Raad gevraagd lessen dressuur voor Lusitano

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 23:48

Lusitana schreef:
Citaat:
Dat is gewoon klassiek en geschikt voor elk ras.

Elke Frans/Portugees (klassiek) opgeleidde instructeur kan met alle rassen werken. Het zijn de "moderne" instructeurs die meer de warmbloeds gewend zijn en met meer druk werken. Sommigen van hen hebben soms te weinig geduld om problemen met rijkunst te verbeteren en grijpen sneller naar hulpmiddelen.

De dame die AdBt methode toepast, rijdt ook met warmbloeden, maar is voorzichtig. Zij is heel goed in rechtrichten, dus in principe zou dit goed zijn? Als ik het goed begrijp is de wijze hetzelfde, maar is het de manier waarop het aangepakt wordt die verschilt met de academische dressuur of Portugese stijl?

Citaat:
Een Lusitano kan ook opgeleid binnen moderne standaard hoewel niet allen druk aanvaarden.
Omgekeerd heeft elke ruiter profeit van een klassiek opgeleidde instructeur.

Ik heb jaaaren les gekregen van Gerard Vandorpe, klassieke dressuur. mijn merrie is ongelofelijk gevoelig en ik wou toch met minder druk en zeker bitloos rijden met haar. Ik denk dat westerndressuur dan nog beter zou zijn dan de klassieke dressuur voor haar...ofwel de academische die blijkbaar ook met minder druk rijden en alles eerst aanleren in tragere gangen.

Citaat:
De Lusitano is geen afwijkend soort paard alleen omdat het soms (lang niet alle) wat andere gangen heeft. Wel zijn ze vaak intelligenter en snelle beledigd dan een gemiddeld paard en daardoor werkt dwang dus averechts en kun je gemakkelijk in een negatieve spiraal komen als je dan weer straft voor verzet. Maar feitelijk zou je bij geen enkel paard dingen moeten willen aanleren via dwang en druk.

Hier geef je de perfecte omschrijving van mijn merrie :D . Ze verdraagt absoluut geen dwang en haar grenzen liggen niet ver (ze gaat snel in verzet door te steigeren, als ze iets niet leuk vindt, laat ze dat direct merken. Gelukkig gaat het heel goed nu met de juiste trainer die aan de basis, het vertrouwen werkt (parelli). Zij werkt helaas minder op dressuur, maar vind het al super dat ze me leren omgaan heeft met zo'n gevoelig type paard en het belang van het rijden met juiste energie en ontspanning, maar toch kordaat. Daarom zou ik nu graag verder op vertrouwensbasis doorwerken, maar met wat dressuur erbij...

Citaat:
Verder kan de zware meer opgerichtte hals voor specifiek problemen zorgen, maar dat hoeft niet als meteen vanaf het begin ook laag rijden wordt meegenomen.

Da's een duidelijke tip. Ze heeft een zeer zware hals (zie filmpje op m'n profiel, was tweede keer dat ik op haar zat.

Citaat:
Een ander punt bij de Lusitano is vaak de kleine mond en dat kan het bitten wat bemoeilijken. De meesten gaan het fijnst met een dun ongebroken of dubbelgebroken bit. Daar dat niet teveel plek in neemt en niet tegen het verhemelte drukt.
Geen bit, ze reageert ongelofelijk op druk en kan perfect bitloos gereden worden (normaal met sidepull of eventueel kaptoom)

Citaat:
Enfin, je hebt verder geloof ik al wat je zoekt, maar ik wilde dit even toevoegen voor de meelezers.

Zal pas voor volgend jaar zijn. Is helaas zeer ver voor mij en nu zal dat niet meer lukken, maar we spreken af voor clinic eventueel of met een video opsturen en dan commentaar en tips erbij, maar dat moeten we nog afspreken.
Ik ben van plan om me deze winter toe te leggen op dubbele teugelwerk en longewerk en dit onder de knie te krijgen met haar.

Mag ik nog even vragen? Als m'n merrie begint te draven of galopperen, dan is ze daarna nerveuzer. Vandaar het oefenen in stilstaan in het filmpje volgens de fases (eerst zit + uitblazen, dan teugels opheffen en als dat nog niet lukt, one rein stop, als dat niet lukt, achteruit zetten)
Ik las dat Petra van Paardvriendelijk trainen echt weet om te gaan met het karakter van de Lusitano .. Dat ze weet ook hoe je met het temperament om moet gaan en ze juist heel relaxt te krijgen.. (dus op de juiste manier aan het werk zetten)
Kan iemand me zeggen wat dit inhoudt?
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 16-11-10 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Re: Raad gevraagd lessen dressuur voor Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:09

Het geheim zit 'm inderdaad in het wel kordaat blijven rijden, ondanks dat ze veel energie hebben. Niet gaan zitten houden. De energie moet ergens heen!

