Probleem aangalopperen fries

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:46

misschien moet je eens bij de fysio langsgaan? heb ik echt super ervaring mee

BBubba

Re: Probleem aangalopperen fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 21:21

Hoi ,

Ja idd we gaan een stapje terug doen zoals ook eerder werd geadviseerd in dit topic.
Lekker ontspannen rijden, en vooral veel fun maken met z'n 2en! Het is en blijft een superpaard hoor als ze met mij meedenkt dus gaat helemaal goed komen.
Ik blijf me focussen op de positieve en leuke dingen !
En fysio, ja dat kunnen we altijd gaan proberen, en wellicht een masseuse schijnt ook goed te werken heb ik gehoort.

Bedankt voor de reacties!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:29

Laat je fries aub nakijken wat de knieën betreft.
Veel friezen hebben al niet zo'n geweldige bouw voor een goede galop, maar ook veel friezen hebben op jonge leeftijd al knieproblemen. Ik rijd er ook zo een ;) ging altijd goed, en opeens wou hij niet meer goed aangaloperen linksom. Dit probleem was helemaal niet rijtechnisch, maar lichamelijk. Zijn kniebanden waren te zwak oid, speciale spuit gekregen, paar dagen boxrust en dan training opbouwen, dan na een paar dagen juist volop gaan trainen om de achterhand aan te sterken (en dus de spieren rond de knieschijf). Geen probleem meer :) Maar vooral het feit dat jouw paard echt in de staak gaat ;) geeft mij wel een vermoeden dat hij toch ergens last van heeft. En aangezien het het ergste is met het galopperen (wat een moeilijke gang is omdat ze echt moeten ondertreden met het binnenachterbeen) zou ik me toch achter mijn oren krabben en even de DA laten komen.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:28

De fries die ik sinds kort bijrijd bokt ook bij aanspringen in galop. Toen ik het in het begin probeerde kreeg ik er na veel proberen 1 of 2 verkeerdgalopsprongen uit.
Hij had een hele slechte conditie en we moesten nog aan elkaar wennen, dus ik heb het een tijdje links laten liggen (vooral ook omdat ik zelf eerst over mijn angst heen moest)

Maar afgelopen week weer eens geprobeerd en het bokken doet hij nog steeds een aantal keer voor het aanspringen lukt, maar als hij eenmaal in galop zit doet hij dat super :)

Hij heeft er gewoon echt moeite mee, dus kwestie van opbouwen.
Wel goed dat je voor de zekerheid even de DA hebt laten langskomen, je weet het tenslotte maar nooit :)

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:07

Ik heb zoiets soortgelijks gehad met Elbrichje.
En ook bij mij kwam het door het zadel dat niet paste.
Alhoewel, het paste wel op haar, maar het was te klein voor mij.
Dus we hebben een groter zadel gekocht en toen was het over.
Als je op de lepel van je zadel zit in plaats van in je zadel dan krijg je drukpunten op de rug.
En vooral in de gallop kan dat dus zeer pijnlijk zijn omdat je dan steeds schuift in het zadel zeg maar.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:20

Ik kan alleen, na al veel bruikbare en goede tips in de posts die intussen geplaatst zijn, benadrukken dat het juist voor Friezen heel belangrijk is om lang en laag te rijden.
Voorwaarts-neerwaarts is juist bij friezen ontzettend goed en belangrijk om te rijden.
Als je dat er goed in hebt zitten ben je op de goede weg en kun je een stapje verder gaan.
Succes!

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 22:08

Hoi Hoi,

Na een weekje rustig aan gedaan te hebben en Myoplast te hebben gehaald gaat het een heel stuk beter.
Ze is lekker ontspannen, en we hebben vanavond gegallopeerd zonder bok, ik ben helemaal trots!
Zaterdag gaan we lekker het bos in om daar eens even lekker te gaan genieten.

Bedankt voor alle reacties !

