Jammer van het slechte nieuws van je merrie!
Over beenproblemen kan ik ook kort zijn: ik denk dat in verhouding beenproblemen misschien net zo vaak voorkomen bij welk ras dan ook. Maar als een dierenarts maar zelden een andalusier te zien krijgt (en ja waarom roep je er een dierenarts erbij?) dan heeft hij mischien ook snel zijn mening klaar. Ik bedoel maar te zeggen dat als hij 400 KWPN'ers in zijn bestand heeft waarvan er misschien 10 een beenprobleem hebben, dan is statistisch gezien de kans groot dat zijn mening daaro gebaseerd is.
Wij hebben al jaren vele andalusiers en kennen het werledje ook erg goed. Maar zelden komen we beenproblemen tegen hoor!
En over de handelaren: Je kan ze niet allemaal over één kam scheren. Natuurlijk kopen ze vaak de goedkopere paarden op uit Spanje. Anders kunnen ze ook niet voor de volle mep verkopen in Nederland. Maar je kan ook geluk hebben, want soms staat er best wel een goed paard bij waar je veel plezier mee kan beleven. Maar net zoals bij andere rassen is het gewoon jammer dat ze altijd net doen of ze het paard helemaal kennen terwijl het paard pas net op transport is gezet. Controleer dus zelf goed de gezondheid en probeer te achterhalen waarom de fokker het paard weg gedaan heeft. Vaak kan je ook op de officiele website van het ras achterhalen wie de fokker is of oude eigenaar.
Er staan genoeg andalusiers in Nederland die door de fokkers hier gefokt zijn. Van deze andalusiers kennen we wel de complete historie en over het algemeen hebben ze allemaal goede bewegingen en een fantastisch karakter. Ik ben ervan overtuigd dat de kwaliteit die wij hier fokken erg hoog is. Daarbij is bij de kleinere fokkers ook van belang dat de veulens al goed in de hand zijn waardoor het stuk voor stuk erge lieverd zijn
Maar goed, er zijn al meer aanbieders geweest in dit forum, dus wij zullen ook maar een aanbieding doen. We hebben nog twee fantastische veulens uit 2009 staan en twee mooie merries van 5 en 7 jaar oud.