Andalusiër ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:39

NienkeNiels schreef:
bedankt allemaal dus jullie zouden voor een anda gaan?

Grote kans ja (als je het op dit forum zet) ;)

Wanneer je dezelfde vraag (Welk paard voor dressuur: KWPN of PRE?) op het algemene forum stelt, bv bij paardenpraat krijg je waarschijnlijk andere antwoorden. Hier zitten veelal liefhebbers van Iberiërs.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:43

marialva schreef:
ehhh die van mij is een ouderwetse en wat jij beweerd is echt kwats! en wat een onzin zeg!
kijk even hierna ;)
*video's*

Ik wil niet rot overkomen... Maar ik vind deze wel degelijk erg korte passen hebben..... :)

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:27

NienkeNiels schreef:
bedankt allemaal dus jullie zouden voor een anda gaan?

:j :j :)) of zijn broertje de Lusitano ;)

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:56

Eerlijk gezegd vind deze filmpjes van Marialva ook geen bevestiging van je verhaal ;) Voor de duidelijkheid: ik ken Marialva van toen hij net in Nederland was en hij is de reden dat ik helemaal verliefd ben geworden op (het karakter van) de lusitano.

TS: het is een beetje afhankelijk van je mogelijkheden en welke weg je wilt afleggen. Een PRE of lusitano heeft vaak (niet altijd) andere aandachtspunten om hem in de sport succesvol uit te brengen. Juist (!!) in de basissport zul je tegen deze aandachtspunten aanlopen en zal de weg met een KWPN-er vaak makkelijker zijn. Maar, zoals al eerder gezegd, met elk gezond paard is Z-dressuur haalbaar.

Waar ligt je prioriteit: bij je eigen ontwikkeling in de paardensport (winstpunten halen) of bij het lekker bezig zijn met je paard (elke dag). En ook bij dat laatste moet je weer goed kijken wat de inhoud: past een PRE/lusitano daar wel bij.

windhond

Re: Andalusiër ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:05

Ik heb een Anda en een Kwpn. Maar als ik ooit nog eens een ander paard koop wordt het zeker weten een Anda.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:26

Kijk anders even voor meer informatie op

http://www.andalusier-vereniging.nl of http://www.pre-stamboek.nl

Je hebt veel verschillende types bij dit ras, dus een paard vinden wat je aanspreekt lukt vast wel.

Ikzelf rij met mijn echt wel barokke hengst in de basissport en ik ondervind geen enkele hinder, het is een heel fijn paard en hij doet kwa gangen echt niet onder voor ee nKWPNér;

Afbeelding

Maar ook in de suptop lukt het gewoon. Andele Brenninkmeijer rijdt met haar Marismeno prix sint george in Nederland en met succes.

Marialva..ik ben het met de rest eens, het is niet zo'n goed promofilmpje.
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 31-01-10 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:30

kijk en die van jou heeft absoluut ruimte! die zie je echt verruimen op die foto. zowel voor als achter. en als je er zo 1 heb die correct gereden wordt dan kunnen de wpners wel fluiten naar de overwinning :))

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:33

Cyrina schreef:
Marialva..ik ben het met de rest eens, het is niet zo'n goed promofilmpje.

Het is niet lelijk bedoeld, maar dat vind ik ook. Overigens vind ik de foto die jij (Cyrina) plaatst ook een beetje ongelukkig genomen. ;)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:36

Ja weet het, ik loop voor zijn achterhand dus die zie je niet. ik heb niet zoveel foto's want ik zit er meestal zelf op, haha

maar je kunt hier we lzijn dat hij verruimen kan, daar gaat het even om.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:38

Moderatoropmerking:
Verschillende berichten die horen bij een zeer persoonlijke discussie zijn verwijderd uit het topic.
Graag een ontopic discussie hier en bespreek persoonlijke zaken gewoon per PM.

maris1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:57

ik heb nu 1 lusitano hengst en een gewoon paard maar als er ooit nog eentje bij gaat kopen word het echt weer een lusitano :D

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:07

Ik heb zowel een lusitano als een andalusier staan voor de verkoop. Foto's staan in me profiel.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:36

http://www.youtube.com/user/WorldofSpan ... PrukYsqW1A

Niet om vervelend te zijn, maar een mooi voorbeeld van en kracht, werklust uitstraling, talent ect..

Er is zo'n vooroordeel over een pre en dat vaak door mensen die de ervaring ervan niet hebben.. maar van horen zeggen.

