Shampoo om fries weer zwart te krijgen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:37

Cassidy schreef:
Ik denk dat Friese Hengsten in de zomer niet op het land komen, dus zal er weinig zon op hun vacht komen waardoor de vacht bleekt.

Ik ken er anders 1 die 24/7 op land staat zelfs met slecht weer (tot op een bepaalde hoogte) en die is echt nog gitzwart. Terwijl de merries wel bruiner werden, verkleurde deze mooie man niet.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:50

Mijn ruin wordt ook bruin (hehe het rijmt!) :D Elke keer na het rijden was ik hem maar helaas heb zomers gewoon een kwpn’er. Het is een echte fries.Maar hoorde al wel dat z'n papa Doaitsen veel bruin doorgeeft..Hij staat samen met een hengst en die is gitzwart ook in de zomer (helaas valt daardoor mijn paardje extra op met z’n bruine vachtje) :(:) Ik heb ooit een shampoo gebruikt met kleurtje maar zat er zelf helemaal onder en op het paard zag ik geen verschil. Een deken ga ik ook eens proberen alleen ben ik bang dat hij wordt vernield door die hengst.

Sjolvir

Re: Shampoo om fries weer zwart te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:26

Deken heeft volgend jaar pas weer zin.
Nu de zomer toch al voorbij en de wintervacht komt er al weer aan.
Althans de paarden hier zijn allang aan het om wissellen van jas. (klopt ook, dagen worden al tijd lang korter)

Ach, vind het wel grappig, in de zomer bruin en in de winter zwart.
En dan met highlights in zijn manen (zucht.. dat vind ik overigens wel beetje jammer.)

CxKenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:02

Ik spuit of spons mijn Fries altijd af na het rijden, maar zodra hij zijn zomervacht krijgt en ook al staat hij nog onder de deken begint er toch een bruine gloed over zijn vacht te komen en aan het einde van de zomer is hij bruin :o

Ik heb ook eens ergens gelezen dat je ''verschillende kleuren zwart hebt'' en dat dat dus met bepaalde genen te maken heeft??

Alleen toch denk ik dat de oorzaak meer bij de hormonen ligt, maar ach dan maar een bruin paard in de zomer. Vorig jaar vroeg er eens een man of mijn paard verkocht had omdat ik nu een bruine had :')

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:03

ik heb voor mijn zwartje een spray voor de vliegen enz met uv protectie speciaal voor zwarte paarden werkt best goed ik spray ze in en zet ze op de weide en blijven een stuk zwarter

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:21

Volgens mij klopt dat hormonen verhaal ook niet, maar heeft het met genen te maken. Toen mijn ruin nog hengst was, werd hij ook al bruin in de zomer. Zijn moeder heeft hetzelfde, zijn vader niet. Die van mij is van de winter voor het eerst geschoren en heeft nu lichtbruine appeltjes.
Ik vind het heel schattig staan eigenlijk. En ik zou mijn paard ook niet lastig vallen met een deken om de kleur te behouden. Denk ook niet dat het helpt, want toen mijn Fries nog onder een deken stond werd hij al lichter naarmate hij in zijn zomervacht ging.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:56

MariekeB schreef:
Mag dat wel bij de friezen, verven voor de keuring? Bij haflingers is het verboden ( manen illen we wel heel graag wit :) )

Tuurlijk mag het niet, maar complete witte kolletjes, vlekken, sokken en witte hoeven worden weggewerkt met o.a. Henna, schoenpoets, autolak en noem maar op. Alstie maar zwart is en hoe je het doet komt de jury toch niet achter. Ondertussen denken we dat hengst X gitzwart vererft maar dat is dus mooi niet waar -O-

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:49

Mijn fries krijgt nu al een bruine gloed over d'r heen.
Ik geloof niet zo in de shampoo's eigenlijk..
En ach, dan heb ik een bruine fries, lekker belangrijk :+

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:08

ik vind een zwarte fries ook mooier,,maarja ik zie haar liever bruin dan met deken of straks een geirriteerde huid door het verfen((verven) weet niet hoe je het schrijft :o )

