart is eigenlijk drama, hij heeft van die plukken haren die 'rond' groeien. Dan kan ik nog elke dag bezig zijn met borstelen en anti-klit, het blijft er in zitten. Als het wat beter weer wordt ga ik ook eens aan de slag met wassen, z'n staart is ook gewoon hardstikke vies.
Hij heeft niet heel veel sok dus daar doe ik eigenlijk ook niks aan, wel heeft hij in de winter beenhaar maar dat mag mooi blijven zitten, hoort gewoon bij zijn wintervacht :)
Ik knip wel het uitstekende oorhaar uit en als z'n staart te lang wordt knip ik daar ook een stuk van af.

Mag ik hier ook een vraag stellen? Hoe doen jullie dat op de plek waar het kopstuk van je hoofdstel zit? Ik ben elke keer in gevecht om z'n pony en de manen te scheiden en de goede kant op te krijgen. Knippen jullie daar een paar cm gewoon kort zodat het kopstuk daar kan liggen zonder irritante haren? We zijn net begonnen met inrijden en ik kan me voorstellen dat hij dat niet zo'n prettig gevoel vindt als ik die haren de goede kant op leg aangezien hij nog moet wennen aan het hoofdstel.

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 22:59

Ocorde schreef:
Mijn friese paarden krijgen allemaal dezelfde behandeling :-)

Aangezien onze friezen in de sport lopen, probeer ik zoveel mogelijk elegantie uit te laten stralen zonder dat de raskenmerken hierdoor worden aangetast. Het baard en de oortjes scheer ik, overtollige haren op billen en benen ook. Ter voorkoming van mok, scheer ik ook de kootholtes kaal. Dit heeft niet bij iedereen de voorkeur, maar ik vind het naast handig ook best wel luxe staan ;-) 1 merrie van ons heeft manen tot over haar knieën, deze vlecht ik in en doe ze daarna in een hangende knot, dan hangen ze zo'n 20 cm onder de manenkam. Gewoon vlechten heeft bij haar geen zin, want dan gaat ze er bij het eten nog op staan. Zowel de manen als staart worden bij mijn paarden NIET behandeld met een borstel, tenzij geheel klitvrij, schoon en makkelijk doorkambaar (bijvoorbeeld op wedstrijdterrein). "Onderweg" kom ik regelmatig mensen tegen die dat wel doen, dit is vaak ook duidelijk te zien. De manen- en staartharen breken erg snel waardoor deze, vooral onderin, erg dun worden. Mijn behandeling voor de manen en staarten is als volgt :-) De manen komen vrijwel geen klitten in, omdat ze ingevlochten zijn, als er wel klitten in zitten verwijder ik deze door midden van mijn eigen handen ("uitpluizen"). De staarten van onze paarden worden alleen ontklit nadat ze eerst grondig zijn gewassen en behandeld met anti-klit spray, zodoende heb je zo weinig mogelijk haarverlies. Daarnaast knip ik de staarten regelmatig op lengte, dit is per paard verschillend. 1 merrie gaat iets "zitten" bij het achterwaarts, dus haar staart is iets korter.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, veel succes met je verzorgpaardje!

Hier heb ik zeker wat aan, dankjewel! :) Vandaag was de eigenaresse ook opstal, ze pakte zo'n ovale plastic rosborstel met allemaal van die kleine pinnetjes en begon daar de staart mee te kamen, haren werden er terplekke uitgetrokken, ik probeerde voorzichtig te zeggen dat ze dit beter kon doen met een gewone mensen borstel en dan na het wassen en ontklitspray. Ze haalde haar schouders op, grijnsde en zei: nee hoor hoeft niet, ik doe het altijd zo, staat mooi. Waarop ik zei: ja maar ze staat in een modderpaddock, morgen is het weer net zo vies en geklit. Haalde weer haar schouders op en negeerde me, ze vond me duidelijk irritant. Ik vond dat weer irritant, en de haren die ik op de grond zag liggen ook. Was vandaag niet zo heel leuk, maar goed. Zij is de eigenaresse en bepaald wat er gebeurd helaas en dat is 'voor het rijden helemaal uitkamen met een rosborstel omdat dat mooi is, haaruitval maakt niet uit'. Beetje jammer :roll:

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:36

Tja lastig, maarja hij zal er niet dood van gaan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:08

Mocht jij een keer met de manen aan de slag gaan, als je cowboy magic gebruikt, gewoon even in laten trekken en dan uitpluizen, werkt prima :)

KusNiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:27

Ik heb zelf ook een jonge fries. Ik zelf kam zijn manen 1x per week (als het dat al is) en dan spuit ik ze in met Powerstriegel.. werkt perfect ruikt lekker en de blubber blijft niet aan zn manen plakken.. Sokken heeft hij nog niet echt dus daar hoef ik niks aan te doen.. Staartje is nog een plumo door de veulens die m zn hele staart hebben afgekauwt dus dat spuit ik in met striegel en doe er verder niks mee Als ik al wat kam dan doe ik dat dus absoluut niet met een manenkam of gewone borstel. Ik heb bij de kruidvat een borstel gekocht met varkensharen. hele stevige haren die ervoor zorgen dat de manen niet afbreken ik trek er dus geen plukken meer mee uit. Vlechten doe ik ook bijna niet omdat t dan allemaal afbreekt ook als ik t losjes doe.. Baardharen.. tsja.. K vind t niet super mooi maar t hoort bij m als is hij nog jong dus erg veel heeft ie er niet..

