Voor -en nadelen Fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rokzy

Re: Voor -en nadelen Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:36

Voordelen: Mooie draf, lekkere zit stoer paard die niet moeilijk doet over het weer
Nadelen: Het is niet zo`n springpaard mocht je willen springen "D

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:24

Voordelen: Naar mijn ervaring zijn ze voorwaarts, werklustig, trouw en niet makkelijk van hun stuk te brengen. Hun gangen vind ik prachtig en ze zitten als een huis, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk. Net als het feit dat ze mooi zijn!
Nadelen: De eeuwige trukendoos! Als ze eens geen zin hebben om te werken of willen kijken uit wat voor hout jij gesneden bent, kijk dan maar uit, haha. En idd het niet goed kunnen springen is jammer, net als de moeite met galop die de paarden in de oude bloedlijnen hebben.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:42

De meeste voor en nadelen die hier genoemd worden hebben totaal niks met het Friese ras te maken ;)

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:43

hangt er net vanaf wat voor fries je hebt je hebt hele lompe maar ook hele actieve,
een fries gooit wel aardig hoog op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:48

Wat wil je er mee doen?

Zelf vind ik het nadelen dat ze zo hoog gebouwt zijn, dat ze vaak enorme knieaktie hebben en vaak erg veel massa hebben waardoor de warmte huishouding niet optimaal is.
Maar ik zou dan voor een endurancepaard zoeken :+

Wil je een menpaard dan zou ik vooral voor een fries gaan. Als er een ras is wat het mooist voor de koets staat zijn het wel friezen :)

Verder is elk paard verschillend wat voor een ras het ook is.

Mijn stalhouder heeft twee friezen, als ik die naast de mijne zou zetten zou ik uit gebreid de voor en na delen van de een ten opzichte van de ander kunnen noemen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:35

Het is natuurlijk per fries verschillend maar persoonlijk vind ik ze erg makkelijk om te rijden qua nagefelijkheid. Ze lopen best makkelijk aan de teugel. Je moet er wel hard op werken vind ik zelf, soms zijn ze nogal eens sloom en anderen zijn weer erg snel (meestal niet hoor). Galop is over het algemeen best wel lastig bij een fries, maar ook hier weer, ken ik een wel friezen die weer heel makkelijk galoperen. Ze zijn lekker koel in hun hoofd en over het algemeen niet snel onder de indruk te krijgen. Ze houden er wel van om je uit te proberen en eens een keer een bokje op z'n tijd maar ook dit is weer verschillend per fries. In het bos zijn ze weer heel relaxed te rijden en vrijwel nergens bang voor en galoperen gaat dan ook wat makkelijker vind ik zelf.
Ik weet niet waarom maar ik heb wel iets met friezen, vind het zulke mooie dieren om te zien en ze hebben gewoon 'iets' :).
Een nadeel vind ik dat je er niet zo hard mee kunt 'crossen' gewoon even lekker laten gaan, natuurlijk kan dat wel maar dan gaat het niet hard.
En er zijn nog wel eens wat friezen die cornage hebben, maarja dit kan natuurlijk bij elk paard voorkomen.
Maargoed...... voor de rest vind ik ze leuk! :D

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:58

Ga voor een fries! :D Ze zijn geweldig en de galop komt wel goed! ;) Als jouw hart daar ligt, moet je ervoor gaan!

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:04

de galop is gewoon oefenen.
die van mij vind het soms nog erg moeilijk.
en andere die ik rijd vind de galop juist makkelijk en springt goed aan.

ik vind het enige nadeel dat ze niet geweldig springen.
ze kunnen wel een klein sprongetje maken maar neit echt hoog.

net als wat hierboven al gezgedt is, als jouw hart bij de friezen ligt, ga ervoor! :+

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:11

ik denk dat erniet echt iets is wat aan het ras ligt maar per paard verschillend.. zoals 'hoef je niet elke dag te rijden' mijn fries moet elke dag gereden worden anders is het een bommetje en zo zal het verschillend zijn tussen KWPNers en tussen Friezen..

duveltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:49

Hier een paar van mijn voor en nadelen.

