Anda?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:44

wat zijn eigenlijk de beste paarden opleidingen?

Jitske

Re: Anda?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:59

Ik ken ze niet bij naam, maar weet wel dat je dan in Duitsland moet wezen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:23

Sammyoo schreef:
Als iedere leerling een heel ander systeem van rijden heeft, wordt het wel heel ingewikkeld om te toetsen. Dat een paard een enkele hindernis van een meter springt, volstaat niet. Je zal hem toch ook netjes door een B parcours moeten kunnen sturen. Een barok paard zal dan al snel moeite hebben met de lijntjes en afstanden, omdat deze op warmbloeden met een ruimere galop zijn afgemeten.

Ik weet niet waar het andere systeem van rijden in beeld komt?
De galop kun je zo ruim en kort rijden als je wilt. Een Iberisch paard kan echt wel een beetje strekken en ook een ruimere bocht nemen. En desnoods een pasje erbij zetten. Warmbloed paarden hebben ook echt niet allemaal dezelfde standaard passen. Er zijn er zoveel die aan moeten passen.
Een paard van 1.68m (zie OP)lijkt mij nou ook niet meteen een krabbelaartje.
Citaat:
Als je de sportopleiding op Deurne doet, is je paard in principe lesmateriaal. Ik denk dat je met dat in je achterhoofd een passend paard uit moet zoeken. Als je dat niet wil, moet je wellicht die opleiding uit je hoofd zetten.

Dit ben ik dus wel weer met je eens, je moet jezelf de beste kans van slagen geven en niet tegen wil en dank een paard mee nemen waarvan je weet dat het minder kans van slagen heeft.
Maar.... als je Iberier gewoon als sportpaard mee kan draaien en dus een parcourtje kan springen en correcte gangen heeft (en die zijn er heus) zal het ook geen moeite hebben op zo'n opleiding die echt niet van buiten deze wereld is.

Ik denk niet dat ze op de school een ras kunnen discrimineren, maar wel dat ze negatief advies kunnen geven.
Het is aan de ruiter om zijn/haar kansen in te schatten met zo'n paard.
Het zou jammer zijn als je halverwege erachter komt dat je toch een ander paard moet gaan kiezen.

Ik heb trouwens ook niet zo'n hoge pet op van Deurne, maar als je dat leuk vind om te doen, dan moet je het gewoon gaan doen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:58

Kinke schreef:
Dat zou voor mij al reden genoeg zijn om die opleiding te laten schieten ;)
(klopt het trouwens dat de paarden daar geen weidegang krijgen?)

Klopt :j
Ik vroeg aan de sportklas leraar van, kunnen ze buiten staan?
Nee, maar ze komen er een uur uit hoor! ja, want dan heb je les :))
(alsof mijn paard dan 'vrij' is :') )
en ze kunnen in de molen :')

Toen ik dat hoorde was het voor mij persoonlijk al genoeg gezegt :+
ik was weg :+
:evaw:

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:14

Dat is inderdaad waardeloos. Er zijn geen paddocks waar ze los kunnen en er is ook geen wei. In het weekend gaan ze op zaterdag in de stapmolen en op zondag komen ze er niet uit.

Lusitana, ik dacht op de vorige pagina iets gelezen te hebben over andere wijzen van rijden, maar misschien heb ik het verkeerd begrepen. Ik geloof ook niet dat barokke paarden van de opleiding worden uitgesloten. Een klasgenootje van m'n dochter heeft ook een tijdje de PRE van haar moeder meegenomen.

Wij hebben het overigens destijds heel moeilijk gehad om een geschikt en gezond paard te vinden. Wie weet heeft ts geluk en heeft ze andalusier gevonden die geschikt is voor de opleiding.
Laatst bijgewerkt door Sammyoo op 17-05-11 21:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:23

XshaartjeX schreef:
Een andalusier of P.R.E. als het een raszuiver beestje is heeft meer 'bloed' dan het gemiddelde paard dat je hier in NL tegenkomt en vereist een andere aanpak. En over het algemeen niet de manier van rijden die op deurne wordt toegepast. Ik heb mijn paard ook nog niet zo lang maar het is zeer goed te merken en hiervoor heb je gewoon goede begeleiding nodig die er wél ervaring mee heeft.

Hieruit begreep ik dat je een pre toch anders moet rijden dan de gemiddelde warmbloed. Overigens moet men in de opleiding en tijdens examens ook op elkaars paarden rijden. Als ik bovenstaande lees, zal dat niet voor iedereen zo eenvoudig zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:25

jeetje, wat erg, ze hebben dus niet eens paddocks??
Dat zou voor mij zo'n belachelijk iets zijn dat ik vriendelijk zou bedanken.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:27

Ik denk dat met de andere rijwijze bedoeld wordt dat omdat een anda een veel temperamentvoller karakter heeft dan de gemiddelde kwpn'er een andere manier van trainen beter werkt dan het standaard "volgas naar voren en voor terughouden". Want dat is wel de manier van rijden die ik altijd op Deurne terug zie komen en die mij niet geschikt lijkt voor de gemiddelde anda.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:29

Kinke schreef:
jeetje, wat erg, ze hebben dus niet eens paddocks??
Dat zou voor mij zo'n belachelijk iets zijn dat ik vriendelijk zou bedanken.

