Kan ik een Andalusier aan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:04

Ja zo :D

Afbeelding

XshaartjeX

Re: Kan ik een Andalusier aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:14

Hahaha zo kan het ook :p
O wat zijn die paarden toch tempramentvol! :p

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:38

TS, ga eerst eens lekker rondkijken, de meeste mensen met Andalusiers zijn heel gastvrij. Zo maak je kennis met het ras, maar ook de verschillen daarbinnen. je hebt verschillende types, het ene is tempremanetvoller dan he tandere, ook zijn er verschillen kwa uiterlijk/ disipline waar ze voor gefokt zijn en dan heb je natuurlijk ook nog het verschil in geslacht.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:30

Jups :o
Je bent bij mij in ieder geval van harte welkom O:)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:34

PinkPrincess schreef:
Als eerste moet je maar afvragen of je het PRE bedrag neer wilt leggen XD, want het Ras is gewoon heel erg duur. daarbij raad ik je echt aan om rond te kijken en is te proberen. want het ras is zo anders en je kunt heel snel een vertrouwings band voor het leven beschadigen als je het ras niet begrijpt. Zo zal ik als het je eerste paardje word zowiezo eerst is goed kijken wat bij je past. want een manege paard en eigen paard is gewoon echt anders

Duur :P ? Nu is het echt de moment om er eentje te kopen, ik zag dat door de crisis hier en in Spanje en de hoge hooiprijzen de paarden enorm in waarde gedaald zijn, ook de PRE's. Ik ga nu niet gaan fokken, hopelijk gaat het weer beter, want de paarden gaan geen geld meer....
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 27-05-11 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:42

Een goede PRE is altijd behoorlijk duur.. Kijk eens op www.baroquehorses.nl Die hebben alle soorten en maten anda´s. En je weet zeker dat je een goede hebt! :D
Als je iets wilt, moet je dat zeker doen, ik kan vanaf hier dat niet beoordelen. Ik raad je alleen wel aan begeleiding te nemen van iemand die ervaring heeft met het ras!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:54

Wat een toeval, ik zat juist op marktplaats te kijken naar hun paarden. Ben gek op Dori, die zou goed bij m'n PRE merrie passen. Vind het in elk geval niet zoveel geld voor zo'n mooie hengst. vroeger zag je toch heel andere prijzen...

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:27

Het is maar net wat je duur vind. Ik ben in 2004 begonnen met PRE's, vergeleken met toen zijn de paarden nu koopjes.. maar als je het vergelijkt met een KWPNér die je dan gelijkwaardig aan leeftijd, en niveau zou kopen, dan zijn ze nog steeds duurder.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:29

Ik vind ze ook niet meer zo duur nu... Inderdaad, aantal jaar terug, toen waren ze duur. Eigen paard is sowieso niet goedkoop.
Jus, hahaha geniaal!!

Inderdaad, wat Cyrina zegt, wij PRE mensen zijn heel gastvrij, hier ben je ook altijd welkom :D

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:40

Let op want de paarden op www.baroquehorses.nl zijn (op een uitzondering na) nog niet APTA he..... voor de fok dus nog niet goedgekeurd (nou verwacht ik dat dat bij de meeste ook geen probleem zal zijn.....maar toch, moet nog wel gebeuren als je wilt fokken)

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:52

zazaza schreef:
Let op want de paarden op http://www.baroquehorses.nl zijn (op een uitzondering na) nog niet APTA he..... voor de fok dus nog niet goedgekeurd (nou verwacht ik dat dat bij de meeste ook geen probleem zal zijn.....maar toch, moet nog wel gebeuren als je wilt fokken)

Tja, en dat is zo gebeurd dat APTA/APTO....

Gezien de crisis, werkeloosheid en enorm hoge voerprijzen stoppen de Spaanse fokkers liever hun geld in het op de been houden van hun stal dan in het betalen van stamboekkosten voor het foktechnisch goedkeuren van hun veestapel.

