Andalusiër met een te zwaar bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:30

Ik rij mijn Andalusier vanaf dag 1 dat ik hem heb bitloos. Zonder omschakelingsperiode. Gaat geweldig. Het is niet zo dat alle Andas alleen maar te rijden zijn met stang. In Spanje en portugal rijden ze met de ´candare´. Dat een paard zo is ingereden wil niet zeggen dat ze alleen maar zo te rijden zijn. Je kunt alle paarden elke dag iets nieuws leren. Ook zijn ze niet allemaal heet en dribbelig. Ik zou dat overigens zelf wel zijn met een stuk metaal van 500 gram op mij kaken met een flinke schaar er aan om de hefboom te vergroten!

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:01

Ik rijd mijn Andalusier op een dubbel gebroken trens bitje. Gaat super goed. Gewoon met een redelijk losse hand, anders wordt ze alleen maar veeeellls te sterk. Hoe strenger ik met de teugel ben, hoe harder zij gaat lopen :S. Lekker los en op de zit rijden dus.

Overigens komt mijn Anda uit Spanje en is ze vreselijk slecht behandeld daar. Eerste maand kon ik echt niet op haar rijden. Inmiddels heb ik haar nu 4 maanden en zijn we het beste team ever !!! Ik kan alles met haar doen.... ze vertrouwd mij volledig.

Jesser

Re: Andalusiër met een te zwaar bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:06

Ik rijdt mijn anda op een pelhelm. Heb diverse bitten geprobeerd, maar het enige waar hij het fijnst mee loopt is deze pelhelm. Heb nu wel een correctiebit gekocht, om dat te proberen, en tot nu toe ben ik er niet ontevreden over.
Heb diverse trensen, ongebroken, gebroken, dubbelgebroken.. Maar die van mij vindt het werkelijk niets..
Nu is het wel zo, dat bij veel iberische paarden het gehemelte wat lager ligt, waardoor een trens of iets dergelijks, sneller en wat geirriteerde kan inwerken.
Ik rij niet met een pelhelm voor controle, want hij is licht en zacht in zijn mond.. Ik luister enkel naar wat mijn paard aangeeft. Heb het overigens ook bitloos geprobeerd en dat was echt geen succes.. Ik gebruik dubbele teugel op het bit.
Heb nu diverse mensen op hem aan het rijden gehad en die beamen precies hetzelfde wat ik voel, hierop geeft mijn paard aan dat ie het prettig vind..

Luisteren naar het paard is in dit geval ook niet verkeerd. Het is niet verkeerd om met een stang te rijden, nog met een trens, nog bitloos.. Het gaat erom wat voor het paard werk, en wat prettig is..

De hand is nog altijd degeen die bepaalt of er zachtzinnig gereden wordt of juist niet..

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:13

Jesser schreef:
Ik rijdt mijn anda op een pelhelm. Heb diverse bitten geprobeerd, maar het enige waar hij het fijnst mee loopt is deze pelhelm. Heb nu wel een correctiebit gekocht, om dat te proberen, en tot nu toe ben ik er niet ontevreden over.
Heb diverse trensen, ongebroken, gebroken, dubbelgebroken.. Maar die van mij vindt het werkelijk niets..
Nu is het wel zo, dat bij veel iberische paarden het gehemelte wat lager ligt, waardoor een trens of iets dergelijks, sneller en wat geirriteerde kan inwerken.
Ik rij niet met een pelhelm voor controle, want hij is licht en zacht in zijn mond.. Ik luister enkel naar wat mijn paard aangeeft. Heb het overigens ook bitloos geprobeerd en dat was echt geen succes.. Ik gebruik dubbele teugel op het bit.
Heb nu diverse mensen op hem aan het rijden gehad en die beamen precies hetzelfde wat ik voel, hierop geeft mijn paard aan dat ie het prettig vind..

Luisteren naar het paard is in dit geval ook niet verkeerd. Het is niet verkeerd om met een stang te rijden, nog met een trens, nog bitloos.. Het gaat erom wat voor het paard werk, en wat prettig is..

De hand is nog altijd degeen die bepaalt of er zachtzinnig gereden wordt of juist niet..

Ja klopt ben ik het mee eens, je maakt het zelf zo zacht of streng als je zelf wilt met je hand.
Overigens had mijn Anda werkelijk zere kaken van het Pelham bit, maar ik heb het ook geprobeerd.
Het is gewoon even zoeken wat het beste gaat. En helaas kost dat soms einige bitjes :S