P.R.E. / Andalusier Ervaring qua Ras + Verkoopadress gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:02

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:07

Paashaas schreef:
Ik heb Z2 gereden met meerdere paarden en in training was mijn eigen paard prix St. Georges en waren we ook bezig met de wissels om de pas en de passage en piaff alleen doordat hij lyme kreeg heb ik hem dat nooit kunnen starten.
En ik heb niet de behoefte om weer op wedstrijd te gaan maar thuis fijn mijn paard dressuurmatig optrainen wil ik wel en daarnaast lekker het bos in gaan.

In dat geval denk ik zelfs dat een redelijk voorwaartse en sensibele PRE je ook zou passen. Paarden op dat niveau zijn meestal geen "doetjes", dus je bent al veel meer gewend, en zal je (ondanks je beperking nu) waarschijnlijk ook prima kunnen zitten, en weten wat voor een hulpen je geeft. Je zoekt dus eigenlijk vooral een paard dat geen misbruik gaat maken van de situatie, niet enorm groot is, maar wel de potentie heeft voor de hogere sport (al is dat thuis). Lijkt me dat je zo'n paard prima binnen het ras gaat vinden :j

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:50

Paashaas schreef:
Angela schreef:
Bij een hengst die je op latere leeftijd gaat ruinen is het altijd afwachten hoe ze zich gaan ontwikkelen. De ene is daarna net als iedere andere ruin, en de ander blijft een hengst, maar dan zonder hormonen die opspelen. Mijn ruin heb ik met ruim 4 jaar laten ruinen. Hij is nog steeds erg gericht op merries, maar heeft nu wel veel meer rust over zich, staat ook samen met 2 andere ruinen, en dat had denk ik niet gegaan toen hij nog hengst was. Hij is wel gericht op de merries, maar als hij ze eenmaal gezien heeft, kan hij ook gewoon aan het werk, toen hij nog wel hengst was (en de merries ook zo hengstig als wat waren), was ik meer bezig met hem de andere kant opsturen dan dat je ook echt relaxed kon rijden. Dat is er nu helemaal (nou ja, bijna) af.

Dankjewel voor je duidelijke antwoord.
Dus bij een hengst van 4 à 5 jaar die niet erg gericht is op merries en weinig hengstengedrag vertoont kan na het ruinen hopelijk dus gewoon naast merries staan?

Mijn ruin is ook laat gecastreerd (4,5) maar die zet ik zo bij merries in de paddock.
Tegenover ruinen wel wat dominant maar niet extreem.
Als hij aan het werk is merk ik er niets van.

Dat is juist het fijne aan dit ras, dat ze erg met de baas bezig zijn.

Vind je schimmels pertinent niet mooi?
Een goede bruine/zwarte zijn behoorlijk aan de prijs.

Via Baroque horses kun je ook met hun naar Spanje.
Ze komt ook op de fokkerij waar mijn paard is geboren
www.yeguadafarriols.com
De paarden krijgen daar een ontzettend fijne basis.

Een echt mooie schimmel kan ik toch wel erg van kwijlen hoor!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:56

Paashaas schreef:
Klopt het dat Cartujano's altijd wratten onder hun staart hebben?
En waarin qua karakter en bouw verschillen ze van een pre?

Kelly_Taco schreef:
Ik heb mijn PRE gekocht bij Buene Suerte, Jacqueline de Ridder.
Ook een heel betrouwbaar adres.
Ze haalt zelf de paarden uit Spanje en heeft ze altijd eerst een tijd thuis staan voordat ze verkocht worden.

Ze heeft ook echte zuivere Cartujano's staan, echt sprookjespaarden.
Haar website is http://www.andalusiers.nu maar ze is telefonisch ook goed bereikbaar.

Die wratten die jij bedoeld zijn melanomen denk ik.
Die heeft iedere schimmel in zich, ze komen alleen niet altijd tot uiting.

