Wat voor zadel ligt er op jullie barokke/spaanse paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:37

Zowiezo lijkt het me niet slim om tijdens de dracht van je merrie een zadel te zoeken, passen en aanschaffen.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Je merrie is al veranderd, veranderd nog meer en na de dracht kan ze wel weer een heel ander zadel nodig hebben.
Dan is het zonde van jouw uitgegeven 1000 euro.
Zou je dan niet beter voorlopig een Wintec kunnen aanschaffen tot je merrie is bevallen en haar lichaam zich weer heeft terug gevormd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:51

Een drachtige merrie moet toch ook gewoon gereden worden? Ze is pas in mei uitgerekend. Bovendien zijn ze bij mij altijd wisselend in model. In het gras in de zomer zijn ze wat breder dan s'winters op stal met hooi. En door training veranderen ze ook.
Ik leef niet in de waan dat een goedkope wintec wel gaat passen :o

tamary

Re: Wat voor zadel ligt er op jullie barokke/spaanse paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:54

Wintec is dacht ik te lang in de kussens voor korte paarden.
Je zou Thorowgood kunnen proberen, hun leren zadels lijn is kent en masters. Die passen net als massimo vaak wel op korte paarden. Denk dat hun kunststof zadels niet zoveel afwijken qua lengte.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:05

Ik heb zelf ook een Zaldi Lander en ik ben super tevreden met het zadel (en de service).
Ik kan er overigens wel normaal in zitten.

Afbeelding

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:06

tamary schreef:
Wintec is dacht ik te lang in de kussens voor korte paarden.
Je zou Thorowgood kunnen proberen, hun leren zadels lijn is kent en masters. Die passen net als massimo vaak wel op korte paarden. Denk dat hun kunststof zadels niet zoveel afwijken qua lengte.

Dat valt wel mee.
Ik had een nieuw Wintec 500 zadel en die was niet veel langer dan de Zaldi Lander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:09

Kelly_Taco schreef:
Ik heb zelf ook een Zaldi Lander en ik ben super tevreden met het zadel (en de service).
Ik kan er overigens wel normaal in zitten.

Ik niet, heb er 2 weken mee gereden maar de eerste minuut dat ik erop zat vond ik de wrongen al vervelend.
Maar ik heb ook niet zulke dunne benen als jij.

Service ben ik op zich ook tevreden over. Ik kon het nieuwe zadel zo terugsturen en ze leek me heel kundig. Maar zij kon me dus niet aan een Zaldi helpen, dus dat zadel adviseren heeft weinig zin.

Thorowgood heb ik geen ervaring mee. Gaat ook op het lijstje. Wintec vroeger wel eens, bepaald geen positieve ervaringen mee.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:11

Nadeel van Wintec is ook dat de kussens heel hard zijn.

Maar er zijn van Zaldi veel meer modellen, heb je op alle modellen gezeten?
Ik vond ze echt super verschillend zitten.

criollorw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:13

hee janneke!
heb je wel eens aan een argentijns zadel gedacht?
past altijd en zit als een huis!ook voor je paard een zeer comfortabel iets.
Afbeelding
(gaat nog een schapenvachtje omheen)
Afbeelding
je kunt je zadel zelf helemaal samenstellen omdat het losse onderdelen zijn, en als je eenmaal je favo combi hebt dan zit je als een huis.
ik (ja zelfs ik) kan aan de zijkant hangen om iets op te rapen. zo stevig zit het.
hieronder kun je zien hoe zo'n zadel in elkaar zit.
http://www.youtube.com/watch?v=cXXfyH5kGfU
deel 1
http://www.youtube.com/watch?v=I8P0N0vcj88&feature=related
deel 2
http://www.youtube.com/watch?v=KUy-P4DEzJw&feature=related
deel 3
groetjes ietje

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:25

Strada :j Heb veel moeite gehad om een goed zadel te vinden voor mijn Anda, maar hier loopt ie zo probleemloos onder.. Kussens zijn geen wol, maar een soort meebewegend foam/gel dat zich naar de rug van het paard vormt. De boom is ook flexibel waardoor die ook meebeweegt met de rug. Zadel heeft heel vrije zit, moest hier heel erg aan wennen na een zadel met diepe, gesloten zit. Heeft wel 1-2 maanden geduurd voordat ik weer goed kon (door)zitten. Zadels worden handgemaakt en contactpersoon hier in nl is Callista. Je bent er wel wat geld aan kwijt maar dan heb je ook wat. En de kussens hoeven niet zoals wol worden opgevuld, als het goed is. Ik (en het belangrijkst, mijn paard) ben er heel gelukkig mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:19

Criollo: ik zie mezelf daar nog geen dressuurproef mee rijden ;)

Kelly: niet alle modellen kunnen op mijn paard, en de modellen die wel op mijn paard passen, zijn mij te krap. Dus Zaldi is in overleg met de zadelmaakster geen optie meer helaas.

