Friezen scheren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:46

Afbeelding

Afbeelding

De eerste foto is paar weken na het scheren gemaakt hebben toen eind oktober geschoren. De tweede foto is gemaakt in januari.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:48

Ik ga er dit weekend 2 scheren.
Wordt voor mij de 2e keer dus ga eerst op de andere uitproberen haha.
Ik laat er ook geen zadelstukje op staan. Zie er het nut niet van in.
Doeke werd afgelopen keren een beetje bruin maar dat was binnen 2 weken weer helemaal bijgekleurd.

Nibbit

Re: Friezen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:53

Het nut van het zadelstukje is dat de lange haren niet door het zadel in de huid worden gedrukt. Wat bij de geschoren korte haartjes wel kan gebeuren, waardoor het paard kleine ontstekingkjes kan krijgen

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:54

Hartje schreef:
Thanks voor de foto, duidelijk genoeg hoor :D !!!!
Ik heb ongeveer op dezelfde manier gedaan maar dan aan het voorbeen langs de pees meer haar laten zitten. Dus onder de voorknie naar beneden de sokken er aan gelaten.
Het punt waar je stopt met wegscheren van de sokken hangt mogelijk ook af van de hoeveelheid haar aan de benen.

op zich hangt t niet af vd hoeveelheid haren, elke fries (of paard) heeft wel sok zitten, dit is de manier om (het al meestal korte onderbeen) van t paard zo voordelig mogelijk te laten zien. Bovendien kan de mok dan ook ff ademen ;)
Ik scheer ook wel paarden in amerika, maar als ik ze daar zo scheer, dan kom ik niet meer heelhuids thuis. Ze staan er dan bij met een vingertje; 'tot zo ver en niet korter'! die laten de pees er dus altijd inzitten, irriteert me mateloos, want t doet t paard geen recht (op de keuring dan). Gelukkig houden de juryleden (zijn friezen(mensen ;) dan)) er rekening mee....

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:55

Nibbit schreef:
Het nut van het zadelstukje is dat de lange haren niet door het zadel in de huid worden gedrukt. Wat bij de geschoren korte haartjes wel kan gebeuren, waardoor het paard kleine ontstekingkjes kan krijgen

dat kan idd, maar ik haal t er ook meestal af, alleen vaak niet als t paard voor t eerst wordt geschoren. Als ik 'zeker' weet dat hij geen last van t scheren, dus afgesleten haren, bultjes enz., pas dan scheer ik t paard zonder zadeldekje...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:43

Ik scheer Hilde 2x per jaar
De 1e keer in begin oktober, dan is haar vacht al zo wollig en warm dat ze niet meer goed droog wordt na het rijden. Dan komt ze er glanzend zwart onder vandaan!
Maar omdat de wintervacht dan nog volop wordt aangemaakt mag ze in nov/dec nog een keer, en dan komt ze er grijs onder vandaan haha.

Ik laat altijd een klein stukje onder t zadel staan, leg gewoon een gelpad op de rug en scheer daar omheen. Zie je niks van met zadel erop dus zou ook niet weten waarom je dat er graag af wil halen?

Heb héle lelijke dingen gezien bij paarden waarbij dat weg was gehaald...en ja dan zit je dus dat je niet kan rijden totdat het weer aan is gegroeid. Ben je zo paar maandjes verder!
Bultjes, schuurplekjes, en bij dan toch doorrijden zelf met bontgevoerde dekjes, werden het open schaafwondjes en bij 1 paard zijn dat allemaal witte plekken geworden :(:)
Paarden die ondanks dat ze geschoren zijn toch nog wat zweten(zoals hilde ;) ) krijgen ook snel bultjes en plekjes onder t zadel als dat stukje weg is gehaald.

