Beste keuze

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:08

Morrow_Less schreef:
Jessix schreef:
Inderdaad veel gaan kijken, kennismaken, etc. Dan wordt je keus vanzelf duidelijk. Begin er over te lezen, gebruik internet/google, houdt de rasverenigingen in de gaten voor barokke wedstrijden, keuringen of andere shows en evenementen. Ga op bezoek bij eigenaren en fokkers om te praten, kijken, beleven en wellicht ook voelen (rijden). Ik heb op die manier uiteindelijk voor de Lusitano gekozen.

Hoe ervaarde jij dat paard, was het metteen wat je zocht ?
Wat was de doorslag ?

Hoe bedoel je ervaren? Ik ben dolgelukkig met mijn paard en ja, hij heeft alles wat ik zocht en meer! <3
Bedoel je wat de doorslag is dat ik voor dat paard heb gekozen of voor het ras Lusitano??

Morrow_Less

Re: Beste keuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 22:22

Bij ervaren bedoel ik was het zoals je verwachtte of had je helemaal niets in gedachten toen je ging kijken naar je toen nog toekomstige paardje.
En gekozen bedoel ik beiden :)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 22:26

Sjolvir schreef:
Hoe ervaar je een paard?

Heb je al veel verschillende paarden gereden? Of van dichtbij meegemaakt?

Vaak heb je al een beetje een beeld van wat je wel of niet wilt door het veel zien van paarden.
En het kiezen van 1 voor jezelf is toch weer anders, dan er ergens 1 mooi vinden of leuk (maar niet voor de heb).
Ik was schromelijk verwend met heel fijn paard wat ik al had.
Dus de nieuwe moest ook "fijn" zijn. (noem het even fijn, maar dat kan voor iedereen wat anders zijn.)
Lekker rond gaan kijken werkt het beste.

Voor mij was het belangrijkste criterium, fijn te rijden (zijnde licht op de hand, niet verknalt etc. )
Ik heb in mijn zoektocht ca 20 paarden gereden er veel meer gezien (ben ik niet eens op gaan zitten)
Zaten er 3 bij die ik wel wou kopen 1e 2 vielen af (ene kwam niet met oude foto's over de brug, andere werd afgekeurd op de foto's).
Ik heb wel degelijk water bij de wijn gedaan wat betreft mijn criteria, maar niet bij het fijn te rijden en cool karakter.

Voor je amusement..
Dit was mijn eerste ontmoeting met mijn huidige paard.
(Nee, het gaat niet perfect, en ik ben een vage klatsch kous in het duits.)
https://picasaweb.google.com/kuiper15j/ ... 2DKTobago#
Waarbij ik hem zelf uit stal heb mogen halen, zelf heb mogen laden en lossen, poetsen op de vereniging,
heb gezadeld en gereden.
Eerst aan de longe (hij was voorjaar ervoor (dit was febr) 2 mnd op beleer bedrijf geweest,
die winter 4 a 5 x gereden, en net 2 maand niet (die sneeuw he!?) en dag ervoor wel door profesionele ruiter.
Ik vond hem zo lekker te rijden, dat ik dacht.. inpakken en wegwezen...
(bij wijze van spreken dan he! Week later laten keuren en meegenomen)

Voor de goede orde, het is af en toe wel een hork van een paard,
met een arbeids ethos om van te janken (wordt aan gewerkt)en toch is ie super leuk!
En gaat ie echt niet weg! Hij kan je met rijden super fijn gevoel geven en is in het
verkeer (ik moet over de sluiproute) een echte vent! Kan er in mijn eentje mee op wedstrijd etc.

Overigens kan het zoeken frustrerend zijn, echter je moet er ook beetje de lol van inzien,
je gaat echt uiteindelijk wel heel leuk paard vinden.
(Ook al weet je nu het ras nog niet eens, voor de goede orde, ik zocht in eerste instantie een KWPNer....
tot het paard dat werd afgekeurd op de foto's dat was een papierloze knabbie, toen wou ik een knabbie)

Ik heb best al aardig wat beestjes mogen rijden, zowel manege als privee, wedstrijd paarden.
Maar ik vind van mezelf dat ik tch nog veel meer ervaring mag opdoen over het leren kennen van een paard. Het enigste wat ik moest doen was uitbrengen om daarna te verkopen.
Daarom ook mijn vraag 'ervaren' hoe ervaar je een paard dat je weet dat die echt bij jou past ?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:36

Morrow_Less schreef:
Bij ervaren bedoel ik was het zoals je verwachtte of had je helemaal niets in gedachten toen je ging kijken naar je toen nog toekomstige paardje.
En gekozen bedoel ik beiden :)

Ik wist precies wat ik wilde en heb de lat ook heel hoog gelegd. Van ras, afstamming, kleur, aftekeningen, schofthoogte, model, alles erop en eraan. Dit moest echt een droompaard worden. Het is mijn vierde paard dus ik had geen haast en kon dus zeggen, alles of niets. Ik vond de zoektocht ook heel leuk, veel in Portugal geweest, veel leuke mensen leren kennen enz. En warempel, mijn lusitano-droom bestond echt! Ik heb er 2200km voor moeten reizen, maar heb er nog geen moment spijt van gehad. Ben helemaal weg van hem! <3

Ik heb voor hem gekozen omdat hij het paard was wat ik zocht. Helemaal! En voor de lusitano als ras, omdat ik die mooier vind als een PRE, maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak. Friezen en andere barokke rassen vielen bij mij sowieso niet in de smaak, dus het was enkel een keuze tussen deze twee. En al gauw kreeg de Lusitano mijn voorkeur.

