verschil tussen modern en klassiek type fries.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:14

Cyrina schreef:
Alles moet in verhouding blijven. Als het een groter wordt moet het ander ook groter worden.

Je zegt nu "ik zeg ook niet dat alles in verhouding mee moet groeien". Terwijl je ook zegt wat ik hierboven even quoot.
Wat is het nu??

"Er zitten dingen in die al eeuwen bewezen worden"?? Leuke dooddoener, maar wat beweert Karel de Lange wat jij in eeuwenoude scripturen kan terugvinden? Bepaalde dingen die hij zegt kloppen idd, maar dat is het gevaar: als het ene klopt ga je er automatisch vanuit dat het andere ook klopt, en dat is een brug te ver, want hij verkoopt ook een heleboel onzin.
Bovendien wil ik erop wijzen dat we het hier nog altijd over FRIESE paarden fokkerij hebben, met andere doelstellingen dan een doorsnee sportpaardenfokkerij, waar sport het enige beoogde doel is. Wat de idealen van de EASP te maken hebben met de Friese paarden RASfokkerij ontgaat me dan ook.

Dat mis ik in elke post van jou, ook je opmerking "ik wil een paard wat zeker tot zijn 20e kan werken en hier heel bij blijft". Dat is jouw doelstelling en blijkbaar zie jij in de denkbeelden van Karel de Lange manieren om dat te bereiken. Het Fries Paarden Stamboek heeft daar heel andere manieren voor waar KdL niet aan te pas komt, zoals onder andere een studie die momenteel gedaan wordt over duurzaamheid. Dat lijkt me in een Fries paarden topic een stuk relevanter.

Dat mensen het hebben over "een ouder paard" als het om een 12 jarige gaat, vind ik niet schokkend. Schokkend zou het pas zijn als ze het over een versleten paard zouden hebben op 12 jarige leeftijd, maar dat zeg je niet. Een 12 jarig paard IS een ouder paard, namelijk ouder dan één, ouder dan twee, ouder dan drie, ouder dan vier, ouder dan vijf, ouder dan zes, ouder dan zeven, ouder dan acht, ouder dan negen, ouder dan tien en ouder dan elf. Dus is het met recht een "ouder paard"!
Een ouder paard kan heel goed in de bloei van zijn leven zijn, het één gaat heel goed samen met het ander!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:49

Ik bedoel met moet, dat van mij niks moet. Ieder zijn/ haar keus in die contex. Sorry als ik dit niet duidelijk had opgeschreven.

Verder zie ook punten bij karel de Lange die in mijn ogen niet kloppen. Zoals; dat een groot zweefmoment altijd goed is voor de overleving van paarden.

En volgens mij heb ik het juist over de Fries, al vanaf het begin. Ik vindt het zonde als zo'n uniek ras veranderd wordt door er opeens lange stelten onder een smal lijfje van te fokken.
Volgens mij zijn degene die dat doen juist naar het beeld aan het fokken die een ander (dressuurjury) graag ziet. i.p.v. de unieke punten van dit ras te onderstrepen. (en nogmaals dan heb ik het niet over dat alles een zwaar type zou moeten zijn, zwaar of licht dat maakt niet uit, als het maar klopt).

Mijn eerste reactie was gegeven op deze opmerking;
mariloux schreef:
moderne is meer sport fries (foto's in profiel : travour)
en dan heb je nog echt van die 'lompe trekpaarden' friesen. de klassieke (:

En dat is toch behoorlijk kort door de bocht.

horseyfries

Re: verschil tussen modern en klassiek type fries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:29

Ja, dan zijn we het behoorlijk eens. ;)
Maar "zo'n uniek ras" wordt niet veranderd door lange stelten onder een smal lijfje te fokken, zoals hierboven al gezegd wordt, gaan we slechts terug naar de oorspronkelijke Fries, een luxer type wat vroeger ook bestond, voor de oorlog het noodzakelijk maakte zwaardere paarden te fokken voor het werk. We gaan dus eigenlijk terug naar het unieke ras van voor de oorlog omdat dat de bouw is zoals hij hoort te zijn bij een Fries!
Zie Alva 113: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alva113b.jpg

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:32

De "oude" Fries is lekker breed, stevig.
De moderne Fries vind ik vreselijk doorgefokt (en sorry voor iedereen die er 1 heeft),
hoger op de benen, smaller, meer richting "dressuurpaardjes".

Maargoed, ik ben al bevooroordeeld, want ik vind Friezen bijna alleen gaaf voor de kar,
met natuurlijk hier en daar wat uitzonderingen. O:)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:38

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:39

Joscaa :o De oude Fries kun je zien in de post boven de jouwe. De hengst Alva 113. Hoogbenig, en luxe ;)
De Friezenfokkerij is weer aan het teruggaan naar de basis. Luxe paarden, hoogbenig en geen overbrede dieren.
Het is opvallend, nu ze meer teruggaan naar het type van net na 1900, dat het aantal afwijkingen zoals dwerggroei, waterhoofden, enz. ook tegelijk gigantisch aan het afnemen is.

