Friezen; andere aanpak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:34

demo_love schreef:
De algemene reactie van bokt is dat je met 3 jaar ervaring geen eigen paard moet kopen, laat staan een jong paard. Maar ik denk daar toch echt anders over. Op manegepaarden was ik echt uitgekeken, en ik wilde zelf iets gaan opbouwen.

Ik moet hier toch wel een beetje om grinneken hoor..
Dat je als beginnend ruiter ambitieus bent (en je vaardigheden wellicht wat overschat), ach, dat kan ik me voorstellen maar weet wel dat als je écht een getalenteerde ruiter bent.. dat je dan zelfs van een 'manege paard' iets moois weet te maken en het allerbeste uit zo'n paard naar boven weet te halen. Wil je een voorbeeld? Probeer dan 's wat meer te weten te komen van de achtergrond van één van onze top-amazones: Jeannette Haazen. Daarbij, alle échte paardenmensen weten dat je nooit uitgeleerd bent, en al heb je bij wijze van spreken je doctoraal van de paardenuniversiteit al jaren op zak, je zo maar weer geconfronteerd kan worden met het feit dat een paard je weer weet terug te zetten op lagere school niveau. Op dat moment heb je dan echt wel iets meer nodig dan drie jaar manege-ervaring en het feit dat je nu al tegen vragen aanloopt is wel het beste bewijs dat jouw ervaring (nog) niet toereikend is. Het is precies zoals Horseyfries zegt met 1 + 1 = 2 ben je nog geen Einstein.
Grappig genoeg had ik je in mijn eerdere post al willen aanraden om 's contact te zoeken met Horseyfries - zij is tenslotte een van de meest kundige en ervaren Friezen-amazones met een indrukwekkende staat van dienst in ons landje - daar kun je heel veel van leren!

In je beginpost had je het over 'minpuntjes' van jouw paard - welke zijn dat?

Hoe dan ook: ik wens je succes en vooral veel plezier - een uitdaging om er wat moois van te maken is altijd leuk.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:38

Ik ben 26, rij inmiddels alweer 17 jaar, maar ik heb er bewust voor gekozen toen ik mijn nieuwe paard ging kopen om te zoeken naar een paard dat al veel verder was dan ik, dat míj dus nog wat kon leren ipv andersom: M-dressuur, veel gezien van de wereld en lekker cool. Maar zeker niet dood, hij kan op zijn tijd nog behoorlijk heet worden tijdens het werk, dus absoluut geen duf oud paard (jaja hij is al 12 ;))

Ik ben best overtuigd van mijn eigen rijden, kan ook veel paarden netjes narijden en er best goede resultaten uit krijgen, maar een jonkie nieuwe dingen aanleren is een vak apart, dat onderschatten mensen maar al te vaak.

Kortom, ik denk toch dat je misschien andere eisen aan je paard had moeten stellen voor je er één kocht. Want dat je uitgekeken bent op saaie manegepaarden wil niet direct zeggen dat je dan maar een 3 jarige moet kopen, Fries of niet. Er zijn ook hele leuke paarden die jou wat kunnen leren, maar toch wat meer van de wereld hebben gezien. En iets opbouwen kun je met een 20-jarige net zo goed als met een 3-jarige, dat vind ik ook een beetje vreemd argument.

Tuurlijk, het komt goed, en blijf vooral dat vertrouwen hebben, veel succes!

Edit: kan niet tellen: 17 zelfs...
Laatst bijgewerkt door Rije op 16-12-10 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:46

TS, kun je misschien iets meer vertellen over je trainingsschema? Hoe vaak rijd je per week? Binnenbak/buitenbak/bos? Wat doe je nog meer behalve rijden met je paard? En ook: hoe wordt je Fries gehouden? (Veel binnen/buiten; hoeveelheid krachtvoer etc.)

De antwoorden hierop kunnen misschien nl. ook mede een verklaring geven voor je probleem, al ben ik het eens met wat al veel vaker is gezegd (en ik spreek helaas uit eigen ervaring, hoewel het met letterlijk veel vallen en opstaan uiteindelijk goed is gekomen!): groen paard met groene amazone geeft een bont en blauw resultaat.

racheeel_

Re: Friezen; andere aanpak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:55

Toen ik 15 was, kocht ik mn toen 2,5jarige friese ruin. Met het idee dat ik hem zelf zou opleiden als ie zadelmak zou zijn. Met 3jaar is ie zadelmak gemaakt en met 4jaar wilde ik beginnen met 'opleiden'. Uiteindelijk heb ik hem weggebracht en hem laten laten doorrijden door iemand die er verstand van heeft.

Achteraf ben ik heel blij met mijn paardje, maar ik zou niet weer een jong paard kopen met het idee dat ik hem zelf zal opleiden.

Verder ben ik het met mebianca eens.
Heel veel plezier en succes in de toekomst.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:49

Hoi

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar wil toch even posten naar je

Onzin natuurlijk dat je met 3 jaar ervaring geen eigen paard zou mogen.
Zolang je goed begeleiding krijgt moet dat makkelijk kunnen
Heb zelf een 5 jarige merrie en op stal staat ook een 3 en 4 jarige, dus ik weet een beetje hoe die zijn

friezen staan er om bekend dat ze wat later zijn in hun ontwikkeling dan bv KWPNers
wat betekend dit? dat je er misschien wel een jaar van haar leeftijd moet halen en je misschien teveel vraagt van haar waardoor ze 'op' zijn.

weet niet hoevaak je per week rijd maar zou zelf maximaal 3/4 dagen werken en nog 1 dag losjes/longeren
en misschien is grondwerk vaker wel beter voor haar.

