juiste hals houding fries .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LrssRwnkl

Re: juiste hals houding fries .

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:43

ik vind dat t ook per fries wel verschilt. met Onne, van de foto's reed ik in de B veel minder opgericht. kreeg toen alleen vaak het commentaar dat het er sloom uitzag. heb mezelf toen een aantal x laten filmen en dan steeds anders gereden en dat met elkaar vergeleken. het is nu natuurljk nog lang niet perfect, maar zoals ik m nu rijd, voelt en toont hij veel actiever.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:07

De juiste halshouding is die houding die het paard op het huidige punt in zijn ontwikkeling het beste tot zijn recht laat komen in de training (d.w.z. die de meeste kwaliteit biedt bij de ontwikkeling). Met een paard op B niveau hoor je nu eenmaal niet constant in de oprichting te lopen bij het trainen.

Ik houd altijd aan: voor voorwaarts-neerwaarts ongeveer met de mond op boeghoogte of in ieder geval zó dat de onderhasspieren ontspannen (let hier maar niet op mijn onderbeen, dat ligt te ver naar achteren):
http://img.photobucket.com/albums/v639/BBreedveld/Thijs20september2008094.jpg

In je proefje zou je bijvoorbeeld een wat meer horizontaal evenwicht kunnen vragen:
http://img.photobucket.com/albums/v639/BBreedveld/Thijs28februari2009lesWimVonk206.jpg

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:33

ik vind in dit geval dat je te weinig contact hebt met de mond en dat hij tever neerwaarts loopt. zo laat ik mijn paard alleen lopen na de training

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:39

foto 2 is heel mooi en voldoende contact nu je zels nog sneller in de arm maken zodat je de juiste beweging mee doet, maar goed om te zien, en wat een ander ook mag zeggen te weinig contact, is onzin, want paardrijden is met het minimale het maximale resultaat boekeen en hoezachter de hand hoebeter het paard gaat luisteren.

mol

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:43

Dus Moll, wat jij eigenlijk zegt is dat ie, als voorbeeld de foto's van Lot, dat een paard wat meer op lengte gereden moet worden, dus neus iets meer ruimte geven zeg maar? Dan snap ik het weer, vind het wel interessant. Heb zelf een fries (nog in de B) en gelukkig loopt hij liever lang en laag dan opgepropt, maar vind het wel interessant wat de wat meer ervarenen er van zeggen.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:44

Moll schreef:
foto 2 is heel mooi en voldoende contact nu je zels nog sneller in de arm maken zodat je de juiste beweging mee doet, maar goed om te zien, en wat een ander ook mag zeggen te weinig contact, is onzin, want paardrijden is met het minimale het maximale resultaat boekeen en hoezachter de hand hoebeter het paard gaat luisteren.

mol

Mee eens, ik rij zelf ook met bijna geen druk in de teugels, zowel buiten als binnenhand. Geleerd van Noor Tanger, werkt super!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:45

BBreedveld schreef:
De juiste halshouding is die houding die het paard op het huidige punt in zijn ontwikkeling het beste tot zijn recht laat komen in de training (d.w.z. die de meeste kwaliteit biedt bij de ontwikkeling). Met een paard op B niveau hoor je nu eenmaal niet constant in de oprichting te lopen bij het trainen.

Ik houd altijd aan: voor voorwaarts-neerwaarts ongeveer met de mond op boeghoogte of in ieder geval zó dat de onderhasspieren ontspannen (let hier maar niet op mijn onderbeen, dat ligt te ver naar achteren):

In je proefje zou je bijvoorbeeld een wat meer horizontaal evenwicht kunnen vragen:
http://img.photobucket.com/albums/v639/BBreedveld/Thijs28februari2009lesWimVonk206.jpg

Foto 2 vind ik er ook erg goed uit zien!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:45

BBreedveld schreef:

Wat een fijn beeld!!! Echt super hor! Zo zie ik een fries ook graag lopen! Toppie! :D

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:50

@ Moll, het kwartje valt, jij bent de vriend van Noor. Heb je gezien toen in Alkmaar in de polder toen Noor een lesdag had. Ik denk al, wat komen jullie visies toch overeen...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:06

