lusitano veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:07

Iedereen in dit topic adviseert een pre :D :D als ze leuk zijn, ook een optie.

Aline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:24

Als je een Lusitano veulen zoekt beveel ik je ook Chawwa van harte aan! (Ook voor iets ouder dan veulen trouwens ;) ).

Als je voor een PRE kiest en een veulen zoekt, dan hebben wij misschien wel wat voor je in normale prijsklasse :D
Op dit moment hebben we 2 PRE hengstveulens te koop, een donkerbruine en een schimmel, allebei in mei dit jaar geboren.
En verder nog een jaarling PRE hengst schimmel. En 2 PRE merries (een bruine 2-jarige en een 3-jarige zwartschimmel).
Je kunt de paarden wel op onze site vinden: http://www.lavidanueva.nl

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:43

russel schreef:
De Rijthof is genoemd, wil ik zeker ook kijkje nemen.

Hoi Russel.
Er is net weer een mooi merrie veulentje geboren genaamd Danzarina.
Je bent van harte welkom om op kraamvisite te komen.

Groetjes Joyce

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:02

Ik kom ook zeker bij jouw...gefeliciteerd.

Ik ben altijd een hengsten/ruinen mens geweest, maar er zijn ook best veel leuke merries zie ik.

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 00:24

Russel, we hebben ook nog een jaarling PRE hengst te koop staan. Zal aan de grote kant worden. Kijk maar eens op onze website bij Sueño.

17 mei 2010 is onze Danzarina geboren:

Afbeelding

En zeg nou zelf, wat is er mooier dan een PRE? Hieronder Altanero, geboren op 24 april 2010

Afbeelding

Afbeelding

Verder verwachten we (misschien vanacht wel) een veulen van Maravilla x Europees Kampioen Grelo en begin juni een veulen van Ibera x Kampioenshengst Ketama de JH.

Dus als je nog niet overtuigd bent, tja dan moet je gewoon eens vrijblijvend langskomen en lekkerbekken bij die mooie paardjes. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:34

Wat een snoetjes, ben gek op veulentjes. Komen is kopen, daar ben ik juist best bang voor.....maar ik kom zeker ook bij jouw kijken hoor, ik wil mij goed voorbereiden. Bij mijn paard heb ik te snel beslist en achteraf rijtypisch spijt gehad, beestje blijft, maar had ik maar net even meer kijk op alles gehad toendertijd.....

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:41

Weet dat een Lusitano rijkunstige 'problemen' met zich mee kan brengen. Weet dus goed waarom je aan zo'n ras begint, behalve het mooie 'plaatje'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:43

Leg eens uit?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:47

gaellehtc schreef:
Weet dat een Lusitano rijkunstige 'problemen' met zich mee kan brengen. Weet dus goed waarom je aan zo'n ras begint, behalve het mooie 'plaatje'.

Kan elk paard niet rijkunstige problemen met zich meebrengen? Ben ook wel benieuwd naar de reden waarom je dit schrijft..??

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:49

russel schreef:
Wat een snoetjes, ben gek op veulentjes. Komen is kopen, daar ben ik juist best bang voor.....maar ik kom zeker ook bij jouw kijken hoor, ik wil mij goed voorbereiden. Bij mijn paard heb ik te snel beslist en achteraf rijtypisch spijt gehad, beestje blijft, maar had ik maar net even meer kijk op alles gehad toendertijd.....

Haha, het wordt wel heel verleidelijk zo voor je! Probeer je hoofd nog maar eens koel te houden met al die schattige veulens. Ik ben benieuwd waar je mee thuis komt uiteindelijk. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:02

Ja ik ook, wat eerst over een jaar of 2 zou worden, zou ik nu bijna gisteren al gaan doen. Maar goed dat ik nog mijn stallen moet gaan vernieuwen. Een jaarling zet ik hier zo weg, maar als ze gaan groeien wordt het moeilijker en dat weerhoud mij gelukkig van een snelle koop.

Maar er zitten hele leukerds tussen.

Ik heb wel meteen een aantal goede adressen op een rijtje en dat is ook heel wat waard.