Rechtrichten is prima, en "academisch" is volgens mij ook gewoon Frans/Portugees= klassiek. Er zijn zoveel termen dat het wat onduidelijk wordt.
Maar het is gewoon werken naar zo klein mogelijk hulpen, weinig/geen druk, hand niet gelijk met been, en been dus niet gelijk met hand. Paard vraag je of voorwaarts, of niet, maar niet tegelijk remmen en gasgeven, zeg maar. Ook niet hulp blijven geven, maar stoppen zodra het paard er gehoor aan geeft. Dat is allemaal weer met druk werken en "modern" hoewel ook al tientallen jaren in, hoor.
Maar goed, het is niet de bedoeling om hier alle uitleg over rijkunst te gaan geven, maar dan heb je een idee.
Ik heb zelf een hengst die super lastig in de mond is (heeft verder nog wat problemen) en die heb ik een tijd gewoon aan het halster gereden en later met een halster onder het hoofdstel, dus met dubbele teugels, om het vertrouwen in de mond weer terug te krijgen.
Een halster is dan even een vervanger van een kaptoom, die feitelijk beter geschikt is omdat die strak om de neus ligt.
Ik heb met veel van mijn paarden en ponies zowel met bit als bitloos als hoofdstelloos gereden.
Het zit 'm niet zozeer in de middelen, maar in je rijkunst, hoeveel succes je hebt met opleiden. En ik ben eigenlijk ook maar een "boerin" hoor, geen super-amazone ofzo. Maar wel het geluk gehad dat ik honderden paarden kon rijden door mijn leven heen, en een aantal goede instructeurs gehad. Vroeger gejankt omdat ze zo streng waren, nu ben ik ze dankbaar.
Goede begeleiding is heel prettig en ik hoop dat je die treft/hebt getroffen.
Verder:Aldoende leert men, en hoe nieuwsgieriger je bent, hoe beter je leert.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 00:17

Het was razend leuk om er even over te kunnen praten met u, thx ;) .
Inderdaad, kordaat (hier werk ik aan omdat ik in eerste instantie iets te voorzichtig was), zeker, zuiver en duidelijke hulpen, maar daarnaast merk ik (bij haar althans), energie zeer laag (diep in buik ademhalen, elke milliseconde aandacht erbij en ondanks de spierspanning (tonus) die ik nodig heb om te handelen of gewoon te zitten, moet ik volledig ontspannen zijn. Ze voelt elke spanning in m'n lijf, hoe klein ook.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:21

@lusitana
Jammer dat je zo ver weg woont ik had je graag als instructrise voor mijn kinderen gehad.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:33

Daar heb ik wel eens over gedacht, om hier en daar les te gaan geven in het buitenland omdat er toch wel behoefte is aan de gewone simpele roots van de rijkunst. In een paar lessen bereik je niet zo heel veel, maar kun je wel een basis leggen en inzicht geven. Het zou nuttig kunnen zijn.
Aan de andere kant bestáán er prima instructeurs, ook in Nederland, ook in de jongere generatie, die dezelfde opvattingen hebben, punt is dat ze soms lastig te vinden zijn, maar met een oproep op bokt zou het toch moeten lukken in de meeste gevallen. Want bij mij moet wel mijn vliegreis eruit dus dat wordt prijzig... ;) En dan kun je net zo goed een bekende pro vragen, denk ik dan maar, ik ben maar een miep.
Maar ik help ook wel mensen via topics en per e-mail met bepaalde dingetjes.

Maar dit is wel off topic :o

On topic:
Cambiar schreef:
Ze voelt elke spanning in m'n lijf, hoe klein ook.