Joscaa schreef:
De "oude" Fries is lekker breed, stevig.
De moderne Fries vind ik vreselijk doorgefokt (en sorry voor iedereen die er 1 heeft),
hoger op de benen, smaller, meer richting "dressuurpaardjes".

Maargoed, ik ben al bevooroordeeld, want ik vind Friezen bijna alleen gaaf voor de kar,
met natuurlijk hier en daar wat uitzonderingen. O:)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:42

horseyfries schreef:
Jij wilt gewoon zo'n lekkere stevige jongen Joscaa?:

http://www.photodesign-schwan-com.gorac ... 51%26id%3D

Gewoon een stoer dier wat prachtig voor de kar staat. :j
Dan vind ik ze gaaf!

Maar hetzelfde is net zo hard met Haflingers hoor, ik weet dat ze prachtig in de sport kunnen lopen,
maar dat ouderwetse typ voor de (huif)kar, vind ik mooi. Ik heb niks tegen Haflingers oid hoor!

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:43

Grappig. Een Fries paard is van oorsprong geen karrepaard, maar een oorlogspaard voor onder het zadel.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:45

Toch zijn ze een stuk leuker als karrepaard. :+

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:46

Je hebt het al over een "kar". Een Fries is een koetspaard. Geen boerenkarrenpaard.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:51

En ook voor de koets vind ik ze tof. Beetje verkeerd verwoord dan zo. :))

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:55

Ik zou zeggen, verdiep je eerst eens in de geschiedenis van het enige inlandse paard van Nederland voor je met je "feiten" komt? :o
Je weet niet, wat "oud type" en "modern" type is. Wat jij een ouderwets type vindt, was bovendien meer doorgefokt dan de Friezen van de laatst tientallen jaren. Er is nu weer meer bloedspreiding dan toen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 02:03

Joscaa schreef:
horseyfries schreef:
Jij wilt gewoon zo'n lekkere stevige jongen Joscaa?:

http://www.photodesign-schwan-com.gorac ... 51%26id%3D

Gewoon een stoer dier wat prachtig voor de kar staat. :j
Dan vind ik ze gaaf!

Maar hetzelfde is net zo hard met Haflingers hoor, ik weet dat ze prachtig in de sport kunnen lopen,
maar dat ouderwetse typ voor de (huif)kar, vind ik mooi. Ik heb niks tegen Haflingers oid hoor!

Mag ik je dan bij deze vertellen dat dit de ultramoderne Anders 451 is die met Peter Spahn internationaal Grand Prix loopt? :D
http://www.trainingsstalspliethof.nl/Anders%20451.htm

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 02:23

Anders is een mooi ouderwets ploegpaard :+
Toch, hij zou ook voor een sjees niet misstaan :){
En onder een ruiter al helemaaaaal niet. Maar dat is allang bewezen :Y)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 04:33

horseyfries schreef:
Het is maar net wat je er zelf onder verstaat want het is geen vaste uitdrukking maar meer iets wat in de volksmond ontstaan is.
Over het algemeen is een moderne Fries een fijner gebouwde Fries met langer, dunner beenwerk.
Het klassieke type is kortbeniger en zwaarder in botten en hals.

idd :) fokkerij waar ik kom is het barrokke type fries... op de keuring zie je soms ook de luxere (moderne) fries..helaas hebben wij al mee gemaakt dat een super gebouwde merrie helaas niet de beoordeling kreeg die ze verdiende (mede met andere paarden van mensen die ik niet ken) omdat de jury meer oog had voor het luxe type..en zo ook al andersom gezien...zonde al zeg ik t zelf....

maar het is idd wat hierboven bv al vernoemt staat, morderne fries is fijner gebouwd met langer dunner beenwerk, t klassieke type is kortbenuger en zwaarder in botten en hals...overgins heb ik ook gezien dat de moderne fries vaker iets minder behang aan de benen heeft.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:03

Tsja, ik jureer zelf ook en kan dit toch echt niet beamen. ALS een paard zoals jij zegt super gebouwd is en ook nog super beweegt, dan krijgt ze net zo goed een positieve beoordeling als ze wat meer barok gebouwd is, dat is ook genoeg te zien op de Centrale Merriekeuring, waar alle eerste premie merries komen. Je ziet daar allerlei types, en niet alleen maar de luxere, zoals het volgens jouw opmerking zou zijn.

Meestal zijn er dan toch andere oorzaken waardoor de merrie een mindere beoordeling krijgt, bijv. zich niet goed genoeg laten zien in beweging, of minder droog beenwerk, of een niet zo goede beenstand.
Alleen als twee paarden kwalitatief echt evenwaardig zijn zal momenteel in de plaatsing de voorkeur gegeven worden aan het luxere type, maar zal de andere als ze goed genoeg is ook net zo goed een eerste premie krijgen!

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:25

bijdehandje1 schreef:
Ik zou zeggen, verdiep je eerst eens in de geschiedenis van het enige inlandse paard van Nederland voor je met je "feiten" komt? :o
Je weet niet, wat "oud type" en "modern" type is. Wat jij een ouderwets type vindt, was bovendien meer doorgefokt dan de Friezen van de laatst tientallen jaren. Er is nu weer meer bloedspreiding dan toen.