Tips zijn altijd welkom maar ik denk dat we het probleem hebben opgelost!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:08

leuk dat je laat weten hoe het afgelopen is. Dat mis ik heel erg vaak op bokt. Tnx! :)

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:11

Haaa, zo is er weer een buitenrijder geboren! Fijn om te horen dat je probleem opgelost is. En nog met plezier maken ook. Gr. Anja

Daantje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:14

Zo zie je maar, het komt goed.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:51

BBubba schreef:
FriesWytse, je vind dit nogal wat maar wat vind jij dan een goede oplossing?
Ik hoor het graag van je.

Ik heb een 4,5 jarige die 3 tot max 4x per week aan het werk is waarvan 1of 2x aan de longe 20 minuutjes en rijden een half uurtje met een uitloop naar 45min.
Vooral van het longeren word hij sterker, hij heeft moeite met de rechtergalop en zo kan hij zonder ruiter sterker worden met aanspringen en dat komt het rijden ten goede.
Daarnaast staat hij alle dagen in een groep buiten.

oebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:13

BBubba schreef:
Hoi Hoi,

Na een weekje rustig aan gedaan te hebben en Myoplast te hebben gehaald gaat het een heel stuk beter.
Ze is lekker ontspannen, en we hebben vanavond gegallopeerd zonder bok, ik ben helemaal trots!
Zaterdag gaan we lekker het bos in om daar eens even lekker te gaan genieten.

Bedankt voor alle reacties !

Tips zijn altijd welkom maar ik denk dat we het probleem hebben opgelost!

wat een verstandige keus heb je gemaakt, heel veel succes verder

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:52

Even om door te gaan op dit onderwerp en misschien om wat tips te krijgen even een vraagje.
Mijn Fries lijkt het aangalopperen goed te snappen. Ik hoef eigenlijk alleen mijn been een beetje naar achter te leggen en ze begrijpt wat de bedoeling is. Ze galloppeert eigenlijk redelijk rustig aan en ook meteen op de goede hand maar daarna wordt ze een wat lastiger te controleren. Ze gaat keihard en ze valt uit elkaar. Ook is het lastig als je bijvoorbeeld in de groep rijdt, om haar in galop te houden. Ze galoppeert gewoon hard door tot de bij haar voorganger is en dan valt ze eruit. Ze is verder wel heel braaf eigenlijk en ze zit ook heel lekker in de gallop hoewel ze redelijk hard gaat. Ze is ook redelijk sterk. Ik probeer mijn hand altijd zo zacht mogelijk te houden bij haar maar soms moet ik toch even aan de remmen.
Buiten galoppeert ze eigenlijk heel netjes. Ze wil nog wel eens een beginsprintje doen maar eigenlijk gaat het buiten heel makkelijk. Nu snap ik ook wel dat buitenrijden voor haar veel makkelijker is omdat het wat harder gaat allemaal en rechtdoor, maar misschien heeft iemand tips om haar wat meer verzameld te krijgen?
Of komt dit verzameld lopen vanzelf als ze wat sterker wordt? Ik merk al sinds ik ben begonnen met op haar te rijden dat ze al veel fitter is en veel minder snel moe.
Tips zijn welkom..

oebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:29

Klinkt als een nog jong dier, ik denk dat dat het een stukje gemis aan kracht is, mooi buiten oefenen, rechtuit is altijd makkelijker. En als je in de bak galopeert, kleine stukjes doen, en dat herhalen.. Het is al fijn, dat hij wel in de goede galop aanspringt.. Gaat vast goed komen, succes

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:05

Daarbij; oefeningen zoals volte sluiten en openen, zijgangen, alle oefeningen die gebruikt worden voor het vlotter en sterker krijgen van het achterbeen, alles lekker voorwaarts afwisselen, schakelen in de gangen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:30

Die oefeningen kunnen, maar die zou ik eerst in stap en draf trainen en bevestigen voordat ik een onstabiel (uit balans) paard daar mee ga pesten in de galop.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:36

Amaryllis schreef:
Die oefeningen kunnen, maar die zou ik eerst in stap en draf trainen en bevestigen voordat ik een onstabiel (uit balans) paard daar mee ga pesten in de galop.