Ja, en daar zijn veel mensen zich niet van bewust en worden dan boos want het paard doet zogenaamd niet wat ze zeggen, maar feitelijk doet die precies wat ze onbewust aangeven. Zo heb ik zelf het dilemma van schouder naar achteren of heup naar achteren, ik ben krom en kán niet recht zitten. Paarden regeren daarop en gaan scheef. Het een paard moet ik van achteren goed hebben en heupen dus gelijk en schouder dan maar scheef en anderen moet ik van voren juist goed hebben dus dan schouders recht en heupen maar scheef. Ik weet dat ik dus altijd hoe dan ook niet correct zit, maar weet daar ook mee om te gaan en ga niet denken dat het paard me dwars wil zitten met scheef lopen. Hij reageert gewoon op mijn houding! Ik ben na al die jaren nog aan het worstelen met mijn handen om de scheve schouders wat op te heffen... Ik rijd ook vaak met 1 hand.
Hier leer je trouwens eerst aan de longe zonder zadel en zonder teugels in de handen een onafhankelijke zit te krijgen in alle gangen, voordat je met een apard aan het werk gaat. Juist om dat soort onbewuste spanningen te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 16-11-10 00:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 00:36

papagroom schreef:
@lusitana
Jammer dat je zo ver weg woont ik had je graag als instructrise voor mijn kinderen gehad.

Haha ja, idd, ik zou ook wel graag les hebben :-).

Verdorie wat een mooie hengst die donkerbruine Andrade in die link. Mijn merrie is Veiga. Schijnt dat Andrade daar wel een goeie combinatie mee is :D .
Wat voor stierevechters bloed zit erin?
Ik heb nog een andere merrie, 70% Veiga. Die is Bailador X Milho rei X Boca negra . Lijkt me wel mooie match... hier in Nederland, Frankrijk en België heb ik nog geen donkerbruine Andrade hengsten tegen gekomen. Zelfs de pure Andrade vind je hier niet veel.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 00:45

Citaat:
Ja, en daar zijn veel mensen zich niet van bewust en worden dan boos want het paard doet zogenaamd niet wat ze zeggen, maar feitelijk doet die precies wat ze onbewust aangeven. Zo heb ik zelf het dilemma van schouder naar achteren of heup naar achteren, ik ben krom en kán niet recht zitten. Paarden regeren daarop en gaan scheef. Het een paard moet ik van achteren goed hebben en heupen dus gelijk en schouder dan maar scheef en anderen moet ik van voren juist goed hebben dus dan schouders recht en heupen maar scheef. Ik weet dat ik dus altijd hoe dan ook niet correct zit, maar weet daar ook mee om te gaan en ga niet denken dat het paard me dwars wil zitten met scheef lopen. Hij reageert gewoon op mijn houding! Ik ben na al die jaren nog aan het worstelen met mijn handen om de scheve schouders wat op te heffen... Ik rijd ook vaak met 1 hand.
Hier leer je trouwens eerst aan de longe zonder zadel en zonder teugels in de handen een onafhankelijke zit te krijgen in alle gangen, voordat je met een apard aan het werk gaat. Juist om dat soort onbewuste spanningen te voorkomen.

Ik heb wat lessen centered riding gevolgd, ivm de zit. Helaas heb ik al eindje geen echte dressuur meer gereden en daarom heb ik echt een fijngevoelige leeraar(es) nodig die een zeer scherp oog heeft. Ik voel door m'n ervaring vroeger ook wel zaken aan, maar ik heb niet altijd een kant en klare oplossing. Ook heb ik geen ervaring met zo'n korte paarden, ik heb altijd zeer grote en logge paarden gereden (die als jong paard nogal op de voorhand liepen waardoor ik veel moest drijven en vooruit rijden en paarden met minder temperament, die dus vaak aansporing nodig hadden). Daarom zit ik wat met vragen hoe je goed met Iberische paarden moet rijden...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:51

Ja, een kort energiek paard is anders dan een langer flegmatischer paard en de omschakeling is behoorlijk (andersom ook hoor, ik rijdt hier wel eens een stijve selle français, amai...). Maar het went.

Bedankt voor het compliment over de hengst. Het is een vrij typische Andrade, maar niet gekeurd voor dekhengst. Ondanks dat lopen er hier heel wat kinderen van hem rond, met name omdat hij zo'n prettig karaker heeft én doorgeeft en een solide kleur en wat maat heeft, hoewel niet overdreven (1.61m)
Bailador (MV) zit er bij de mijne ook achter. Via TrovadorII, dat is de vader van de moeder van mijn paard.
TrovadorII is een kind van LidadorII en dat is een kind van Bailador. De moeder van TrovadorII is ook een kind van Bailador dus die zit er twee keer in.
Andrade gebruikte idd Veiga paarden omdat ze goed combineren.