Niet elke pre/andalusier is ruim, maar niet elke kwpner is een topdressuurpaard...
Mijn mening.. puur mijn eigen persoonlijke mening is dat een pre meer uitstraling over het algemeen heeft dan een kwpn. Mijn ervaring (heb er zelf een) is dat ze werklustig, intelligent, talentvol zijn..Zich enorm aan je hechten, en op jou gericht zijn. Kan nog wel heel lang zo doorgaan, maar ik ben gek op iberische paarden.

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:21

Je ziet bij best wel veel pre's/andalusiërs "stekers" zoals men dat noemt. Ze hebben mega talent voor passage/piaffe en zijn wat minder in de uitgestrekte gangen. Ze tillen de benen hoog van de grond en zetten ze ook zo weer terug, wat "stekerig" aan doet. Sommige pre's/andalusiërs zijn namelijk zo gebouwd (net zo hoog als ze lang zijn, geblokt dus) dat het voor deze paarden ook heel moeilijk is om goed vanuit de schouder te komen. Ze hebben eenvoudigweg daar de bouw niet voor. Maar je hebt ook warmbloedpaarden die een dergelijke stekerige gang vertonen.

Je hebt wel degelijk pre's/andalusiërs die WEL kunnen uitstrekken en daarin ook super zijn. Het zijn dan over het algemeen wel de wat meer rijtypischer gebouwde pre's/andauliërs, dus de wat minder barok (geblokt) gebouwde pre's/andalusiërs, die dan wel vanuit de schouder kunnen komen.

Over het algemeen hebben de pre's/andalusiërs wel heel erg veel uitstraling, maar moeten ze in het echte hoge werk (grand prix) maar goed WIE haalt dat over het algemeen,of wil dat gaan rijden? hun meerdere erkennen in de warmbloed paarden. Je ziet bijvoorbeeld Rafael Soto met zijn Invasor (PRE !! die toch heel goed kan meekomen in het grandprix geweld), tekort komen als het aankomt op rust en regelmaat. Daar waar de warmbloed paarden een relaxte mooi afgewerkte manier van bewegen hebben, wordt het over het algemeen wat hectisch bij een pre/andalusiër en dan zie je vaak ook onregelmatigheden optreden in een proef.

Ik ben een absolute fan van de pre/andalusiërs en wil zeker niet generaliseren omdat je natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel hebt. Met een pre/andalusiër kun je zeer zeker heel erg ver komen in de dressuur, maar daar waar het aankomt op rust in de bewegingen, zie je vaak dat ze daar hun meerdere moeten erkennen in de warmbloeden. Passage/piaffe is voor de meeste pre's/andaluisërs geen probleem, dat kunnen ze heel makkelijk. Ze hebben de kracht en het temperament om dit super uit te voeren.

Ik heb mijn PRE uitgebracht in de dressuur en veel bewondering gekregen en ook kunnen scoren. Ook vaak hele verbaasde blikken van jury's gezien, als hij toevallig net wat meer opgefokt was en dus in passage de ring in kwam. Ik heb vele jaren met hem shows gereden en daar kwam hij helemaal tot zijn recht. De uitstraling en het feit dat hij het helemaal geweldig vind om voor publiek op te treden en er net dat schepje extra bovenop deed en met nog meer show in de passage te lopen maakte het steeds weer een beleving om een show te doen en geweldig om de mensen dan te zien genieten van een paard en zijn amazone die beide helemaal in hun element zijn. Ik heb ook tijdens een show wel laten zien, dat er dus wel degelijk pre's/andalusiërs zijn die heel goed uit kunnen strekken. ;)
Laatst bijgewerkt door andamoon op 01-02-10 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 22:24

haha oke bedankt allemaal
hebben jullie trouwens wel eens gehoord
van het menorcaanse paard?
Zit hier ook anda in ?

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:29

NienkeNiels schreef:
Zit hier ook anda in ?

Ik ken geen menorcaans paard, het lijkt iets van Mallorca of zo? Soms vraag ik me wel eens af, waar zit géén anda in. Vaak lees je dat bijvoorbeeld de warmbloedpaarden van nu in hun oorsprong anda bloed hebben en zelf de friezen schijnen een scheut anda bloed te hebben. Misschien eens googlen op menorcaans paard :o?

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:25

NienkeNiels schreef:
Zit hier ook anda in ?

Ik denk van heel vroeger uit wel, valt onder de iberische rassen namelijk en dat ik ver weg volgens mij allemaal familie, maar ik weet het niet zeker, weet wel een adres in nederland waar ze deze hebben.

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:02

In NL zit Stoeterij Het Soerhuis, daar fokken ze de Pura Raza Menorquina (P.R.M.)
Op de website staat dat de P.R.M. is voortgekomen uit de Arabische volbloed, de Engelse volbloed en de P.R.E.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 14:44

voor wat zouden juullie dan gaan?
een P.R.M
Of een P.R.E ?????