Ik bedoelde ze ook niet in de galop te doen, leek mij duidelijk, maar bij deze. :)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:46

luve_rozes schreef:
Amaryllis schreef:

Ik bedoelde ze ook niet in de galop te doen, leek mij duidelijk, maar bij deze. :)

*D Nee in galop zijgangen doen zit er nog niet in bij haar! Ook een volte sluiten kan nog even een beetje lastig zijn...ze opent hem liever in volle galop haha.
He maar goede tips...ik beloon haar ook nog steeds elke keer dat ze stukjes galop doet en maak me er verder niet te druk over. Ben al heel blij dat ze goed aan het been is inmiddels en dat ze het concept aangalopperen snapt.
Ik rijd nog steeds elke week lekker een paar keer buiten met haar, zolang het niet vriest of sneeuwt en dat gaat heel goed.
Ze is nog jong inderdaad (4,5) en pas kortgeleden ingereden. In het begin was ze totaal niet voorwaarts maar dat komt echt omdat ze geen conditie had. Ze wordt duidelijk per week sterker en frisser....
Ik krijg les en daarin wordt al veel gewerkt aan overgangen en veel wendingen, maar ik zal me er nog extra op concentreren en niet zo focussen op de galop..

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:42

oeh... deze ga ik even verder volgen...
heb een fries x kwpn, met echte friese gangen, ook ik heb last met het galoperen met haar. t lukt wel, maar eerste paar keer gaat ze keihard draven, daar word ik op den duur zelf zo moe van, maar even doorzetten en dan springt ze wel aan, en dan doen we een halve volte en soms een hele. Merk wel dat zij t ook wel zwaar vind, van t galoperen is ze binnen no time flink bezweet. Ze is bijna 6 jaar, en ik heb haar nog maar een paar maanden, moet ook zeer zeker aan mn eigen houding en hulpen werken, maar zij is nog jong ook. Ik rij haar ongeveer 4 a 5 x in de week en we doen ook niet elke keer de galop oefenen. Denk dat ze namelijk nog wat meer conditie moet opbouwen ook. Soms is ze gewoon ook moe, ze staan overdag nog op de wei, en daar is ze heel speels met andere paarden en dus soms best vermoeid als ik daarna nog wil rijden. We doen verder inderdaad veel in stap (ik moet werken aan t contact houden) en in draf (voltes en overgangen).
ik heb zelf ook zoiets van: dat galoperen komt vanzelf wel goed!! (oeh maar ze zit zo lekker in galop <3 )

Ik volg dus hier even de tips, wellicht handig!
conditie en kracht opbouwen klinkt heel logisch overigens (en veel belonen als ze het goed doet, daar zie ik haar zomaar van groeien!)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:00

Ik ben ook van mening dat er veel te veel in bakken wordt gereden en in de bak bouw je geen uithoudingsvermogen en conditie op.

Naar buiten gaan is ontzettend belangrijk. Liefst het bos of duin in en veel bulten in stap op.
Juist Friezen zijn hier enorm mee gebaat.
Van dit werk krijgen ze een sterke achterhand en wordt het uithoudingsvermogen vele malen beter.
je zult zien dat het bakwerk daarmee ook een stuk gemakkelijker wordt wat bovengenoemde problemen aangaat.