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:33

Allemaal leuke reclame, maar er bestaat gewoon geen gewone shampoo om je paard zwart te houden of weer zwart te maken.
De ene fries heeft dit gewoon meer dan de andere, en daar doe je niks aan.
Je kan het iets voorkomen door je paard goed af te spoelen wanneer het bezweet is, maar that's it.
Wil je je paard weer zwart hebben, of zwart houden, dan moet je hem binnen houden, of met een kleurshampoo gaan werken die ook echt de haren kleurt.
Of onder een deken zetten met hals en al, maar of je paard dat nou prettig vindt lijkt me stug....
Ik denk altijd maar zo, wanneer ik een bruin gekleurde fries zie; Die mag tenminste echt paard zijn en lekker naar buiten! ;)
Laatst bijgewerkt door _Saida_ op 10-05-12 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:35

Zelfs als mijn fries onder de deken staat of binnen wordt hij bruin. Dus het is gewoon niet te voorkomen. Hij wordt wel iets minder lichtbruin omdat hij onder een exceemdeken staat maar hij blijft er niet zwart door. Mn andere fries is altijd gitzwart zomer en winter. Denk dat het toch iets genetisch is.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:20

Ik ben dus niet de enige met die 'probleem' :+
Mijn fries wortd met de dag bruiner lijkt 't wel := Ik heb altijd gehoord dat het komt doordat het zweet in de huid 'bijt' en daarom spuit ik hem na het rijden altijd meteen af en laat ik hem niet bezweet in de zon staan, maar alsnog wordt 'ie bruinig.. Toen hij nog hengst was had hij dat helemaal niet!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:58

Ik heb mijn Fries nu onder een Rambo Sweet Itch deken tegen de vliegen en de dazen en ze blijft er echt pikzwart onder! Alleen haar hoofd is wat bruin geworden. Blijkbaar is ze dus niet zo bruin als dat ik dacht! ;)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:07

paard wasssen met gallop colour black ;) dat werkt goed :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:18

Je hebt zwarte paarden en gitzwarte paarden.
Heb zelf 6 friezzels, 2 of drie blijven zwart en de anderen verkleuren bruin. :) so be it.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:23

het zit toch in de genen dat friezen bruin worden? daarom staat er ook bij die leuke hengstenboekjes hoeveel zwart een hengst vererfd.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:23

jaa heb ik ook, ik heb 2 friezen :) mijn merrie is nog steeds pikzwart maar mijn ruin word nu al bruin, maar wassen met gallop colour black werkt :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:24

Hoeveel zwart? Hoe veel zwarte haren?

Of bedoel je de lijst me nakomelingen met toegestaan/niet toegestaan wit? Dat staat ook in percentages. :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:24

En genen. Heb 2 bruine mamas met gitzwarte dochter en zoon.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:29

je krijgt bij die phryso wel eens van die hengsten boekjes met allemaal balkjes waarin staat korte draf, ruime draf blabla maar ook of de hengst een gitzwarte kleur door geeft of meer richting bruin/minder zwart.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:32

interesant :)

en hoe zit dat dan met de Dekhengst Andries 415 en Sjouke 453? zou iemand dat voor me kunnen zien? kben daar wel benieuwd naar :) ik ben nog geen lid van het kfps, komt nog wel....

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:34

Je heb nl ook voedings supplementen BLACK AS KNIGHT die paarden mooi zwart houden http://www.jordenshippo.nl/NL het werk écht maar wel prijzig...
Hopelijk heb je er iets aan ;) ?

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:35

mn buurvrouw geeft ze zeewier, helpt ook! :j

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:37

of je zet je friesje buiten wanneer de zon niet op sn felst is.. dat scheelt ook en hoop.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:42

ik heb verschillende friese paarden en de een blijft zwart en de ander vekleurd meer of minder.
Mijn ervaring is dat afspuiten na het werk het beste is om de paarden zwart te houden.

mijn paarden staan behalve in de winterperiode 24/7 buiten.