Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jesser schreef:Ik rijdt mijn anda op een pelhelm. Heb diverse bitten geprobeerd, maar het enige waar hij het fijnst mee loopt is deze pelhelm. Heb nu wel een correctiebit gekocht, om dat te proberen, en tot nu toe ben ik er niet ontevreden over.
Heb diverse trensen, ongebroken, gebroken, dubbelgebroken.. Maar die van mij vindt het werkelijk niets..
Nu is het wel zo, dat bij veel iberische paarden het gehemelte wat lager ligt, waardoor een trens of iets dergelijks, sneller en wat geirriteerde kan inwerken.
Ik rij niet met een pelhelm voor controle, want hij is licht en zacht in zijn mond.. Ik luister enkel naar wat mijn paard aangeeft. Heb het overigens ook bitloos geprobeerd en dat was echt geen succes.. Ik gebruik dubbele teugel op het bit.
Heb nu diverse mensen op hem aan het rijden gehad en die beamen precies hetzelfde wat ik voel, hierop geeft mijn paard aan dat ie het prettig vind..
Luisteren naar het paard is in dit geval ook niet verkeerd. Het is niet verkeerd om met een stang te rijden, nog met een trens, nog bitloos.. Het gaat erom wat voor het paard werk, en wat prettig is..
De hand is nog altijd degeen die bepaalt of er zachtzinnig gereden wordt of juist niet..