fries,andalusier of lusitano?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: fries,andalusier of lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 09:58

Lammie, niet negatief bedoeld maar jouw dressuur is natuurlijk heel wat anders dan de sport dressuur.
Ik vind eigenlijk de modernere fries wat minder schrikkerig of ieder geval minder lomp in het schrikken.
Komende maanden ga ik gewoon rond kijken bij alle rassen en hoop mijn nieuwe maatje te vinden.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:06

Als je gaat kijken, raad ik je aan om naar stallen te gaan waar je ook mag rijden en tuttelen.. zo krijg je meer indruk van zo'n dier dan alleen het op afstand mogen bekijken..

Wens je succes met je zoektocht, hou je ons op de hoogte??

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:08

Als je zin heb mag je ook wel keer kennis komen maken met coin, hij wordt op het moment verder doorgetraind en de bedoeling is dat hij over drie maanden te koop komt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 10:14

Zal ik maar even neerzetten wat ik zoek voordat er paarden worden aangeboden die ik niet zoek.
Ruin,stokmaat tussen 1.55 en 1.58,leeftijd zo rond de 6/7 jaar,braaf met buitenrijden en geen maai gangen.
Dat zijn wel de eerste vereiste.
Ik heb tijd om rond te kijken.

maaikeew1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:39

lammie2701 schreef:
maaikeew1 schreef:
ik heb de meeste ervaring met friezen en andulusiers.
met lusitanos heb ik weinig ervaring.
wel weet ik dat een fries opleiden tot het z niet altijd makkelijk is.
friezen zijn, ook al hebben ze het nieuwe type, strarre beesten in het rijden.
zeker op hoger niveau wordt het moeilijker.
gemiddeld heb je wel langer nodig voor de training dan met een gewoon paard.
waar de gemiddelde fries wel eens last van heeft is van het wegdrukken van de rug.
friezen hebben zeg maar geen goed ruggberuik.
ik ken wel andalusiers in het z. deze zijn wat losser en werken goed mee.
de ervaring die ik heb met lustiano's is dat deze paarden ook goed en fijn te rijden zijn.
ik zou vor de laatste twee rassen gaan.

dat van de rug wegdrukken ben ik niet met je eens...alle friezen die ik ken en heb gekend waren allemaal friezen die mooi over de rug lopen en heel correct lopen, dus absoluut geen wegdrukken van de rug...dit komt juist vaak doordat heel veel mensen denken het koppie er mooi op te hebben staan, maar dat de fries dan in feite enorm achter de teugel loopt (opgekropt) en zijn achterhand niet kan ondertreden en daardoor MOET ie wel zijn rug wegdrukken om te kunnen blijven staan/lopen...(ga voor de gein maar eens zelf staan met je kin op je borst, holle rug en probeer dan je been dan maar eens op te tillen, dat is in feite dus precies wat er bij het paard gebeurd)...
tegenwoordig zijn er ook veel friezen in het Z...ingeborg klooster en marc peter spahn rijden er momenteel een aantal in het Z...(bijv. http://www.stalhouderijmeijer.nl)

ik snap wat je bedoeld maar de training duurt gemiddeld wel een stuk langer dan het van een kwpner bijvoorbeeld. en ja ik weet dat het hele andere paarden zijn, maar je moet dit wel goed beseffen als je graag op hoog niveau wil gaan starten.
dat rugwegdrukken zie je wel heel veel vind ik zelf, al geloof ik best dat jij je paarden wel goed rijdt. het is alleen wat moeilijker. is mijn ervaring hiermee.