Zover ik weet, de longeercirkel alleen ;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:32

Per schooljaar is er vijf maanden school. In die periode vallen twee vakanties van in totaal 3 weken. In de weekenden kan je je paard mee naar huis nemen of aan schoolgenoten die weekenddienst hebben vragen of ze je paard in een van de binnenbakken los willen gooien. Tijdens schooldagen kan je veel wandelen met je paard en hem in de stapmolen zetten. Voorts kan je bij het uitzoeken van je stage er rekening mee houden dat er weidegang is. Met een beetje creativiteit en inzet kan je wel wat doen voor het welzijn van je paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:48

De oefeningen worden toch beoordeeld. Dus als die goed uitgevoerd worden, wat maakt het dan uit of dat met meer of minder druk bereikt wordt?
Als er van paard geruild moet worden is het alleen nog leerzamer voor de gemiddeld trek en schop ruiter. Veel druk is daarbij ook nog eens feitelijk in strijd met de dressuur waar de FEI regels op gebaseerd zijn. Daar heeft men het nog altijd over licht en verheven en vrijwillig voorwaarts etc.

Juist iemand in opleiding zou kennis moeten maken met gevoeliger paarden!
Het is jammer als men door eenheidsworst opleiding het idee krijgt dat alle paarden op dezelfde manier moeten worden gereden, en dit doorgeeft in lessen die hij daarna gaat geven.
Een goede ruiter onderscheid zich juist doordat hij zich aan kan passen.
En het is nou ook weer niet zo dat er een Iberier ingewikkeld te rijden is. Hier en in Spanje rijden er toch ook gewoon kleine kinderen die nog nooit les hebben gehad op...
We hebben het vooral over niet "trekken en schoppen" en dat lijkt mij een goed uitgangspunt voor elk paard.
Het moet toch niet zo zijn dat als je een opleiding hebt gevolgd, je maar een soort paard op een manier weet te rijden.... Men verwacht dan toch wel wat algemene ervaring van je, lijkt mij.
Ik heb honderden paarden gereden die allemaal verschillend waren en soms een andere aanpak nodig waren en dat waren toch gewoon warmbloeds...ik was er alleen blij mee. Heb naast mijn eigen paarden ook altijd manegepaarden gereden, juist om vaardig te blijven en meer te ontwikkelen en niet te wennen aan 1 soort paard.

Ik begin nu ook meer te snappen waarom men het in het buitenland over "Hollands rijden" heeft en heb een nog lagere dunk van Deurne.

Wat de weidegang betreft, of gebrek daaraan, het is een SCHOOL, het is een opleidingsperiode. De rest van het jaar en zijn paardenleven kun je voor ander huisvesting zorgen. Daarbij en dat geeft poster boven mij ook aan, is er met wat creativiteit best wat voor elkaar te krijgen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:37

duChambre schreef:
Ik denk dat met de andere rijwijze bedoeld wordt dat omdat een anda een veel temperamentvoller karakter heeft dan de gemiddelde kwpn'er een andere manier van trainen beter werkt dan het standaard "volgas naar voren en voor terughouden". Want dat is wel de manier van rijden die ik altijd op Deurne terug zie komen en die mij niet geschikt lijkt voor de gemiddelde anda.

Terwijl de mensen die daar op school zitten in mijn ogen onderwijs zouden moeten krijgen,
waarbij ze leren met allerlei types paarden om te gaan. Tenminste dat lijkt mij waardevol.
Dus variatie in rassen zou helemaal niet verkeerd zijn.

Ik zou zeggen, zoek leuke anda, die genoeg kan bewegen en leuk sprongetje kan maken, die zijn er echt wel.
Waarbij je je af moet vragen of je dat risico voor jezelf wil lopen omdat ze daar "sportpaardblind" zijn, dan wel dat je toch
paard koopt conform hun eenheidsworst plaatje, dan wel dat je een andere opleiding gaat doen.

Waar ik me meer over verbaas is het feit dat je paard daar dus niet eens de wei in kan.
En diegenen die daar vandaan komen, moeten later stallen runnen...
En dan komen er tegenwoordig paardenwelzijns nota's langs en dat pension houders een papiertje zouden moeten halen.
Hoop dat die mensen dan niet in Deurne op cursus gaan....