Moll schreef:

mol

minimale contact is dus wél contact. en daar ligt dan weer het verschil.

wanneer je een oefening als traver wilt rijden moet je los kunnen laten, maar het paard moet wel verticaal lopen en dus opgericht. natuurlijk kan dit ook lang en laag. maar dan krijg je niet het beeld wat ze bijvoorbeeld willen zien in het M2.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:08

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:32

dit is interessant ga ik even mee volgen. mijn fries is bijna 4 zijn we nu mee bezig om zijn hals te laten vallen (heeeeel moeilijk), hij loopt liever in zijn ''friese houding''. moll je verteld heel interessant en duidelijk

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:32

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:36

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:37

Klopt hoor. Daar moet ik ook heel streng op letten van mezelf en dat gaat nu gelukkig al wat beter (wedstrijd was overigens in december 2008) :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:40

ik vind dat hij zijn neusje er bijzonder mooi uit heeft! echt super. maar vind dat hij nog wel teveel in zijn eigen houding loopt. daarmee bedoel ik dat ik vermoed dat als je hem doorvraagt hij niet de hand volgt

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:43

Bij de eerste foto's inderdaad niet, nu lukt dat wel. :)

Thanks!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:45

ik vind het toch wel heel erg per fries verschillen. bij jara drukt alles veel sneller weg dan bijv bij rika

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:14

_Lott schreef:
Moll schreef:

mol

minimale contact is dus wél contact. en daar ligt dan weer het verschil.

wanneer je een oefening als traver wilt rijden moet je los kunnen laten, maar het paard moet wel verticaal lopen en dus opgericht. natuurlijk kan dit ook lang en laag. maar dan krijg je niet het beeld wat ze bijvoorbeeld willen zien in het M2.

als het paard correct in de hand gesteld is dus de hand volgt zonder dat hij er in hangt( alles meer dan teugelgewicht is hangen in de hand) dan kan het paard op elk gewenste hoogte ingesteld worden, echter is dit proces een rijkunstig aangelegenheid en moet dit gevoel met de juiste begeleiding ontwikkeld worden, en dit is niet binnen 1 a 2 jaar voor elkaar te krijgen bij de ruiter zelf, het paard moet recht gericht zijn en in verticaal balans zijn om oefening in de oprichting te kunnen doen en de ruiter moet onafhankelijk zijn in zijn bewegingen. het probleem in de (Wedstrijd)rijerij, is dat het doel van de dressuus voorbij word gegaan aan de drang naar winst van de individu, het is niet mogelijk een paard van 4 jaar binnen 2 jaar in de M te laten lopen, om de simpele reden dat er dan niks bevestigt is bij het dier en deze dus bepaalde oefeningen lichaamelijk niet aan kunnen.
en dit is zeker bij friezen het geval, omdat dit ras onder de langzaam groeiers behoord, plus dat elke fries barok gefokt of rijgefokt, het probleem mee dragen dat de hals op het lichaam staat, en dan is het probleem de ruiter, nog dat deze 9 van de 10 keer niet het rijkunstig gevoel hebben om correct het paard in de losheid te rijden zonder dat er toch een vorm van druk op de teugel komt en het paard belemmerd in de beweging.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:11

Ik wil proberen er zo lang mogelijk in te houden dat tjarda lang en laag kan lopen en ook gewoon kort in de hals..
Ze kan allebei, en wil vooral het lang en laag lopen er lang proberen in te houden! :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:12

Hahah Matsje, hilarisch, vooral na je eerste opmerking over dat je dat van mij meegekregen had :D

Maar inderdaad, je kunt prima contact hebben met je paard als je teugels doorhangen. Een verbinding is niet puur contact hand-mond, het is ook een heel stuk geestelijk en gevoel. Als je op elkaar ingespeeld bent en het paard is lichamelijk en geestelijk ontspannen en los, dan is rijden op bijna alleen maar je zit en je gedachten voldoende. Echter is daar een bepaalde instelling voor nodig van de ruiter. Absoluut de hele wereld om jullie twee kunnen vergeten en puur intunen op je paard, waardoor je een heel zuivere verbinding krijgt met elkaar. En op een doorhangende teugel kun je dan ook alle informatie van de mond doorkrijgen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:49

