PRE appart loopje achterhand

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:52

Cyrina schreef:
0mandy0 schreef:

Dit paard loopt gewoon niet goed.

Voor de rest zetten PRE's hun achterbeen van nature vaak verder onder dan bijvoorbeeld een KWPNer. Dit doen ze ook al als ze voor onder het zadel nog niet echt weg kunnen komen. Zijn ze meer getraint dan komt het allemaal goed, tenzei zoals smeetjoew zegt, men er met te veel druk aan gaat rijden, dan wordt het juist erger.

Dat PRE's heel lang niet voor de dressuur zijn gefokt is ook niet zo. Het is maar net welke bloedlijn je pakt. Escalera paarden worden al eeuwen voor de dressuur (beweging) gefokt, terwijl bijvoorbeeld Yeguada Militait het meeste lette op een zeer meegaand karakter en Miura weer voor het stierenvechten etc. etc. Dit zal oo kzo blijven want de een wil dit met zijn paard en de ander dat.

Scheelt weer een stukje typen, het paard op het filmpje loopt helemaal niet goed, en dat ligt niet aan het ras;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:34

smeetjoew schreef:
. Hetzelfde zie je vaak terug in bijv de piaffe: dat heeft vaak ook totaal geen zweefmoment. Ze tillen twee benen op, zetten ze weer neer en tillen dan de andere twee benen op, terwijl het toch de bedoeling is dat ze min of meer 'opveren'.

Sinds wanneer heeft piaffe een zweefmoment???????????????????? Knap paard wat in een draf op plaats met 4 benen los komt van de grond _O-
Daarbij laten juist PRE en Lusitano's vaak een veel betere piaffe zien dan de meeste KWPN'ers......................

Cyrina

Re: PRE appart loopje achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:42

Haha, idd een piaffe hoordt absoluut geen zweefmoment te hebben, anders is het geen piaffe.

Daarnaast horen ze zich niet op te drukken, maar juist te zakkenvan achter , dus meer te buiken in sprongewricht etc. Iberische paarden kunnen dit juist als geen ander.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:55

Onee? Ga dat maar eens wat beter bekijken dan. De echte goeie piafferende paarden veren heel mooi op. Ze dalen in de achterhand en veren daarmee heel mooi op. Opveren heeft niks te maken met voorwaarts gaan hoor...

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:10

Maar een zweefmoment hoort wel bij voorwaarts gaan.
Maar ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld; het met kracht afzetten van de diagonale benenparen die op de grond staan. Ben het er mee eens dat paarden die en dat doen en zakken van achter, de mooiste piaffe hebben. Overigens is de mooiste piaffe die ik in de wedstrijdring heb gezien niet die van een Iberisch paard, maar die van Orlov Trotter Balagur.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:18

Een piaffe heeft een zweefmoment omdat het een diagonale beenzetting is.
Weliswaar niet een lang zweefmoment maar hij is er wel degelijk bij goed piafferende paarden.

Het verschilt nogal wat voor PRE je rijdt.
De hectisch gangwerkers lopen idd zonder rug en met alleen hectiek in de benen.
Hier is vaak in een gewone draf al geen sprake van een zweefmoment.
Dit zijn leuke paarden voor de show maar in een wedstrijdring is dit niet zo functioneel.

Maar er zijn wel degelijk PRE's die gewoon met afdruk draven en de achterhand en hun lijf correct gebruiken.

Paard op het filmpje is nog erg groen maar iig een voorbeeld van eentje die zonder hectiek beweegt en ook niet zo'n wiebelkontje heeft :+
http://www.youtube.com/watch?v=Tp8DmbnNh_A

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:44

Ik denk dat de zweeffase hier wordt verward met de extra krachtige afzetfase. De zweeffase gaat namelijk altijd gepaart met de knieactie die overgaat naar het gestrekte been voor de landing. Aangezien in de piaffe het been niet naar voren wordt gebracht (want dan ga je vooruit) is er dus geen echte zweeffase. Wat je wel hebt is dat door een krachtige afdruk de paarden even nog in de lucht zijn voor het andere diagonale benenpaard de grond raakt en ze dus wel even "zweven" .

