Andalusiër té temperamentvol tijdens het rijden. TIPS ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Enamorado

Re: Andalusiër té temperamentvol tijdens het rijden. TIPS ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:59

Even wat anders. Waarom zou noor tanger jou niet kunnen helpen?
Ze kan toch eerst eens samen met jou naar ontspanning zoeken in stap? Of werken aan de hand kan ze je leren en laten zien, dubbele longe. Ze kan echt heel veel. Of heeft zij tegen u gezegd: Ik geef alleen les in een bak?

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:18

furioso schreef:
Ik kan af en toe mee naar een manege waar ik vrij mag rijden (geen les dus) --> ik kan dan meerijden met een vriendin maar aangezien zij een KWPN heeft rijden we naar haar manege.
Ik woon in België, de meeste mensen hier op bokt zijn van Nederland (logisch)
Ik weet dat Noor Tanger me les aanbood maar ik heb zelf geen piste ter beschikking.
Ik ga met mijn paard dus grondwerken, vrijheidsdressuur, balkjes lopen, longeren,.. al die dingen en ook hetgene wat Andafries allemaal zei :)
Ik ga binnenkort dan bij de Lrv en daar kan ik dan wekelijks les nemen en mag ik daar altijd rijden wanneer ik wil/kan dus dat is dan toch al veel beter ? :)
Mijn zadel is in orde en is gepast door de zadelmaker, het is ook een nieuw zadel :)

Hopelijk zie we binnenkort een heel verschil :j

je krijgt 1x in de week les met een ander paard of wat ?? want dat lost je probleem dan toch niet op.
je kan als je vrij kan rijden in een manege daar ook de bak huren voor een halfuurtje les.
en er zijn heus wel mensen die je brengen willen toch.

Ik denk dat je een beetje het onmogelijke vraagt. je wilt geen hulp of kan het niet vinden
je hebt geen ruimte tot je beschikking om te trainen
maar hoe moet je iets oplossen ?? je kunt er geen pil in stoppen en dat hij dan ineens alles wel goed doet of het probleem weg is.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 18:37

Nee Noor Tanger heeft dat niet gezegd.
Ik weet ook niet helemaal wat ze allemaal kan (nu dus wel)
En ik ga les nemen met mijn eigen paard 1x per week en ja de piste huren weet ik nog niet, zal is gaan vragen.
Ik heb toch in vorige berichten gezegd dat ik wel naar een manege en lrv kan gaan ?
Dit is wel 45min heen stappen maar dat heb ik ervoor over.
Ik wil echt wel hulp daarom plaatste ik dit hier ook op bokt, ik wil geen geruzie of discussie aub.
Ik wil het beste voor mijn paardje en als dat nu bv alleen grondwerk en longeren enzo is en niet rijden dan wil ik dat zeker doen als ik er mijn paard en mezelf mee help :)

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:44

Het is ook niet mijn intentie om een discussie met je op te starten.
Maar in je eerdere topics zijn met jou filmpjes al heel veel adviezen gegeven. Er staat echt zo veel in wat mensen geschreven hebben.

Ik heb je toen ook een e book laten zien van marijke de jong. Daar staat al heel veel in. Noor wilde zelfs naar je toe komen als ik mij niet vergis. Mensen hebben dus echt wel met je mee gedacht.
Longeren, grondwerk, balkjes lopen. allemaal goed. Rug na laten kijken is ook zeker een idee. Ik kan je zelfs nog een zeer goede dierenarts geven in belgie die heel veel van ruggen weet en ook van problemen met PRE's.
Maar dit is ook niet iets wat je zo even oplost. Je zal echt elke dag er mee bezig moeten zijn. Lezen leren en doen.
Werken aan de hand met een academische kaptoom. En nieuw zadel zegt mij niet zoveel. Als je paard van bouw veranderd in korte tijd kan een zadel al weer niet goed liggen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:47

En.. alleen grondwerk en longeren zonder begeleiding kom je ook niet verder mee...
wordt dus een bijbaantje en flink sparen zodat je de juiste plek en begeleiding kan betalen.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 18:49

