Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
lammie2701 schreef:maaikeew1 schreef:ik heb de meeste ervaring met friezen en andulusiers.
met lusitanos heb ik weinig ervaring.
wel weet ik dat een fries opleiden tot het z niet altijd makkelijk is.
friezen zijn, ook al hebben ze het nieuwe type, strarre beesten in het rijden.
zeker op hoger niveau wordt het moeilijker.
gemiddeld heb je wel langer nodig voor de training dan met een gewoon paard.
waar de gemiddelde fries wel eens last van heeft is van het wegdrukken van de rug.
friezen hebben zeg maar geen goed ruggberuik.
ik ken wel andalusiers in het z. deze zijn wat losser en werken goed mee.
de ervaring die ik heb met lustiano's is dat deze paarden ook goed en fijn te rijden zijn.
ik zou vor de laatste twee rassen gaan.
dat van de rug wegdrukken ben ik niet met je eens...alle friezen die ik ken en heb gekend waren allemaal friezen die mooi over de rug lopen en heel correct lopen, dus absoluut geen wegdrukken van de rug...dit komt juist vaak doordat heel veel mensen denken het koppie er mooi op te hebben staan, maar dat de fries dan in feite enorm achter de teugel loopt (opgekropt) en zijn achterhand niet kan ondertreden en daardoor MOET ie wel zijn rug wegdrukken om te kunnen blijven staan/lopen...(ga voor de gein maar eens zelf staan met je kin op je borst, holle rug en probeer dan je been dan maar eens op te tillen, dat is in feite dus precies wat er bij het paard gebeurd)...
tegenwoordig zijn er ook veel friezen in het Z...ingeborg klooster en marc peter spahn rijden er momenteel een aantal in het Z...(bijv. http://www.stalhouderijmeijer.nl)
kohtje schreef:Lammie, niet negatief bedoeld maar jouw dressuur is natuurlijk heel wat anders dan de sport dressuur.
Ik vind eigenlijk de modernere fries wat minder schrikkerig of ieder geval minder lomp in het schrikken.
Komende maanden ga ik gewoon rond kijken bij alle rassen en hoop mijn nieuwe maatje te vinden.
maaikeew1 schreef:lammie2701 schreef:
dat van de rug wegdrukken ben ik niet met je eens...alle friezen die ik ken en heb gekend waren allemaal friezen die mooi over de rug lopen en heel correct lopen, dus absoluut geen wegdrukken van de rug...dit komt juist vaak doordat heel veel mensen denken het koppie er mooi op te hebben staan, maar dat de fries dan in feite enorm achter de teugel loopt (opgekropt) en zijn achterhand niet kan ondertreden en daardoor MOET ie wel zijn rug wegdrukken om te kunnen blijven staan/lopen...(ga voor de gein maar eens zelf staan met je kin op je borst, holle rug en probeer dan je been dan maar eens op te tillen, dat is in feite dus precies wat er bij het paard gebeurd)...
tegenwoordig zijn er ook veel friezen in het Z...ingeborg klooster en marc peter spahn rijden er momenteel een aantal in het Z...(bijv. http://www.stalhouderijmeijer.nl)
ik snap wat je bedoeld maar de training duurt gemiddeld wel een stuk langer dan het van een kwpner bijvoorbeeld. en ja ik weet dat het hele andere paarden zijn, maar je moet dit wel goed beseffen als je graag op hoog niveau wil gaan starten.
dat rugwegdrukken zie je wel heel veel vind ik zelf, al geloof ik best dat jij je paarden wel goed rijdt. het is alleen wat moeilijker. is mijn ervaring hiermee.
Ze zijn namelijk ontzettend slim en áls ze onder het werk uit kunnen komen zullen ze dat doen. Terwijl aan de andere kant, als je ze aan het werk hebt, ze gruwelijk hard voor je werken. Het zijn echt leuke paarden en als je de goede uitkiest [dus geen mengelmoesje] heb je een hartstikke mooi paard! Je moet ze alleen niet op een of andere manier verkeerd behandelen want dat pikken ze echt niet. Mijn paard bijvoorbeeld wordt ook boos als hij vind dat 'ie een te harde por krijgt [als die bijv. niet naar mijn been luistert en ik geef hem een porretje met m'n spoor] en dan hapt 'ie naar m'n voet of gaat juist langzamer lopen. En hij pikt het ook echt niet als iemand in zijn mond trekt, hierdoor zou hij zelfs omhoog kunnen komen. Ze willen dus graag éérlijk behandeld worden. En echt, als je ze voor je gewonnen hebt, zijn het zulke goede vriendjes van je
!