Maar dat is ook weer off topic. :D

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:44

je moet doen waar jij je goed bij voelt. als het niet gaat merk je het snel genoeg.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:40

In Zeeland Komt Pedro de Almeida (http://andalusiansdemythos.com/articles ... lmeida.pdf) zijn eigen website doet het niet meer maar je zou contact op kunnen met de organisator in Zeeland, zie: http://www.lusitanovrienden.com/index.p ... &Itemid=33 om de 2 maanden en hij geeft ook les in Belgie, maar ik weet niet waar. Maria Pia Lobo des Vasconcellos ( http://www.lusitanoslobodevasconcellos. ... avalos.php ) en een door haar opgeleide instructeur komt regelmatig ( ook om de 2 maanden) in de buurt van Gesves. Beide zijn nog leerlingen van Nuno Oliveira.

Wij halen ca. 5 x per jaar Francisco Bessa de Carvalho (http://www.trailsend.nl/NL/clinics/klas ... /index.php) naar Nederland; hij is dit weekend net weer geweest. Maar dat is in Nederland, in de buurt van Arnhem.

Deze 3 zijn niet te vergelijken qua kunde, inzicht, etc. met vele ( heeeeeeeeel veeeeeeeeel) anderen maar zijn daardoor ook minder frequent te bezoeken en ook een stukje duurder ;) :o . Maar dan krijg je wel les op wereld klasse niveau van mensen die hun hele leven ervaring hebben met Barokke paarden en Lusitano's in het bijzonder!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:54

Mijn reactie is misschien mosterd na de maaltijd maar geef hem toch ;)

De methode volgens Antoine de Bodt is klassieke dressuur met het accent op het rechtrichten. Kan dus prima als je klassiek wilt rijden.
Sluit ook prima aan bij Piet Bakker. Ik rij met mijn Hispano bij een instructrice die volgens de manier van AdB les geeft en had onlangs weer een keer lange teugel les van Piet Bakker. Paard begreep het prima. Piet was ook vreselijk enthousiast over hem en hoe het ging. Dat vond ik zelf erg leuk, maar ook mijn ijdele Spanjaard vond dat geweldig. Die liep te dansen door de bak.

Met mijn paard heb ik een tijdje bij een 'moderne' instructeur gereden. Mijn paard was weg van de persoon, maar niet van de rijstijl.
Mijn huidige instructrice rijdt zelf op KWPN-ers, maar rijdt die klassiek. Werkt prima, haar paarden lopen geweldig. Zitten super in hun vel.
Klassiek is niet voor een bepaald type paard geschikt, het is met alle paarden mogelijk. Haar leerlingen hebben paarden van allerlei typen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:02

Dat aspect van de echte klassieke Rijkunst ( omdat het absoluut veel meer omvat dan dressuur!) kan ik dan nog extra benadrukken: met mijn Paint Horse ( cutting/ reining gefokt) die ik volgend jaar op western shows ga starten in o.a. de reining, doe ik regelmatig mee met de clinics van Francisco Bessa; sluit prima aan en daardoor hebben mijn paard en ik nu een wel zeer solide basis van waaruit elk "trucje" en "kunstje" mogelijk is.
Overigens is wel zo dat klassieke dressuur voor alle paarden en disciplines "werkt", maar dat de moderne dressuur zeker niet voor elk paard, o.a. veel Lusitano's, of elke discipline de juiste manier is.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 12:10

Wat leuk, ik had niet gezien dat er nog gereageerd was...

Ik heb mijn training, plannen en verwachtingen moeten bijstellen. Deze merrie heeft echt een training nodig waar accent op vertrouwen ligt, ze kan soms heftig worden in bepaalde situatie's (zeer gevoelig, erg dominant en veiga.....). Ik denk dat ik even de techniek moet vergeten en haar gewoon buiten rijden, zodat ze de ruiter leert te vertrouwen in enge situatie's (de mevrouw die haar heeft helpen zadelmak maken heeft me gezegd dat ze een goed, maar moeilijk karakter heeft). Ik ga nu deels te voet, deels op haar rug wandelingen maken, waarbij ik steeds de oefeningen die in de piste geleerd zijn (grondwerk Parelli), buiten herhaal en dat ze ten alle tijde gefocussed is op mij. Het gaat heel erg goed, maar heb zo'n gevoel dat ik héél veel geduld moet hebben met deze merrie. Het is een paard die je onmiddelijk confronteerd met je fouten, in die zin is ze voor mij de sublieme leermeester :-)