De Carujano's zijn echt heel erg sportgericht gebouwd, wat beter in de ruglijn dan de meeste PRE's.
En daarbij vaak beter bewegen.
Ik weet dat Jacqueline een aantal hele mooie heeft staan met heel fijn karakter en ontzettend bewegen!
Maar aan de Cartujano hangt een prijskaartje. Deze komen ook bij 1 van de beste fokkers vandaan.
https://www.facebook.com/media/set/?set ... =3&theater

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:02

Mijn ruin is op 7 jarige leeftijd nog gecastreerd en kan juist prima bij merries.
Qua hengstengedrag heeft hij nog wel dat hij moeilijk andere ruinen accepteerd, vooral nu hij een vriendinnetje heeft. En wat hij doet (maar dat hoor ik wel vaker, niet alleen bij de PRE's) is mijn merrie 'dekken' als ze op dr top van haar hengstigheid is. Hij hoort de klok nog wel luiden zeg maar..

Verder kan ik uit je verhaal ook opmaken dat een PRE inderdaad goed bij je wensen passen, maar net als bij KWPNers is geen PRE gelijk aan elkaar. Je hebt hele vurige PRE's maar ook hele kalme bomproof paarden. baroquehorses is inderdaad zeer aan te raden. 1 ze hebben veel verschillende paarden staan, 2 ze hebben veel kennis in huis. Ik wil je alvast wel waarschuwen dat het maar zo kan dat je met een heel ander paard thuis kan komen dan je van tevoren had gedacht. ;) De PRE kiest zijn mens, de mens niet zijn PRE...

Kelly_Taco

Re: P.R.E. / Andalusier Ervaring qua Ras + Verkoopadress gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:05

Helemaal waar :)
Ik ging voor een stoere schimmelhengst en kwam thuis met een bange bruine ruin :+

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:05

Ik denk dat op veel vlakken een P.R.E. een goede keuze is.
Echter krijg ik een beetje een tegenstrijdig gevoel want de P.R.E. is wel héél sensibel. Ze zijn koel in hun kop maar wél sensibel en gevoelig.
Tevens leven ze over het algemeen volgens het tot hier en niet verder principe. Een P.R.E. zal je laten merken dat hij met respect behandeld wil worden tegenover veel andere rassen die dat niet doen.
Ik denk dat je beter kan kijken naar een ruin die al wat langer geruind is. Wanneer je hem op latere leeftijd laat ruinen zal hij waarschijnlijk meer hengstengedrag vertonen ookal zijn ze over het algemeen wel makkelijker te handelen dan andere rassen.
Ik heb natuurlijk geen inzage in je budget maar er zijn nu eenmaal meer schimmels en om die reden zijn deze ook gewoon goedkoper. Daarnaast denk ik dat je als je niet op kleur gaat kiezen meer kans van slagen hebt om een geschikt paard te vinden (wederom omdat er hier meer van zijn).

Kelly: ik ging ook op zoek naar een opgeleide schimmel hengst en kocht uiteindelijk een zwarte onbeleerde merrie :j
maar ja als de klik er is is de klik er gewoon en daar kon ik niet omheen hahaha

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:07

zodiacje schreef:
Mijn merrie komt van de Woeste Hoeve..

ik denk dat de PRE's voor een heel groot stuk wel aan je wensen
Zullen voldoen :j

2 van mijn PRE's ook :j
echter zijn deze vaak niet ingereden

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:17

De PRE is wel sensibel maar ik denk dat de TS daar wel mee on kan gaan. Denk meer dat ze bedoeld dat ze geen hypernerveus beest wil waar je niet met je been aan kan komen.
Dat is met een PRE niet echt een probleem omdat ze wel heel zuiver in het hoofd zijn (uitzonderingen daar gelaten) en zo makkelijk zitten dat je ook niet snel uit balans raakt.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:28

Kelly_Taco schreef:
De PRE is wel sensibel maar ik denk dat de TS daar wel mee on kan gaan. Denk meer dat ze bedoeld dat ze geen hypernerveus beest wil waar je niet met je been aan kan komen.
Dat is met een PRE niet echt een probleem omdat ze wel heel zuiver in het hoofd zijn (uitzonderingen daar gelaten) en zo makkelijk zitten dat je ook niet snel uit balans raakt.

Jups maar tussen een sensibel paard en een heethoofd zit een groot verschil hahah

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:45

Paashaas schreef:
Klopt het dat Cartujano's altijd wratten onder hun staart hebben?
En waarin qua karakter en bouw verschillen ze van een pre?