Ik noem Josca hier nergens feiten noemen hoor. Telkens 'ik vind' etc. En hoe weet jij nou wat voor kennis Josca heeft.

Ik vind friezen heel gaaf, of ze nou onder het zadel lopen of voor de koets. Ik zie ze het liefste een beetje stevig gebouwd.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 00:12

horseyfries schreef:
Ja, dan zijn we het behoorlijk eens. ;)
Maar "zo'n uniek ras" wordt niet veranderd door lange stelten onder een smal lijfje te fokken, zoals hierboven al gezegd wordt, gaan we slechts terug naar de oorspronkelijke Fries, een luxer type wat vroeger ook bestond, voor de oorlog het noodzakelijk maakte zwaardere paarden te fokken voor het werk. We gaan dus eigenlijk terug naar het unieke ras van voor de oorlog omdat dat de bouw is zoals hij hoort te zijn bij een Fries!

Mocht ik ergens een sterretje bij kunnen zetten als 'beste antwoord' dan wordt het bovenstaande. Ik denk namelijk dat het meningsverschil met die duitse mevrouw hieruit voort komt. De fotos die zij liet zien herinner ik me van "vroeger". (Niet dat ik voor de oorlog al leefde hoor. :D ) Volgens haar was juist het brede model het oude type. Maar als er inderdaad 3 types bestaan, dan had ik het over het vooroorlogse type, en zij over het tijdens-oorlogse type en is voor haar het type van nu het moderne type terwijl het eigenlijk een herintroductie van het oude type is.
(Volgt iemand me nog? :+ )
Thanks Horseyfries, denk dat ik daar wel iets mee kan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:25

Nee Rivano, nu ga je het verdraaien om je gelijk te halen. Wat NU als klassiek en modern type beschreven wordt, daarin had zij gelijk.
Omdat dit een uitdrukking is, en er niet met "klassiek type" het Alva type bedoeld wordt, maar het kortbenige zwaardere type van tijdens en na de oorlog. Dat er daarvoor ook lichtere types geweest zijn maakt de uitdrukking niet anders.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:01

Interessante discussie!
Ik worstel ook vaak met de definities van 'klassieke fries' en 'moderne fries'.
Zoals ik nu het hele topic heb gelezen en het kort samenvat is het dus gewoon zo dat je eigenlijk 3 types hebt;
1. de voor-oorlogse types, de luxe gebouwde types voor gebruik in de oorlog onder het zadel en voor de koets,
2. de klassieke types, de stevige en compact gebouwde types voor gebruik op het land voor de ploeg en voor de kar,
3. de moderne types, de weer luxe gebouwde types, zoals ze oorspronkelijk waren, voor gebruik voor o.a. in de dressuur.
Heb ik het zo een beetje goed?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:27

1. is voor het gebruik van voor de oorlog, niet IN de oorlog! ;)

Eigenlijk zijn er dus maar twee types, klassiek of modern. Met klassiek wordt bedoelt het zwaardere kortbenige type wat in/na de oorlog meer voor landbouwwerk gefokt is, en modern gaat idd weer terug naar de oorspronkelijke luxere types, waarbij nu sportkwaliteiten belangrijker zijn.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 18:37

Ik hoef niet zozeer gelijk, ik had dit topic geopend om erachter te komen hoe het nu precies zit om juist verwarring te voorkomen.
En als er 3 types bestaan/bestonden kan ik begrijpen dat er verwarring over is als er in de volksmond maar 2 types benoemd worden.

Komt waarschijnlijk door het woord 'discussie' wat ik gebruikte. Op bokt lopen discussies vaak uit op flinke rellen waarbij over en weer geslagen wordt en er getemd, geband of gemodereerd moet worden. Met de "discussie" met deze mevrouw was het juist uit interesse. Ik zei haar dat ik geen idee had wat nou het verschil is, maar ik persoonlijk zou gaan voor Lang Type = Klassiek, en Korter Type = Modern. Het was een brainstorm, niet een moddergevecht met harentrekken, knijpen en spugen. Weet ook niet welk woord ik had moeten gebruiken, maar het was geen discussie als-in er moet 1 winnaar uitkomen.
Ze vroeg of ik het in Nederland eens na kon vragen en dat heb ik bij deze gedaan.
Dus kan ik haar het overzichtje van _Saida_ sturen?
Iedereen mee eens?

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:59

Wat mij betreft prima, maar dan wel even met de correctie van Horseyfries erin. ;)

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 23:17

1. de voor-oorlogse types, de luxe gebouwde types, voor gebruik onder het zadel en voor de koets,
2. de klassieke types, de stevige en compact gebouwde types voor gebruik op het land voor de ploeg en voor de kar,
3. de moderne types, de weer luxe gebouwde types, zoals ze oorspronkelijk waren, voor gebruik voor o.a. in de dressuur.

Moet er nog iets over beharing, rug, nekinzet of hoofd bij om volledig te zijn?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:28

Om volledig te zijn is alleen dit van belang: klassiek is kortbenig, korte onderarm, neerwaarts gebouwd, modern is lang voorbeen, lange onderarm, opwaarts gebouwd.