Ik weet dat ik toen al veel tips en adviezen gekregen heb ja ik ga echt m'n best doen.
En een kaptoom heb ik wel maar geen academische :s
Ik zal nog is iemand mijn zadel laten nakijken :)
@ Evelijn: ik heb weekend werk en vakantie werk dus dat moet wel lukken ;)

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:29

Hallo, ik ken je van ziens van de enkele keren dat je met je paard bent voorbij gereden ;) Misschien moet je eens een persoonlijk bericht naar mijn zus (Dorien_Boy hier op bokt) sturen. Zij is een erg geschikt persoon voor je om je les te geven en verder te begeleiden. Ze rijdt volgens de klassieke rijkunst en kan je ook in het begin helpen met enkele grondwerk lessen. Ik herken sommige problemen van je wel in mijn tinkertank en ook wij hebben enkel maar een wei ter beschikking maar mijn zus heeft me toch heel erg kunnen helpen. In het begin met wat grondwerklessen en ook qua rijden want ook op een wei valt er wel te rijden hoor ;) Je schrijft ook dat je een kleine paddock ter beschikking hebt? Ook op een kleine ruimte kan je al erg veel doen hoor! Mijn zus is sinds enkele maanden ook in het bezit van een andalusiërjaarling dus ze is ook bekend met het ras.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 20:51

@ Soprano: Jaa das waar ook :)
Ooh jaa als je zus dat zou willen doen dat zou echt super zijn! :D

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:48

Hallo,

Mooi paardje, wat ik zie bij je profielfoto's is dat je je knieen optrekt en ver achter op het zadel zit. Als dit bij dit paardje ook het geval is dan zou ik zeggen, beugels langer, diepste punt van het zadel opzoeken. Dan druk je niet zo zwaar op de lendenen.
Dat zou de oorzaak kunnen zijn. Daarnaast zie ik op de profielfoto's een paardje dat met slof in elkaar getrokken wordt. Ik mis ontspanning in de nek en de rug. Het ziet er niet mooi uit. Als je dit paardje ook met zoveel spanning rijdt dan is het dus een ruiterprobleem en geen probleem van je paard. Probeer vertrouwen te hebben, laat los, rij naar voren, zorg voor ontspanning van jezelf dat breng je over naar je paard. En neem les ;) succes

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:58

In je profiel zie ik wel een bak,waar is dat dan?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:33

Moeilijk oordelen zonder filmpje , hij rent waarschijnlijk met je weg vanwege een zitprobleem van jou , als je dit wil oplossen goed les nemen , op een forum kunnen we je dingen aanraden maar er moet echt iemand in levende lijve even kijken wat precies het probleem is.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 16:34

Ik rij niet met een slof hoor ;)
Ik heb dat zelfs niet wat je misschien kan zien op een foto zal een martingal zijn :)
Vandaag ben ik in de manege gaan rijden en hij ging weer wat beter, meer ontspannen en liet zich meer zakken en mijn beugels ook een gaatje langer ;)

@kohtje: die bak bedoel ik die is echt te klein als je deftige figuren enzo wilt rijden en voor te galopperen ook.
Maar hier kan ik wel longeren en draven en stappen :)

Vanaf volgende week ga ik normaal gezien les nemen :)

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:05

Ziet er niet uit als een martingaal,is iets anders, maar moeilijk te zien, maar goed, blijf erbij dat het een onvriendelijk beeld is, in elkaar getrokken hals met knikkend hoofd. En waar je kunt draven, kun je ook galopperen volgens mij. Succes met de les

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:23

Nu heeft het weinig zin om te rijden in een bobbelige bevroren weiland. Probeer van het voorjaar een bak te maken en ga in het begin vaker dan 1x per week lessen. Beter even investeren en goed opstarten dan kan je daarna zelf verder.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 17:31

Jaa is goed :)
Ik zal van een stuk van de wei als piste gebruiken en nog maar alleen gebruiken voor stappen en draven galop ga ik nog even uitstellen :)
En ja het zal beter zijn dat ik dan meer les per week kan nemen :)
Vanaf dat het niet meer vriest :Y)

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:02

furioso schreef:
@kohtje: die bak bedoel ik die is echt te klein als je deftige figuren enzo wilt rijden en voor te galopperen ook.
Maar hier kan ik wel longeren en draven en stappen :)

Nou moest ik zo'n bak hebben zou ik al hééééél blij zijn! Je moet ook niet persé galopperen hé, ik zou zeker eerst in stap en draf oefenen!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:07

Waarom kun je geen figuren rijden in een kleine bak?
En wat betreft de galop, laat die komende tijd maar even voor wat het is... Niet onder het zadel doen, maar ook niet aan de longe. Galoperen doet die maar met zijn vriendjes op het land.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:22

Even niet galopperen, daar kunnen ze ontzettend heet en stressig van worden...