Madelief: vrije zit is voor mij geen probleem, ik heb alleen zadels met een vlakke zit en veelzijdig en rijd op het eind van de dracht ook wel met een barebackpad, dus voor mezelf is dat prima. Een nieuwe Strada zit boven het budget, 2e hands ben ik ze nog nergens tegengekomen! Ik heb bij Callista wel aangegeven dat als ze zo'n soort zadel aangeboden krijgt ze mij kan bellen.
Ik vind het wel positief om te lezen dat iedereen goede ervaringen heeft met Strada.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:43

Het is idd een hoop geld! Maar wel goed besteed :j Mijn zadel hiervoor was dt-saddlery, lag ogenschijnlijk goed maar merkte aan mijn paard dat er iets dwars zat, merkte het vooral in zijgangen ed. De takken waren voor mijn paard te lang en hier kwamen de problemen dus door. Zeker een aandachtspuntje! Zadelmakers zien dit niet snel of willen het niet zien, maar heb bij die van mij er dus problemen mee gehad..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:48

Ik rij zelf 2 paarden met een Equestor zadel, de David de Wispelare en de Equilibre (als ik het goed heb). Ik ben erg tevreden over het aanmeten van de zadels en hoe de zadels liggen. Heb nooit last gehad met schuiven o.i.d.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:21

even een advies voor een zadel
ik begreep dat je met je been op de wrong zit bij een zaldi
dit kan liggen aan de maat zadel die je hebt gepast.
als je wat zwaarder bent, zal je voor een grotere maat moeten gaan.
Bij zaldi is confectiemaat 36 tot kleine 40 , 17.5 inch.
daarna is het 18 inch
sommige modellen bij zaldi hebben ook een 19 inch zitting.
het is dan alleen wel belangrijk om te kijken hoe lang of kort de rug is van je paard.

maw. als je zwaardere bovenbenen hebt , heb je een grotere zitmaat nodig.

de foto die je laat zien, met je zus (?) erop , rijd ze met iets te korte beugels, waardoor je eigenlijk teveel achter in je zadel gaat zitten en dus het gevoel hebt dat je voorover valt. (eigenlijk zit je teveel in stoelzit)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:27

Ik heb zelf een WoW op mijn Lusitano-merrie, maar die heeft niet echt een barokke rug, die is wel breed, maar heeft vrij veel schoft en een wat hoge ruggegraat...

De ronde Lusitano's bij ons op stal lopen met KN en Zaldi.
Ik heb zelf een tijdje op deze rondere paarden een oud type Daaleman gehad, die lag er ook super op!
alles schoof, behalve dat zadel...

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:37

Voor mijn barokke Fries (op de foto in zomerkleed) heb ik een KN Symfonie:
Afbeelding

Ligt als een huis, zit als een huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:42

Nombrado: mijn paard heeft een korte rug en daar kan dus echt geen 18" op, ik heb maat 42
Zoals gezegd, ik heb het met de leverancier van Zaldi uitgebreid over gehad en ze heeft ook contact gehad met Spanje zelf, maar het is gewoon niet anders. Geen Zaldi.

Ik heb een paar WOW mailtjes de deur uit gedaan of ze 2e hands hebben. Strada 2e hands en Equestor test zijn ook al de deur uit, dus ik ben benieuwd.

Yetse: de moeder van de merrie rijd ik met een brede KN Symphonie 17,5", helaas is dat zadel voor deze merrie te lang en de takken tekort, waardoor het van links naar rechts schuift. Als ik zandruiter wil zijn moet ik dat zadel er op leggen :Y) Het was ook niet aan te passen want als de zadelmaker het breder zou zetten komen de takken nog meer op de rug te liggen ipv eromheen en gaat het nog erger schuiven. Helaas, ik ben zelf een KN fan en rijd graag met dat zadel.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:42

Hier ook een niet barok paard (highlandpony: rond en kort). Het enige zadel wat echt goed past tot nu toe is een Strada. Een paar ribben uit mn lijf, maar och, wat een verschil! Wordt bijna geleverd!

criollorw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:45

hee dan ga je er toch lekker mee over t strand! :P

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:55

[***] schreef:
Nombrado: mijn paard heeft een korte rug en daar kan dus echt geen 18" op, ik heb maat 42
Zoals gezegd, ik heb het met de leverancier van Zaldi uitgebreid over gehad en ze heeft ook contact gehad met Spanje zelf, maar het is gewoon niet anders. Geen Zaldi.

