Zwarte Lusitano dekhengst gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:58

Nee hoor, Ik heb zeker alle begrip voor de keuze van een hengsteneigenaar om dmv KI te dekken.
Ik erken zeker de voordelen.
Maar bij mij roept dat een zekere afkeer op. Dat heeft niets te maken met die dekking an sich.
Wel met het feit dat ik het onnodig menselijk ingrijpen vind. Het wordt (of is) bijna industrieel.
Je herleidt een dier tot een gebruiksvoorwerp. Bij ET al helemaal, de enige waarde van zo'n merrie is dan eigenlijk voor incubator spelen.
Ik krijg daar zulke gedachten bij als in Brave New world en andere SF-romans. :o

Wij zijn dan ook geen professionele fokkers die ervan moeten leven. Dus ik kan het mij permitteren er zo over te denken. ;)
Dus ja, bij het selecteren van een hengst hebben wij zeker een voorkeur voor natuurlijk dekkende hengsten.
(Wat niet wil zeggen dat ik een KI-dekking absoluut nooit zou laten doorgaan als er geen beter alternatief voor handen is.)

Dus ff concreet: ja, wij hebben bijvoorbeeld jou niet gecontacteerd toen we op zoek waren naar een hengst, omdat jouw hengst KI dekt. Mocht dat niet het geval geweest zijn, was de keuze tussen Q en hem véél moeilijker geweest.
En het veulen dat we nu verwachten is een cruzado, bedoeld voor eigen gebruik. Dus bij dit specifieke veulen was daarom dat gevoelsargument nog meer aanwezig.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:06

Ach, ieder zijn keus, dat is je goed recht. Maar KI heeft teveel voordelen en het is maar waar je voor kiest. Voor mij zou het nooit een overweging zijn om dat mee te laten wegen; sterker nog ik zou, als ik een merrie had die niet "natuurlijk" willen laten dekken om bovengenoemde redenen. Ultramar dekt trouwens in principe niet buiten het APSL stamboek.
Er zijn maar een paar andere rassen waar wij hem, na goed overleg, voor beschikbaar stellen en dan alleen voor zeer kwaliteitsvolle merries (om bijv. een Azteca te fokken), ik ken jouw merrie natuurlijk niet.

Steiner heeft mooie paarden, dat valt zeker niet te ontkennen, hun Baunilha was de laatste concurrent van Ultramar vorig jaar bij de kampioenskeuring; mooie merrie *D .

Ach, wat Brave New World, 1984 etc. betreft: die tijd leven we al heel lang in! Ook bij mensen is KI intussen geaccepteerd om veel twijfelachtiger redenen, daar heb ik moeite mee.
De paardenpopulatie zal er uiteindelijk alleen maar beter van worden omdat de kans op inteelt en verkeerd bloed door KI juist tot een minmum beperkt kan worden en er veel meer "vers" bloed kan worden gebruikt. Bij natuurlijke dekking ben je altijd beperkt tot een bepaalde straal van waar je woont en voor sommigen is die erg klein. De kans dat men dan "maar een hengst neemt die dichtbij staat" is heel groot en een zeer twijfelachtige reden.
Voor mensen die echt kwaliteit willen fokken kan er nu sperma van de andere kant van de wereld komen wat heel vaak, heel hard nodig is!
Voor de paarden maakt het niks uit, die weten toch niet dat ze van een "natuurlijke" dekking ( of KI) drachtig worden, dat is alleen maar iets wat, sinds nog niet eens zo heel lang, bij mensen aan de orde is.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:35

Het is wat je gewend bent zeker? ;) Ik heb vroeger zoveel natuurlijke dekkingen gezien en ik heb daarbij nooit problemen gemerkt.
En onze merrie was uiteraard ook getest op ziektes en correct geënt voor ze naar de hengst mocht.
En er zijn inderdaad wel meer hengsten die alleen binnen het stamboek dekken.
Maar mijn zus wilde een opvolger uit haar merrie. En dat dier heeft een heerlijk karakter. Na lang nadenken en overleggen kwamen we tot de conclusie dat de beste optie om de merrie haar kenmerken te bewaren en te versterken een lusitano was.
Voor ons kwam het nu allemaal heel fijn uit. Q was onze eerste keuze en zijn voorwaarden waren gunstig voor onze merrie.
Wel grappig om een pony-merrie daar tussen alle volbloedlusitano's te zien staan. Maar vreemd genoeg waren ze daar wel heel erg te spreken over een combi tussen haar en Q. (Terwijl ik Q z'n eigenaresse toch eerder heel kritisch en rechtuit vond over zulke zaken.)