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:56

Absoluut PRE, dat omdat ze makkelijker te krijgen zijn hier in Nederland en omdat ik zelf de PRM niet zo mooi gebouwd vind.

Wat betreft de dressuursport. Of de PRE het kan is denk ik geen vraag, want ze kunnen het absoluut en misschien wel beter. Maar het is en blijft een jurysport en je bent afhankelijk van de jury, of ze door de bouw van het paard heen kunnen kijken en je gewoon becijferen op de oefening. Maar het is ook een uitdaging: bewijzen dat ze het kunnen en het ras promoten.
Maar ik neem aan dat je een paard niet alleen kiest op het presteren in de sport. Je kiest een paard minstens zoveel op karakter en dan zou ik toch echt voor een PRE gaan. Hoewel je ze natuurlijk niet over 1 kam kan scheren, want voor hetzelfde geld heb je een KWPN die ontzettend lief is en goed bij je past en heb je totaal geen klik met je PRE en groeit hij (daardoor) uit tot een draakje.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:42

Ik ga hoe dan ook voor een pre! Al was het alleen maar voor het karakter! Als de klik er is gaan ze voor je door het vuur. Nergens een ras meegemaakt dat zo intelligent en aanhankelijk is...

Mits je een goede hebt. Er zijn veel valkuilen van de goedkope pre's waar veelal wat aan mankeert.. In deze economische crisis tijden is de prijs wel omlaag gegaan, maar pas op met anda's pre's die heel goedkoop worden aangeboden.. Veelal mankeert er wat aan.. (wil niet zeggen altijd but be warned)

Ik vind de vergelijking trouwens ook niet zo heel goed opgaan...

Wat is het gemiddelde dat en sport kwpn trouwens loopt? Z zz zwaar.. Dan wordt er hier gepraat over prix stG, of grand prix.. Geen vergelijking. Er zijn zoveel mensen die af en toe een wedstrijdje rijden. Blij zijn als ze de Z halen. En dan gaan praten of een Pre wel geschikt is voor het hogere werk..

Ze zijn er zeer zeker geschikt voor! Daar zijn ze uiteindelijk ook voor gefokt, eeuwen geleden, toen het kwpn nog niet eens bestond! Echter in deze tijden heeft men een ander beeld opgevat van wat een sport paard eruit behoord te zien.

Los van de hele discussie.. Kijk eens naar Totilas.. Dat is een paard wat veel 'barokker' gebouwd is en ook zeer gemakkelijk piaffeerd en passageert.. De kracht is meer stuwende van achteren dan bij veel andere Topsport paarden..

En dat is juist de kracht van de Iberische paarden.. Het natuurlijk van zichzelf al kunnen verzamelen. En een correcte uitgestrekte draf kun je ze ook goed leren. Trouwens als je naar de modern gefokte pre's kijkt zie je duidelijk verschillen ten opzichte van vroeger en er zijn er al aardig wat die hun voorbenen in hun nek kunnen leggen... Niet mijn plaatje maar wat dan gewenst is...

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:22

Ik denk dat het vooral van belang is dat je een paard uitzoekt dat past bij jou als persoon (karakter bijvoorbeeld) en de doelstelling die je hebt. Als jij dressuur wilt gaan rijden, let dan bij de aanschaf vooral goed op de gangen. Dat geldt in mijn ogen niet specifiek voor de PRE, maar voor ieder paard dat je aanschaft. Als jij een PRE koopt met nette gangen, dan zou je - in theorie ;) - makkelijk Z-niveau moeten kunnen halen. En mocht je ambitie in de dressuur hoger liggen dan zou ik bij de aanschaf van een jaarling vooral ook naar de sportprestaties in dezelfde bloedlijnen kijken. Jaarlingen vind ik qua beweging namelijk best moeilijk te beoordelen.

Silence_0909

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:24

Ik zou geen andalusier nemen wij hebben er 2 gehad en a;s ze iets niet willen doen ze het ook echt niet daarom hebben wij ze met spijt moeten verkopen

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:29

Een PRE valt niet te dwingen nee, is mijn ervaring. Ze hebben hun trots. Maar zijn echt niet eigenwijs en willen hard voor je werken. Je moet een beetje respect hebben. Maar dat geldt voor de meeste paarden...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:30

Silence_0909 schreef:
Ik zou geen andalusier nemen wij hebben er 2 gehad en a;s ze iets niet willen doen ze het ook echt niet daarom hebben wij ze met spijt moeten verkopen

Vervelend voor jullie |( maar je haalt idd wel een belangrijk punt aan: het aparte karakter :D . En daar mot je als eigenaar wel mee om kunnen gaan (maar dat geldt ook voor een ander paard ;) ).