Is er iemand die zijn/haar fries heeft geschoren? Zoja foto?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

Re: Is er iemand die zijn/haar fries heeft geschoren? Zoja foto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:12

Ik zie geen probleem om je paard buiten te laten staan als je hem geschoren hebt, zolang je dan maar een deken oplegt die warm genoeg is en misschien eventueel met hals, maar dat is misschien minder goed voor de manen?
Neem aan dat hij ook een plek heeft om te schuilen zodat hij droog kan staan en eventueel uit de wind wanneer dat nodig is?
Mijn merrie heb ik vorig jaar geschoren ( is wel geen fries ) en die staat in een buitenstal die erg koud is, had in totaal 500gram opliggen ( 2 dekens, waarvan de buitenste waterdicht ), toen het die nachten vorig jaar zo koud is geweest, hier -22 had ze er nog een wollen deken met hals over liggen. Ik denk zelfs dat het wat " vriendelijker " is om een paard die geschoren is buiten te hebben zodat hij zich warm kan lopen als dat het paard in een stal staat en zich niet warm kan lopen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:13

Mijn friese merrie van nu dik 17 jaar wordt elkaar geschoren.
Ziet er zo uit:
http://foto-uploaden.nl/zie/cqmzt60

Bevalt ons erg goed, want ze maakt enorm veel haar aan omdat ze al wat ouder is natuurlijk, en vooral met binnenrijden is dat bijzonder vervelend want ze zweet uren later nog. En nu zweet ze helemaal niet en ze is veel fitter en pittiger met rijden.
Ze staat overdag altijd buiten en s'nachts op stal, gaat prima.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:16

ik heb teadse ook geschoren hij had er last van met rijden en sinds hij zn vacht kwijt is loopt hij als een trein!!heb nog geen foto zal vrijdag proberen te maken. hij is tot zn knieen voor en sprong achter geschoren, lekker kaal dus

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:00

Popkjen schreef:
Maar nu is het wat laat om voor de eerste keer te scheren denk ik, niet? Plus wat is volgens jullie het antwoord op de vraag, kan je het paard dan nog dag en nacht buiten laten staan? Of haal je hem best s avonds binnen? (ahja robijn, jouw mening weet ik he maar ik wil er nog even van andere mensen horen)

Als je de benen meescheert lijkt me dat wel behoorlijk koud. Het is op zich niet te laat om voor de eerste keer te scheren, alleen komt je paard wat minder mooi in het haar, dit wordt het mooiste als je hem tijdens het verharen scheert, omdat de nieuwe haren dan gelijk een mooie kleur weer geven. Nu scheer je de top van de "oude haren" en daardoor glimt de vacht minder mooi.
Als je hem dag en nacht buiten wil laten zou ik de benen niet helemaal scheren en een deken zoeken met een buikflap en een hals, dan lijkt het me geen probleem. Mijn stallen zijn zoals je weet eigenlijk ook in de buitenlucht op buitentemperatuur en dat vormt geen probleem, alleen liggen op de koude grond lijkt me niet zo lekker met een blootgeschoren buik, vandaar de buikflap.

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:07

Hij kan ook wel altijd zijn stal binnen en buiten en daar liggen vlaslemen op de grond, dus dat probleem valt ook nog wel mee denk ik. Ik denk dat ik toch zowiezo maar tot volgend jaar ga wachten, vind het nu precies wel héél koud om te gaan scheren.

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:32

Je kunt wel scheren hoor maar je moet gewoon even wachtten tot het iets minder koud is. De aankomende nachten wordt het nog -7 -8 gr. Maar volgende week blijft het weer boven nul.
Even wachtten tot je wat rustiger weer hebt zodat de overgang niet al te groot is. En dan een extra lekkere warme deken is niet verkeerd. Mijn Fries staat gewoon snachts binnen maar dat is ieders eigen keus toch?