Hier gaat bijna altijd alles gecastreerd van het erf, dus het is een beetje zonde om daarvoor naar het NL stamboek eerst 120 euro pp te brengen.

Wij laten dat liever aan kopers zelf over. Dan hebben ze zelf keus, het zegt weinig over de kwaliteiten van een paard zelf.

Het lijkt mij zinvoller in deze tijd met ontzettend veel overschot aan paarden dat er voorlopig weinig tot niet gefokt wordt. Maar dat is slechts mijn mening.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:13

monya schreef:
zazaza schreef:
Let op want de paarden op http://www.baroquehorses.nl zijn (op een uitzondering na) nog niet APTA he..... voor de fok dus nog niet goedgekeurd (nou verwacht ik dat dat bij de meeste ook geen probleem zal zijn.....maar toch, moet nog wel gebeuren als je wilt fokken)

Tja, en dat is zo gebeurd dat APTA/APTO....

Gezien de crisis, werkeloosheid en enorm hoge voerprijzen stoppen de Spaanse fokkers liever hun geld in het op de been houden van hun stal dan in het betalen van stamboekkosten voor het foktechnisch goedkeuren van hun veestapel.

Hier gaat bijna altijd alles gecastreerd van het erf, dus het is een beetje zonde om daarvoor naar het NL stamboek eerst 120 euro pp te brengen.

Wij laten dat liever aan kopers zelf over. Dan hebben ze zelf keus, het zegt weinig over de kwaliteiten van een paard zelf.

Het lijkt mij zinvoller in deze tijd met ontzettend veel overschot aan paarden dat er voorlopig weinig tot niet gefokt wordt. Maar dat is slechts mijn mening.

+:)+

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:23

ik heb per ongeluk een (halfbloed) PRE gekocht (tja lang verhaal maar dat laat ik even achterwege) en ik heb een tinker dat zijn echt 2 totaal verschillende dingen. mijn tinker is nergens bang voor en zelfs een beetje lomp. Mijn jaarling hengstje is alleen al een droom om naar te kijken.. 1 ding hebben ze gemeen.. ze zijn allebei UITERST gevoelig op gemoedstoestand, hulpen enz.

Toen ik verdrietig was kwam mn pre met zn hoofd op mijn schoot liggen, als je het vertrouwen van ze hebt kun je er alles mee.. het inrijden enzo heb ik nog niet aan gedacht dat duurt voor mij nog 4 jaar.. ik ga hem namelijk pas vanaf 4/5 jaar in (laten) rijden.. Lekker op groeien en jong zijn.

Maarrr... een tip: zoals veel anderen zeggen; ga bij mensen kijken en neem misschien eens een lesje op een PRE. En bekijk ze eens goed met hun doen en laten (gewoon op je kont in de wei ofzo)

Ik vind het goed begeleiden van mijn PRE best moeilijk/pittig maar ooh wat zijn ze mooi he (A) en je krijgt zo ontzettend veel liefde en vertrouwen terug..

OHJA KIJK UIT VOOR (KNEP) HANDELAREN!!! (spreek uit ervaring ;) )

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:34

Merries en jonge onbeleerde PRE zijn in prijs verlaagt met de crisis , maar een goed bereden PRE met uitstraling en gezond zijn nog steeds aan de prijs.

Die apto keuring stelt niks voor dus dat heeft niet veel met de prijs te maken behalve dan voor de fokker zelf ,belangrijker is een gezondsheidskeuring , apto wil totaal niet zeggen dat het paard gezond is.

Dit jaar is er bij ons geen enkele merrie gedekt.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:16

Lijkt me een hele goede zaak die crisis voor de paarden. Er wordt nu hopelijk niet meer zo gefokt en paarden uitgebuit voor het geld. Ook gaan ze hopelijk minder gaan fokken met middelmatige kwaliteit, maar enkel met de beste paarden.
@Jus, heb jij een hengst te koop misschien :D , hengsten zijn ook ferm gedaald in prijs hoor, maak je geen illusies...had ik het geld, dan kocht ik een prachtige zwarte hengst voor een spotprijs die nu te koop staat, die ik weten geboren heb bij vrienden....