maaikeew1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:41

als je op zoek ben naar een sportfries, ik heb er nog wel wat te koop gezien bij mij in de buurt.
ik weet niet wat voor leeftijd en niveau jij zoekt?
want ik heb er meerdere te koop zien staan bij een kleine fokkerij in de buurt.
dit is hobbymatig fokken van topfriezen met goede afstammelingen.
tevens komt er ook nog een bijna 3 jarige te koop bij mijn buurman.
heeft een geweldige vader die helaas niet zo bekend is.
het is een paard wat veel gaat presteren.
pb me als je wat meer informatie wilt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 11:06

kohtje schreef:
Zal ik maar even neerzetten wat ik zoek voordat er paarden worden aangeboden die ik niet zoek.
Ruin,stokmaat tussen 1.55 en 1.58,leeftijd zo rond de 6/7 jaar,braaf met buitenrijden en geen maai gangen.
Dat zijn wel de eerste vereiste.
Ik heb tijd om rond te kijken.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:22

kohtje schreef:
Lammie, niet negatief bedoeld maar jouw dressuur is natuurlijk heel wat anders dan de sport dressuur.
Ik vind eigenlijk de modernere fries wat minder schrikkerig of ieder geval minder lomp in het schrikken.
Komende maanden ga ik gewoon rond kijken bij alle rassen en hoop mijn nieuwe maatje te vinden.

tjah "mijn" dressuur (www.paardenbegrijpen.nl of www.edelester.nl) is niet de moderne dressuur nee, maar in mijn mening zou die wel de basis moeten zijn voor de wedstrijd dressuur...
zoals mijn instructrice ook zegt: een piaffe op de voorhand is geen piaffe...
en zoals bent branderup zo mooi verwoordt: de dressuur is er voor het paard, het paard niet voor de dressuur...
maar ja dat is mijn mening...

lammie was mijn modernere fries en die schoot er als een raket vandoor als er iets spannend was...jana daarentegen gaat stil staan en kijkt eerst of ze echt moet schrikken of niet en als ze dan echt schrikt dan is het een korte spiersamentrekking (reflex)...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:27

maaikeew1 schreef:
lammie2701 schreef:

dat van de rug wegdrukken ben ik niet met je eens...alle friezen die ik ken en heb gekend waren allemaal friezen die mooi over de rug lopen en heel correct lopen, dus absoluut geen wegdrukken van de rug...dit komt juist vaak doordat heel veel mensen denken het koppie er mooi op te hebben staan, maar dat de fries dan in feite enorm achter de teugel loopt (opgekropt) en zijn achterhand niet kan ondertreden en daardoor MOET ie wel zijn rug wegdrukken om te kunnen blijven staan/lopen...(ga voor de gein maar eens zelf staan met je kin op je borst, holle rug en probeer dan je been dan maar eens op te tillen, dat is in feite dus precies wat er bij het paard gebeurd)...
tegenwoordig zijn er ook veel friezen in het Z...ingeborg klooster en marc peter spahn rijden er momenteel een aantal in het Z...(bijv. http://www.stalhouderijmeijer.nl)

ik snap wat je bedoeld maar de training duurt gemiddeld wel een stuk langer dan het van een kwpner bijvoorbeeld. en ja ik weet dat het hele andere paarden zijn, maar je moet dit wel goed beseffen als je graag op hoog niveau wil gaan starten.
dat rugwegdrukken zie je wel heel veel vind ik zelf, al geloof ik best dat jij je paarden wel goed rijdt. het is alleen wat moeilijker. is mijn ervaring hiermee.

de training duurt misschien wat langer dan bij een kwpn-er en ik vind ook dat je daar wel rekening mee moet houden als je een paard aanschaft...maar dat vind ik eigenlijk van ieder paard...eerst goed nadenken dan doen...
ik moet zeggen ik zie vaker bij kwpn-ers bijv. en andere paarden in de wedstrijdsport juist heel veel het wegdrukken van de rug en gebrek aan ondertreden van de achterhand...maar goed dat is weer een andere discussie...en ook daarbij is het zo dat dat ook weer met de manier van trainen te maken heeft...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 19:24

Volgende week als ik hopelijk weer een beetje op de rit ben ga ik een serieus rond kijken. Mijn hoefsmit weet een Lusitano,op stal heeft iemand familie met Andalusiers en ik heb een vriendin die vlak bij een friezenhandelaar woont. Wat ik al zei ik heb geen haast.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:28

Zowel bij een fries als bij de andalusier heb je veel verschil in karakter, dus niet kiezen voor ras maar kijken naar het complete paard.
Zelf zou ik gaan voor een fries en bij het friese ras heb je veel verschil tussen de paarden onderling. Kijk maar op mijn website dan zie je al dat de bouw al heel verschillend kan zijn.
Ook de hoogte kan flink verschillen.
Mocht je iets over het friese ras willen weten dan pb je maar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:01

Ik vind dat je zelfs binnen een ras grote verschillen in karakter, bouw en gangen kunt hebben...
Het is dus net wat je zoekt en wat je tegen komt denk ik...