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:36

Ik vind dat ook ieder zijn eigen keus,ik zelf heb Ouke binnen.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:37

horseyfries schreef:
Jij bedoelt "ik vind het niet eerlijk" als een compliment? ;)

Onze ruin Marc BV net geschoren:

http://img183.imageshack.us/img183/6559 ... e00cu4.jpg

sorry maar is deze fries net geschoren?
de man op de foto staat in een t-shirt en het is behoorlijk groen op de achtergrond?!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 00:01

Toen was hij net geschoren ja ;) Hij is niet NU net geschoren, maar ziet er zo uit als hij pas geschoren is. Snappie?

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:24

hallo
ik wil ook graag onze fries scheren, nou heb ik al even op de foto's gekeken hoe jullie het doen met de benen etc. We wachten even tot het niet zo koud meer is
reden is dat hij ondanks zijn goede conditie toch erg zweet, begin januari verschijnt hij op de hengstenkeuring, en dan is het daar binnen zo warm dat hij zijn warmte gewoon niet kwijt kan en na 2 rondes echt vreselijk inkakt!

nog tips etc voor benen, en hoofd. en andere zaken
hij krijgt er een 200 grams onderdeken bij (staat op stal, maar komt buiten los en voor training.)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:29

jannie86 schreef:
hallo
ik wil ook graag onze fries scheren, nou heb ik al even op de foto's gekeken hoe jullie het doen met de benen etc. We wachten even tot het niet zo koud meer is
reden is dat hij ondanks zijn goede conditie toch erg zweet, begin januari verschijnt hij op de hengstenkeuring, en dan is het daar binnen zo warm dat hij zijn warmte gewoon niet kwijt kan en na 2 rondes echt vreselijk inkakt!

hij krijgt er een 200 grams onderdeken bij (staat op stal, maar komt buiten los en voor training.)

Zou eerst even navragen of hij voor de hengstenkeuring wel geschoren mag zijn meestal is dit niet toegestaan. En zorgen ze dat de hengsten mooi in het haar zitten door ze heel vroeg een deken op te leggen en die lampen op de stal tot 's avonds laat aan te laten.

Groetjes genja

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:29

Ik ga mijn fries echt niet scheren, moet ik met dekens gaan lopen sjouwen en moeilijk doen. Neuh hij staat niet actief in training ofzo en heeft zowiezo zo al niet een hele dikke wintervacht, dus laat hem lekker zo.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:31

genja schreef:
jannie86 schreef:
hallo

Zou eerst even navragen of hij voor de hengstenkeuring wel geschoren mag zijn meestal is dit niet toegestaan. En zorgen ze dat de hengsten mooi in het haar zitten door ze heel vroeg een deken op te leggen en die lampen op de stal tot 's avonds laat aan te laten.

Groetjes genja

hij hoeft niet voor de keuring zelf overigens, hij moet een paar rondes tuigen

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:56

Kay is ook geschoren, ziet er mooier uit dan met haar en de overgang van scheren naar de sokken valt heel makkelijk met een kleiner apparaatje te verdoezelen:-)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:59

kun je vertellen, wara en hoe etc? en het hoofd???

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:18

jannie86 schreef:
kun je vertellen, wara en hoe etc? en het hoofd???

Hoi,

het lijf en benen doe je gewoon met groot scheerapparaat (zo'n koeiending)
ondereind van benen krijg je dan zo'n rare rand van lang haar/behang en al kaal. Dan doe ik met een klein apparaatje altijd bijwerken, even omgekeerd houdenen dan met snelle korte bewegingen eroverheen dan zie je het geen eens meer.

Van het hoofd maak je gewoon een gabbertje, kaal! Doe altijd wel even een knot in de voorpluk en vlechtten in de manen.
http://94.100.120.142/815500001-8155500 ... _fcsW.jpeg
Gaat er mooi van glanzen!!
Ik heb de mijne onder 2 dekens staan mét hals.

Gr. WD
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 22-12-09 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link geplaatst.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:28

is dat een must, deken met hals??

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 01:24

jannie86 schreef:
is dat een must, deken met hals??

de haren op de hals groeien sneller aan als de haren onder de deken.
maar het is geen must.

dorientje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:18

IK heb ook een Fries en ik heb m geschoren!!!
HIj is er mooi zwart onder vandaan gekomen, want vorig jaar kwam die er bruin onder uit.