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:47

En dát bedoelde ik nou Cyrina ;) Ik word hier voor een halve idioot uitgemaakt maar ik heb dus wel gelijk... Ik heb het nergens over een extra krachtige afzetfase gehad. Ik heb het gehad over zweefmoment (= toch hetzelfde als even 'zweven in de lucht' ;) ) cq opveren gehad en dat heeft niets te maken met voorwaarts gaan al dan niet onmogelijk zijn voor de piaffe. Een correctie piaffe hoort gewoon even van de grond te gaan en dus NIET zoals de meeste PRE's als een schenkelganger heel hectisch twee poten van de grond, dan weer neerzetten en dan de andere twee van de grond.

Maargoed, het gaat hier verder niet specifiek om de piaffe. Ik heb de piaffe aangekaard als een voorbeeld.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:49

Wat bij vaak opvalt is het enorme maaien wat bijna alle PRE's doen hier in Nederland.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:13

Nou niet alleen in nederland hoor :+

Overigens doet mijn merrie het minimaal, en mij andere 2 totaal niet.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:26

Is het laatste filmpje je eigen paard? Dit paard loopt niet fijn idd, beetje hakkelend. Dat kan komen door spanning maar het valt mij ook duidelijk op dat zijn rechter achterbeen meer naar voren grijpt dan het andere achterbeen. Dat is opzich normaal bij jongere paarden die nog balans moeten leren. Als dit paard goed wordt rechtgericht zal je paard ook beter gaat lopen.

*edit*

http://www.purarazaespanola.nl/index.ph ... &Itemid=93

Citaat:
Beweging, functionaliteit en bouw
Er is en duidelijk verschil aanwezig tussen het klassieke, en dus barokke Spaans paard en het modernere functionele Spaans paard. De barokke PRE, van traditionele bloedlijnen zoals de Cartujano, is makkelijker te trainen in de Hoge School bewegingen. Ze zijn korter in de rug en bewegen met opgeheven stappen. Het modernere Spaans paard is langer van lichaam, staat hoger op de benen en beschikt over betere voorwaartse gangen.

Net zoals andere warmbloed paarden is een PRE, indien goed geschoold en op hoog dressuur niveau gereden, altijd kostbaarder in aanschaf zijn. Zelfs als het niet over de juiste papieren beschikt. De eigenaar zal niet snel verleid kunnen worden om zijn paard af te staan. Een PRE met uitmuntende bewegingen om top dressuur mee te rijden is dan ook moeilijk te vinden en de prijs hiervan zal dan ook erg hoog zijn.

De laatste jaren wordt bewust meer gefokt op “functionele” paarden. Een paard wat beter geschikt zou zijn voor het “moderne” rijden, zoals Engels dressuur. Deze paarden tonen ruimere gangen in plaats van de korte opgeheven gangen en het “maaien van de benen” die de klassieke en barokke Andalusiër vertoont. Andere fokkers blijven echter trouw aan de klassieke PRE.
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 16-01-12 13:43, in het totaal 3 keer bewerkt

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:27

Cyrina schreef:
Ik denk dat de zweeffase hier wordt verward met de extra krachtige afzetfase. De zweeffase gaat namelijk altijd gepaart met de knieactie die overgaat naar het gestrekte been voor de landing. Aangezien in de piaffe het been niet naar voren wordt gebracht (want dan ga je vooruit) is er dus geen echte zweeffase. Wat je wel hebt is dat door een krachtige afdruk de paarden even nog in de lucht zijn voor het andere diagonale benenpaard de grond raakt en ze dus wel even "zweven" .

Is dat zo?
de passage heeft toch ook zweefmoment zonder een gestrekt been?
Galop heeft toch ook een zweefmoment?
Laat ik toch altijd geleerd hebben dat op het moment dat een paard geen benen aan de grond heeft dit een zweefmoment heet.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:53

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:10

een PRE is over het algemeen korter in de rug, en hebben een dragent been en geen stuwend been.
maar als het goed is moet het paard gewoon kunnen swingen, dit paard heeft gewoon erg korte gangen en dat hoeft niet typishe aan het ras te liggen dat is gewoon de gang van het paard zelf en niet van het ras.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:46

Interessant topic dit!