Zelf zou ik ook nooit knippen, trekken, etc.. 1x per maand word in de zomer gedouched :+ die powerstriegel haalt trouwens ook de zwarte kleur naar boven in zn manen staart sokken en vacht.. dus ook bruine plekken trekken helemaal bij. dus ook die knip ik er niet meer uit..

Hopelijk heb je er wat aan,

Daantje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:03

Als ik zo alles lees vinden veel mensen dat je er niet aan moet knippen en scheren.
Omdat ik mijn fries uitbreng in de sport, scheer ik de baard er gewoon af.
Ook scheer ik de benen tot aan de knieën, de sokken blijven wel zitten!
Dit doe ik voor mooie slanke benen, zelf vind ik het mooi.
De staart knip ik alleen het onderste stukje en de manen laat ik gewoon groeien.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:40

Hoe doen jullie het dan met lange manen die gewoon net iets korter moeten? Die van mij heeft wel lange manen, maar ik hoef geen bos van een meter er aan hebben. Als je het gaat knippen wordt het denk ik veel te recht, trekken lijkt me al helemaal geen goed idee, snijden dan?

KusNiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:34

EllaBellaah schreef:
Hoe doen jullie het dan met lange manen die gewoon net iets korter moeten? Die van mij heeft wel lange manen, maar ik hoef geen bos van een meter er aan hebben. Als je het gaat knippen wordt het denk ik veel te recht, trekken lijkt me al helemaal geen goed idee, snijden dan?

een beetje inknippen.. (ik ben kapster) Dan pak je een pluk in je handen tot aan de geweste maat waar je t af wilt knippen maar ipv recht afknippen knip je met je schaar richting je vingers zo knip je er kleine hapjes uit.. en is het natuurlijke effect niet weg.. (snap je t?? ) :+

Verder knip en scheer ik zo min mogelijk aan mijn fries.. hij hoeft ook niet in de wedstrijd dus is allemaal niet zo van belang.. Vind stiekem dat je een fries helemaal niet moet knippen en scheren.. zo vind ik dus ook dat een fries niet met 4 benen tot aan zn knieen in de modder moet staan (24-7 dan) die moeten gewoon altijd schoon en snachts op stal voor mn gevoel.. (ben zelf misschien iets teveel bezig met t ideaal beeld :)) )

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:46

Tja...iedereen heeft zn eigen gedachten over hoe en wat. Maar om de manen van een fries goed te verzorgen doen wij minimaal 1 x per week een goede antiklit (bv Cowboy-Magic) in de manen en pluizen we ze met de hand uit. Een borstel trekt vaak veel manen mee, dus met de hand is beter. Met bv wedstrijd doen wij wel de manen borstelen met een borstel zoals hierboven ergens vermeld stond. Wij houden de manen ook ingevlochten. We beginnen bij lange manen met een klein stukje (cm of 10) met een hengstenvlecht en vlechten na 10 cm weer naar beneden. Daarna maken we gewoon dikke losse vlechten naast elkaar. Dat eerste stukje invlechten voorkomt dat met eten de vlecht in de voerbak hangt zodat het paard hierop gaat kauwen. De staart wassen we als die vies is, en kan je net zoals elk andere staart verzorgen. Met betrekking tot toiletteren: Knippen van manen is not done, ook geen puntjes bijknippen,dit maakt de manen recht en dat ziet er niet mooi uit. Sommige mensen knippen wel eens de puntjes met de schaar omhoog zeg maar,zodat het er niet recht uit ziet, maar wij doen dit liever niet. De baard word met een tondeuse afgeschoren, en eventueel de oren bij geknipt. Ook scheren wij de voorbenen tot net boven de knie (aan de achterkant) veel friezen hebben daar 'punky'haar en daardoor lijken de benen korter en grover. Dus voor keuringen word altijd de achterkant van de voorbenen bij geschoren. De sokken kan je bij last van mijt en mok in de kootholte bijknippen of scheren,maar dit is niet bij elke fries nodig. Maar als je het netjes en voorzichtig doet, zie je hier niks van en kan het paard bij last van mok en mijt er baat bij hebben. Succes!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:53

Ik knip altijd de sokken bij dat ze niet op de grond hangen :j
En bij de halve friesen die geen grote sokken hebben die een paar sprietjes hebben hangen knip ik ze mooi gelijk een cm onder de kroonrand :j
Lijkt veel netter dat een paar losse plukken hier en daar.