Grtjes

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:56

oja en gooi die sporen overboord, want daar worden ze boos door
had ik zelf ook, kreeg er vaak een bok door
en galop is altijd een moeilijk punt bij friezen maar zodra je haar balans beter getraint hebt en haar achterhand zal dit ook beter gaan

zweep niet gebruiken om voorwaardser te maken, maar bv achter de singel een extra tikje als been niet stevig doorkomt
ben zelf niet stevig genoeg in mijn benen

en zorg voor elke week begeleiding en probeer niet teveel te willen, maar blijf voorlopig bij de basis je hebt tijd zat meid ;)

Sille87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 13:51

Ik heb zelf een friese merrie van 10 jaar. Maar die van mij is de hele andere kant op. Die van mij is super heet. Vooral met deze kou.
Nou zijn niet alle paarden het zelfde. Maar vind dat het friese ras wel heel erg dominant kan zijn. En misschien is dit haar manier wel voor de baas spellen. De mijne loopt gewoon dwars door je heen als het niet naar haar zin gaat. Erg lastig op wedstrijd. Want je begrijp natuurlijk wel dat ik heel wat proefjes af heb moeten groeten omdat ze niet meer te stoppen was. Succes!!!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:12

Sille87 schreef:
Ik heb zelf een friese merrie van 10 jaar. Maar die van mij is de hele andere kant op. Die van mij is super heet. Vooral met deze kou.
Nou zijn niet alle paarden het zelfde. Maar vind dat het friese ras wel heel erg dominant kan zijn. En misschien is dit haar manier wel voor de baas spellen. De mijne loopt gewoon dwars door je heen als het niet naar haar zin gaat. Erg lastig op wedstrijd. Want je begrijp natuurlijk wel dat ik heel wat proefjes af heb moeten groeten omdat ze niet meer te stoppen was. Succes!!!

die van mij is ook erg dominant, haar 2 zusjes zijn zoveel liever
best lastig soms hoor
maar als ik er op zit ben ik wel veel meer de baas dan als ik er naast loop

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:36

Ik heb 8 jaar op de manege gereden, was daar 1 van de beste ruiters, ze zette mij daar op alle verschillende paarden en dat lukte allemaal supergoed, zelfs een paar wedstrijdjes gereden. Dan een 7jarig paard gekocht dat doorgereden was, maar zelfs daarmee problemen gehad, de 1ste 2 maanden gingen supergoed, doodbraaf, ik ging bijna dagelijks het bos in, zelfs tractors had hij geen schrik van. Dan op een bepaald moment pakte hij buiten zen bit vast, ging er van door en was niet te sturen, dus dan toch maar wat vaker in de bak gaan rijden, en daar is het helemaal mis gegaan. Dan de juiste begeleiding gaan zoeken, en alle problemen zijn opgelost.
Dus met de juiste begeleiding kom je er wel, maar het gaat met veel vallen en opstaan zijn.

Nu is mijn paardje mank, en ik zoek een nieuw werkpaardje, maar zou zelf geen 7jarige meer kopen, minstens 10 jaar, die pubertijd hoef ik echt niet meer mee te maken, laat staan dat ik een 3 jarige zou kopen...

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:25

Ik rijdt toch ook al weer een paar decenia en heb sinds 2.5 jaar mijn eigen friese merrie. Met 13 maanden gekocht ook met het idee lekker zelf op te voeden en te beleren. Het vooroordeel van friezen zijn door iedereen te berijden klopt al een hele tijd niet meer! Foktechnisch is het stamboek nu goed bezig met er flink wat pit in te fokken! De mijne kan hoger bokken dan menig kwpn'er bij ons op stal en haar galop is ook niet uit te vlakken. Wat echt wel klopt uit het bovenstaande is dat ze met respect behandeld willen worden want ze doen bij druk echt helemaal niets meer. Ze sluiten zich af en je bekijkt het je maar! Heb de mijne uiteindelijk profesioneel in laten rijden en daar stond ze bekend als de Turbo-fries omdat ze zo hard door de bochten ging dat haar staartwortel de grond raakte. Nu na 4 maanden doet ze ontzettend haar best maar het belangrijkste dat ik je kan vertellen is geen druk en kilometers maken! Wij gaan lekker naar buiten om haar daar actief te maken en conditie op te bouwen! Hoelang duurt je les? Onze Wop is na 15 minuten les op en buiten houdt ze het een uur vol! Jullie zijn beiden nog jong en vergeet niet dat je nog jaren plezier met elkaar wil hebben! Er is niets mis mee om aan een longeertouw buiten te rijden als je nog niet los durft! Dat doen wij ook nog steeds hoor. Pas als ze stabiel is en alles al eens gezien heeft mag ze los, want als ze gaat dan gaat ze echt en niet maar een paar meter! (Ook iets wat ze van friezen zeggen!)