Sokjes werk ik het hele jaar netjes bij, en tot waar ik de sok laat staan scheer ik het been echt helemaal kaal, groeit alleen snel aan omdat ze hier hele dagen buiten staan.
Ben wel heeeeel blij met mijn inloopstal in de wei, anders zou ik Hil niet durven scheren want ja een halsdeken op dat gaat toch schuren en zonder halsdeken is het gewoon te koud als het gaat regenen of sneeuwen en ik wil ze ook niet veel op stal laten staan.

xchristy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:49

Dan zou ik je fries wel scheren ook lekkerder voor hun toch?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:35

Ik heb de luxe van een Fries met een superkorte (winter)vacht. Dus hoef niet te scheren.
Mijn vriendin haar Friese ruin wordt elke winter wel 2x geschoren. Eerste keer blijft hij mooi zwart, tweede keer is hij wat grijsbruin.
Maar het is ideaal, het zweten wordt tot een minimum beperkt. En dus minder kans op kouvatten door een nat paard.

Edit: mijn vriendin haar Friesjes gaan elke dag naar buiten. Geschoren of niet ;)
Laatst bijgewerkt door nadita op 28-10-10 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:43

Nibbit schreef:
Een halsdeken is idd erg slecht voor de manen, mijn vorige paard was echt kaal na 1 winter.
Ik gebruik de halsdeken nu alleen als het echt heel koud is of vies hard regent.

Als je een goede (en goed passende) halsdeken hebt, hoeft dat helemaal niet.
Mijn Fries heeft afgelopen winter 3 maanden onder een halsdeken gestaan, en heeft niet 1 maanhaar verloren.
Ik gebruik wel dekens in een stuk (dus geen losse halzen of met naden erin) en met nylon gevoerd.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:46

Blij om te lezen dat ondanks het scheren veel eigenaren hun paard wel de hele dag naar buiten zetten. Ze gaan bij mij ook altijd in weer en wind eruit maar ondanks dat zit ik ook het scheren van mijn friesje te overwegen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:14

ik wil mijn fries ook graag scheren, maar rijdt dus in de buitenbak. lees hier dat ze hier dus buiten ook gewoon staan. dat kan dus wel?? ik ga het overwegen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:48

Hee, ik scheer mijn Fries ook ALTIJD!
Ook de sokken scheer ik helemaal mooi, omdat ik het persoonlijk erg lelijk vindt om een (half) been te laten staan. Het hoofd gaat ook helemaal kaal.

Ik gebruik nooit halsdekens, en de haren op de hals groeien er niet sneller door terug. Ik hoef altijd maar 1x te scheren! Mijn paarden staan het hele jaar door buiten, en hebben het dus nog nooit koud gehad. Ik denk dat ze het koud krijgen van ene keer wel een hals dan weer geen hals en dan wel weer een halsdeken om. Omdat er mensen zijn die zo'n ding alleen bij echte kou omdoen. Naar mijn mening kan je paard dan nooit écht wennen.

Afbeelding

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:51

nadita schreef:
Nibbit schreef:
Een halsdeken is idd erg slecht voor de manen, mijn vorige paard was echt kaal na 1 winter.
Ik gebruik de halsdeken nu alleen als het echt heel koud is of vies hard regent.

Als je een goede (en goed passende) halsdeken hebt, hoeft dat helemaal niet.
Mijn Fries heeft afgelopen winter 3 maanden onder een halsdeken gestaan, en heeft niet 1 maanhaar verloren.
Ik gebruik wel dekens in een stuk (dus geen losse halzen of met naden erin) en met nylon gevoerd.

Dan heb jij PUUR geluk met de hals van je Fries. 9 van de 10 Friesen breken zeker wél de manen af met een halsdeken. Omdat de halsaanzet giga-breed is, de hals meestal aan de kortere kant is en ook de verbinding kaak/hals is vaak nog heel breed. Dit maakt dat menig Fries een hals deken niet goed past en dus de manen verliest.

Daarbij heb ik en hals nog nooit nodig gehad, zo'n ding af en toe dragen is IMO niet goed.

