Oren knip ik de wortels bij, sokken knip ik van onder iets bij zodat ze niet de hele dag in de modder hangen.
Verder alleen af en toe bijpunten van de manen en de staart op lengte houden, wat antiklit er in en uitborstelen.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
friesiszwart schreef:indien je mijn verzorger zou zijn dat mocht je absoluut niets knippen aan het paard, indien er geen medische reden zou zijn.
Zelf doe ik alleen de oren en kaaklijn en indien het paard hele dikke sokken heeft dan knip ik de kootholtes uit. Dus aan de buitenkant zeg maar zie je niets maar voorkomt toch problemen zoals mok.
BarockPinto schreef:Achja, ik kan me er niet zo druk om maken hoor.
Als ik een verzorgsters zou hebben die iets aan mijn peerd deed wat ik niet leuk vind, dan zou ik er wat van zeggen , maar komop het groeit wel weer aan hoor.
Ik heb ook wel eens jaren geleden de maantop van van verzorgpony recht afgeknipt, zag er niet uit
Als haar staart trouwens erg in de knoop zit kan je die wel wassen nu hoor.
Gewoon een emmer met shampoo, staart erin hangen en ff laten weken, daarna nieuwe emmer met water om de staart uit te spoelen.
Heb je ook geen tuinslang nodig.
Dan antiklit erin en heel voorzichtig doorborstelen met een mensen borstel.
Tenzij ze in een modderige wei staat, dan heeft het niet zo heel veel nut
Ocorde schreef:Mijn friese paarden krijgen allemaal dezelfde behandeling
Aangezien onze friezen in de sport lopen, probeer ik zoveel mogelijk elegantie uit te laten stralen zonder dat de raskenmerken hierdoor worden aangetast. Het baard en de oortjes scheer ik, overtollige haren op billen en benen ook. Ter voorkoming van mok, scheer ik ook de kootholtes kaal. Dit heeft niet bij iedereen de voorkeur, maar ik vind het naast handig ook best wel luxe staan1 merrie van ons heeft manen tot over haar knieën, deze vlecht ik in en doe ze daarna in een hangende knot, dan hangen ze zo'n 20 cm onder de manenkam. Gewoon vlechten heeft bij haar geen zin, want dan gaat ze er bij het eten nog op staan. Zowel de manen als staart worden bij mijn paarden NIET behandeld met een borstel, tenzij geheel klitvrij, schoon en makkelijk doorkambaar (bijvoorbeeld op wedstrijdterrein). "Onderweg" kom ik regelmatig mensen tegen die dat wel doen, dit is vaak ook duidelijk te zien. De manen- en staartharen breken erg snel waardoor deze, vooral onderin, erg dun worden. Mijn behandeling voor de manen en staarten is als volgt
De manen komen vrijwel geen klitten in, omdat ze ingevlochten zijn, als er wel klitten in zitten verwijder ik deze door midden van mijn eigen handen ("uitpluizen"). De staarten van onze paarden worden alleen ontklit nadat ze eerst grondig zijn gewassen en behandeld met anti-klit spray, zodoende heb je zo weinig mogelijk haarverlies. Daarnaast knip ik de staarten regelmatig op lengte, dit is per paard verschillend. 1 merrie gaat iets "zitten" bij het achterwaarts, dus haar staart is iets korter.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, veel succes met je verzorgpaardje!
EllaBellaah schreef:Hoe doen jullie het dan met lange manen die gewoon net iets korter moeten? Die van mij heeft wel lange manen, maar ik hoef geen bos van een meter er aan hebben. Als je het gaat knippen wordt het denk ik veel te recht, trekken lijkt me al helemaal geen goed idee, snijden dan?