@Elcid, heel erg bedankt voor de toevoeging. Ik heb enorm interesse, misschien kan ik eens komen kijken deze lente, zal u mailen om af te spreken. Ik wil graag de Frans/Portugese (Zuiderse)stijl leren. Ik kan dus gerust beginnen met De Bodt methode deze lente bij Delphine D'ardoye (ook omdat het heel dicht bij huis is) als de merrie vertrouwen heeft in het buitenrijden en de ruiter en daarna kan ik uitkijken voor de rijstijl die ik heel graag wil leren en die me beste lijkt voor mijn gevoelige merrie.
Pedro ben ik aangeraden van een vriend, die zou kunnen zorgen dat ik les krijg omdat hij de contactpersoon kent. Ik zag echter tot mijn grote spijt dat een uurtje les zeer duur is en ik denk niet dat ik dat financieel haal.....Daarom hoopte ik iemand te vinden een leerling van hem eventueel, die me kan op weg helpen met deze rijstijl.
Ik ga nu ook enkele clinics volgen van Liesbeth Milan, maar helaas woont zij ook heel ver weg.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:44

Jammer genoeg kosten de lessen van Francisco Bessa ongeveer hetzelfde als de lessen van Pedro, het is een hoop geld maar niet duur omdat de prijs/ kwaliteit verhouding niet beter kan en wij in deze lessen meer leren dan in welke andere lessen die we ooit gehad hebben, maar het is wel een flink bedrag wat er betaald moet worden. Deze heren vragen een zeer respectabel bedrag voor een dag lesgeven en daar komt in ons geval dan ook nog een vliegreis vanuit Lissabon bij, etc.
Maar kijken kan bij ons dus ook, ik denk bij Pedro ook, en dat is een stuk goedkoper.

Je zou toch nog een keer langs komen om Ultramar te zien, voor jouw drukke merrie een goed partner omdat hij de rust zelf is, dus misschien kan je dat een keer combineren met een lesweekend.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 23:38

Da's afgesproken, ik ben namelijk heel erg nieuwsgierig naar zowel Ultramar als Francisco Bessa.
Mail me maar wanneer eerstvolgende les doorgaat ;) .

Beetje raar geformuleerd, goed, maar moeilijk karakter hm hm...maar je weet wel wat ik bedoel hopelijk :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:34

Ik weet wat je bedoelt, kan me iets voorstellen bij Veiga paarden ;) ! Heb ik jouw email adres? Stuur dat even, dan zet ik je op de mailinglijst en krijg je de clinic data via je mail; anders vergeet ik het :o

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 11:49

Ok, zond je PB ;-)
Even op naam gezocht van Francisco, kwam op een site uit en keek mijn ogen uit.
http://www.dressageportugal.pt/galeria-teste-pt.html#/?p=28&s=7
Ik vind het prachtige foto's MAAR...dit is stijl van rijden, traditie, die ze wellicht uit oorlogstijden overgehouden hebben (vandaar al die capriolen...?) Op bepaald moment zie ik de ogen en mond van paard wijd open gaan, met scherpe bitten in (ruiter Antonio Monteira hangt er nogal aan hoog in de lucht).
Ik weet nu ook wel dat ik nooit niveau zal bereiken om capriolen te rijden :-), daarvoor heb ik geen geld genoeg, maar lijkt me fijn iemand te vinden die deze manier van rijden onder de knie heeft, maar dit ook bitloos aanleert. Wat Klaus verweven met Zuiderse dressuur...Ik ben geen bitloos fanatiekeling, maar mijn merrie heeft nu echt geen bit nodig, die reageert al gevoelig genoeg op druk.

okido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:01

tip
ik zou even op marijke de jong paardenbegrijpen.nl
even kijken daar zijn instructeur door het gehele land die ook evt aan huis kunnen komen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:06

Dit zijn opnamen van de Escuola D'arte Equestre, waarvan Francisco 1 van de belangrijkste mannen is, http://www.cavalonet.com/epae/ ; scherpe bitten gebruiken ze niet; stang en trens of enkel trens, afhankelijk van het trainingsniveau van de paarden. Dit is inderdaad puur show gebaseerd op oorlogs tradities, maar ook hier wordt "gewoon" dressuur, de foto is inderdaad geen goed voorbeeld, de ruiter zit ook "raar" op zijn paard. Overigens kan er van iedere ruiter wel een moment opname gemaakt worden die niet vriendelijk overkomt en daarom is het jammer dat ze die foto geplaatst hebben, maar ook wel zo eerlijk!