Kinke

Re: Beste keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:32

Ik heb een Friese merrie en een PRE ruin. Mijn merrie heb ik al 10 jaar, de ruin 4 jaar. Ze zijn zo verschillend als wit en zwart, water en vuur en daarom erg leerzaam voor mij :)
Mijn Fries....vindt iedereen aardig, komt bij iedereen knuffelen, is behoorlijk lomp, zeer gemakkelijk in de dagelijkse omgang, je kunt er bij wijze van spreken onderdoor kruipen, zal niet snel onverwachte bewegingen maken, schrikt niet van opvliegende vogels, verkeerd staande grassprieten etc ;) Echter....is panisch voor groot verkeer en als ze bang is dan is het menens! Het duurt dan ook best lang voor de rust terug is.
Mijn PRE....zeer eenkennig, super gevoelig, is met een vingerwijzing uit je persoonlijke ruimte te krijgen indien nodig, schrikt zich een hoedje bij verkeerd staande grassprieten, laat dit met luid 'gesnurk' merken :) Doet of hij vreselijk stoer is en kijkt niet op of om van groot verkeer echter...een opvliegende vogel zorgt voor een opvliegend paard :) Zal op het oog alles doen wat je vraagt maar kan zich compleet afsluiten en op automatische piloot gaan als je hem dwingt. Wil heel graag meewerken, is een echte heer en zal zich ook heel beleefd gedragen als je hem met respect behandelt. Bij mijn ruin heeft het echt wel meer dan een jaar geduurd voordat hij zijn gereserveerdheid liet varen. Of het een ruin/merrie verschil is weet ik niet, maar m'n PRE is erg ondernemend, hij heeft al minstens 10x de paddock gesloopt, waarna ik hem weer uit de wei kon vissen :) Wanneer hij weet dat er geen stroom op het draad staat pulkt hij ook aan het draad en aan de poortgreep :)
Ik ben stapel op beide paarden maar ik moet toch toegeven dat ik het karakter van mijn PRE wel heel bijzonder en geweldig vind :)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:34

Is geen ruinekwastie, PRE merries hier idem ondernemend :D

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:11

Na verschillende rassen te hebben gehad, de laatste was een fries, heb ik nu sinds een paar maanden een PRE. Wat een geweldig paard, slim betrouwbaar zeer aanhankelijk en vreselijk lief. Verder een prachtig paard en fijne gangen en af en toe ondeugend.
Ik heb er spijt van dat ik niet eerder een PRE heb gekocht!
Voordat ik hem kocht heb ik diverse PRE's bereden (ze zijn allemaal anders!) maar met hem had ik gelijk iets van, dat is 'm!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7Z8JSQDJ.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-T8YA6DPK.jpg

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:21

Nog eentje voor op je lijstje: de lipizzaner. Voor wat betreft de schofthoogte zul je wel even goed moeten zoeken, maar van boven de 1.60 zijn ze er zeker wel. Ik heb er zelf ook één. Hij doet het super in de dressuur, gedraagt zich als een schoothondje in de omgang en is ontzettend braaf.

Maar goed, ik denk dat een heleboel rassen aan je eisen lijstje kunnen voldoen, dus ik zou vooral ruim de tijd nemen voor je zoektocht. Ik heb dat zelf trouwens iets anders gedaan: ik heb hem in feite gekocht nog voordat ik hem zelfs had aangeraakt :D . Ik had hem gezien op de hengstenkeuring en op basis daarvan een bod gedaan. Hij bleek gelukkig exact het paard te zijn wat ik verwachte.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 20:43

laurae schreef:
Nog eentje voor op je lijstje: de lipizzaner. Voor wat betreft de schofthoogte zul je wel even goed moeten zoeken, maar van boven de 1.60 zijn ze er zeker wel. Ik heb er zelf ook één. Hij doet het super in de dressuur, gedraagt zich als een schoothondje in de omgang en is ontzettend braaf.

Maar goed, ik denk dat een heleboel rassen aan je eisen lijstje kunnen voldoen, dus ik zou vooral ruim de tijd nemen voor je zoektocht. Ik heb dat zelf trouwens iets anders gedaan: ik heb hem in feite gekocht nog voordat ik hem zelfs had aangeraakt :D . Ik had hem gezien op de hengstenkeuring en op basis daarvan een bod gedaan. Hij bleek gelukkig exact het paard te zijn wat ik verwachte.

Dat ras ken ik nog niet zo goed, bedankt om het aan te halen :)