Dat komt bij Cartujano's wel regelmatig voor, zeker naarmate ze meer op leeftijd zijn. Het zijn melanomen, geen wratten. Ze zijn normaal gesproken niet kwaadaardig en ze hebben er meestal geen last van. Het is belangrijk dat ze voldoen vocht binnen krijgen en eiwitrijk voer. Een paard dat op de wei staat zal er minder last van hebben dan eentje die alleen maar droogvoer krijgt.

Cartujanos hebben een meer traditionele bouw, vierkantsmodel, veel behang en ander gangenwerk (meer opwaarts). Dit type is zeer geschikt voor de klassieke rijkunst. Ze hebben vaak de mogelijkheden voor een spectaculaire passage. Wat ook vaker voorkomt is het maaien met de voorbenen. Dat is in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt geen defect. De Spanjaarden vonden dat mooi.

Bij mij kun je ook terecht voor een PRE, ik werk oa iemand die een probleem heeft met zijn been. Rijden op een PRE met een handicap hoeft geen belemmering te zijn. De PRE heeft een heel fijn karakter. Ze zijn goudeerlijk en koel in de kop. Ik zie hier verder vaak genoeg jonge kinderen met hengsten rondrijden.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:21

Denk dat je een PRE zeker geschikt kan zijn. Oud stalgenootje van mij heeft na een ongeluk waardoor ze een lichamelijke beperking had een PRE gekocht. Was precies wat jij zoekt, fijn dressuurpaard en superbraaf in het bos. Vrouw waarvan ik altijd les heb gehad heeft ook een PRE gehad, naar het Z gereden, en toen is hij gecastreerd en verkocht aan een 14-jarige meisje wat recht van de manege af kwam. Meisje had er best wat moeite mee maar nooit dat het niet verantwoord was of dat je dacht dat het paard misbruik van de situatie maakte. Zelfs hele brave KWPN-ers heb ik nog nooit zo braaf meegemaakt als die twee. Terwijl het wel fijn te rijden voorwaartse paarden waren.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:39

Ik denk dat je een goede keuze maakt.

Na mijn ongeluk waarbij mn knie aan gruzelementen is gegaan ging ik op zoek naar een barok paard en heb een Lusitanomerrie gekocht. De beste aankoop in mijn leven kan ik wel zeggen :D

Wat betreft "sensibel" ik vraag me af wat je daar precies mee bedoelt. Want sensibel zijn ze juist wel. Maar wat mij betreft is dat juist positief want ze hebben maar heel weinig aanwijzingen nodig.
Natuurlijk is mijn merrie ook wel eens een bengel maar altijd op een manier dat je er vooral om moet lachen.

Veel plezier met je zoektocht en daarna vooral ook heel veel plezier met je aanwinst :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:31

De pre's die is ken zijn allen zeer sensibel en zou hierdoor niet mijn keuze zijn. Wat vind je van een fries, over het algemeen zij zij wel nuchter en koel in het hoofd. (let op ook bij het friese paard zijn drukkere lijnen).

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:40

Mijn ervaring met Friezen tov PRE's is juist dat een Fries heel vaak heel rillerig kan zijn, tov buitenrijden, PRE's hebben dit juist absoluut niet. PRE's staan zéér bekend juist om de 'koelheid' in de kop :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:15

En friezen hebben meestal (niet altijd) een gang waarbij je heel hoog opgegooit wordt, lijkt me gezien de knie niet echt wenselijk.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:17

Denk dat de PRE wel iets voor jou kan zijn. Maar zoek geen paard bij Yeguada Nordica of El Pasion, ervaringen wil ik je wel toesturen via pb.

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:37

Mijn geweldige ruin PRE komt van stal Melek.
Ik heb gezocht op een paard met rustig karakter en die heb ik gevonden.
Ben het wel eens met de anderen sensibel zijn ze zeker, maar dat is een kwestie van respect geven aan je paard, dan zal hij het ook aan jou geven. Mijne is 4 jaar en geweldig in het bos! Niet gauw onder de indruk, en zeer betrouwbaar. Maar let op er zijn ook veel renners!

Ik heb net gekeken maar ze hebben een hele mooie bruine hengst staan!

http://www.stal-melek.nl/andalusiertekoop.html

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:06

Stal Melek zou ik nooit gaan kijken.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:24

En die is trouwens al verkocht. Ik had ook al contact opgenomen met die stal.

zomers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:39

Ik heb sinds 1 maand een PRE, hij is 13 jaar lang hengst geweest en ik heb 'm 5 maanden geleden laten ruinen. Hij is een stuk rustiger geworden en staat nu naast merries en ruinen in de paddock. Bijtgedrag is niet helemaal weg, maar zo goed als onder controle. Het kan dus wel.