Even stapje terug en lekker ontspannen aan een lange teugel proberen te gaan stappen, als dat goed gaat teugel ietsje oppakken en met een zachte ontspannen hand wendingen gaan stappen, eerst groot en dan steeds iets kleiner zolang het maar ontspannen blijft gaan...
Als dit goed gaat probeer je met licht contact aan te draven, als rechtuit te vluchterig gaat blijf je op een grote volte.
Probeer het tempo laag te houden, liefst onder het tempo wat hij zelf wil lopen.
Gaat hij harder vang je op met een ophouding en als hij terug komt in tempo ontspan je gelijk weer je hand zodat hij voelt dat het goed is wat hij doet.
Ook met je stem kun je heel veel doen, rustig en zacht praten brengt ook rust en ontspanning over...
Gaat hij te hard in draf blijf je niet tegenhouden maar ga je weer naar stap en begin je weer opnieuw met je stapwerk tot de rust weer helemaal terug is...

succes!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:28

Paard is er duidelijk balanstechnisch niet aan toe om te galoperen, andaluus of niet. Bovendien heeft ts daar momenteel nog geen veilige omstandigheden voor. Dus imo is het dan beter om even niet te galoperen...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:37

Komt hij zo in de winter wel voldoende buiten?

Waarom galoppeer je al met je paard? Die is er gewoon nog niet klaar voor.

Je hebt je wel wat op de hals gehaald, Andalusiërs zijn niet bepaald beginnerspaarden en ik vind ze ook niet geschikt voor de moderne manier van rijden (veel druk, aangenomen teugels etc.).

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 21:58

De piste ligt niet gelijk dat bedoel ik dus, het is geen mooie rechthoek --> de ene kant is smaller dan de overkant maar soit ja ik kan er wel in rijden en zoals ik al zei ga ik alleen stappen en draven :)
Ook zoals Nouvel zegt ga ik het doen ;)
Ik werk zowieso al veel met mijn stem en meestal wordt hij er ook rustiger van
Hij komt elke dag buiten, Nu vanaf 8uur tot 17uur ongeveer
In de zomer blijft hij 24/7 buiten :)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:02

Heb je dit paard zelf ingereden ?

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 22:05

@jus: Nee ik heb hem niet zelf ingereden.

yasmintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:33

Ik denk ook dat de rijsteil, te zien op de foto's, niet ten goede komt bij dit paard.
Maar kan dat je op hem natuurlijk anders rijd.
Het viel me wel op dat je paard precies van nature zwak is achter in de benen, dit leek me zo op de eerste foto van je shoot(daar heeft hij een vreemde stand), en verder, ook vaak oren naar achter gericht in vrijheid wat kan wijzen op last van iets tijdens het lopen , ofwel is het toeval, het zijn dan ook maar foto's.
Ik zou er toch eens op letten en wil wel eens een filmpje zien waar je hem rijd, kan ik dat hier ergens terug vinden?
Voor de rest wens ik je veel succes

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 15:35

Op de Lrv zeiden ze ook al dat hij zijn achterbenen niet goed onder zijn lichaam brengt.
Maar ik ga hem niet meer rijden en alleen longeren om ervoor te zorgen dat zijn achterhand er beter onderkomt en hij meer spiertjes bijkrijgt en hij rustiger kan lopen :)
Anders zal ik van de week een filmpje maken tijdens het longeren ? :)
en zijn oren draait hij naar alle kanten tijdens het rijden, op de weide, tijdens die shoot,...
En op die foto inderdaad daar staat die heel raar op (heb hem even terug bekeken) Denk wel dat het ligt aan de hoek waarin de foto genomen is :)