zelf als leverancier van zaldi is er met een 18 inch zeker wat te doen .
alleen zal je dan niet voor de lander moeten gaan, maar bv de Yarel (als je latex kussens wil)
die lopen nl achter weg van de rug en vallen korter dan de lander
http://www.ollashop.nl/images/product_i ... s/45_0.jpg

ik verkoop nu rond de 6 jaar zaldi zadels, en heb nog nooit een probleem gehad met een zadel die niet past op een kort paard.
Mijn jongste hengst heeft een zeer korte rug, maar geen probleem met deze zadels.
Met zaldi is er altijd wat te regelen, ook betreffende de kussens aanpassing of andere vorm.
is mijn ervaring met zaldi spanje.
je zou ook nog een deuber en partner kunnen overwegen
de boom is verstelbaar, alleen is het wel een duurder zadel in aanschaf, maar super op de korte barokke paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:59

Ja Ietje dat is ook de bedoeling maar ik wil er graag allebei mee kunnen :Y)

Nombrado: volgens degene die ik hier gehad heb bij de merrie zou het model dat jij noemt hoogstwaarschijnlijk gaan klapperen.
Daar geef ik haar direkt gelijk in, want zoals al gezegd, de lander en kent neigden ook al iets voorover tijdens het rijden.
Ze kan wel blijven nieuw bestellen, maar als ik het dan steeds weer terugstuur...
En edit: om het nog moeilijker te maken, ik wil geen zadel met een diepe zit!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:11

[***] schreef:
Ja Ietje dat is ook de bedoeling maar ik wil er graag allebei mee kunnen :Y)

Nombrado: volgens degene die ik hier gehad heb bij de merrie zou het model dat jij noemt hoogstwaarschijnlijk gaan klapperen.
Daar geef ik haar direkt gelijk in, want zoals al gezegd, de lander en kent neigden ook al iets voorover tijdens het rijden.
Ze kan wel blijven nieuw bestellen, maar als ik het dan steeds weer terugstuur...
En edit: om het nog moeilijker te maken, ik wil geen zadel met een diepe zit!

klapperen gaat ie echt niet :+
wb het voorover klappen, ben ik het niet mee eens.
dat heeft te maken met je zit, ontspanning en onafhankelijk heid van je zit.
als je gewend bent in stoelzit te rijden, kan je idd op dit zadel weinig.

enne, geen diepe zit? dat wordt heel lastig op een barok kort paard. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:25

Mijn zus rijdt ZZ springen, die kan echt wel onafhankelijk zitten en die ervoer precies hetzelfde als ik op het zadel :Y)
En stoelzit hebben we beide geen last van.

En ik me juist laten vertellen dat zadels met een diepe zit juist niet geschikt zijn voor dit soort paarden ivm het middelpunt. Dus daar ben ik het ook niet met je eens.
Je kan nog lang en breed doorgaan over een Zaldi, maar ik heb vertrouwen in degene die het hier heeft aangemeten en haar pogingen met Spanje om een ander model te maken. Niet gelukt, dus inmiddels voor de 4e keer: een Zaldi is helaas geen optie gebleken.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:27

nombrado schreef:

Zo'n diepe zit heeft de Lander nou ook weer niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:30

[***] schreef:
Mijn zus rijdt ZZ springen, die kan echt wel onafhankelijk zitten en die ervoer precies hetzelfde als ik op het zadel :Y)
En stoelzit hebben we beide geen last van.

En ik me juist laten vertellen dat zadels met een diepe zit juist niet geschikt zijn voor dit soort paarden ivm het middelpunt. Dus daar ben ik het ook niet met je eens.
Je kan nog lang en breed doorgaan over een Zaldi, maar ik heb vertrouwen in degene die het hier heeft aangemeten en haar pogingen met Spanje om een ander model te maken. Niet gelukt, dus inmiddels voor de 4e keer: een Zaldi is helaas geen optie gebleken.

oke, 4x een poging is wel erg veel.
ik heb het alleen nog nooit meegemaakt dat er geen passende oplossing was.

wb je zus, zal zeker goed onafhankelijk kunnen zitten en springen.
maar springen is geen dressuur, dressuur rijd je met langere beugels.
vooral in dit soort zadels.
vandaar dat ze de veelzijdigheid hebben uitgevonden, hierin kan je en dressuren en een sprongetje maken. Misschien is dat een optie voor je?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:31

Kelly_Taco schreef:
nombrado schreef:

Zo'n diepe zit heeft de Lander nou ook weer niet.

nee klopt, die is semie diep.
alleen als je een 18 of 19 inch zadel nodig hebt, op een zeer kort paard, heb je een probleem.