Hoe doe je het dan met een heet paard? ik heb heel lang met te sterke verbinding gereden omdat ik als de dood was dat ze op hol vloog. nu kan ik een ophouding maken en weer laten ontspannen.

maar alsnog blijft het moeilijk aangezien ik met een los teugeltje ik nauwelijks kan rijden. ze vliegt op hol en maakt gigantische rare sprongen zodat ik er bijna af lig. wanneer de wind er niet teveel is lukt het veel beter.

voornamelijk in de stap wil ik haar er echt doorheen hebben, dus zoek ik de druk op de teugels wel op omdat ik wil dat ze door het lijf nageeft. pas daarna wil ik los door het lijf rijden, maar dan wil ik wel controle hebben

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:03

Sharon89 schreef:
Ik wil proberen er zo lang mogelijk in te houden dat tjarda lang en laag kan lopen en ook gewoon kort in de hals..
Ze kan allebei, en wil vooral het lang en laag lopen er lang proberen in te houden! :)

het stukje kort in de hals moet je vegeten, alles moet gereden worden op hals lengte, ookals je naar de oprichting gaat is de hals op lengte, als je het paard kort in de hals rijd, sluit de schoft werkt de rug niet mee en kantel het bekken niet waardoor de achterhand niet meer gebruikt word voor draagkracht en stuwing, alles van je af willen rijden niks naar je toe willen halen, dus weg geven en alles nog zachter mooier en fijner willen zien en voelen.
vandaag nog in me eigen les krijg ik te horen:der hand stat nimmer stil

mol

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:05

klopt helemaal mol. het is alleen een moeilijk stukje en zeker bij friezen zijn de halzen er vaak als ware opgeplakt.

alleen het is niet iets wat je even leert

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:15

_Lott schreef:
Hoe doe je het dan met een heet paard? ik heb heel lang met te sterke verbinding gereden omdat ik als de dood was dat ze op hol vloog. nu kan ik een ophouding maken en weer laten ontspannen.

maar alsnog blijft het moeilijk aangezien ik met een los teugeltje ik nauwelijks kan rijden. ze vliegt op hol en maakt gigantische rare sprongen zodat ik er bijna af lig. wanneer de wind er niet teveel is lukt het veel beter.

voornamelijk in de stap wil ik haar er echt doorheen hebben, dus zoek ik de druk op de teugels wel op omdat ik wil dat ze door het lijf nageeft. pas daarna wil ik los door het lijf rijden, maar dan wil ik wel controle hebben

je begind eigelijk heel goed in stap is ze zo heet dan longeer je haar toch eerst dan ga je onder de man aan het werk, het doel is ook wederzijds respect te hebben zij moet wachten op jou aan wijzing, en niet dat jij gaat wachten tot zij wat doet en daar dus angstig naar bent, lichheid in de hand is eerst in stap dat idiale gevoel te krijgen dat wanneer de teugel word op gepakt het paard na geeft en zo door blijft stappen de hand volgt de beweging van het lichaam van het paard, maar de hand is nooit geopend, dus de beweging komt van uit de eleboog en de hand makt de bewging mee naar voren, en wanneer er druk van ut het paard komt in de hand blijft de hand bewegen van uit de eleboog maar met lichte druk, waneer het paard het in initiatief neemt en lost is de hand als een bijen steek naar voren zodat je dus de beweging en aanleuning aan de hand tot maximaal benut en de lichtheid van de hand en teugel gegarandeerd hebt, in het begin zal deze bewging leiden dat het paard zijn hoofd weer tracht opterichten maar dan zal de hand weer in de bewging zoals ik net heb beschreven moeten aan geven, nee in dit stukje mag jij lopen in de lossigheid niet verder naar beneden en niet verder omhoog, en wanner je dit redelijk beheerst kan je dus gaan werken aan de zo genoemde Feinabstimmung om het voor jou en je paard nog fijner en mooier te maken en lichter zachter enz, en als dit goed gaat kan je dit in de draf en galop, en elke gewenste zijgang, in wenen zeggen ze: nageven is de weg naar perfectie!

mol