Ik erken zeker de voordelen.
Maar bij mij roept dat een zekere afkeer op. Dat heeft niets te maken met die dekking an sich.
Wel met het feit dat ik het onnodig menselijk ingrijpen vind. Het wordt (of is) bijna industrieel.
Je herleidt een dier tot een gebruiksvoorwerp. Bij ET al helemaal, de enige waarde van zo'n merrie is dan eigenlijk voor incubator spelen.
Ik krijg daar zulke gedachten bij als in Brave New world en andere SF-romans.

Wij zijn dan ook geen professionele fokkers die ervan moeten leven. Dus ik kan het mij permitteren er zo over te denken.

Dus ja, bij het selecteren van een hengst hebben wij zeker een voorkeur voor natuurlijk dekkende hengsten.
(Wat niet wil zeggen dat ik een KI-dekking absoluut nooit zou laten doorgaan als er geen beter alternatief voor handen is.)
Dus ff concreet: ja, wij hebben bijvoorbeeld jou niet gecontacteerd toen we op zoek waren naar een hengst, omdat jouw hengst KI dekt. Mocht dat niet het geval geweest zijn, was de keuze tussen Q en hem véél moeilijker geweest.
En het veulen dat we nu verwachten is een cruzado, bedoeld voor eigen gebruik. Dus bij dit specifieke veulen was daarom dat gevoelsargument nog meer aanwezig.