zal hij uit groeien tot een paard? 2jarige andalusier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zazaza

Re: zal hij uit groeien tot een paard? 2jarige andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:53

Haai

Mijn PRE-merrie heb ik nu bijna een jaar, toen ze kwam was ze net 3 en 1.58 Nu, dus bijna een jaar later is ze de 1.63 al over. Das 5 of 6 centimeter maar NA het derde jaar, dus als die van jou nu pas twee is.....ik denk dat hij de 1.50 wel gaat halen.

Weet je toevallig ook hoeveel hij het laatste half jaar gegroeid is? Dat kan ook nog wel een beetje helpen om een schatting te maken.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:31

Heyheyhey, een Andalusiër is natuurlijk nooit een pony, hé!!! :( ;) ;)

Ik zou in ieder geval niet met KWPN onderzoekjes vergelijken, dat gaat gewoon niet op. Een tweejarige KWPN'er ziet er echt heel anders uit dan een tweejarige PRÉ (althans, in mijn ogen en vooral gebaseerd op mijn eigen jonge Andalusiër merrie).

Uh, als ik dit zo lees kan er met mijn paard ook nog van alles gebeuren, maar ik wil juist niet dat ze zo groot wordt :o

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 10:50

zazaza schreef:
Haai

Mijn PRE-merrie heb ik nu bijna een jaar, toen ze kwam was ze net 3 en 1.58 Nu, dus bijna een jaar later is ze de 1.63 al over. Das 5 of 6 centimeter maar NA het derde jaar, dus als die van jou nu pas twee is.....ik denk dat hij de 1.50 wel gaat halen.

Weet je toevallig ook hoeveel hij het laatste half jaar gegroeid is? Dat kan ook nog wel een beetje helpen om een schatting te maken.

ik heb vorig jaar niet gemeten maar zal vanavond even de foto's van vorige jaar er bij pakken

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:32

mag ik vragen met welke reden je perse zo'n groeispurt wil/ verwacht?
je geeft zelf aan 1.60 te zijn, is denk ik ideaal straks qua maat met een dier van tussen de 1.40 en 1.50 :j
voor het plaatje absoluut mooier, dan zo'n dwergje op een megadier mete xtreem veel body :=
qua maten paard/jezelf.. zou ik deze niet laten schieten. zoalng je van jezelf weet dat je niet meer dan 5/6 cm gaat groeien, zul je altijd mooi op dit dier passen mits je niet in de breedte superdik gaat worden

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 18:46

Lowara schreef:
je geeft zelf aan 1.60 te zijn, is denk ik ideaal straks qua maat met een dier van tussen de 1.40 en 1.50 :j
voor het plaatje absoluut mooier, dan zo'n dwergje op een megadier mete xtreem veel body :=
qua maten paard/jezelf.. zou ik deze niet laten schieten. zoalng je van jezelf weet dat je niet meer dan 5/6 cm gaat groeien, zul je altijd mooi op dit dier passen mits je niet in de breedte superdik gaat worden

Mischien heb je de verkeerde indruk ik ben gewoon nieuwschierig omdat andalusier meestal een paarden maat hebben.
Voor mij maakt het niet zo veel uit ik ben idd toch maar 160 :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:04

aaah ok!
wilde je anders namelijk een hart onder de riem steken, dat je er toch wel supermooi op gaat passen :D

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:06

mijn merrie is toen ze 4 was, ook zeker nog 4/5 cm gegroeit :j
mijn nét 2 jarige is nu 1.47, verwacht dus nog wel dat hij de minimale lengte gaat halen

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:09

caj2008 schreef:
Lowara schreef:

Mischien heb je de verkeerde indruk ik ben gewoon nieuwschierig omdat andalusier meestal een paarden maat hebben.
Voor mij maakt het niet zo veel uit ik ben idd toch maar 160 :)

Andalusiers zijn meestal niet zo groot hoor ;)

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 13:36

nee maar een D pony voor een andalusier is wel klein.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:45

caj2008 schreef:
nee maar een D pony voor een andalusier is wel klein.

Ik heb een andalusiër hengst gereden van 12 jaar die wel een D pony was, hij was 1,47 m ;)

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:17

Meeste andalusiers zijn idd wel boven 1.48 m, en boven 1.48m is een paard.. Hier in Nederland zijn we de enige die werken met e-pony's.