Voordelen...

- Lief
- Trouw
- Harde werker
- Pit

Nadelen...

- Heeft snel mok
- Lomp (vergeet zijn voeten op te tillen)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:16

Mijn Fries is een heel trots en eerlijk paard met veel uitstraling. Iedereen moet zien dat zij er is. Onder het zadel moet ze vaak even wakker worden, maar wel super werkwillig en voorwaarts. Ze is gelukkig kort gebouwd (met een flinke hals) en die achterhand er onder rijden lukt goed, kan ze zo heerlijk verend ondertreden en dan zit je heerlijk :D
Ze gaat voor mij door het vuur en buitenrijden is echt helemaal haar ding, dan staan die oren uren lang strak naar voren gericht.

Een ding weigert ze echter: springen.
Daar is ze echt een te trotse Friesche dame voor ;)
Ze struikelt er liever over heen :+

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 13:50

Is het echt zo dat Friezen snel oud zijn? En wat bedoelt men dan? Snel versleten?
Is bij Friezen een soort van gemiddelde leeftijd dat ze behalen bekend of is dat hetzelfde als bij een KWPN-er?

vdTippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 01:14

Nou de mijne is momenteel 9, en alles behalve oud.
Dus weet niet wat ze bedoelen met snel oud.
Denk ook dat het iets is, wat per dier verschilt.

Als ik mijn Frankje zo bekijk, kan hij nog jaren mee op deze manier!!

Vegas_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:27

Het zijn super beesten!!! Zit je eenmaal in hun hart gaan ze voor je door het vuur! Ze hebben een goed stel hersens. Alleen kennen sommige jonge friezen hun krachten nog niet, maar dat leren ze vanzelf. Ik heb een friese ruin van 14 al sinds veulen, en ik hoef hem alleen maar aan te kijken en we weten van elkaar wat we denken. Dat kan natuurlijk ook met andere rassen na zon lange tijd... Maar ik heb al bijna hetzelfde gevoel met mijn nieuwe aanwinst, een vier jarige hengst (nu 3/4 jaar in mijn bezit).
Gewoon een geweldig ras!!

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:38

ze zijn lief!

maar ze zijn wel heel sloom en lui vind ik een nadeel tenzij je hiervan houd natuurlijk :Y)

wat ook een nadeel is dat ze geen echte rijpaarden zijn je kunt er nog mee gaan buitenrijden maar springen of verdere dressuur word het echt niet!! :D

oja doordat het ras heel erg over fokt is zijn de meeste friezen 'slecht' en dan bedoel ik niet helemaal gezond, dus dat ze vaak gebreken hebben want alle friezen die er nu zijn stammen van 3 friese hengsten af, er waren namelijk in nederland nog maar 3 friese dekhengsten en daar stammen ze allemaal van af.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:51

ook friezen hebben verschillend karakter.

mijn fries wil altijd werken voor mij. altijd voorwaards. heeft paar keer in groep gereden maar toen veiligste of voorop of achterop want hij wil nog wel eens andere paardjes aanvallen.

in de dress kan geen beter paard wensen. wil dolgraag werken en na een uur trainen wil hij nog doorgaan. maar hij heeft maar echt 1 baas. is er maar 1 waar hij voor wil werken en 1 waar hij naar luisterd.

zn galop is een van zn + punten met inrijden veel aandacht aan gegeven en galop is keurig.
mok nooit last van terwijl hij in de herfst/winter overdag in de blubber staat. wel last van jeuk.
heel kort in zn vacht. stond als 2 jarige al met deken omdat meneer geen wintervacht kreeg. en nou nog steeds zit hij strak in zn vacht hoef hem nooit te scheren.