Ik zie wel wat je bedoelt ts :j
zie het wel vaker idd.

mijn eigen pre voel ik zo lopen als ik haar van voren in de weg zit
, ze rent onder me uit, ik neem haar terug en voel dan eerst wat van dit soort passen voordat
ze weer in ritme komt.

erg fijn om te lezen over de "vaste rug" . Ik heb er heel veel
moeite mee om mn peerd losjes door de rug te laten lopen.

aangezien we het er over eens zijn dat pre's anders lopen
merken de wedstrijd ruiters dit dan ook in de beoordeling van de jury?
is het lastig om hierbij passende instructie te krijgen?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:54

Ik heb geen enkel probleem op wedstrijd met mijn PRE. Sterker nog ik eindig geregeld boven in.

Laatst nog 3e op CH Blankenham van de 22 starts in mijn ring (allemaal gewone warmbloeden). Ik moet wel zeggen dat mijn paard wel heel ruim kan bewegen. Mits ik de rust er in kan houden en dat is meestal wel het geval (een enkele keer niet). Voor de middendraf haal ik geregeld een 8.

Het enige waar ik vaak nog onvoldoende op score is de stap, niet omdat hij niet goed kan stappen (want dat kan hij wel), maar omdat hij te onrustig is in stap en daardoor zijn passen niet af maakt. Volledig terrecht dus dat ik een onvoldoende krijg. Gelukkig gaat het steeds beter en hij haalt het op andere onderdelen makkelijk op.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:57

Afbeelding

Mijn paard loopt alles behalve kort en krampachtig zoals het filmpje hierboven.
het spaanse ras is gewoon heel erg heet en wil werken en die temprament om tezetten in iets positiefs is heel lastig. Ik praat vanuit mijn eigen ervaring met het ras en alle paarden die ik ken kunnen gigantisch bewegen beter als de sportpaarden in NL. maarrrr... Over het algemeen de PRE die je ziet in NL zijn heel snel op de beentjes en hebben geen rust in hun gang, dat heeft niks te maken met of ze hectishe zijn of niet kunnen lopen maar met hoe de ruiter hier tegenover staat. en daarbij vergeten heel veel mensen dat de PRE pas heel laat volwassen is en tot hun 6e gewoon onmogelijk in balans kunnen zijn door hun groei.

De paarden die ik ken vanuit spanje en inclusief mijn eigen paard. zijn paarden met enorme power in hun lichaam en beweging

Over vast in de rug zoals hierboven word aangegeven, het spaanse ras is korter in de rug en zoals Esmee al zei lijkt het of ze minder souples hebben, maar dat is niet zo ze hebben gewoon een kortere rug/kruis
dan een kwpn, ook de hals aanzet is hoger aangezet waardoor oprichten makkenlijker is dan bij een KWPN
het loslaten en de rust die het paard nodig heeft kunnen heel veel jonge paarden nog niet geven omdat ze de balans daarvoor niet hebben. En dat is waar heel veel in NL de fout mee ingaan.
daarbij zijn ze ook enorm gevoelig voor de ruiter.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:09

Ze zijn zelfs absoluut niet stijf. Mijn PRE's zijn vele malen soepeler dan de meeste gewone warmbloeden die ik heb gehad/ gereden ook in hun rug. daarentegen ben ik er wel heel wat tegenkomen waar de rug van vastgereden was...

Hier mijn hengst, die weet wel hoe hij ruimte moet maken;
Afbeelding

En dan nog een van mijn merries;

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:19

hier gelukkig ook eentje die vrij goed door het lijf kan lopen en dan de achterhand ook goed gebruikt...

Afbeelding

het zal deels met het paard en de aanleg/bouw te maken hebben, maar het heeft deels ook zeker te maken met hoe ze gereden worden...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:28

Dan ook even mijn nieuwe aanwinst :o
nu ben ik het afgelopen jaar erg gewend aan
de kwpn maar naar mijn idee loopt ze voor een stuk ruimer dan achter...
(Heb haar pas 2,5 maand dus word aan gewerkt hoor)

Afbeelding

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:13

Afbeelding

In een vaquerozadel kun je niet zo fijn lichtrijden.. maar geloof me, als die van mij echt zijn motor aanzet, kun je dat niet fijn uitzitten..En hij campeoneert ook nog eens... :') En ik weet dat ie nog ruimer kan, want op dat moment reed ik hem nog niet eens echt los..
Was meer even wat loswerken voor een demonstratie..

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:21

Offtopic maar gaaf om jullie fotos te zien, kijk er echt naar uit
om met die van mij ook zo ver te komen!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:21

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:36

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:45