De hoeven zijn wel iets anders dan bijvoorbeeld een KPWN'er, tenminste als ik de hoefsmid mag geloven. Maar ook een goeie hoefsmid weet hiermee om te gaan. Mijn PRE staat overigens niet op ijzers.

Goeie keuze, heel veel plezier met je zoektocht (ook dat is al leuk!)
En Melek zou ook niet mijn keuze zijn trouwens...

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:47

Een PRE is precies zo nerveus als dat je zelf bent. Ze voelen jouw energie. Als jij vertrouwen hebt in zo'n paard, heeft het paard dat ook in jou. Op het moment dat je dingen wilt forceren of je bent bang, raakt het paard ook gespannen. Dat wordt bedoeld met gevoelig. Als je spanning voelt bij een paard (ongeacht of het gaat om een PRE of een ander ras) is het zaak zelf ontspannen en rustig te blijven. Als dat niet lukt kan het niet meer op jou vertrouwen en is er geen samenwerking meer. Als je een paard zoekt dat je kunt domineren dan is een PRE of een Lusitano wellicht een minder goede keus. Zoek je een paard om samen te genieten en te werken, is de PRE een uitstekende optie, ongeacht de vraag of je een handicap hebt.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:59

Ik had net met een PRE dat ik er rustiger opzat, omdat ze zelden de schrikreacties vertonen zoals een kwpn'er dat doet. Wegrennen en terwijl nog bokken of alles dichtgooien en 180° draaien, heb het nooit een PRE weten doen. Die rust straal je dan weer uit naar je paard.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 00:45

Ik ga morgen proberen al jullie antwoorden te lezen en eventueel te beantwoorden.
Heb het helaas even behoorlijk druk, maar alvast super bedankt voor al jullie reacties!

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 17:12

Angela schreef:
Paashaas schreef:
Ik heb Z2 gereden met meerdere paarden en in training was mijn eigen paard prix St. Georges en waren we ook bezig met de wissels om de pas en de passage en piaff alleen doordat hij lyme kreeg heb ik hem dat nooit kunnen starten.
En ik heb niet de behoefte om weer op wedstrijd te gaan maar thuis fijn mijn paard dressuurmatig optrainen wil ik wel en daarnaast lekker het bos in gaan.

In dat geval denk ik zelfs dat een redelijk voorwaartse en sensibele PRE je ook zou passen. Paarden op dat niveau zijn meestal geen "doetjes", dus je bent al veel meer gewend, en zal je (ondanks je beperking nu) waarschijnlijk ook prima kunnen zitten, en weten wat voor een hulpen je geeft. Je zoekt dus eigenlijk vooral een paard dat geen misbruik gaat maken van de situatie, niet enorm groot is, maar wel de potentie heeft voor de hogere sport (al is dat thuis). Lijkt me dat je zo'n paard prima binnen het ras gaat vinden :j

Ik kan nog steeds prima op mijn zit rijden en ook qua balans zolang ze rechtdoor of naar rechts gaan..
Linksom gaat een stuk moeilijker omdat mijn heup dan precies de verkeerde kant wil op bewegen.
En aan galopperen met mijn been gaat bv weer moeilijk, alleen als ze goed op mijn zit aanspringen.
Mijn balans als ze een plotselinge beweging maken is niet zo goed meer, hopelijk verbeterd dat wel nog als ik meer aan mijn beperking met rijden gewend raak en het paard en zijn manier van bewegen goed leer kennen.

Ik ben inderdaad wel wat gewend, heb vroeger geen doetjes gereden.
Maar ik ben nu geen held meer met rijden, ten eerste doordat mijn balans niet meer zo goed is en ten tweede omdat ik bang ben om opnieuw mijn been ernstig te blesseren.

Angela schreef:
Je zoekt dus eigenlijk vooral een paard dat geen misbruik gaat maken van de situatie, niet enorm groot is, maar wel de potentie heeft voor de hogere sport (al is dat thuis). Lijkt me dat je zo'n paard prima binnen het ras gaat vinden :j

Perfect omschreven en dan nog een paard met een rustig karakter.