ik heb ook een fries die ontiegelijk snel leert. 1 maal belonen als hij het redelijk goed doet en meneer onthoud het en doet nog harder zn best. maar binnen een 5 min heeft hij nieuwe dingen door.

verder heb ik een fries die wel degelijk kan springen en dat ook super leuk vind.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:54

voordeel: Ze zijn super lief, ze rijden super lekker, ze willen graag werken, ze worden niet gauw dun in de winter
Nadeel, ze hebben moeite met galopren en de hoeven brokkelen gauw af

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:57

Ik heb er ook verschillende , maar mijn lievelin g is toch echt mn hengst maar denkt dat ie een meisje is hihi, Hij gooid mega hoog op maar ik wil niks anders meer , mn volbloed heefd hele vlakke gangen daar zweef ik echt mee door de bak , nee geef mij toch maar friezen hoor, als je het eenmaal gewend ben tja dan wil je niks anders meer

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:58

@appiesjappie, hier brokkelen de hoeven helemaal niet ,
Ja de galop , tja is een kwestie van balans zodra ze die hebben is het geweldig om met ze te galoperen

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:05

Ik hield voorheen niet van friezen, totdat ik ze mocht komen rijden en verzorgen bij een fokkerij. Ik kom daar nu iets van 5 jaar en ben intussen aardig ingeburgerd in de zwarte wereld :) we hebben t meeste vlotte, wakkere en voorwaartse friezen, maar 1 slome, die ondanks dat nu Z+1 is! En springen doet ie ook :D ik rijd zelf een 3.5 jarige merrie, heeeel slimme meid die snel een loopje met je neemt of je in de maling neemt ;) maar heel werkwillig! De meeste friezen worden tegenwoordig wel dressuurmatig gefokt, qua bouw en gangen, dus als je daar naar op zoek bent is dat goed te vinden! Onze oudste merrie, alleen voor de fok, is nu 22 en dat zou je in de zomer niet zeggen! Veel plezier met je zoektocht! :)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:29

LoveLoes schreef:
ze zijn lief!

maar ze zijn wel heel sloom en lui vind ik een nadeel tenzij je hiervan houd natuurlijk :Y)

wat ook een nadeel is dat ze geen echte rijpaarden zijn je kunt er nog mee gaan buitenrijden maar springen of verdere dressuur word het echt niet!! :D

oja doordat het ras heel erg over fokt is zijn de meeste friezen 'slecht' en dan bedoel ik niet helemaal gezond, dus dat ze vaak gebreken hebben want alle friezen die er nu zijn stammen van 3 friese hengsten af, er waren namelijk in nederland nog maar 3 friese dekhengsten en daar stammen ze allemaal van af.

:D
Oooh, vandaar zoveel Friezen in de hoge dressuur :')

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:53

voordelen ze zijn heel leuk om recreatief mee te rijden en voor de kar
nadelen
ik vind ze enkel voor reacratief mischien berijk je er nog l mee ofzo
niks voor mij maar als je recratief en een beetje westrijden wil rijden is dit een heel leuk paard

ps. je hebt natuurlijk ook uitzonderlijke friesen die wel echt wedstrijdpaarden zijn \maar die zijn er maar zelden

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:55

Ach hou op. De Fries is uitstekend geschikt om in de hogere dressuur te lopen, daar zitten geen uitzonderingen in.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:56

er word heeeeeeeeeeeeeel veel mee doorgefokt waardoor ze eerder klachten van hun benen kunnen krijgen!
zoek dus een hele goede fokker!!

roebeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:34

ik heb zelf ook een fries,,en ze is echt niet lui of sloom,,galop is bij haar nooit een probleem geweeest eigenlijk,ze zeggen ok vaak dat friezen niet kunnen springen en niet leuk vinden,die van mij vind het juist leuk,vind dat het ras zo bestempelt word,,maar dat betekend niet gelijk dat alle friezen zo zijn,