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:08

Heb je misschien de mogelijkheid om verschillende anda's te proberen? Misschien mag je tijdens je zoektocht of via via wel ergens proefrijden. Wanneer je meerdere verschillende afstammingen van dichtbij hebt meegemaakt, kan je zelf ook beter aanvoelen of het ras goed bij jou past.
Veel succes met je zoektocht!

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:44

Goede volwassen hengsten die goed bereden zijn kosten nog geld , tuurlijk zijn er hengsten in goedkopere prijsklasse maar dit zijn meestal geen hengsten om het ras re verbeteren :D

Heb inderdaad verschillende hengsten te koop

Amerika en Zuid Amerika betalen nog steeds goed voor kwaliteitspaarden

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:54

zazaza schreef:

Ik zie dat mijn merrie op de begin pagina staat :oo
haha middelste plaatje die schimmel met die rechtop staande manen samen met Monja :):)

sass1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:37

Met jou lengte ( 1.62 ) Zou ik als ik jou was een kleine andalusier nemen eentje tussen de 1.56 en 1.60. Waarom? Omdat als je met het paard loopt die veel groter is als jou hij je overhoop kan lopen en een veel groter paard als jou zou ook kunnen denken dat zij de baas zijn. Pas dus goed op!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:44

Volgens mij is een paard altijd sterker dan jij! Ik heb wel eens een mens achter een shetlander van amper 1.00 meter aan zien rennen. Dat dier deed precies wat ie zelf wilde.

Het is gewoon een kwestie van opvoeden! Nu zijn de meeste Andalusiers niet groter dan 1.60, dus de hoogte gaat vanzelf wel goed. :D Opvoeden heb je zelf in de hand!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:51

Een paard is inderdaad in alle gevallen veel sterker als de mens. Je gaat ook een minishet niet houden als ie er vandoor wilt. Dat heeft helemaal niets met de stokmaat te doen. We moeten dan ook heel blij zijn dat deze prachtige dieren met ons willen samenwerken :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:21

Angela schreef:
Een paard is inderdaad in alle gevallen veel sterker als de mens. Je gaat ook een minishet niet houden als ie er vandoor wilt. Dat heeft helemaal niets met de stokmaat te doen. We moeten dan ook heel blij zijn dat deze prachtige dieren met ons willen samenwerken :j

haahahaha, zo ben ik een keer bijna op mijn kin over het asvalt getrokken door een mini shetje.... :+ soheeeeeeeee, die zijn sterk, wat je niet verwacht van zon klein ding
dit is me bij de spanjaarden nog nooit gebeurd. :D

Mispelbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:37

wij hebben een andalusiër op de manege staan
hij is door de vorige eigenaar verkocht omdat hij ''onhandelbaar'' was.
maar hij vroeg alleen om dat duidelijkheid
het is een heel eerlijk paard
maar heeft wel af en toe een gek moment, dat ie even moet bokken
maar het is wel echt een heel eerlijk paard.
ik rij 5 jaar, denk ik. en ik heb er ook op gereden
ging niet heel goed, maar er waren werkzaamheden op de manege waar hij van schrok
ik kon hem wel aan, en een vriendin die ongeveer even goed rijd als ik ook,
(ik ben 12 jaar en 1.74m lang en niet heeeel sterk)
ik denk dat het jou ook wel moet lukken
maar, het verschilt natuurlijk per paard hoe het is.
ik zou, gewoon veel informatie zoeken als ik jou was (wat je nu ook aan het doen bent)
en miss bij verschillende stallen langs gaan
en kijken of je miss een keer op een kan rijden

Mispelbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:40

Cambiar schreef:
Wat een toeval, ik zat juist op marktplaats te kijken naar hun paarden. Ben gek op Dori, die zou goed bij m'n PRE merrie passen. Vind het in elk geval niet zoveel geld voor zo'n mooie hengst. vroeger zag je toch heel andere prijzen...

wauw, Dori is mooi!
ik abdul is ook een plaatje! :9