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:13

Mijn friesje word ook geschoren en komt er knap mee weg als hij klaar is.
Ik scheer tegen de haren in omdat je met de haren mee (ligt ook aan welke machine je gebruikt) snel strepen krijgt en 3 x zo lang bezig bent.
Tjal moest wel geschoren worden want hij droogde na de training gewoon niet meer en dat kun je ook geen 3-4 keer in de week gebruiken.
Ik heb er voor gekozen om zijn benen ook te scheren, de flossen heb ik laten hangen, maar de kootholtes zijn dan weer geschoren.
Alles is veel sneller schoon en droog dan en je houd eventuele mok op een afstand zeg maar.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:14

Voor paarden die al mok hebben, zou het dan ook goed zijn om de sokken van onder af te scheren? Dus in de kootholtes?
Ik durf het niet aan, bang om de mok open te halen... :=

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:16

Scheren er mensen met de haren mee dan? :P Dat lijkt me wel komisch, je maakt ze dan ook niet echt kaal.

Mijn Fries scheer ik de kootholtes wel uit. Heb vorig jaar 2 paarden de sokken helemaal afgeschoren ivm. mok. Maar de ervaring leert mij dat de mok alleen maar getriggert wordt op het moment dat de haren teruggroeien, dus nee. Ik raadt het af. Wel scheer ik de sokken dusdanig bij, kootholtes kaal, sokken niet te hoog en lang, zodat ik makelijk kan smeren.

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:21

Ja maar mok doet het juist goed op bv. broeierige plekje.
De kootholtes zijn vooral in de vochtige tijd zoals nu een walhala voor de mok. ik persoonlijk vind dat ik er voor de verzorging ook veel beter bij kan.
Maarja dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk he!

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:23

Ps tuurlijk zijn er mensen die met de haren meescheren, die willen net dat beetje eraf halen maar dan ook weer niet teveel.
Je haalt er dan ook nog een aanzienlijke pak haren vanaf, heb het vorig jaar ook gedaan!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:24

Ja, ik heb het idd ook een keer gehoord hier in de buurt. Als kan ik me niet voorstellen waarom je dat zou willen. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ik zou het ook niet eens doen, het is nog meer werk als kaal scheren ook.

Kootholtes kaal maakt het smeren gewoon vele malen makkelijker, dat klopt! :)

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:45

Ik scheer de kootholtes nooit :) En mijne heeft gelukkig ook nooit last van mok :)

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:46

Chaos, wat mooi die krullen op de kont trouwens! :D

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:47

Wij hebben er 1 staan waarbij de mok niet op wilt houden, dus kregen we een keer de tip om de HELE sok af te scheren :+ Maar denk niet dat de eigenaar dat een goed plan vind...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:31

Nou, dat heb ik dus gedaan, met meerdere paarden, en dat werkt dus écht averechts. Het gaat goed tot alles teruggaat groeien, dat irriteert de mok gigantisch.

Thanx Anneke!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:27

xJolien schreef:
Wij hebben er 1 staan waarbij de mok niet op wilt houden, dus kregen we een keer de tip om de HELE sok af te scheren :+ Maar denk niet dat de eigenaar dat een goed plan vind...

Denk dat er op het moment dat de mok zo hardnekkig is, er mijt in de sokken zit. die voor de mok zorgt.
Dan zou ik wel de kootholte's kaalscheren/knippen en dan de benen een paar keer behandelen met spul tegen mijt en ander ongedierte

Bij hil die ook hardnekkige mok/schilfertjes had, heb ik bij de DA een afkrabsel onder de microscoop gezien, en op dat kleine beetje huid krioelden al veel van die gore beestjes!
Wilde dus niet weten hoeveel ik er aan mn handen had zitten na bv voetje optillen bij het voetjes uitkrabben
Gelukkig werkte het spul van de DA supergoed! Vergelijkbaar met oa sebacil maar dan nog nt wat fijner zelfs :)

Ik laat de sok ook staan, maar kort ik de lengte in van de sok, bij Hil beginnen ze al vlak onder de knie, maar ik scheer het weg tot ong. 2 kleine handbreedte's boven de kogel, net wat chiquer :)
En ik werk de kroonranden bij en de kootholte's kaal, maar bij hil zitten de sokken van de voorbenen nog in de aangroei-fase na helemaal kaal ivm echo's en scans, duurt lang voor de sok weer mooi terug is ben ik inmiddels achter!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:27

@ Chaos, idd erg mooi zo geschoren!!