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:20

klopt bij ons op stal hebben we een 2 jarige die is al over de 140 en groeit zeker nog een stuk met 4 jaar hebben de meeste hun punt wel berijkt

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:30

Een PRE merrie wordt apto gekeurd met 1,50 cm en een hengst 1,52 cm dit zijn E ponies in NL maar NL is het enigste land die E ponies heeft dus in andere landen een gewoon paard. Een PRE toont vaak groter ook door de grote nek.
Op stal hebben we 2 PRE merrieveulens die bij elkaar staan , toen ze net afgespeend waren was er een veel groter als de andere nu een jaar verder heeft de kleine de grote goed ingehaald je zult af moeten wachten maar een echte reus word hij denk niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:34

Nogmaals:
In Nederland is het ook gewoon een paard. De benaming paard of pony is namelijk rasgebonden. Een pony is genetisch een ander dier dan een paard, ongeacht de hoogte.
Het ABCDE pony systeem bestaat alleen op wedstrijd gebied en is om ponies van ongeveer gelijke hoogte tegen elkaar uit te laten komen. Een Shetlander bv is thuis gewoon een Shetlandpony en alleen op wedstrijd een A pony.

Maar in dressuur kun je met een paard van ponymaat tussen paarden mee doen en als je recreatief rijdt hoef je je paard al helemaal niet in een wedstrijd categorie te delen...

asterid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:57

Paard genetisch anders dan een pony???? Verklaar je nader, ik geloof hier niets van. Ik weet niet precies wat je wel bedoelt?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 18:00

Voorveel mensen die wel wedstrijden rijden is dit wel belangrijk , heb een paar maanden terug een fantastische E pony gekocht in NL voor een leerling en hier is ze gewoon een paard(je)

Velen mensen voelen zich aangevallen omdat hun paard pony genoemd word ik moet er alleen om lachen en zeg ook af en toe tegen mijn paard je bent gewoon een dikke pony *D wat hij in NL dus is.

Toen ik klein was noemde we zulke paardjes "ponypaardjes" haha.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 18:06

Uiteraard is de PRE een paard (hoewel bijna iedereen die van mij altijd pony noemt, tot ze m zien lopen *D ).

Het hele systeem in Nederland van die Epony heeft ook meer met wedstrijden te maken, als ik onder de 18 was had ik die van mij nl nog bij de pony's mogen starten :')

En als ik me niet vergis is het in Nederland ingevoerd omdat de kids hier van tegenwoordig steeds groter worden, en als je een 15 jarige hebt van ? 1.70m bijv, staat dat beter op eentje die groter is dan 1.48m en daarom is de "epony" ingevoerd.

Maar goed, das offtopic.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:07

1,40m vind ik eerlijk gezegd behoorlijk klein.

Ik heb 2 PRE jaarlingen staan van rond de 1,45 , waarvan ik verwacht dat ze zo'n 1,57m worden, merrietje iets groter dan het hengstje waarschijnlijk.

Ook heb ik een 2 jarige PRE merrie staan en die is al 1,56m maar dat is wel een heel grote voor het ras.

Mijn nu volwassen merrie, maar als jaarling gekocht was met 2 jaar 1,49 en is uiteindelijk 1,55m geworden.

Natuurlijk verschilt de groei en de manier van paard tot paard, maar bij deze moet je niet meer dan een E-pony maat verwachten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:37

Ik heb hier een Lusitano staan van 1.65 en 3 jaar oud.. Ik hoop toch echt wel dat hij de grootste groeispurt gehad heeft, haha!

Ik geloof niet dat er nog 20 cm bij komt in het geval van jouw paardje. Misschien nog wel zo rond de 1.50m

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:27

Je hebt een mooie hengst
die achtergrond komt me bekend voor van die fokker
(ik heb je ook een pb gestuurd)

ik ben ook 1,64 en mijn merrie is ook maar een uk ze zou 1,60 moeten zijn maar dat is ze absoluut niet.
toch pas ik er prima op ;)

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 23:38

foto's dit jaar:

Afbeelding
Het gaat op het eerste paardJE :P
Afbeelding
Het gaat om het eerste paardJE :P

foto's vorig jaar
Afbeelding
Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:15

onley schreef:
Je hebt een mooie hengst

ik ben ook 1,64 en mijn merrie is ook maar een uk ze zou 1,60 moeten zijn maar dat is ze absoluut niet.

Ikke? Ik heb geen pb ontvangen..

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 09:30

Jessix schreef:
onley schreef:
Je hebt een mooie hengst

Ikke? Ik heb geen pb ontvangen..

Het was voor mij bedoeld.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:15

Oh ik dacht al.. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:20

Een ruin wordt over het algemeen wat groter dan een hengst, dus als hij nog niet geruind is, dan zou ik dat doen.
Mooi diertje verder, en je moet met jou lengte echt niet willen dat hij veel groter wordt. Er gaat vast nog wat bij komen...maar ik verwacht geen 20 cm....