Maar als ik hem heb, dan wordt het zeker pronken op bokt er mee hoor. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:15

Jessix schreef:
gaellehtc schreef:

Kan elk paard niet rijkunstige problemen met zich meebrengen? Ben ook wel benieuwd naar de reden waarom je dit schrijft..??

Mijn paard heeft in zijn bouw, iets voorover, zware hals, zware kaaklijn, schouders ver naar achteren wat weer een ramp voor een goed zadel is, dan hoeven die neigen naar plat en dat bij elkaar is gewoon niet makkelijk bij elkaar. Jaren bezig geweest voor een goed passend zadel waar hij geen last van heeft, boom speciaal laten maken, maar volledig schoudervrijheid kan dus niet. Vanwege zijn hals al gauw geneigd zich er uit te drukken, ook een jaar of 2 bezig geweest zijn sterke onderhals weg te krijgen, maar sterk blijft hij daar, de hals zit er wel niet meer onder maar op, maar toch, als hij niet wil, dan is hij loeisterk en drukt altijd zijn rug weg. Zijn bouw geeft hem ook moeite om opgesloten te lopen, doet hij ook niet graag, vrij stijle achterbenen. Eigenlijk was hij voor de springsport, maar als sportpaard niet geschikt. Verder een heel braaf en eerlijk paard en als hij zijn dag heeft doet hij heel erg zijn best en perst hij het uiterste voor je er uit, maar het kost hem altijd veel inspanning, een dag erna vertikt hij dan alles. Het heeft mij ook heel veel tijd gekost eer ik hem enigzins aan het lopen heb gekregen.

Daarom wil ik mij wat meer in het ras verdiepen, hoe ik ook de kleine dingen kan herkennen waardoor het paard niet makkelijk als rijpaard gereden kan worden. Ik heb andere paarden gereden en dat was zo ontzettend veel verschil. Dus goede rug, halsaanzet, goede voeten, goede stand van de benen...

Lusitanofr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:25

Rijthof schreef:
Russel, we hebben ook nog een jaarling PRE hengst te koop staan. Zal aan de grote kant worden. Kijk maar eens op onze website bij Sueño.

17 mei 2010 is onze Danzarina geboren:

Afbeelding

En zeg nou zelf, wat is er mooier dan een PRE? Hieronder Altanero, geboren op 24 april 2010

Afbeelding

Afbeelding

Verder verwachten we (misschien vanacht wel) een veulen van Maravilla x Europees Kampioen Grelo en begin juni een veulen van Ibera x Kampioenshengst Ketama de JH.

Dus als je nog niet overtuigd bent, tja dan moet je gewoon eens vrijblijvend langskomen en lekkerbekken bij die mooie paardjes. <3

Het zijn inderdaad stuk voor stuk plaatjes om te zien:
Maar deze lusitano dame mag er ook wel zijn, dacht ik.
Fadista (v. Zefiro, m. Urraca)
Op de foto's 12 dagen oud.
Afbeelding
Afbeelding
Dit is papa: Zefiro.
Afbeelding
En dit is mama: Urraca. Op de foto hoogdrachtig.
Afbeelding

Jessix

Re: lusitano veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:07

Ojee, Russel!! Nog meer verleiding!! ;)

Lusitanofr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:48

Jessix schreef:

En die van jou is ook al zo mooi !!!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:18

stalQuoVadis schreef:
Jessix schreef:

En die van jou is ook al zo mooi !!!

Ja hè?! :D Ik gun iedereen een paard waar die zo verliefd op kan zijn! <3

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:21

Sorry voor de late reactie, heb het een beetje druk gehad met o.a. de geboorte van een veulentje.....

De rijkunstige problemen uiten zich vaak in zich overlopen, ofwel zoveel looplust hebben, dat iedere begrenzing zich uit in wat nerveus geren. Wat je dan krijgt is vaak een hectisch bewegend paard waar moeilijk ontspanning is in te verkrijgen.
Rij zelf zowel Andalusiers als Lusitano's. Wel hebben ze allen een zeer eerlijk karakter.
Vergeet nu vast nog veel te vertellen, dus vraag maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:30

Ik herken het, ben net sinds 2 jaar weer even een ritje in de bossen wezen maken. Bossen hebben wij hier niet en ik ben verhuisd, dus was weer even nieuw. Paard is inmiddels 17, maar 1 bonk energie, nerveuziteit, looplust eerder renlust, want stappen wil hij dan niet en een draf die net zo hard is als een galop en dat dan gewoon een uur volhouden. Pas ontspanning als ik zijn natte pak bij de trailer uitstap. Zo is het 10 jaar lang met hem gegaan. Soms wel eens relaxed, maar meestal dus een bonk spanning en opgekropte energie.

