Een 3/4 andalusier hengst, en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 23:16

uit nederland. mijn tinker is een ruintje van 8 en heeft al paar keer een gespeend shetveulen opgevangen. Daar was hij echt een zorgzame papa voor haha. dus ik verwacht dat dit helemaal goed komt ;)
Mensen zeiden ook al dat ik hem naar de opfok moest brengen en hem over 3 jaar op moest halen.. maar gezien zijn huidige situatie lijkt me dat niet geschikt en ikzelf vind dat helemaal niets.. (heb hem in de wei gezet en ben even achter een boom gaan staan om te kijken wat hij deed.. hij raakte helemaal in paniek en sprong bijna door de draden heen)

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:19

Eerst lekker laten aansterken met een maatje der bij , en wat kleine oefeningetjes doen zo als lopen aan het halster , voetje optillen .
En daarna gewoon lekker de opfok in dat is toch echt het beste voor zoon jong dier :) ,
Lekker met andere jongepaarden spelen in de wei :j

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:29

Ik zou het aan de tinker over laten en lekker ook zelf in de gaten blijven houden. In de opfok kunnen ze hem geen speciale aandacht geven, die hij nu nodig heeft. Bij jou tinker leert hij het ook wel. Iberische paarden zijn ook erg aanhankelijk en je kan ze heel mensgericht grootbrengen. Sunt om hem dan een grote wei op te jagen. Hij kan een vriend voor het leven worden. Tinkers staan ook zo bekend. Dus een goede leermeester.

sMieke

Re: Een 3/4 andalusier hengst, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 21:58

ja ze zijn allebei echt heel aanhankelijk. gek om te zeggen misschien maar die anda (sal) toont echt emoties.
@idefix4; ik denk dat ik je raad opvolg. alleen komen ze dan apart in een stal (met gezamelijke uitloop) en overdag in de wei. ik kan ze evt ook apart beweiden maar verwacht niet dat t nodig is (gezien chesters (tinker) verleden met gespeende veulens)

Moet je trouwens iets doen tegen genezende mok? het geneest wel maar je blijft het zien en het geneest net niet helemaal.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:31

Dat is niet gek. Andalusiers tonen hun emoties heel veel!!

Jong paard zelf laten weten hoeveel beweging hij of zij wil hebben om forceren te voorkomen. Die kleintjes volgen van nature heel trouw op wat mensen / oudere paarden van hun vragen, ook al voelt het eigenlijk niet meer goed. Gewoon de basisdingen, stukje wandelen, voetje geven etc. en verder lekker het land op!!
Het mooiste is als ze met een (of meerdere) volwassen paard(en) staan voor de opvoeding en met een of meerdere leeftijdsgenootje(s).

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:36

Helemaal waar! Hier wordt dat ook altijd gedaan. Gewoonlijk streven we ook naar een even aantal op de wei. Mijn paard was op zijn best in een wei met meerdere ruinen en ze waren van alle leeftijden. :j

Mok. De DA heeft daar spul voor, maar dat is vrij agressief. 20 jaar geleden werd er ochtendurine voor gebruikt om het mee schoon te maken. Klinkt vies, maar ik heb daar wel resultaten mee gezien. En dat is veel minder chemisch (tenzij je rare dingen eet natuurlijk) dan wat de DA geeft. Een kennis van mij gooide het bakje gewoon leeg op het mokplekje.
Gewoon ook goed droog en schoonhouden. Geen sokjes laten zitten. Mss kan je die tijdelijk er even afknippen. Als het nat wordt, kan het gaan zweren.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:21

mooi, hier loopt hij altijd droog. dus ik wacht nog even af. Natuurlijk genezen is altijd beter dan troep erop:P
gister was hij zo raar aan het doen met bokken en rennen enz. dat hij echt bovenop zijn neus ging :S en toen stond ie op en keek omhoog alsof er niets was gebeurd. soms is hij nog een beetje onhandig (A)

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:39

Een jong paard tot 3 jaar en een PRE is een laat bloeier en raad ik je 4 jaar aan.
lekker zijn jeugd te laten beleven. In spanje lopen ze op grote vlaktes met kudde genootjes
ik raad je eigenlijk aan om hem tot zijn 3 a 4 jaar lekker in de wei te houden en er niet meer mee te doen dan borstelen
en wandelen en dingen als smid en DA. zo maak je hem mens mak zeg maar goed opgevoed en vraag je hem niet te veel.
hij is nog echt jong en hij hoort gewoon de hele dag buiten met vriendjes te kunnen spelen. en opgevoed te worden door zijn eigen
soort genoten om paard te worden dan pas komt de mens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:48

Roweentje89 schreef:
NH is een levensstijl, niet zomaar wat oefeningen om te doen. NH wil zeggen op een zo natuurlijk mogelijke manier met je paard omgaan. 24/7 buiten in de groep, bit,zweep,spoor en ijzerloos door het leven gaan en daarbij met een zo min mogelijke druk zo veel mogelijk bereiken.

Correctie: NH is geen levensstijl, het is een manier van omgaan met je paard en dat kan met een paard op ijzers, met een deken op en door te rijden met bit, zweep, spoor en boomzadel.
Een verlengde van NH is Natural. En dat is idd het paard 24/7 op het land, bitloos, boomloos, ijzerloos, spoorloos en soms serieus het spoor bijster je paard houden.
En tussen het ene en het andere extreem zitten altijd nog tussenfases.

Advies: blijf vooral naar je paard kijken, en voorkom excessen.
Overal waar het woordje te voor staat is niet goed. Behalve bij het woordje tevreden (en dat slaat dan op het paard)

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 00:02

UPDATE: hallo allemaal, hij staat inmiddels overdag in de wei met mijn Tinker Chester. Dat gaat écht super. ik had ze vandaag even een paar uur in de zandbak/uitloop waar ze naast elkaar in het zonnetje lagen. Ook buurmannetje Nemo (shet van buurmeisje) komt af en toe op visite en dan zijn het net de 3 musketiers.
Sal (de anda) moet nog wel een beetje wennen aan dat hij de aandacht moet delen. maar verder gaat het echt super!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:05

Leuke foto's, fijn dat het zo goed gaat!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:11

Wat een leuk dier!
Fijn dat ie nu bij je Tink staat. Zal hem vast goed doen!
Hoe gaat het met z'n mok? Wrs verbetert dat ook als z'n weerstand verbeterd.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:21

Cassidy schreef:
............... soms serieus het spoor bijster je paard houden.

:+

maar TS, fijn dat het goed gaat, land ziet er ook mooi droog uit, dan komt het met zijn mok ook vast wel goed. Goed in de gaten houden en vooral goed droog houden.