Cyrina schreef:Alles moet in verhouding blijven. Als het een groter wordt moet het ander ook groter worden.
Je zegt nu "ik zeg ook niet dat alles in verhouding mee moet groeien". Terwijl je ook zegt wat ik hierboven even quoot.
Wat is het nu??
"Er zitten dingen in die al eeuwen bewezen worden"?? Leuke dooddoener, maar wat beweert Karel de Lange wat jij in eeuwenoude scripturen kan terugvinden? Bepaalde dingen die hij zegt kloppen idd, maar dat is het gevaar: als het ene klopt ga je er automatisch vanuit dat het andere ook klopt, en dat is een brug te ver, want hij verkoopt ook een heleboel onzin.
Bovendien wil ik erop wijzen dat we het hier nog altijd over FRIESE paarden fokkerij hebben, met andere doelstellingen dan een doorsnee sportpaardenfokkerij, waar sport het enige beoogde doel is. Wat de idealen van de EASP te maken hebben met de Friese paarden RASfokkerij ontgaat me dan ook.
Dat mis ik in elke post van jou, ook je opmerking "ik wil een paard wat zeker tot zijn 20e kan werken en hier heel bij blijft". Dat is jouw doelstelling en blijkbaar zie jij in de denkbeelden van Karel de Lange manieren om dat te bereiken. Het Fries Paarden Stamboek heeft daar heel andere manieren voor waar KdL niet aan te pas komt, zoals onder andere een studie die momenteel gedaan wordt over duurzaamheid. Dat lijkt me in een Fries paarden topic een stuk relevanter.
Dat mensen het hebben over "een ouder paard" als het om een 12 jarige gaat, vind ik niet schokkend. Schokkend zou het pas zijn als ze het over een versleten paard zouden hebben op 12 jarige leeftijd, maar dat zeg je niet. Een 12 jarig paard IS een ouder paard, namelijk ouder dan één, ouder dan twee, ouder dan drie, ouder dan vier, ouder dan vijf, ouder dan zes, ouder dan zeven, ouder dan acht, ouder dan negen, ouder dan tien en ouder dan elf. Dus is het met recht een "ouder paard"!
Een ouder paard kan heel goed in de bloei van zijn leven zijn, het één gaat heel goed samen met het ander!