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:38

Misschien gaat het ook wel prima, met een PRE naar Deurne. Wellicht kunnen de docenten er ook prima mee omgaan. Heeft ts de school al gevraagd hoe ze er tegenover staan? Het is namelijk heel vervelend als je tijdens de opleiding de mededeling krijgt dat je paard niet voldoet.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 07:19

Lusitana, helaas wordt er voornamelijk beoordeeld op (hun) manier van rijden en niet op oefeningen.
Ik heb zelf Barneveld gedaan. Bbl, dus meer praktijkervaring dan theorie. Een van mijn stages was een klassieke stal, waar ik veel meer geleerd heb over buiging, rechtstellen, zijgangen en weet ik veel wat. Ovre klassiek rijden wist mijn schoolinstructrice dus niks, en daarom kreeg ik een 4,5 op mijn rijtoets. Gewoon omdat zij niet zag dat ik op een andere manier mijn paard eraan probeerde te rijden (vanuit inbuigen nageeflijk bijvoorbeeld) in plaats van de rest (als je hard genoeg schopt en dan van voren trekt steekt hij vanzelf zn kop tussen zn knien :+)
mooiste was nog wel dat ik met een jonge fries, nog niet bedorven gelukkig, een super nette travers eruit reed. Kreeg ik de opmerking of ik gewoon rechtdoor wilde gaan want mijn paard liep zo scheef _O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:32

Sammyoo schreef:
Per schooljaar is er vijf maanden school. In die periode vallen twee vakanties van in totaal 3 weken. In de weekenden kan je je paard mee naar huis nemen of aan schoolgenoten die weekenddienst hebben vragen of ze je paard in een van de binnenbakken los willen gooien. Tijdens schooldagen kan je veel wandelen met je paard en hem in de stapmolen zetten. Voorts kan je bij het uitzoeken van je stage er rekening mee houden dat er weidegang is. Met een beetje creativiteit en inzet kan je wel wat doen voor het welzijn van je paard.

Tja, het is maar net wat men zelf beschouwt als 'welzijn'. Voor mij komt dit niet in de buurt, het zou me nl. niet verbazen dat het loslaten in zo'n binnenbak ook maar heel kort is, en een stapmolen, als er iets geestdodend is. Thanks, but no thanks :o

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:36

duChambre schreef:

dat is inderdaad de manier van rijden waar ik op doelde. Daar doe je naar mijn idee geen enkel paard goed mee maar een P.R.E. zal je daar zeker niet lekker mee aan het lopen krijgen

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:08

XshaartjeX schreef:
duChambre schreef:

dat is inderdaad de manier van rijden waar ik op doelde. Daar doe je naar mijn idee geen enkel paard goed mee maar een P.R.E. zal je daar zeker niet lekker mee aan het lopen krijgen

Indd op zo een manier krijg jij geen PRE aan het lopen dan zetten die de rem erop of gaan omhoog voren
die moet je met gevoel rijden en zeker niet met een harde hand.

Ik ben 1 x in het stallen complex geweest en jee die boxen waren daarbij ook nog eens super klein :+
voor mij zou dat echt niks zijn :Y)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:39

Ik zou er ook voor geen goud een paard willen hebben staan... en ook geen opleiding willen doen.

Je leert er niet echt een nette manier van rijden en je paard heeft evenveel ruimte als de gemiddelde fiets.

Ik denk dat de meeste anda's kwa karakter niet geschikt zijn voor Deurne. Ze hebben meer ruimte om zich heen nodig (eigen tijd, lekker buiten), en moeten met veel meer respect gereden worden. Naar voren schoppen en de neus tussen de knieen kunnen de meeste anda's niet echt waarderen.

Deurne is geheel gericht op a-la-KWPN-ers. Daar moet je gewoon niet tussen willen zitten met je "andere" paard.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:35

Volgens mij dwalen we van het onderwerp af. Ik ben wel benieuwd naar het paard wat ts op het oog had! Heb je hem inmiddels gekocht?

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:52

Ik denk dat je je serieus moet afvragen of je met een Iberisch paard zo'n opleiding wel moet willen doen. Een PRE zo rijden als ze daar van je verwachten is niet echt een aanrader, zeker omdat ze daar hele andere eisen stellen aan hoe het paard moet bewegen.
Het is niet zo dat het paard het niveau niet aan kan want dat kan een PRE wel hoor, maar wil je zo'n sensibel paard dit aan doen?..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:17

Als je een leuke hengst op het oog hebt, heb je kans dat ze hem niet eens willen stallen daar, krijg je daar ook weer problemen over en moet je voor een opleiding je paard laten ruinen.

Dan vind ik wel dat je met een PRE goed moet kijken hoe zijn beweging is en het luxere type zal meer aan de standaardgedachte van de KWPNminnende ideëen voldoen bij Deurne. Het zou jammer zijn dat je een teleurstelling krijgt door het type paard wat je koopt niet in de smaak valt en dat de training niet bij zijn ras en persoonlijkheid past en je trainer ook nog eens niets met het soort paard heeft....dan ben je verkeerd bezig en dat was nooit de insteek van je opleiding. Zijn er geen mogelijkheiden om meer Iberisch gericht een opleiding te gaan doen? Buitenland of zo?

Dan zou ik eens gaan shoppen naar andere paardenopleidingen in Nederland, Deurne is m.i. achterhaald en zo ontzettend goed is die opleiding niet, buiten dat het een dure opleiding is en nog steeds op de naam teert.