Francisco geeft juist les vanuit lichtheid, souplesse, etc. Kijk maar in de link naar Tribuna Lusitana in mijn onderschrift voor een interview. Op mijn site staat ook de link naar de site van hem met opnamen en foto's van zijn eigen ( dressuur) Lusitano's. Dat geeft een heel ander beeld. Als hij vanuit hardheid zou werken hadden wij ( en anderen) al lang geen les meer van hem.
Overigens rijdt hij zijn paarden thuis vaak alleen op trens, ook de hoger opgeleidde paarden.

Hier 2 filmpjes van zijn toppaard Soberano die wordt getraind door Olympisch ruiter Carlos Pinto:
http://www.youtube.com/watch?v=SOUw0ws6N5o
http://www.youtube.com/watch?v=-t0hSpUZolw
En ook hier is Francisco ( zonder paard) te zien op ca. 15.35 minuten in een interview tijdens het grote feest in Golega ( bijna achteraan , ca. 21.48 is mijn man Ben te zien ( "Exceptional interviews" ;) zegt hij).

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 12:28

Die muziek uit dat eerste filmpje....ik smelt zelfs bij deze koude temperaturen achter mijn computer...bedankt voor deze filmpjes ;-)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 13:03

okido schreef:
tip
ik zou even op marijke de jong paardenbegrijpen.nl
even kijken daar zijn instructeur door het gehele land die ook evt aan huis kunnen komen

Heb ik gedaan ;-). Liesbeth Milan is de dichtste, is nog ong 200 km rijden voor mij :-(, gelukkig komt ze een clinic geven in de buurt op aanvraag.

okido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:16

o das erg ver jammer

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:29

Zoek gewoon een instructeur die bij je past of het nou in binnen- of buitenland is. Ook in Portugal zijn er ruiters die hun paard in de mond trekken en LDR rijden.. Natuurlijk heeft elk land diverse manieren van opleiden. Ik zou gaan voor een instructeur die met je op dezelfde lijn zit en waarvan je regelmatig lessen kan krijgen. Het zou me niet zo uitmaken of die zichzelf nou klassiek noemt of niet. Als ik Steinbrecht lees dan zitten daar ook stukken in die ik echt nooit uit zou voeren.

Dus ga kijken en neem proeflessen om te ervaren of iets je wel of niet goed lijkt.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 11:23

Jessix schreef:
Zoek gewoon een instructeur die bij je past of het nou in binnen- of buitenland is. Ook in Portugal zijn er ruiters die hun paard in de mond trekken en LDR rijden.. Natuurlijk heeft elk land diverse manieren van opleiden. Ik zou gaan voor een instructeur die met je op dezelfde lijn zit en waarvan je regelmatig lessen kan krijgen. Het zou me niet zo uitmaken of die zichzelf nou klassiek noemt of niet. Als ik Steinbrecht lees dan zitten daar ook stukken in die ik echt nooit uit zou voeren.

Dus ga kijken en neem proeflessen om te ervaren of iets je wel of niet goed lijkt.

Het was gewoon een opmerking van mij, meer niet. De personen die geschikt zijn en waar ik op regelmatige basis en realistisch haalbaar les kan aan volgen heb ik hier niet, daar zal ik moeten mee leren leven. Ik moet dus een geschikt compromis vinden bij de moderne dressuur trainers en wat bijspekken met wat ik verneem als ik naar clinics ga kijken over academische dressuur, uiteraard zonder paard want ga haar niet meesleuren over zo'n afstand.
Geen gemakkelijke opgave, 90% van de dressuurtrainers in West-Vlaanderen hebben een gloedhekel aan bitloos (wat ik rij) en geen verstand van Iberische paarden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:16

Ik weet natuurlijk helemaal niet hoe het in West-Vlaanderen zit. Misschien heb ik dan wel mazzel in midden Nederland te wonen. Ik heb verschillende instructeurs gehad. Vaak helemaal geen bekende namen, maar gewoon goede, eerlijke mensen met veel verstand van paarden en paardrijden. Deze mensen kwamen op mijn pad, via andere ruiters. Er zijn er ook zat waarvan ik het idee heb dat ze mij niets kunnen leren of waar ik geen les van zou willen, maar zo hier en daar kom ik best goede mensen tegen.

Vandaar mijn opmerking. Soms bevindt zich het antwoord dichterbij als je denkt. Maar nogmaals, ik woon niet in West-Vlaanderen. Succes in elk geval!