PinkPrincess schreef:
Inderdaad!!!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Paashaas schreef:Ik heb Z2 gereden met meerdere paarden en in training was mijn eigen paard prix St. Georges en waren we ook bezig met de wissels om de pas en de passage en piaff alleen doordat hij lyme kreeg heb ik hem dat nooit kunnen starten.
En ik heb niet de behoefte om weer op wedstrijd te gaan maar thuis fijn mijn paard dressuurmatig optrainen wil ik wel en daarnaast lekker het bos in gaan.
Paashaas schreef:Angela schreef:Bij een hengst die je op latere leeftijd gaat ruinen is het altijd afwachten hoe ze zich gaan ontwikkelen. De ene is daarna net als iedere andere ruin, en de ander blijft een hengst, maar dan zonder hormonen die opspelen. Mijn ruin heb ik met ruim 4 jaar laten ruinen. Hij is nog steeds erg gericht op merries, maar heeft nu wel veel meer rust over zich, staat ook samen met 2 andere ruinen, en dat had denk ik niet gegaan toen hij nog hengst was. Hij is wel gericht op de merries, maar als hij ze eenmaal gezien heeft, kan hij ook gewoon aan het werk, toen hij nog wel hengst was (en de merries ook zo hengstig als wat waren), was ik meer bezig met hem de andere kant opsturen dan dat je ook echt relaxed kon rijden. Dat is er nu helemaal (nou ja, bijna) af.
Dankjewel voor je duidelijke antwoord.
Dus bij een hengst van 4 à 5 jaar die niet erg gericht is op merries en weinig hengstengedrag vertoont kan na het ruinen hopelijk dus gewoon naast merries staan?
Paashaas schreef:Klopt het dat Cartujano's altijd wratten onder hun staart hebben?
En waarin qua karakter en bouw verschillen ze van een pre?Kelly_Taco schreef:Ik heb mijn PRE gekocht bij Buene Suerte, Jacqueline de Ridder.
Ook een heel betrouwbaar adres.
Ze haalt zelf de paarden uit Spanje en heeft ze altijd eerst een tijd thuis staan voordat ze verkocht worden.
Ze heeft ook echte zuivere Cartujano's staan, echt sprookjespaarden.
Haar website is http://www.andalusiers.nu maar ze is telefonisch ook goed bereikbaar.
Kelly_Taco schreef:De PRE is wel sensibel maar ik denk dat de TS daar wel mee on kan gaan. Denk meer dat ze bedoeld dat ze geen hypernerveus beest wil waar je niet met je been aan kan komen.
Dat is met een PRE niet echt een probleem omdat ze wel heel zuiver in het hoofd zijn (uitzonderingen daar gelaten) en zo makkelijk zitten dat je ook niet snel uit balans raakt.
Paashaas schreef:Klopt het dat Cartujano's altijd wratten onder hun staart hebben?
En waarin qua karakter en bouw verschillen ze van een pre?
Angela schreef:Paashaas schreef:Ik heb Z2 gereden met meerdere paarden en in training was mijn eigen paard prix St. Georges en waren we ook bezig met de wissels om de pas en de passage en piaff alleen doordat hij lyme kreeg heb ik hem dat nooit kunnen starten.
En ik heb niet de behoefte om weer op wedstrijd te gaan maar thuis fijn mijn paard dressuurmatig optrainen wil ik wel en daarnaast lekker het bos in gaan.
In dat geval denk ik zelfs dat een redelijk voorwaartse en sensibele PRE je ook zou passen. Paarden op dat niveau zijn meestal geen "doetjes", dus je bent al veel meer gewend, en zal je (ondanks je beperking nu) waarschijnlijk ook prima kunnen zitten, en weten wat voor een hulpen je geeft. Je zoekt dus eigenlijk vooral een paard dat geen misbruik gaat maken van de situatie, niet enorm groot is, maar wel de potentie heeft voor de hogere sport (al is dat thuis). Lijkt me dat je zo'n paard prima binnen het ras gaat vinden
Angela schreef:Je zoekt dus eigenlijk vooral een paard dat geen misbruik gaat maken van de situatie, niet enorm groot is, maar wel de potentie heeft voor de hogere sport (al is dat thuis). Lijkt me dat je zo'n paard prima binnen het ras gaat vinden