Dit was dus eenmalig. Maar we zijn ons wel aan het oriënteren om ook een stamboekmerrie aan te kopen om wat mee te fokken.
Maar dat is nog toekomst. ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 09:35

kheb hier een zwarte PRE dekhengst Fauno II van 1.66 staan.
Hij heeft al 25 nakomelingen in nederland en fokt groot.
is kort gebouwd en heeft mooie ruime gangen.

alleen natuurlijke dekkingen.

http://link.marktplaats.nl/294208746

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:25

Mooi is hij he :) mooie dames heb je trouwens ook. Mijn kleine zwartje is helaas iets te ver weg (en nog maar 21 maanden..) ;)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:56

Cambiar schreef:
mariska32 schreef:
geen lusitano maar ik weet wel een mooi zwarte goedgekeurde! anda voor je.

Thx ;-), maar liever geen Anda. Zou dan liever richting Berber zoeken.

Gewoon voor een Lusitano gaan!! Als je een goede fokmerrie hebt binnen welk van deze 3 rassen ook, hou het dan raszuiver, is zonde als je het niet doet!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 21:13

nombrado schreef:
kheb hier een zwarte PRE dekhengst Fauno II van 1.66 staan.
Hij heeft al 25 nakomelingen in nederland en fokt groot.
is kort gebouwd en heeft mooie ruime gangen.

alleen natuurlijke dekkingen.

http://link.marktplaats.nl/294208746

Mooie hengst! Zal eerder eentje zijn voor mijn PRE merrie als ze er oud genoeg voor is ;-).

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 21:17

Cyrina schreef:
Gewoon voor een Lusitano gaan!! Als je een goede fokmerrie hebt binnen welk van deze 3 rassen ook, hou het dan raszuiver, is zonde als je het niet doet!

Inderdaad, zou wel zonde zijn. Als ik ze volgend jaar laat dekken wordt het zeker Ultramar ;) ! Ik denk dat het een mooie combinatie wordt!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:39

Cambiar schreef:
Inderdaad, zou wel zonde zijn. Als ik ze volgend jaar laat dekken wordt het zeker Ultramar ;) ! Ik denk dat het een mooie combinatie wordt!

Ik weet het wel zeker :D *\o/*

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 20:41

Haar halfzusje zal wellicht nog een betere match zijn voor Ultramar, later. Ongelofelijk zachtaardig (is nu beetje m'n lievelingetje omdat 't zo'n schat is), maar vurig karakter, power gangen, pekzwart en zal heel groot worden (is nu de grootste van de drie en haar moeder meette 1m70 op 3-jarige leeftijd). Ze tracteerde me deze morgen op spectaculaire charges naar andere paarden, lijkt me of er stieregevechters bloed in zit. Ongelofelijk lenig voor zo'n groot veulen.
Ze staat iets mager omdat ze wat geleden heeft onder de verhuis, maar ze is snel aan het recupereren.

http://i45.tinypic.com/eaift5.jpg
http://i50.tinypic.com/6jp0dv.jpg

Is ieman die me wat info kan geven over haar pedigree? Haar moeder is Judaica ( Desmerreis x Esmola) en haar vader Bombita (Bailador). Vreemde eraan is dat er twee keren Maravilha (Boca Negra) aan moeders kant in zit, en twee keren Milho Rei. Dus Una haar grootmoeder en grootvader aan moeders kant, zijn bijna broer en zus. Ik ken niets van afstammingen, is dit goed of kan dit kwaad?

ElCid

Re: Zwarte Lusitano dekhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:01

Stuur de pedigree naar ons email adres. Francisco Bessa de Carvalho http://www.trailsend.nl/NL/clinics/klas ... /index.php is dit weekend weer bij ons voor lessen en die kan precies vertellen wat voor afstamming ze heeft en of Ultramar een goede match zou zijn. Geldt trouwens ook voor de pedigree van Ridade. Wat zijn de stamboeknummers van de dames, dan kunnen we ze opzoeken in het studboek.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 21:07

ElCid schreef:
Stuur de pedigree naar ons email adres. Francisco Bessa de Carvalho http://www.trailsend.nl/NL/clinics/klas ... /index.php is dit weekend weer bij ons voor lessen en die kan precies vertellen wat voor afstamming ze heeft en of Ultramar een goede match zou zijn. Geldt trouwens ook voor de pedigree van Ridade. Wat zijn de stamboeknummers van de dames, dan kunnen we ze opzoeken in het studboek.

Waauw, jammer dat m'n merrie nog in opleiding is, lijkt me heel interessant, de lessen!
Heel interessant, zal ze doormailen ;-)