Wil eigenlijk nu wel eens een paard dat wel looplust heeft, maar ook ontspant en lekker op verschillende tempo's kan lopen, dan steeds over zijn tempo loopt en dat je alleen maar handig moet zijn, niet bang en tja laat maar gaan, want tegen houden lukt toch niet, als je hem maar niet in zijn kop gaat zetten, want hij zit dan zo in zijn hoofd en is zo druk met alles.

Is een kwpner, maar heeft ladykiller in zijn afstamming en waarschijnlijk heeft hij dat nog een beetje te veel dichtbij, of hij spoort gewoon niet :+

Maar hou van pit, van werklust en looplust, maar wel van normaal, ontspannen paard dat dus ook zijn lijf kan ontspannen en dat je niet op een bonk samengetrokken spieren zit die ook nog eens loeisterk zijn en in paraatheid van tja wat......weet hij het zelf? :D

Enfin vrouwtje beetje moe dus, want had veel te houden...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:40

Bij de Woeste Hoeve hebben ze ook nog een paar jonge cruzado's :)* . Dus PRE vader x KWPN moeder; Heb er ook zo een en ben er erg over te spreken :o Misschien ook nog een optie?

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:41

Klinkt als het gedrag van paarden van de zon..... Dat eeuwige gedribbel en alertheid.

Maar ik rijd ze met veel plezier en er zijn zeker uitzonderingen, heb ze zelf gezien op een dag voor Andalusiers. Een Young Rider op een Andalusier... Lichte Tour-niveau.....Heb genoten....

De paarden die ik mag rijden , hebben allen een ingebouwde piaffe, gewoon omdat ze het geduld niet hebben om gewoon te stappen....., maar zijn allen ook laatbloeiers. Groeien letterlijk heel erg lang door (zeker tot 8 jaar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:45

Dribbel en alertheid vind ik niet erg, dat heb ik best graag, maar ook dan wel omdat ze graag wat willen gaan doen en niet omdat ze op een 1 of andere manier een rare klik met de wereld om zich heen krijgen en denken dat ze op duindicht zitten en niet te bereiken zijn.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:53

Mijn ervaring is dat ze eigenlijk allen zeer cool in het koppie zijn. Mag ze graag rijden. Maar die extra energie en wendbaarheid..... maken de africhting niet eenvoudiger. Kan je goed loslaten en ze de vrijheid geven te laten lopen/ bewegen, heb je er geweldige paarden aan. Wil je controle..... en beheersing door verzameling, wordt het een stuk moeilijker.

Met een Andalusier rijden we endurance. Toen hij eenmaal leerde zelfstandig evenwicht te houden, werd het een ideaal paard voor deze tak van de sport. ( Hebben meestal veel uithoudingsvermogen) Dressuur....( ahum), liever niet, behalve de kunstjes. Want meestal zijn ze zeer intelligent en dus ook gauw verveeld.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:56

Voordat ik de mijne ga rijden en dat zal dan ook wel even duren omdat ik een jaarling wil kopen, ga ik zeker les nemen op de anda's zodat ik ze leer kennen en mijn rijvaardigheid verbeterd, iig niet achteruit gaat omdat ik mijn paard wellicht niet tot die tijd kan blijven rijden, dat heb je niet voor het zeggen.

Maar lessen is zeker iets wat ook op het lijstje staat.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:00

Mijn advies: ga lessen bij iemand die zelf Andalusiers en/of Lusitano's rijdt en deze niet in elkaar trekt. Want ondanks dat ze moeten ( of eigenlijk moeten we/ze niets) wel voldoen aan de gestelde normen der dressuur, fysiek en psychisch zijn ze een klein beetje anders en dat vereist voor een goed resultaat toch aan enige aanpassingen in de africhting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:03

Als je adressen hebt, graag, liefst midden nederland.