Edit:
Zelf ga ik 3x per week het bos in met mn Fries.
Veel bulten in actieve stap op, langere stukken in arbeidsdraf en stukken rechtuit gallopperen.
De dag erna gebruik ik om hem lekker los te werken in de bak.
Het dier doet het top en problemen in de galop heb ik al lang niet meer.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:47

Heb de hele zomer alleen maar buitengereden met mijn paard. In de bak was nog veel te zwaar en hield ze echt niet vol. Pas sinds 2 maanden in de bak en dat ging eigenlijk heel goed behalve het galopperen en ook gek genoeg het stappen. Draven kan ze echt eindeloos vol houden maar als ik terug ga naar stap dan zakt ze echt enorm in. Ik moet echt heel erg mijn best doen om haar dan aan het werk te houden. De galop is het bekende verhaal natuurlijk en dat gaat steeds beter hoewel ze ook nog wel eens een mindere week heeft dat ze echt stilstaat of zelfs een beetje teruggaat in haar ontwikkeling. Maar goed dat is normaal denk ik.
Soms is het alleen een beetje frusterrend dat je andere type paarden ziet die ook jong zijn maar dan al meteen een hele gecontroleerde mooie galop laten zien en al helemaal aan de teugel lopen enzo. Dan denk ik echt waarom zij wel?!
Maar ja geduld, geduld en nog eens geduld denk ik dan maar en lekker naar buiten....

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:56

Tsja, het blijft natuurlijk een Fries en die hebben nou eenmaal een bouw die niet direct bedoeld is om te dressuren.

Ik heb gister een M2 paard gereden.
Nog niet eens dressuurgefokt, maar springgefokt.
Ik zat er op en reed er mee weg.
De beweging en het gemak waarmee dit paard liep is gewoon niet te vergelijken met de gemiddelde fries.
Daar waar Friezen gauw kort in hun gang zijn en stamperig lopen, daar had dit paard direct al de ruimte en swung in zn pas.

Die fries van mij is een diesel.
Heeft echt eerst tijd nodig om los en warm te worden.
Dan pas ook gaat hij lekker aanvoelen en gaat alles met meer gemak.
Maar dat duurt echt wel een half uur.
Staat die een dag stil, dan merk ik dat gelijk.
Veel stijver is hij dan in het begin.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:19

Voordeel is wel van mijn Fries is dat al die heetgebakerde paarden om het minste of geringste stuiterend door bak gaan of buiten meteen hun ruiter in een boom hangen als er iets engs is of als ze fris zijn. Tot nu toe is ze echt een rots, andere paarden kunnen echt uit hun stekker gaan en bijna bovenop haar knallen in de bak...het doet haar echt niets..ze blijft staan waar ze staat. Grote graafmachines buiten. Rest van paardjes stuiterend en bokkend en langs...mijn paard kijkt geinteresseerd wat er nou allemaal aan de hand is en stapt er braaf langs. Haar enige minpuntje buiten is dat ze soms haar energie in 1 keer loslaat vooral met galopperen en dan gaat ze er echt als een raket vandoor...ze heeft een hele zware sterke nek dus stoppen kan dan nog wel eens lastig zijn. :) Doet ze binnen ook wel eens. Lijkt wel alsof ze een elastiekje is wat dan opeens losschiet..

oebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:12

Trennie schreef:
Ik ben ook van mening dat er veel te veel in bakken wordt gereden en in de bak bouw je geen uithoudingsvermogen en conditie op.

Naar buiten gaan is ontzettend belangrijk. Liefst het bos of duin in en veel bulten in stap op.
Juist Friezen zijn hier enorm mee gebaat.
Van dit werk krijgen ze een sterke achterhand en wordt het uithoudingsvermogen vele malen beter.
je zult zien dat het bakwerk daarmee ook een stuk gemakkelijker wordt wat bovengenoemde problemen aangaat.

Edit:
Zelf ga ik 3x per week het bos in met mn Fries.
Veel bulten in actieve stap op, langere stukken in arbeidsdraf en stukken rechtuit gallopperen.
De dag erna gebruik ik om hem lekker los te werken in de bak.
Het dier doet het top en problemen in de galop heb ik al lang niet meer.

helemaal mee eens, ik rijd ook veel op het strand en in het bos en duin met mijn fries, rondje strand van 22 km, daar krijgen ze long inhoud van. Veel mensen onderschatten het belang daar van

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:06

ja precies wat je zegt. Dat wordt zo ontzettend onderschat. Alleen van Bakwerk word ze beslist niet beter van.