Hengstenvlecht op stal slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liesje193

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:29

kun je ze ook met die vlechten in de wei zetten, want volgens mij bijt 1 fries de manen bij mijn verzorg fries er af. Zijn beide van de zelfde eigenaar en die bijt heeft wel lange manen en de andere richting het schoft steeds korter.

xMelissaa

Re: Hengstenvlecht op stal slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:51

als je zo los hebt kan die ze als nog afbijten
dus dar heeft geen verschil
alleen in een hegsten vlecht misschien een grotere pluk

moniqueXO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:54

Als een paard zijn nek naar beneden doet om te eten of krabben ofzo, dan breken er wel heel erg veel haren af, en verders is het volgens mij wel iets riskanter dan gewone vlechten. Ik laat die er wel altijd gewoon inzitten. Ook niet te strak of zo, maar hengstenvlechten haal ik eruit.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:50

ik heb gewoon altijd een losse hengstenvlecht/merrievlecht
niet helemaal strak naast de manen kam maar ook weer geen merrievlecht ;)
anders heeft ze het bloedheet onder zo een plak manen!
en er is niks wat afbreekt

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:19

Een hengstenvlecht als zowel allemaal lossen vlechten kunnen afgeschuurd worden. Ik wissel een hengsten/merrie vlecht vaak af met een stel lange vlechten.
Mijn voorkeur gaat uit naar een stel lange vlechten omdat die langer mooi blijven zitten.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:21

Op mijn werk staan 2 shetten met onwijs veel en zwaar behang. Eerst hadden ze hengstenvlechten maar hiermee gingen ze schuren. Bij gewone vlechten braken de haren af. nu staan ze gewoon met een losse bos op stal en in de weide doen we de manen in staarten zeg maar...

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:30

Met vlechten heb je meer kans dat er meer haar afbreekt (bij mijn eigen paard gehad), maar hangt helemaal van het paard af. Die van mij is vorig jaar een derde van zijn manen kwijt geraakt (had geen hengstenvlecht, anders was het vast haar hele manekam geweest) en heb net gehoord van een fries met een hengstevlecht, die was blijven hangen in de stal en van voor tot achter zijn manekam kwijt was (met een grote wond ervoor in de plaats). Dus met hengstevlecht wel meer risico, laat het haar nu gewoon los als paard op stal staat of met anderen in de wei, anders is het risico mij te groot.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:36

Ik heb altijd de manen in een hengstenvlecht, zoveel mogelijk bovenop gevlochten. Meestal vlecht ik 2x per week en dan zit het netjes. Met losse manen heb ik altijd extreem last van klitten, zeker met rijden