Ik heb zelf een hele moeilijke Lusitano-merrie met heel veel spanningsproblemen die moeilijk op te lossen zijn.
Maar ik heb vorig jaar een jonge Lusitano-merrie beleerd en wat doorgereden en dat was echt een heerlijk dier!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 07:42

Ik ga vandaag Andalusiers kijken!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 09:35

Leuk, veel succes en plezier!

we spreken snel een keer iets af!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 09:41

ja zeker!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 10:07

O en veel succes met je wedstrijd vandaag!

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:07

Ik heb net als Sjolvir een Knabstrupper, ook eentje met zuivere, oude bloedlijnen [zelfs familie van elkaar]. Het zijn paarden die ontzettend slim, lief, grappig zijn, maar ook heel hard kunnen werken. Ze zijn koel in hun kop, en zelfs als ze heet zijn zullen ze niet gauw schrikken. Wel zijn het echte leermeesters haha, ze corrigeren je als je iets fout doet. Ook als ze lopen te klieren en je laat je teveel uitproberen - dus jij corrigeert hen niet - zullen ze het zeker gaan herhalen en dan krijg je de poppen aan het dansen := Ze zijn namelijk ontzettend slim en áls ze onder het werk uit kunnen komen zullen ze dat doen. Terwijl aan de andere kant, als je ze aan het werk hebt, ze gruwelijk hard voor je werken. Het zijn echt leuke paarden en als je de goede uitkiest [dus geen mengelmoesje] heb je een hartstikke mooi paard! Je moet ze alleen niet op een of andere manier verkeerd behandelen want dat pikken ze echt niet. Mijn paard bijvoorbeeld wordt ook boos als hij vind dat 'ie een te harde por krijgt [als die bijv. niet naar mijn been luistert en ik geef hem een porretje met m'n spoor] en dan hapt 'ie naar m'n voet of gaat juist langzamer lopen. En hij pikt het ook echt niet als iemand in zijn mond trekt, hierdoor zou hij zelfs omhoog kunnen komen. Ze willen dus graag éérlijk behandeld worden. En echt, als je ze voor je gewonnen hebt, zijn het zulke goede vriendjes van je :D!

Voor foto's van mijn Knabbi kan je in mijn profiel kijken :D
& Nog veel succes met Anda's kijken!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:10

Het zijn wel echt 3 heel verschillende rassen :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:13

ha, spannend, vandaag paarden kijk dag.
Veel plezier en wel even verslag doen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:57

kohtje schreef:

dank je!
ze heeft super gelopen, ben trots op 'r!

hoe was het vandaag?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:01

Nouvel schreef:
kohtje schreef:

dank je!
ze heeft super gelopen, ben trots op 'r!

hoe was het vandaag?

Kijk zo moet het he! Baasje tevreden, dan is alles goed.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:27

Sjolvir schreef:
Kijk zo moet het he! Baasje tevreden, dan is alles goed.

:j

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:18

Als ik eerlijk ben vind ik paarden kijken niet leuk. Misschien ook omdat ik net mijn paard kwijt ben.
Na vandaag denk ik dat het geen Andalusier wordt. Plaatjes op stal maar ik ga denk niet wennen aan die gangen.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:27

Heb je ook gereden??

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:31

als je een andalusier al qua gangen niets vind, zou ik zeker geen fries gaan proberen........ dat is helemaaal anders!!

Wat sprak je niet aan bij een andalusier?? en ben je van plan om een bij friezen te gaan kijken?

:)